دسته بندی | صنایع شیمیایی |
بازدید ها | 50 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 272 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
پروژه کارآفرینی طرح کسب و کار کارخانه تولید گچ در 30 صفحه ورد قابل ویرایش
- عنوان کسب و کار
مشخصات تهیه کننده طرح:
ابعاد و مساحت محل اجرای طرح: کارخانه زمین به وسعت 25 هزار مترمربع مستمرخواهد شد بخشی از ماشین آلات خدا تولید در محوله روباز و بخشی آسیاب و سرند نهایی ریه پوشش قرار خواهد گرفت.
نزدیکتری شهر و فاصله آن تا محل کسب و کار:
فاصله ما بین تربیت و مشهد به فاصله 50 کیلومتر
فاصله محل استقرار کسب و کار تا جاده اصلی، نوع راه و جاده مربوطه
از طریق جاده مرعی به فاصله به جاده اصلی(آسیایی) متصل می شود. 200
امکانات تامین مواد و لوازم در محل هزینه و سرمایه
امکنات تامین نیروی کار ماهر در منطه : با توجه به خبر سطحی بودن کارخانه نیاز به چند گروه متخصص کارگر ماهر، و کارگر ساده می باشد که در بخش مدیریتی به توضیح کامل آنها پرداخته ایم.
- شیفت دوم
تکنسین فنی 1 نفر (سرپرست شخصیت)
کارگر ماهر 3 نفر (سرپرست کوره ها و سوخت و سرپرست تعمیرات و آسیاب)
کارگر ساده 4 نفر (سیلوها و کوزه و کارهای متفرقه)
شیفت سوم تکنسین 1 نفر
کارگر ماهر 2 نفر (کوره ها و تعمیرات)
کارگر ساده 3 نفر (کوره ها، سیلوها و کارهای متفرقه)
برنامه شما برای توسعه محصول تداوم تخقیق و توسعه چیست؟
با توجه به توسعه بازارهای جهانی و فرار بودن این محصول در آینده ای نزدیک نیاز مبرمی به تامین و تجهیز تولید مواد للولوزی را قابل لمس و ملموس می دانیم.
5- توصیف کسب کار
شکل و کسب و کارتان را توصیف کنید؟ (شخص حقیقی یا حقوقی، سهامداران ونحوه مشارکت) این پروژه از شحص حقیقی آغاز شده و مهمترین آینده آن افزایش جمعیت و تولید منازل و ساختمان می باشد. همچنینی این پروژه مشارکتی است و با استفاده از سهام و فروش سهام به سهام داران واگذار می شود.
نوع کسب و کارتان را بیان کنید؟ (تولیدی یا خدماتی) تولیدات یا خدمات شما چیست؟
تولید گچ سفید و گچ فوق العاده(آج) می باشد.
زمانی و مکان شروع طرح کسب و کار چیست؟
زمان 2/3/87
مکان: بین شهرستان مشهد متر بست در 55 کیلومتری مشهد
فرصت های رشد و پیشرفت شما در کسب و کارتان چیست؟
با توجه به اینکه حتما توضیح داده شده پیشرفت کار ما در گرو افزایش ساختمان سازی می باشد.
مشاوران کسب و کار شما چه کسانی هستند؟ (حقوق/ مالی/ فنی و ...
مهندس مهران زحمتکش از لحاظ فنی و بررسی های موجود ندار و همچنین وضعیت بازار را کنترل می کند.
6- تحلیل بازار و ارزیابی ریسک
الف: تحلیل محیطی: این بخش خلاصه از از صنعت و اقتصاد عمومی که کسب و کار شما می خواهد در آن فعالیت کند ازدراهم می کند. بررسی می کنیم تغییرات اجتماعی افزایش قدرت، افزایش توقعات، توجه بیشتر مردم به مسائل آموزشی و فرهنگی و از این قبیل تغییرات در کسب و کار شما چگونه تاثیر گذار می باشد.
1. موانع ورود به این صنعتی چیست؟ گرفتن مجوز ندادن وام های بلند مدت و مکان
2. تغییرات و پیشرفت تکنولوژی چگونه در کسب و کار شما تاثیر گذار می باشد؟
استفاده از موارد جدید سلولوزی که فروش گچ و صنعت گچ را به مخاطره می اندازد.
3. بسترهای قانونی یا سیاسی مرتبط با کسب و کار شما چیست؟
مجوز باید بگیریم از طریق ارشاد، اتحادیه و ...
4. تغییرات جمعیتی چگونه بر کسب و کار شما اثر گذار است؟وقتی جمعیت بیشتر باشد فروش گچ بیشتر است زیرا ناز به ساختمان سازی پیدا میکند و همچنین تقاضا زیاد میشود.
5-تغییرات اقتصادی(قدرت خرید،مالیات،نرخ سود،جذاب و ...)در کسب و کار شما چگونه است؟ تغییرات اقتصادی که در کشور همراه با واکنش سیاسی و اقتصادی می باشد اثر مهمی در تمام سطوووح مخصوصا در بازار می گذارد مردم بجای خرید مغازه پولی پس انداز میکنند و با توجه به اینکه گچ یکی از مصالح نسبتا ارزان قیمت در تولید ساختمان میباشد لذا عوامل مختلف زیاد تاثیر گذار نمیباشد به روی این صنعت.
6- تحلیل خود را از محیط کسب و کارتان ینویسید؟ (دسترسی به مواد اولیه،الودگی محیط زیست و...)با توجه به وجود معادن گچ در نزدیکی محل احداث کارخانه و با توجه به بررسی های بعمل آمده و نزدیک بودن به جاده اصلی یا اسیایی محل احداث کارخانه محل مناسبی شناخته شده است.
7- موانع ورود به کسب و کار(صنعت)مورد نظر شما چیست؟ شک در بازگشت سرمایه و نگرانی از مسائل سیاسی و نظرات،کمبود مواد سوختی برای کارخانه.
ب:هدفگیری بازار:
1- مشتریان شما چه کسانی هستند؟ بطور خلاصه و کامل کسانیکه تصمیم به احداث یک زیربنا دارند.
2- اندازه بازار هدف کسب و کار شما در زمان حال/آینده چگونه است؟ هدف ما پیشرفت کارخانه و به روز رساندن محصولات جدید و صادرات آن به کشورهای مجاور و همسایه است.
3- بیان کنید کسب و کار شما در یک بازار رو به انحطاط ثابت و یا در حال رشد است؟ بازار کسب و کار ما دارای فراز و نشیب بسیاری بوده است.
4- کسب و کار شما چه سهمی از بازار هدف را شامل می شود؟(در6 ماه یا 4 سال آینده چگونه است)؟ ان کارخانه با استفاده از مدیران فنی و مجرب و با دادن ایده های جدیدی در این صنعت انتظار دارد که در چند سال آینده جایگاه بسیار مناسبی در بین رقبای خود و فرا تر از آن در کشورهای همسایه کسب نماید.
ج- محصول/خدمات:
1- ویژگی منحصر به فرد محصول یا خدمات خود را بیان کنید؟(بیان کنید مشتری بابت چه چیزی حاضر است به شما پول بدهد)؟ با توجه به افزایش علم ما این محصول را به روشهای جدید تولید خواهیم کرد که استفاده آسان و استفاده از حداکثر ماده را داشته باشداصولا مشتری به جنسی پول میدهد که رضایت مندی،کیفیت و قیمت آن مناسب باشد و ما تمام تلاش خود را در این نهاده ایم که بتوانیم نیازهای اولیه مشتری را برای خرید این محصول فراهم سازیم.
2- بیان کنید محصول یا خدمات شما نسبت به محصولات نمونه در بازار چگونه است؟ و شما چه کاری را متفاوت با بازار موجود انجام می دهید؟
فرق: با موارد مشابه کیفیت و نوع ساخت خوب اصولا چون این محصول تقریبا برای تولید به یک شکل می باشد تفاوت زیادی در چگونگی تولید آن نیست و تنها چند فرق ساده با دیگر محصولات دارد که تصفیه مناسب و بهتر در صد خلوص گچ و توزیع گسترده این محصول می باشد.
3- مشخصات فنی محصول به همراه نقشه/ کاتولوگ و اطلاعاتی تکمیلی و ... را ذکر کنید؟
مشخصات فنی شامل دو مرحله فیزیکی وشیمیایی می باشد که به آن می پردازیم.
مشخصات فیزیکی
استفاده کنید؟
در حال حاضر توزیع ما توسط کامیونها وتریلی هاست ولیدر آینده ای نزدیک می توان با قطار و هواپیماهای باربری نیز یان کار را انجام داد.
روش تبلیغ محصول یاخدمات شما چگونه است و چرا این روش را انتخاب نموده اید؟
از طریق مجلات و روزنامه ها و واحدهای سمعی وبصری و بیلبوردهای تبلیغلتی. این نوع تبلیغات به طور مستقیم بامشتری در ارتباط است وتقریبا 90% مردم نیز از این روشها کالای مورد نظر خودرا انتخاب میکنند.
شیوه فروش محصول شما چگونه است؟ (اقساط ونقد) از هر دو روش اقساط استفاده می کنیم.
بخش مالی
درآمد:
1) حقوق و مزایا 400/251/75
2) بیمه کارخانه 340/243/2
3) استهلاک 000/535/111
4) کارمزد وام 800/517/68
5) هزینه فروش 000/000/2
6) سود سالانه 000/900/777
دسته بندی | کارآفرینی |
بازدید ها | 15 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
پروژه کارآفرینی طرح کسب و کار فن و هنر باستان در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست عناوین
1) شرح کسب و کار
2) اهداف
3) مأموریت
4) منابع انسانی
5) عوامل موفقیت
6) خدمات ارائه شده در طرح
7) نیروی انسانی مورد نیاز
8) مشخصات مکن مورد نیاز
9) تجهیزات
10) طرح بازاریابی
11) طرح مالی
12) جدول زمانبندی
13) میزان سرمایه و روشهای تأمین منابع مالی
14) میزان داراییهای نقدی و غیر نقدی
15) هزینهها و نمونهی صورت حساب هزینهها .
16) پیش بینی میزان سود و فروش
فهرست مطالب
1) شرح کسب و کار
2) امکان سنجی
3) اهداف
4) مأموریت
5) کلیدهای موفقیت
فهرست مطالب
6)محصولات / خدمات
- شرح محصولات / خدمات
- هدف از تولید
- ویژگیهای محصولات / خدمات
- محدودیتهای محصولات / خدمات
- تعهدات شرکت
- مجوز و حقوق قانونی
فهرست مطالب
7) منابع انسانی
- ساختار مدیریتی
- نیروی انسانی
- چگونگی استخدام
- نمودار سازمانی
فهرست مطالب
8) منابع فیزیک
- فرآیند تولید
- تجهیزات
- فهرست تجهیزات (تولید)
- فهرست تجهیزات (اداری)
- مکان کسب و کار
- کروکی استقرار تجهیزات
- مواد اولیه
- توسعه کسب و کار
فهرست مطالب
9) طرح بازاریابی
- مشخصات رقبا
- بازار هدف و مشتریان
- شیوه قیمت گذاری
- تبلیغات
خدمات پس از فروش
- مکان فروش
فهرست مطالب
10)طرح مالی
- روش تأمین منابع مالی
- وام بانکی
- بدهیها
- داراییها
- هزینهها
- صورت حساب هزینهها
فهرست مطالب
11) نمودارها
- نمودار فروش
- نمودار هزینهها
- نمودار سود
- جدول زمانبندی
مشخصات مکان مورد نیاز:
مکانی به متراژ با 6 اتاق و یک اتاق کنفرانس – آبدارخانه – اتاق استراحت – سالن انتظار.
طرح مالی :
- برای تأمین منابع مالی خود را چه روشی استفاده میکنید؟
با تهیه پروژه
- تا این تاریخ چه میزان سرمایه جذب کردهاید و منابع تأمین آن کدام است؟
به دلیل اینکه شرکت تازه تأسیس است. منابع قابل توجهی در نظر گرفته نشده ا ست ، با گرفتن وام
- سرمایههای جذب شده را چگونه باز پرداخت خواهید کرد؟
از طریق با جواب هزینه از طریق پروژهها .
- در صورت برنامهریزی برای دریافت وام شرح کاملی آورده شود؟
- وام دهنده: بانکهای رسمی و دولتی کشور بانک ملی، بانک پارسیان و ...
- شرایط و مدارک لازم: ضامن رسمی – جواز معتبر شرکتی و محمل اسکان شرکت .
- میزان وام : 50 میلیون ریال
- چگونگی بازپرداخت وام: به صورت شش ماه با بهرهی 14%
دسته بندی | صنایع دارویی و پزشکی |
بازدید ها | 65 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
پروژه کارآفرینی طرح کسب و کار عمل آوری و بسته بندی داروهای گیاهی در 13 صفحه ورد قابل ویرایش
1- کلیات و معرفی طرح :
هدف از اجرای این طرح ، تولید / ارایه خدمات :
خدمت وعرضه بهینه گیاهانه دارویی و سالم سازی داروها با قیمت مناسب یکنواختی اجناس و ارائه آن جهت داروخانه های گیاهی .
خرید مستقیم از کشاورز و کوتاه نمودن دسته واسطه ها و ارائه بصورت یک فروشگاه زنجیره ای در شهر و شهرستانهای نیازمند
3- شرح فرآیند (روش تولید / روش ارایه خدمات ) :
شرح اولیه :
ضمن توضیح در مورد گیاهان و خواص محصولها ررده بندی نیازهای
4- مجوزات قانونی مورد نیاز :
جواز تاسیس از وزارت صنایع
پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت
5- معرفی و ویژگی های محل اجرای طرح :
آدرس :
مشخصات محل اجراء طرح :
جهت اجراء طرح مکانی به مساحت 1000 متر مربع و زیر بنای 600 متر
شامل : 500 متر سالن تولید – 100 متر فضای اداری و دفتری
دارای برق ، آب و گاز و 2 خط تلفن در نظر گرفته شده است که بصورت ششدانگ اجاره در اختیار مجری
طرح قرار دارد .
میزان اجاره ماهیانه : 000/000/000/4 مبلغ رهن محل اجراء طرح : -000/000/000/50 ریال
دلایل انتخاب محل فوق جهت اجراء طرح :
شهرک صنعتی
ویژگیها و مشخصات و نوآوری محصول / خدمات :
13- زمانبندی اجرای طرح :
1- آماده سازی محل اجرای طرح : 10روز ماه / روز .
2- خرید ماشین آلات و تجهیزات : 20روز ماه / روز .
3- نصب و راه اندازی ماشین آلات : 20 روز ماه / روز .
4- جذب و استخدام نیرو : 30روز ماه / روز .
5- آموزش نیروی انسانی : 15روز ماه / روز .
6- بازاریابی و تبلیغات : 60 روز ماه / روز .
7- تولید آزمایشی (فقط طرحهای تولیدی) 10روز ماه / روز .
8- بهره برداری کامل طرح . 50روز
1- مشتریان و بازارهای هدف : عطاری ها و سوپر مارکتها
2- نحوه توزیع و فروش محصول / خدمات : میتقیم و غیر مستقیم
3- بررسی رقبا : رقبای این رشته شاملشرکتهای بسته بندی و عمل آوری محصولات گیاهی می باشد
نقاط قوت رقبا : تکنولوژی روز دستگاهها ی مدرن
نقاط ضعف رقبا : ضعف مدیریت و اجناس نامرغوب
دلایل انتخاب کالا یا خدمات طرح توسط مشتری : رعایت بهداشت قیمت مناسب زیبایی محصول
روشهای بازاریابی و تبلیغات : تبلیغات محیطی مطبوعات بروشور ها ی تبلیغاتی
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 23 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
پروژه کارآفرینی طرح کسب و کار شرکت کامپیوتری در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
کسب وکار چیست ؟
به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که برای ارائه محصولات یا خدمات با رویکردی مالی، تجاری و صنعتی انجام میپذیرد.
انواع کسب و کار :
- کسب و کارهای بزرگ
- کسب و کارهای کوچک و متوسط
- کسب و کار اینترنتی یا مجازی
اصول چهارگانهی کسب و کار
- دانستن نام محصول
- نام شرکت
- نام بنیان گذار
- دانستن مهارتهای لازم
«بسم الله الرحمن الرحیم»
مقدمه :
فعالیتهای مؤسسات بازرگانی در بخش خصوصی و لزوم توسعهی آنها به منظور فراهم ساختن وسایل رفاه عمومی در جامعهی بشری با توجه به رشد افزون جمعیت، نیاز مؤسسات را به سرمایههای کلان بیش از پیش آشکار میسازد.
تهیه و تأمین این سرمایهها از عهدهی افراد معدود خارج است. بدین منظور، موسسات باید با انباشتن منابع افراد، سرمایههای کلانی را برای اجرای امور تجاری و تولیدی به وجود آورند. این عمل باعث پیدایش شرکتهای مختلفی شده است.
اولین قانون تجاری که در آن از شرکتهای تجاری صحبت شده است قانون سال 1303 میباشد. سپس در سال 1304 قوانین تجاری خاصی به تصویب رسید که در آن وضعیت شرکتهای تجاری که به چند دسته تقسیم شدند به اختصار بیان شده است. در سال 1310 قانون ثبت شرکتها به تصویب رسید که هدف آن وضع مقررات خاص برای ثبت شرکتهای موجود و تطبیق آن با مقررات قانون تجارت بود.
طبقه بندی کلی واحدهای اقتصادی :
واحدهای اقتصادی به طور کلی از نظر هدف به دو دستهی کلی تقسیم میشوند:
1) واحدهای انتفاعی :
که به قصد انتفاع (سود بردن) از سوی شخص یا گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی تشکیل میشوند و به فعالیت میپردازند. واحدهای انتفاعی از لحاظ نوع فعالیت و بر اساس قوانین ایران به دو دستهی کلی تقسیم میشوند :
الف) واحدهای تجاری انتفاعی :
که اشخاص و مؤسساتی هستند که به قصد تحصیل سود به عملیات تجاری اشتغال دارند مثل : تجار و انواع شرکتها.
ب ) واحدهای غیر تجاری انتفاعی :
اشخاص یا موسساتی هستند که به قصد تحصیل سود به عملیات غیر تجاری اشتغال دارند مثل : دفاتر حقوقی و مؤسسات حسابرسی.
2- واحدهای غیر انتفاعی :
که بدون قصد انتفاع از سوی شخص یا گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در جهت پیشبرد هدفهایی که در مجموعه راستای منافع جامعه است تشکیل میشود و به فعالیت میپردازند. مثل مدارس غیر انتفاعی که پولی را که دریافت میکنند تحویل آموزش و پرورش میدهند و آموزش و پرورش آن هزینه را صرف تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان میکند.
اشخاص :
از منظر حقوقی، اشخاص یا حقیقی هستند یا حقوقی :
در واقع، هر فرد یا هر کس که دارای ذات طبیعی است «شخص حقیقی» نامیده میشود. اما شخص حقوقی متشکل از اعضای مختلف است. به عبارت دیگر شخص حقوقی یعنی عنصری که بتواند از کیفیت و امتیاز «فردیت و ابدیت» برخوردار شود. به همین جهت قانون آن را به عنوان شخص شناسایی میکند. انواع شرکتها (به استثنای شرکتهای نسبی و نظایر آن که مشارکت محسوب میشوند) شخص حقوقی تلقی میشوند. بنابراین اشخاص حقوقی دارای ذات قانونی هستند. شخصیت حقوقی در واقع وجودی فرضی ایست که این وجود فرضی دارای شخصیتی خاص و مستقل میباشد که هیچ گونه ارتباطی با شخصیت تشکیل دهندگان آن ندارد.
شخص حقوقی دارای کلیهی حقوق و تکالیفی است که قانون برای شخصیت حقیقی (افراد) تعیین کرده است. به استثنای حقوق و وظایفی که فقط انسانها دارای آن هستند.
شرکت چیست ؟
شرکت عبارت است از اجتماع دو یا چند نفر که هر یک امکاناتی را (اهم از وجه نقدی، وسایل و ماشین آلات و غیره) با خود به درون اجتماع مذکور آورده و به منظور کسب سود، فعالیت مشترکی را انجام داده و منافع را به نسبتهای معین تقسیم میکنند. در قانون تجارت تعریف صریح و روشنی از شرکت موجود نیست ولی به موجب قانون مدنی شرکت عبارت است از : «اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیای واحد به نحو اشاعه»
عناصر تشکیل دهندهی شرکت :
1) همکاری دویا چند نفر (تعدد شرکا)
2) آوردن حصه یا سهم الشرکه (مقدار سرمایهی هر یک از شرکا) یا سرمایهی مناسب (آوردههای نقدی و غیر نقدی)
3) ماهیت حقوق شرکت
4) طرز تقسیم سود و زیان
- مراحل ثبت شرکت در ایران :
کلیهی شرکتها باید در «ادارهی ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری» به ثبت برسند. برای این کار با توجه به نوع شرکتها، مدیران آنها باید مدارک زیر را تسلیم مرجع تثبیت شرکتها نمایند. به عنوان نمونه مدارک مورد نیاز برای یک شرکت سهامی را بررسی میکنیم :
انواع شرکتها :
قانون مدنی شرکتها را به دو نوع اختیاری و قهری به رسمیت میشناسد.
شرکت اختیاری یا در نتیجهی عقدی از عقود حاصل میشود و یا در نتیجهی عمل شرکا از قبیل مزج اختیاری یا قبول مالی مشاعاً (به طور تمام) در ازای عمل چند نفر و نحو آن. به عبارت دیگر برای تشکیل دهندهی آن منعقد شود. در این قرار داد، روابط همکاری بین افراد آن، قصد انتفاع، موضوع مشارکت و اختصاص مبلغی به عنوان سرمایه درج میشود که به این قرار داد «اساس نامه» یا «شرکت نامه» گویند.
7) شرکت تضامنی :
شرکتی است که تحت نام مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل میشود. اگر دارایی شرکت برای تأدیهی همه قروض کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمامی قروض شرکت است. که در مورد این نوع شرکت بیشتر توضیح خواهیم داد.
طبقه بندی شرکتهای تجارتی با توجه به اهمیت سرمایه و شخصیت شرکا نیز انجام میگیرد و شرکتهای مذکور از این نظر به دو دسته طبقه بندی میشود:
الف) شرکتهایی که فقط در آنها سرمایه مهم است نه شخص سرمایه گذار، زیرا در این نوع شرکتها مسئولیت هریک از سهامداران در مقابل اشخاص ثالث به حصه خود که سهم نامیده میشود، محدود میگردد و به همین سبب اشخاص بیشتری از طبقات جامعه درشرکتهای مزبور سرمایه گذاری میکنند و بدین ترتیب، از مجموع سرمایههای کوچک، منابع بزرگی برای واحدهای تولیدی و تجارتی فراهم میشود. شرکتهای سهامی خاص و عام و شرکتهای مختلط سهامی، از این دسته از شرکتها هستند. شرکتهای تعاونی نیز تحت ضوابط خاص جزء شرکتهای سرمایه محسوب میشوند.
ب ) شرکتهایی که در آن شخصیت شرکا و روابط نزدیک آنان با یکدیگر اهمیت ویژهای دارد و مسئولیت هر یک از شرکا ضامن در مقابل اشخاص ثالثف نامحدود و تضامنی است. یعنی هر طلبکاری میتواند به فرد فرد شرکای ضامن مراجعه و کلیهی مطالبات خود را وصول کند و شرکت ضامن به پرداخت دیون اشخاص ثالث ملزم است، البته شریک مزبور میتواند پس ازپرداخت دیون مورد بحث به سایر شرکای خود مراجعه و از این بابت ضررهای وارده را به نسبت سهم الشرکه وصول کند. شرکتهای تضامنی، شرکتهای نسبی، شرکتهای مختلط غیر سهامی و شرکتهای با مسئولیت محدود را با توجه به شرایط و این که در این شرکتها به عنصر شخص بیش از سرمایه توجه میشود و میتوان در ردیف این نوع شرکتها منظور کرد.
از مشخصات دیگر این شرکتها و اهمیت بارز شرکا این است که اصولاً سهم الشرکه در حال حیات یا پس از فوت، قابل انتقال نیست؛ در حالی که در شرکتهای دستهی اول، هر سهامداری میتواند سهم یا سهام خود را تحت شرایطی انتقال دهد و به عبارتی قابل انتقال بودن سهام از ویژگیهای مهم شرکتهای دستهی اول است.
* شرکت تضامنی :
طبق قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی است که تحت نام مخصوص، برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل میشود. اگر دارایی شرکت برای تأدیهی تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا، مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بر خلاف این، بین شرکا بسته شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن (بی اعتبار) خواهد بود.
در اسم شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی و لااقل اسم یک نفر از شرکا» ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اساس تمامی شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل «و شرکا» یا «و برادران» قید گردد.
- تشکیل شرکت تضامنی :
شرکت تضامنی، وقتی تشکیل میشود که اولاً شرکت نامه مطابق قانون تنظیم شده باشد و در ثانی، تمام سرمایه نقدی، تحویل و سرمایهی غیر نقدی نیز، تقدیم (به روز تحویل داده شود) و تسلیم شده باشد. در شرکت تضامنی شرکا باید لااقل یک نفر از میان خود یا خارج به سمت مدیریت تعیین کنند. هر قسمت از سرمایه را در شرکت تضامنی «سهم الشرکه» مینامند.
بنابراین، شرکت تضامنی قانوناً احتیاج به اساسنامه ندارد، لیکن میتوان اساسنامه داشته باشد و هر گونه توافقی که بین شرکا به عمل آمده باشد در آن قید شود. شرکت نامه میبایست در ادارهی ثبت شرکتها به ثبت برسد و حاوی اطلاعات زیر باشد:
1) نام و مرکز اصلی شرکت
2) موضوع فعالیت شرکت
3) مدت شرکت، تاریخ تشکیل شرکت، نام شرکا