دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
مقاله بررسی و ارزیابی نظرات جامعه شناسی انقلاب و ارتباط آن با انقلاب اسلامی در 10 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
شاید بتوان انقلاب اسلامی را بزرگترین تحول تاریخی دانست که از ظهور اسلام درایران به وقوع پیوسته است و اگر دقت کنیم تغییرات بنیادی بسیاری در ساختارهای اجتماعی ایران در نتیجه انقلاب اتفاق افتاده است که حتی آثار آن در جهان نیز قابل درک است. از آنجائیکه بنده مربی درس جامعه شناسی درمقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی می باشم و مخصوصاً قسمت آخر کتاب نظام اجتماعی پیش دانشگاهی مربوط به نتایج صدور انقلاب می باشد برخود لازم دانستم تا حداقل درحد دبیرستان ابعاد و ریشه های نظری انقلاب اسلامی را از منظر جامعه شناسانی که در حیطه انقلاب بحثهای مختلفی دارند تحقیق وبررسی کنیم. همچنین ایجاد ارتباط و تعامل بین نسل انقلاب و نسل سوم که انقلاب را شاید فقط از واژه های الفبایی کتاب و دریچه شیشه ای تلویزیون دیده باشند باعث شد تا این مطالب را از منابع مختلف جمع آوری کرده تا درصورت لزوم به پرسشهای آنها توانایی پاسخگویی داشته باشم. امیدوارم بتوانم با این چکیده اندک قسمت کوچکی از زحمات شهدا و امام شهدا را جبران کرده باشم.
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
درتبیین علل انقلاب اسلامی ایران برخی براساس نظریه های انقلاب و برخی براثر برداشت های علم خویش به بررسی پرداخته اند. اما این بررسی ها را می توان براساس یافته های علمی دسته بندی کرد. دقت در آثارانقلاب نشان می دهد هر اثر به یک یا تعدادی یا همه عوامل فرهنگی جامعه شناختی اقتصادی و روانی سیاسی تأکید کرده است. دراین مقاله نظریات چند تن از بزرگان جامعه شناسی را درمورد علل و عوامل انقلاب مطرح می کنیم.
الف) تأکید برعوامل اقتصادی و اجتماعی
(تدااسکاچپل) وی درکتابی تحت عنوان دولتها و انقلاب های اجتماعی ضمن رد ادعای ارادی بودن انقلاب وقوع انقلاب را از پیش تعیین شده می داند و آنرا براساس عوامل ساختاری تحلیل می کند. زیرا وی به نوعی یکی از اصحاب مکتب مارکسیسم ساختاری و تحت تأثیر آنها می باشد. وی نقش انقلابیون را درجریان انقلاب نفی کرده و معتقد است که انقلاب ها ساخته نشده بلکه بوجود می آیند. این تحلیل کلی وی از انقلاب می باشد اما ایشان مقاله ای درسال 1982 تحت عنوان «دولت رانتی و اسلام شیعی» درانقلاب ایران نوشته که کاملاً درآن به وضوح به نقش اراده و آگاهی و رهبر درانقلاب ایران واقف است. و نظریه ساختاری خود را درمورد انقلاب ایران نقض کرده و تنها انقلاب آگاهانه را انقلاب ایران می داند ضمن اینکه نقش عوامل ساختاری را در ایجاد انقلاب اسلامی نفی نمی کند. عواملی مانند صنعتی شدن، مهاجرت، اصلاحات ارزی، عدم دخالت روحانیون درفعالیتهای مختلف جالب است که وی نقش مساجد را و مخصوصاً شکل فرهنگی تاریخ تشیع و حضرت امام حسین را درجریان انقلاب مؤثر میداند. نقطه ضعف نظریه اسکاچپل درمورد انقلاب عدم اشاره وی به نقش رژیم پهلوی و آمریکا دراین مقاله می باشد که به نوعی یک دترمنیسم پنهان درآن دیده می شود.
بررسی عوامل تاریخی و معنویت گرایی
میشل فوکو وی که نظریه پرداز مشهور جریان پست مدرنیسم می باشد از معدود اندیشمندانی است که از نزدیک درتهران و قم شاهد وقوع انقلاب بوده است تحلیل وی از انقلاب با دیدگاهش در دو مقوله تاریخ و قدرت ارتباط دارد وی معتقد است که انقلاب ایران با انگیزه های اجتماعی و مادی صورت نگرفته است زیرا مشکلات اقتصادی درآن زمان به آن اندازه اهمیت نداشت که سینه های عریان به مقابله با مسلسل ها بپردازد. از نظر وی شکل و محتوای مذهبی انقلاب امری اتفاقی و تصادفی نیست بلکه تشیع بود که با تکیه بر موضع مقاومت توانست نقش آفرینی نموده و مردم را برعلیه رژیم شاه تحریک کند وی به طور مستقیم به ارزیابی شخصیت امام پرداخته و دراین زمینه او را یک افسانه می داند زیرا هیچ رئیس دولتی نمی تواند کاری کند که مردمش با این پیوندی چنین شخصی و نیرومند داشته باشد. وی درجریان انقلاب به معنویت گرایی اشاره کرده و هدف ایرانیان را در خلال انقلاب ایجاد تحویل و تحول درخویش می بیند و می گوید هدف آنها ایجاد یک تحول بنیادی در وجود فردی و اجتماعی و نحوه تفکر بود. و اسلامی را جستجو می کردند که برای آنان هم دوای درد جمعی می باشد و هم دوای درد فردی ./
فوکو که برای درک انقلاب به سراغ مردم در خیابانها رفته بود می نویسد از دید مردم حکومت اسلامی از یک سو حرکتی برای ارائه نقشی تعریف شده به ساختارهای سنتی جامعه اسلامی و از طرف دیگر راهی برای وارد کردن ابعاد معنوی در زندگی سیاسی بود. به طور خلاصه مفهوم معنویت گرایی سیاسی قلب تحلیل فوکو از انقلاب سیاسی ایران را تشکیل می دهد و وی انقلاب ایران را یک انقلاب فرامدرن می داند.
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
مروری بر زندگینامه «کارل تئوری درایر» در 15 صفحه ورد قابل ویرایش
«مقدمه»
به طور کلی سینمای هنری یا آوانگارد روایی در برگیرندهی جنبش هایی چون اکسپرسیونسیم آلمان، مکتب مونتاژ شوروی، اکسپرسیونسیم های فرانسوی مثل ژان اپستاین و ژرمن دولاک و کارگردانهای مستقلی چون ابل گانس وف. و مورنائو و کارل تئودور درایر است. آنهاهم چون نقاش – فیلمسازان در مقابل فیلم تجاری به نفع سینمای فرهنگی قد علم کردند تا آنرا از لحاظ مقام و عمق به پایه ای دیگری هنرها برسانند در دوران سینمای صامت که مانع زبان در میان نبود فیلمهای بسیار تصویری آنها همچون فیلمهای متعارف رقیب شان، هالیوود در تمام دنیا مخاطب داشت. یکی از این شخصیتهای مهم وتآثیر گذار مکتب آوانگار دروایی کارل تئودور درایراست. بطور کلی درایر یکی از شخصیتهای اصلی معبد سینمای دانمارک است. آثار او کامل ترین نمونه های درهم آمیزی گرایشهای اکسپرسیونیستی بااندیشمندی موشکاف فیگوراتیو هستند. در آثار وی پیچیدگی و ابهام های رئالیسم ادبی و تئاتری اواخر قرن نوزدهم نمایان بود. علاقه او به روانشناسی و تضادهای میان ناخودآگاه و عناصر خود گرای کنش های انسانی از نخستین فیلم او (رئیس جمهور- 1919) و فیلم اپیزودیک (برگهایی از کتاب شیطان – 1921) آشکار است و در (ارباب خانه) به سطح جدیدی از تکامل می رسد. فیلم اخیر را شرکت جدید و رقیب نوردیسک بالاریوم. به ریاست لاولاوریتسن درسال 1925 تهیه کرد. پس از جنگ جهانی اول سینمای دانمارک به تدریج افول کرد و درایر تنها نابغه ی سینمای کشورش باقی ماند او به ناچار کارش را در خارج از دانمارک، در نروژ، سوئد، آلمان و فرانسه ادامه داد.
(تاریخ تحلیلی سینمای جهان – جفری ناول اسمیت)
کارل تئودور درایر (1889-1968) وی که پسر نامشروع یک پیشخدمت و یک کارخانه دار سوئدی بود در کپنهاگ به دنیا آمد. و در همانجا بزرگ شد و به واسطه ی خانواده ای که او را به فرزندی پذیرفته بودند دوران کودکی اش خالی از عشق و مصیبت بار گذشت او که قصد داشت هر چه زودتر درآمدی برای خود دست وپا کند به عنوان ناقد تئاتر و گزارشگر هواشناسی درروزنامه ای دانمارکی مشغول به کار شد. او همچنین کار فیلمنامه نویسی را آغاز کرد و اولین فیلم نامه اش در 1912 به فیلم درآمد سال بعد برای کارآموزی در نوردیسک مشغول شد در آنجا به کارهای مختلف پرداخت و حدود بیست فیلمنامه نوشت او در سال 1919 نخستین فیلم خود به نام (رئیس جمهور) را کارگردانی کردکه ملودرامی بود با ساختار روایی گریفیثی و نچسب که بهر حال بیانگر درک بصری قوی اش بود درایر از این فیلم شگفت انگیز و چند 1پیزودی (برگهایی از کتاب شیطان ) را ساخت این فیلم تا اندازه ای تقلیدی از تعصب (گریفیث) بود و در سال 1919 تولید شد اما تا سال 1921 اکران نشد. درایر جوان ثابت کرد که در مسائل میزانسن و انتخاب و هدایت بازیگران فردی کمال گرا و وسواسی است. این امر باعث جدایی او از نوردیسک و فعالیت مستقلش شد وهمین استقلال باعث شد تا باقی فیلمهای صامتش را در پنج کشور مختلف بسازد درایر فیلم (بیوه پارسون) 1920 را در نروژ و برای شرکت SVENSK FILMINDUSTRI ساخت این فیلم درعین حال که از لحاظ سبک وامدار شوستروم و استیلر است گرایش آشکار درایر را به تحلیل شخصیت به قیمت از دست دادن روایت نشان می دهد این نکته در فیلم (میکائیل) که درایر آنرا در سال 1924 در آلمان ساخت نیز دیده می شود.
داستان این فیلم در باره ی مثلث عشقی و عاطفی است که یک نقاش و مدل مرد او و زنی نجیب زاده و روس رابه هم پیوند می دهد که مدل نقاش را اغفال می کند و در واقع منبع الهام نقاش را می دزد این فیلم اگر چه سرشار از اشارات سبمولیستی است (که بخش اعظم آنها متعلق به رمان هرمان بانگ است که فیلمنامه اقتباسی از آن بود.) در واقع بیانگر نخستین تلاش درایر برای تحلیل زندگی درونی شخصیتها در مناسبت با محیط شان بود.
خلاصه داستان فیلم:
دیویدگری، مردی جوان مسافری به دهکده ی دورافتاده ای می رسد ودر میهمان خانه باپیرمردی آشنا می شود. پیر مرد بسته ای به دیوید می دهد که تنها باید پس از مرگش آنرا باز کنند. دیوید از مهمانخانه خارج می شود و شکاربانی را تعقیب می کند تا به قصری می رسد که متعلق به پیرمرد است. درقصر، پیرمرد می میرد و دیوید بسته را می گشاید و کتابی را درباره ی خون آشامان مییابد و …
5.روز خشم 1943
تهیه کننده : پالادیوم فیلم. فیلمنامه: کارل تئودور درایر، مونس اسکوت هانس، برمبنای نمایشنامه (آن پدر سدوته) نوشته هانس ویرزینسن. فیلمبردار : کارل اندرسن . موسیقی متن : پل شیربک. بازیگران : تورکیلد روس، لیزبت موین، زیگریدینی پندام، پره بن لردورف، آناسویرکیر. سیاه وسفید، به زبان اصلی.
خلاصه داستان فیلم:
در دانمارک قرون وسطی پیرزنی را به اتهام جادوگری دستگیر می کنند. کشیش پیردهکده پیرزن را شکنجه می دهد وسر آخرامر به سوزاند او می دهد. پیرزن پیش از مرگ کشیش را نفرین می کند. سپس مشکلاتی در زندگی زناشویی کشیش با همسر جوانش بروز میکند و کشیش می میرد. دراینجا مادر کشیش عروسش را متهم به جادوگری می کند و …
6. کلام 1954
تهیه کننده : پالادیوم فیلم. فیلنامه : کارل تئودور درایر، برمبنای نمایشنامه ای نوشته ی کای مونگ فیلمبردار؛ هنریک بندتسن – موسیقی متن: پل شیربک. بازیگران : هنریک مالبرگ، امیل هاس کریستین، پره بن لردورف، کی کریستانس، بریژیت فدراشپیل . سیاه و سفید، به زبان اصلی.
دسته بندی | صنایع غذایی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
تحقیق درباره انواع نان و اهمیت نان در 34 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست
مقدمه
نان و اهمیت آن
فرایند تهیهی نان
انواع نان در ایران
اثرات مخرب جوششیرین در بدن انسان
مضرات جوششیرین در بدن انسان
دلایل ایجاد ضایعات نان
چرا نان بیات میشود؟
آداب نان
کیفر توهین به نان
منابع
مقدمه
«الحمدلله الذی خلق لنا الخبز»
«سپاس خدایی را که نان را برای ما آفرید»
ابر و باد ومه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانی بدست آری و به غفلت نخوری
به یقین، نان یکی از بزرگترین موهبتها و برکاتی است که خداوند عزیز و رزاق به بندگان خود، عطا نموده است.
دست قدرتمند الهی، بی هیچ نقصان و قصوری تمام شرایط را برای ایجاد و پرورش این نعمت بزرگ فراهم نموده است و زبان ستایش و شکر انسان را با هر ذوق و سلیقه و میزان درکی، باز و گویا کرده است.
اما ظاهراً آنچه به عنوان مهمترین عامل دربه ثمر نشاندن این همه تلاش و تدبیر الهی مطرح است، همان دقت و ظرافتی است که بشر در تهیهی محصولی به نام «نان» به کار میبرد و با بهرهبرداری از اندیشههای ناب و ابتکارات گرانقدر، نیز با به کارگیری پیشرفتهترین تجهیزات و فنآوری بر جلوههای ویژه این نعمت ارزشمند الهی افزوده و از اسراف آن جلوگیری نماید.
به منظور ترویج استفادهی بهینه از نان به عنوان یکی از بزرگترین نعم الهی مجموعهای را تحت عنوان «نان» به شیفتگان و مشتاقان فرهنگ ناب اسلامی تقدیم مینماییم.
امید آنکه خداوند بزرگ، توفیق شکرگزاری عملی و حقیقی از نعمتهای خود را به ما ارزانی دارد.
«نان و اهمیت آن»
الف: نان مایهی برکت و نیروبخش عبادت
قال النبی (ص): «اللهم بارک لنا فیالخبز و لا تفرق بیننا و بینه فلولا الخبر ما صمنا و لا صلینا و لا ادینا فرائض ربنا[1]»
پیامبر اکرم (ص) فرمود: «خداوندا، نان را در زندگی ما چنان قرار ده که با کمترین مقدار از آن، بیشترین بهره و نیرو به ما برسد. خدایا، دستیابی به نان را برای ما مشکل مگردان چرا که اگر نان نباشد نمیتوانیم روزه بگیریم، نمیتوانیم نماز بخوانیم، بلکه نمیتوانیم هیچ یک از وظایف دینی خود را انجام دهیم».
ب: نان، بهترین غذا
قال النبی (ص): «خیر طعامکم الخبز»[2]
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «بهترین طعام و غذای شما نان میباشد».
امروزه در بسیاری از کشورهای جهان نان به عنوان غذای اصلی مردم میباشد و روزانه قسمت قابل توجه از انرژی پروتئین، املاح معدنی، ویتامینهای گروه B مورد نیاز انسان را تامین مینماید.
در ایران نیز 80 درصد غذاها را نان تشکیل میدهد و قسمت اعظم نمک طعام مورد نیاز روزانهی مردم از خوردن نان تأمین میگردد.
متأسفانه در کشو ما با اضافه کردن جوششیرین به این غذای با ارزش آن را نهایتاً به غذایی با پیامدهای مضر تبدیل میکنند.
«فرایند تهیهی نان»
مادهی اولیهی نان «گندم» میباشد. از میزان خاکستر موجود در آرد گندم، آردها را طبقهبندی میکنند.
هر چه خاکستر آرد کمتر باشد آرد مرغوبتر است و هرچه پروتئین آرد گندم بالاتر باشد آرد قویتر میباشد.
نان از مخلوط کردن آرد، آب، نمک، مخمر با خمیرترش پس از طی مراحل آمادهسازی خمیر، فرایند تخمیر و پخت به وجود میآید.
بهترین نان آن است که طبق اصول قدیم تهیه گردد و مواد محافظ نداشته باشد (چیزی برای حفاظت آرد و اینکه زود فاسد نشود به آرد اضافه نکرده باشند) و زیاد سفید نباشد.
ورآمدن خمیرنان با خمیر مایه[3] باید باشد نه با جوششیرین. هم اکنون بهترین نان دنیا، نانهای ایرانی است که حرارت به همهی جای آن میرسد و تقریباً عاری از میکروب میشود[4].
در نمودار صفحهی بعد فرایند تهیهی نان به روش سنتی نشان داده شده است.
«چرا نان بیان میشود و چگونه آن را به تأخیر بیاندازیم»
بیاتی فرایندی است که در اثر واکنشهای فیزیکی و شیمیایی پیچیده بین ترکیبات نان به وجود میآید به طوری که نان بو و مزه خود را از دست داده و به سختی جویده میشود.
یکی از سادهترین اقداماتی که جهت به تأخیر انداختن بیاتی نان به کار میرود:
استفاده از فرمول مناسب برای تهیهی نان و اجرای صحیح روشهای تکنولوژی میباشد که از جملهی آنها این موارد را میتوان نام برد:
- حفظ رطوبت خمیر در حد متعادل.
- نحوه و مدت زمان مناسب زدن خمیر.
- رعایت رطوبت نسبی هوا در طی تخمیر نهایی.
- حرارت پخت و درجه حرارت در طی تخمیر نهایی چانه.
- مدت زمان پخت.
- نحوهی بسته بندی و شرایط نگهداری محصول.
«آداب نان»
نان یکی از خوردنیهای مقدس و مورد احترام اسلام است.
در روایتی معتبر از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند:
«گرامی دارید نان را که کار کردهاند در آن ملائکه از مابین عرش تا زمین و بسیاری از اهل زمین تا آنکه برای شما به عمل آمده است».
«کیفر توهین به نان»
از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده است که: «حضرت دانیال به نزد کشتیبانی آمده و گرده نانی به او داد که مرا از آب بگذرانید.
کشتیبان نان را انداخت و گفت:
«این نان را چه کنم، در پیش ما این نان در زیر پای مردم افتاده و پا بر آن میمالند».
پس دانیال دست به سوی آسمان بلند کرد و گفت: «پروردگارا نان را گرامی دار، به تحقیق که دیدی این بندهی تو با نان چه کرد و چه گفت».
خداوند عالمیان امر نمود به آسمان که باران مبار بر ایشان، و نیز فرمان داد به زمین که گیاه مرویان برایشان، تا آنکه کارشان به جایی رسید که از گرسنگی یکدیگر را میخوردند.
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 9 |
تحقیق پیرامون خطبه همام،صفات متقین در 9 صفحه ورد قابل ویرایش
از خطبه های امیرالمومنین علی (ع) است که یکی از از اصحاب بنام همام که مرد عابدی بودبه آن حضرت (ع) رسید ، و پرسید: یا امیرالمومنین (ع) اوصاف متقین (پرهیزکاران) را برای من بیان فرما. مانند آنکه آنانرا ببینم. امیرالمومنین(ع) در پاسخ تامل و درنگ فرمود (زیرا مصلحت در تاخیر جواب بود) و سپس آنرا بطور اجمال بیان فرمود:
1- ای همام تو خود از خدا بترس و نیکوکار باش که (خداوند در قرآن سوره 16 آیه 128 می فرماید) خدا با پرهیزکاران است. (بر تو لازم است که تقوا و ترس از خدا را شعار خویش قرار دهی و کار نیکو انجام دهی، و بیشتر از این بر تو لازم نیست.)
2- خداوند سبحان هنگام آفرینش خلق از طاعت و بندگیشان بینیاز و از معصیت و نافرمانی آنها ایمن بود، زیرا معصیت گناهکاران او را زیان ندارد، و طاعت فرمانبرداران سودی به او نمی رساند. (بلکه از طاعت و نهی از معصیت سود بردن بندگان است.) پس روزی و وسائل آسایششان را بین آنها قسمت نموده، و هر کسی را در دنیا (با حکمت و مصلحت) در مرتبهای (که سزاوار او دانست از قبیل فقر و غنا، خوشی و بدی و..) قرار داد.
3- پرهیزکاران در دنیا دارای فضیلتهایی هستند (از دیدگان برترند، زیرا) گفتارشان از روی راستی است (برای رضای خدا سخن می گویند) پوشا کشان میان رو(افراط و تفریط در زندگیشان نیست) و رفتارشان (بین مردم) به فروتنی است. زیرا در قرآن سوره 17 آیه 37 می فرماید : از روی تکبر بر زمین راه مرو که تو هرگز نمیتوانی (به پاهایت) زمین را بشکافی ، و هرگز از جهت درازای (گردن کشی) به کوهها نمیرسی.
4- از آنچه که خداوند بر ایشان روا نداشته چشم پوشیدهاند (حرامی مرتکب نمی شوند) و بعلمی که آنانرا سود رساند گوش فرا داشتهاند (از سخنان بیهوده که موجب خشم خدا و رسول (ص) می شود دوری می نمایند، چناچنه در قرآن سوره 25 آیه 72 می فرماید: بندگان برگزیده حق کسانی هستند که در مجالس لهو و لعب و جاهائیکه سخنان باطل نادرست گفته و یا کارهای زشت بجا میآورند حاضر نمیشوند).
آیات مربوط به متقین در قرآن
سوره |
آیه |
2 |
2 ، 66 ، 180، 194، 241 |
3 |
76،115،133،138 |
5 |
27،46 |
7 |
128 |
9 |
4،7،36،44،123 |
11 |
49 |
15 |
45 |
19 |
85،97 |
21 |
48 |
24 |
34 |
25 |
74 |
26 |
90 |
28 |
83 |
38 |
28،49 |
39 |
57 |
43 |
35،67 |
44 |
51 |
45 |
19 |
50 |
31 |