دسته بندی | زیست شناسی |
بازدید ها | 171 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 42 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
-مقدمه
پلانکتون گیاهی،از کلروفیل a ( chl) به عنوان رنگدانه مهم استفاده کننده نور برای فتوسنتزاستفاده می کنند.ترکیبات کمکی رنگدانه نیر نقش مهمی را در فتوسنتر،با توسعه دادن پنجره جمع کننده نور در موجود زنده یا در حفاظت نوری با جلوگیری از آسیب سلولی در نورهای رشدی بالا ایفا می کنند.محصولات مهم حاصل از تجزیه کلروفیل نیز در محیط آبی یافت می شوندکه شامل کلروفیلید ها،فائوفوربیدها،فائوفیتین ها و استر های کلرین استریل می باشند.ویژگی های نوری بی نظیر کلروفیل a برای توسعه ی تکنیک های اندازه گیری طیف نورسنجی و فلوئورسنجی،استفاده شده اند.با در دسترس بودن تجاری فلوئورسنج ها برای اندازه گیری های روز مره کلروفیل a ،این رنگدانه ،به یک پارامتر جهانی برای برآورد زیست توده پلانکتون گیاهی و باروری تبدیل شده است.این شیوه های نوری دارای توانایی برآورد کمتر یا برآورد بیشتر غلظت های کلروفیل a ،به خاطر هم پوشانی جذب و نوار های فلورسانی وقوع همزمان کلروفیلc,b،محصولات حاصل از تجزیه کلروفیل و رنگدانه های کمکی می باشند. شیوه های طیف نور سنجی و فلوئورسنجی با این وجود،مشترکا برای بسیاری از کاربردها استفاده می شوند،چون تحلیل های آنها ،کم هزینه،ساده و سریع هستند.
رنگ نگاری مایع با عملکرد بالا(HPLC)،امکان تعیین همزمان غلظت های دامنه ( وسیعی) از کاروتنوئیدها و کلروفیل ها و محصولات تجزیه آنهارا فراهم کرده است.در HPLC یک ابزار کامل برای محققان به منظور مطالعه فرآیندهایی فراهم کرده است که بر مجموعه رنگدانه پلانکتون گیاهی ،اثر می گذارند.تحلیل رنگدانه HPLC را می توان برای کمک به تعیین مقادیر رشد پلانکتون گیاهی ،فعالیت های مصرفی پلانکتون جانوری و فرایند های بافت شناسی پلانکتون گیاهی استفاده کرد.وجود یا فقدان رنگدانه های خاص به متمایز کردن گرو های جلبکی مهم در آبهای طبیعی کمک می کند. رنگدانه هایی که برای طبقه جلبکی بی نظیر هستند و یا فقط در رویا یک سه طبقه وجود دارند،را می توان برای ارزیابی کمی ترکیب گروه پلانکتون گیاهی استفاده کرد.تکنیک های متعدد- امروزه،منتشر شده اندو تصمیم گیری در مورد شیوه انتخابی چشمگیر می باشد. هیچ شیوه HPLC تنها برای همه کاربرد ها مناسب نمی باشد و هر شیوه دارای مزایا و محدودیتهای خاص خودش می باشد. 19 شیوه HPLC در بین سالهای 1983 و 1998 منتشر شدند که توسط جفری و همکارانش (1999 ) مورد بررسی قرار گرفتند در حالی که سایر شیوه ها نیز تا کنون منتشر شده اند.قبل از تلاش برای انتخاب یک شیوه،تحلیل گر باید به شناسایی رنگدانه های مورد هدف برای انتخاب تکنیکی بپردازد که بهترین جدایی ها را ارائه می دهد.چون عوامل زیادی بر حساسیت یک شیوه اثرمی گذارند،بنابراین باید اطمینان یابیم که شیوه ها برای جمع آوری نمونه، استخراج و تحلیل HPLC در ترکیب ،آشکار سازی مناسب را برای رنگدانه های موجود در غلظت های پایین ارائه می دهند.
این فصل شامل اطلاعات روش شناسی منتشر شده در یک یاد داشت تکنیکی NASA می باشد،قراردادهای نوری اقیانوسی برای معتبر سازی حسگر رنگ ماهواره ای اقیانوس،که به توصیف قرارداد HPLC بر اساس مطالعه شار اقیانوس جهانی مشترک می پردازد.این قرارداد از شیوه HPLC فاز معکوس C18 به دست می آید که شیوه رایت و همکارانش (1991 ) می باشد و توسط جامعه علمی تحقیقات اقیانوس نگاری (scor) برای تحلیل رنگدانه های پلانکتون گیاهی توصیه شد.اگر چه این شیوه به خاطر توانایی آن برای حل بسیاری از رنگدانه های مهم از لحاظ رده بندی شیمیایی شناخته شد،اما به خاطر عدم توانایی آن برای جداسازی کلروفیل نرمال a از کلروفیل دو وینیل a محدود می باشد که اجزا سازنده اولیه از کل کلروفیل a می باشند.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 163 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 40227 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
این محصول طراحی هتل است که با نرم افزار اسکچ آپ انجام شده است و نمایی از آن را در تصویر مشاهده می نمایید
به امید لبخند رضایت بر لبان شما:)در صورت سفارش محصولات مشابه و سوالات احتمالی میتوانید با ایمیل diamond.kknn@yahoo.com ارتباط برقرار کنید
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 56 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 322 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 247 |
مقدمه
از آنجا که طبق تحقیقات صورت گرفته رفتار کارکنان در سازمان می تواند متأثر از نگرشهایشان باشد، از این رو، آگاهی از آنها برای مدیران سازمانها ضروری به نظر می رسد. با وجود این، بایستی اذعان کرد، آگاهی از همه نگرشهای کارکنان برای مدیران سازمان اهمیت چندانی نداشته و مدیران نیز علاقه ای به دانستن همه این نگرشها ندارند. در واقع مدیران بیشتر علاقه مند به دانستن آن دسته از نگرشهایی هستند که با کار و سازمان مرتبط است. طبق تحقیقات انجام گرفته در این مورد سه نگرش عمده بیشترین توجه و تحقیق را از سوی محققان به خود جلب کرده اند. این سه نگرش عبارتند از:
-رضایت شغلی (Job Satisfaction )
-وابستگی شغل (Job Involvement )
- تعهد سازمانی (Organizational Commitment )
در این پژوهش به بررسی یکی از این نگرشها یعنی تعهد سازمانی پرداخته شده است.
چرا که نیروی انسانی متعهد خود را متعلق به سازمان میبیند و برای اهداف سازمان که اهداف خود اوست از خویش مایه میگذارد. نسبت به سازمان وابسته شده و خود را با آن هویت میبخشد. لذا نیروی انسانی متعهد شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است. این شانس اثربخشی و کارایی سازمان را افزایش میدهد.
تعهد سازمانی را میتوان نوعی نگرش، احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان دانست که خود بیانگر نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان میباشد. و در بر گیرنده سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. در این راستا هر عاملی که تعهد و تعلق خاطر کارکنان را افزایش دهد مهم و شایان توجه است. به همین منظور در این پژوهش به بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی پرداخته ایم تا بتوان از طریق ارتقا ابعاد ویژگی های شغلی تنوّع مهارت، اهمیّت وظیفه، هویّت وظیفه، استقلال و بازخورد، تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داد.
بیان موضوع
اندیشمندان مدیریت و صاحب نظران رفتار سازمانی پیرامون مقوله تعهد و بویژه تعهد سازمانی به تفصیل سخن گفتهاند. مروری بر ادبیات مربوطه نشان میدهد. تعهد سازمانی موضوع جدیدی است که بیشتر در دو دهه اخیر بسط و گسترش یافته است.
تعهد در زبان فارسی به معنای برگردن گرفتن شرط و پیمان و خود را ملزم به انجام عملی دانستن تعریف شده است (مولایی، 1378).
بوکانان (1974) تعهد را اینگونه تعریف کرده است: تعهد نوعی وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزشها و اهداف یک سازمان میباشد. وابستگی به نقش فرد در رابطه با ارزشها و اهداف نسبت به سازمان به خاطر خود سازمان جدای از ارزشهای ابزاری آن (مولایی، 1378).
استیرز و پورتر (1983) تعهد سازمانی را درجه نسبی تعیین هویت فرد با یک سازمان خاص و درگیری و مشارکت او با آن سازمان بیان کردهاند. در این تعریف تعهد سازمانی سه عامل را شامل میشود (Steers & Porter, 1983, 283) .
الف) اعتقاد قوی به اهداف و ارزشهای سازمان
ب) تمایل به تلاش قابل ملاحظه به خاطر سازمان
ج) آرزو و خواست قوی و عمیق برای ادامه عضویت با سازمان
آلن و می یر (1991) معتقدند که تعهد یک حالت روانی است که نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان میباشد. این اندیشمندان تعهد را به سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری تقسیم کردهاند (Meyer & Allen, 1991, 61-67).
جان کروپانزا و همکاران (1997) تعهد سازمانی را اینگونه تعریف نمودهاند. تعهد سازمانی نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است (مولایی، 1378).
آرجریس (1998) معتقد است که تعهد یک مفهوم روابط انسانی است که به توانمند کردن و فعال کردن ذهن انسان اشاره دارد. بدون تعهد اجرای هر تمهید یا ایده جدیدی به سختی پذیرفته میشود (مولایی، 1378).
در مجموع چنین به نظر میرسد که کلیه تعاریف ارائه شده در زمینه تعهد سازمانی در بر گیرنده این سه موضوع کلی است.
الف) وابستگی عاطفی به سازمان
ب) هزینههای متصوره (احتمالی) ناشی از ترک سازمان
ج) احساس مسئولیت، الزام و تکلیف به باقی ماندن در سازمان
در پژوهش حاضر تعریف مورد نظر ما از تعهد سازمانی معطوف به دیدگاه آلن و می یر از تعهد سازمانی است.
در مدلی که توسط آلن و می یر(1987) مطرح شده هر یک از این موارد به ترتیب چنین نامیده شدهاند. (Allen & Meyer, 1990, 1-18)
1. تعهد عاطفی [1]
2. تعهد عقلانی یا مستمر[2]
3. تعهد تکلیفی یا هنجاری[3]
نقطه مشترک هر سه جز مذکور این است که تعهد یک حالت روانی بوده که در ابتدا روابط کارمند را با سازمان مشخص کرده و ثانیاً بطوری ضمنی اشاراتی مبنی بر تداوم یا قطع عضویت فرد در سازمان دارد.
تعهد عاطفی: بیانگر پیوستگی عاطفی و تعیین هویت کارمند با ارزشها و اهداف سازمان.
تعهد مستمر یا عقلانی: بیانگر هزینههای ناشی از ترک سازمان و لذا اجبار به باقی ماندن در سازمان.
تعهد هنجاری : بیانگر احساس تکلیف، دین و الزام به باقی ماندن در سازمان است.
تئوری خاصی که ترنر ولارنس مبتنی بر پیش نیازهای شغلی ارائه کردند سنگ بنای چیزی را گذاشت که می توان بدان وسیله ویژگی های کار را تعریف کرد و به رابطه بین انگیزش، عملکرد و رضایت شغلی افراد پی برد. یعنی ریچارد هاکمن وگرگ الدهام توانستند الگوی ویژگی های شغلی را (بر آن اساس ) ارائه کنند (رابینز، 1383، 928).
استونر ودیگران (1382، 619) بیان می دارند ریچارد هاکمن و همکارانش می خواستند که کارگرها برای انجام دادن کار خود دارای انگیزه بالایی باشند، پنج بعد شغل را در نظر گرفتند. با توجه به الگوی ویژگی های شغلی، هر نوع کار یا شغلی را می توان بر حسب پنج بعد اصلی کار به شرح زیر بیان کرد :
فهرست مطالبعنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه. 1بیان موضوع.......................... 2اهمیت و ضرورت تحقیق......7فرضیه ها یا سوالهای تحقیق...................................8هدف اصلی تحقیق..............10روش تحقیق.........................10جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه11قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق..............11منابع گرد آوری اطلاعات...12سوابق مربوط........................12روش تجزیه و تحلیل داده ها................................13مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق................14تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح............14منابع تحقیق.........................16
فصل دوم: ادبیات موضوع
مقدمه.................................. 18تعهد سازمانی:ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی............................... 19 تعهد عاطفی............... 19 تعهد مستمر............. 21 تعهد هنجاری.............. 22عوامل موثر بر تعهد سازمانی............................... 25 عوامل موثر بر تعهد عاطفی.......................... 26 عوامل موثر بر تعهد مستمر.......................... 29 عوامل موثر بر تعهد هنجاری...................... 33انواع تعهد............................ 35دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی............ 38 دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی.......................... 39 تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی............................. 40 الگوهای چند بعدی.... 41 سایر دیدگاهها درباره تعهد سازمانی.......... 41راه کارهایی برای افزایش تعهد سازمانی........... 46رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی............... 47 مفهوم تعهد حرفه ای 49 دیدگاههای ناظر بر تعارض تعهد حرفه ای و سازمانی............... 49 دیدگاهای ناظر بر سازگاری تعهد حرفه ای و سازمانی ..............51فرایند ایجاد تعهد سازمانی.................................. 52نتایج مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی.... 53 تعهد سازمانی و عملکرد شغلی.................... 56 تعهد سازمانی و رفتارهای مبتنی بر تابعیت سازمانی................. 57 تعهد سازمانی و ماهیت شغل...................... 58 تعهد سازمانی و تاخیر کارکنان................... 58 تعهد سازمانی و غیبت کارکنان................... 60 تعهد سازمانی و ترک خدمت....................... 60نتایج نا مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی. 63ارائه مفهومی جدید در تعهد سازمانی............... 66تعهد به عنوان یک مفهوم دوبعدی: زمان و طبیعت........................... 68 زمان و تعهد: تعهد قبل از ورود در مقابل تعهد بعد از ورود به سازمان...................... 68 طبیعت تعهد: تعهد ابزاری در مقابل تعهد عاطفی...................... 69شکلهای تعهد.......................70 تمایل به تعهد: تمایلات ابزاری و هنجاری 70 تعهد عاطفی و ابزاری 72مدل مطرح شده از توسعه تعهد سازمانی......... 73فرایند قبل از ورود (به سازمان) تعهد.................73 توسعه تعهد سازمانی منتج شده......................... 75دلایل نظری وعملی مدل. 78استنتاج عملی..................... 78ویژگی های شغلی:نظریه های مرتبط با ویژگی های شغلی........... 80 مدل خصوصیات ویژه شغل.......................... 80 تئوری ویژگی های شغل............................... 81 نظریه ویژگی های ضروری شغل................ 82 الگوی ویژگی های شغلی.............................. 83طراحی مجدد مشخصه های شغل..................... 84ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی........... 85مشخصه ها یا ابعاد مختلف شغلی...................... 85 با معنی تلقی نمودن کار............................... 86 احساس مسئولیت..... 89 آگاهی از نتایج انجام کار............................... 89توان انگیزشی شغل یا MPS ...........................90عوامل و عناصر تعدیل کننده................................91 دانش و مهارت............ 92 شدت نیاز به رشد....... 93 رضایت ناشی از عوامل مربوط به زمینه شغل................................95نتایج وپیامدهای طراحی مجدد شغل............... 98 اثر بخشی کار........... 100 کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت........ 100اقدامات موثر جهت ارتقا ابعاد پنج گانه شغلی................................. 101 ترکیب وظایف...................102 تشکیل واحد های طبیعی کار...................102 برقراری ارتباط با ارباب رجوع یا مشتری.103 گسترش عمودی مشاغل.............................103 باز نمودن کانالهای بازخورد........................104منابع تحقیق......................107
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه.................................109معرفی سازمان................. 109روش تحقیق.................... 110جامعه آماری تحقیق...... 110اندازه نمونه و روش نمونه گیری...................... 111روش نمونه گیری........... 112روش جمع آوری اطلاعات................................ 113ابزار اندازه گیری تحقیق 115روایی و پایایی.................. 115آزمون پایایی تحقیق...... 117 منابع تحقیق......................121
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه................................ 122بررسی توصیفی اطلاعات.................................. 123بررسی استنباطی اطلاعات ...............................125 فرضیه اصلی: بین ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی فرد رابطه معنی دار وجود دارد............................. 125 فرضیه فرعی 1: بین ویژگی های شغلی و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................... 125 بین هویت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد......................... 126 بین اهمیت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................126 بین تنوع وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد............................127 بین استقلال و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد................................. 127 بین دریافت بازخورد و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد................... 128 فرضیه فرعی 2: بین ویژگی های شغلی و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................... 128 بین هویت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد......................... 129 بین اهمیت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................129 بین تنوع وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................... 130 بین استقلال و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد................................. 130 بین دریافت بازخورد و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد................... 131 فرضیه فرعی 3: بین ویژگی های شغلی و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................ 131 بین هویت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد...................... 132 بین اهمیت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد......................132 بین تنوع وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد..........................133 بین استقلال و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد............................... 133 بین دریافت بازخورد و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد................. 134بررسی تاثیر جنسیت به عنوان متغییر مداخله گر بر تعهد سازمانی............................... 136بررسی تاثیر تحصیلات به عنوان متغیر مداخله گر بر تعهد سازمانی.............................. 138رگرسیون و مدل سازی خطی.......................... 140تعین مدل رگرسیونی ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی کارکنان................................ 141بررسی صحت معادله رگرسیون........................143
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
مقدمه................................ 147
نتیجه گیری :نتیجه گیری میدانی از بررسی رابطه ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی..................... 148پیشنهادات: پیشنهاداتی به مدیران سازمان.........................152 پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران.......................155
پیوستها:پرسشنامه تحقیق تجزیه و تحلیل کامپیوتری یافته ها
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
بازدید ها | 57 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 806 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
تحلیل دو بعدی ایرفویل های چند المانی به کمک روش پنل عددی