پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

دانلود مقاله برترانه آرترویلیم راسل

مقاله برترانه آرترویلیم راسل (روانشناسی سیاسی)در 29 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 164 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مقاله برترانه آرترویلیم راسل

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله برترانه آرترویلیم راسل در 29 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

راسل از لحاظ نظریه فلسفی پیرویک مکتب نبود، از نظر سیاسی هم هر چند وقت یکبار مسلک خود را تغییر می داد، در زندگی نامة راسل شاهد شکست های عشقی وی در زندگی زناشویی هستیم، دز انتخاب همسر فرد موفقی نبوده و ازدواج های متعددی انجام داده ولی از موفق ترین فلاسفه جهان بود و از لحاظ ریاضی استعداد چشمگیری داشت. سئوالی که ذهن مرا در مورد این فیلسوف یا اندیشمند به خود جلب می‌کند این است که:

چرا این فرد سیاسی از لحاظ سیاسی ثبات ندارد؟

چرا در صحبت های وی به وضوح می توان جملات ضد ونقیض یکدیگر را مثل صلح و جنگ، عشق و نفرت و ... را بیابیم؟





برای پاسخ به پرسش های خود این مفهوم ها را تولید کردم و به رابطه برقرار کردن بین این مفاهیم پرداختم‌:

راسل علاقة خاص به علم ریاضیات داشت طوریکه یادگیری ریاضیات برای او به قدری لذت بخش بود که آن را معادل شادی و نشاط که از اولین عشق خود بدست آورده بود می دانست. معمولاً شخصی که ریاضی وار به زندگی می نگرد فردی منطقی می باشد و افکار وی بر اساس اصول و منطق خاص پیش می رود اما من حقیقتاً در مورد راسل با توجه به اینکه نام بزرگترین فیلسوف را می توان به او داد ثبات را ندیدم. راسل در مقطعی موردی را بیان می کرد و به آن معتقد بود اما به زودی صحبت خود را تغییر می داد و عکس آن را حرف را عنوان می کرد. در مورد ازدواج های او هم می توان این مسئله را دید خیلی احساسی و عاشقانه پیش می رفت بعد از مدتی ابراز بی علاقگی رابیان می نمود.

زندگی راسل را مطالعه کردم تا شخصیت وی را به ظاهر منطقی، تجربی، علمی و فلسفی است با عملکردهای او در زندگی شخصی و سیاسی مربوط سازم.


زندگی راسل:

«براتراند آرترویلیم راسل» سومین لرد خاندان راسل در سال 1872 به دنیا آمد. پدرش وایکنت امبرلی پسر ارشد لرد جان راسل سیاستمدار معروف انگلیسی بود که دوبار نخست وزیر گردید و از افرادی بود که برای آزادی ایرلند و یهود جنگید. راسل هنوز خرد سال بود که پدر و مادر را از دست داد و در نتیجه، تربیت او را جد پدری او بعهد گرفت. پس از او هم، سرپرستی او به مادر بزرگش واگذار شد. مادر بزرگ راسل طبق آن چیزی که راسل در شرح احوال خویش معرفی می‌کند زنی با اراده و با مناعت طبع بود. او پیوسته می کوشید نوه هایش به بهترین صورت تربیت شوند لذا سخت گیر بود و نمی گذاشت بچه ها به اصطلاح نازک نارنجی بار بیایند.

سخت گیری های جسمانی او موجب حفظ سلامتی جسمی بچه ها شد ولی تعالیم مذهبی که او به زور در بچه ها تزریق می کرد، بعداً عکس العمل شدیدی را به وجود آورد و راسل را بی دین از کار در آورد. راسل در تمام دورة طفولیت تنها و منزوی بود و از اینکه کسی را نداشت تا با او صحبت کند ملول و افسرده بود. تنها همدم او طبیعت، کتاب ها و بعدها ریاضیات بود که او را از رنج تنهایی کامل خلاصی داد. علت اصلی تنهایی راسل را می توان در این دید که وی هم پدر و هم مادر خود را در طفولیت از دست داده بود و برادرش هم چندین سال بزرگتر از او بود. بدتر از همه این بود که وی در یک خانوادة اشرافی زندگی می کرد و از خصوصیات این نوع خانواده ها آن است که اطفال را در محیطی در بسته پرورش
می هند تا بچه ها با همه کس معاشرت نکنند. راسل تنها چند سال به کودکستان رفت و در آن دوران از نظر او با شعف و مسرت می باشد بعد از آن در منزل در اختیار معلم سرخانه سپرده شد تا به طریق اشرافی مقدمات را تحصیل کند. زمانیکه خاطرات راسل را مطالعه می کردم این خط از نظرم بسیار جالب بود و به طور خلاصه به ذکر آن ها می پردازیم:

اولین درسی که در طفولیت مورد توجه راسل قرار گرفت ریاضیات بود ولی در آغاز یاد گرفتن ریاضیات کار ساده ای نبود چنانکه جدول ضرب را با زحمت و با گریه (!) یاد گرفت. جبر هم چنگی به دلش نزد و آن را به زحمت فرا گرفت. علتش آن بود که وی همیشه دلیل و اسرار وجود هر چیز را می خواست بداند مثلاً می خواست بداند ایگرگ (Y) و ایکس (X) در واقع چیستند؟‌ او فکر می کرد معلمش می داند که این دو در واقع چیستند، ولی نمی خواهند رازش را فاش کند !

بهرة سخن:

راسل نه تنها به عنوان یک متفکر مقامی بلند داشت بلکه به عنوان یک نویسنده هم کم‌نظیر بود. زیرا که تا به حال فیلسوفی داستان ننوشته بود. او معتقد بود انسان قبل از اینکه مطلبی را بنویسد در اطرافش ساعت‌ها بلکه روزها در شعور ناخودآگاه خود بیندیشد. روش راسل در فلسفة تحلیل بود که دوستانش عقیده داشتند ذهن راسل هر چیز را تکه تکه می‌کند. ذهن راسل یک ذهن ترکیب کننده است من دلیل این مطلب را استعداد وی در علم ریاضیات می دانم. راسل در انتقاد و خرده‌گیری مهارت تام داشت. راسل را می توان یک ناسیونالیست هم دانست زیرا از آنهایی که عاطفه و یا یک بینش عرفانی را قربانی عقل نمایند سخت بیزار بود. راسل تأکید فراوان به شیوة علمی و تجربی داشت در تفکر سیاسی هم روی همین اصل تأکید می کرد. راسل به آزادی اراده هم اعتقاد ندارد و فکر می کرد هر کس میل دارد چنین اعتقادی در خود به وجود آورد،‌بخاطر امور عاطفی واخلاقی است. به عبارت دیگر می توان گفت از نظر راسل هر کس خود را مسئول اعمال خود می داند و چون می خواهد به کار بد و ناروا دست پیدا نکند خود ار وادار می‌کند به آزادی اراده اعتقاد پیدا کند در حالیکه یک چنین چیزی وجود ندارد!


دانلود مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (طرح کسب و کار)

مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (پروژه طرح کسب و کار) در 14 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 27 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (طرح کسب و کار)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بانک اطلاعات جامع مراسم (پروژه طرح کسب و کار) در 14 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

1ـ عنوان طرح

2ـ اجزای طرح

1-2- مأموریت طرح کسب و کار

2-2- فهرست محتوا

3-2- مشخصات مجریان طرح و همکاران

4-2- اهداف کلی چشم انداز و اهداف

5-2- محصول یا خدمات

6-2- محل

7-2- مسائل امنیتی

8-2- ارزشهای بنیادی



3ـ توصیف فرصت

4ـ توصیف ایده

5ـ تعریف و توصیف کسب و کار

6ـ تحلیل و استراتژی بازار

7ـ تحلیل مالی

1-7- هزینه ها

2-7- امور مالی

3-7- صورتحساب درآمد در یک ماه

4-7- صورتحساب دستمزد

5-7- صورتحساب هزینه ها

6-7- برآورد تجهیزات

7-7- صورتحساب سود و زیان

8ـ اسناد و مدارک

9ـ بازار یابی

1-9- روشهای تبلیغ



1ـ عنوان طرح

بانک اطلاعات جامع مراسم ....

نام موسسین: ....
تاریخ تأسیس : 27/7/85

شماره ثبت : 22222

2- اجزای طرح

1ـ2ـ مأموریت طرح کسب و کار:

راه اندازی یک شرکت خدماتی

تأمین درآمد و استقلال اقتصادی

خدمت به جامعه

صرفه جویی در وقت و هزینه

قدرت انتخاب بیشتر

2ـ2ـ فهرست محتوا :

1ـ لیست تالارهای موجود در شهر

2ـ لیست عکاسان و فیلم برداران مختلف در سطح شهر

3ـ موسیقی

4ـ لیست سالن های تهیه غذا و یا آشپزخانه ها با توضیح منوی آنها و قیمت ها و...

5ـ اسامی سالن های آرایش زنانه و مردانه

6ـ مکانهایی که ماشین عروس، دسته گل و تاج گل درست می‌کنند (مثل گل فروشی‌ها)

7ـ اسامی مزون های لباس (شب، نامزدی، عروسی و ...)

8ـ چیدن سفره عقد ـ نامزدی ـ تزئینات

9ـ آژانسهای اتومومبیل جهت کرایه ماشین و...

10ـ اسامی شیرینی فروشی ها و میوه فروشی ها (برای تهیه کیک وشیرینی و میوه)

11ـ اسامی مکانهایی که ظروف و لوازم لازم برای برگزاری مراسم (میز، صندلی و...) را اجاره می دهند

12ـ لیست تمامی مساجد موجود در سطح شهر

3ـ2ـ مشخصات مجریان طرح و همکاران

عنوان سمت


تاریخ تولد


سابقه کاری


تحصیلات

مدیر عامل


1364


پنج سال


فوق دیپلم IT

معاون


1365


سه سال


فوق دیپلم IT

مسئول بانک


1361


چهار سال


فوق دیپلم IT

امور داخلی


1362


سه سال


فوق دیپلم IT




4ـ2ـ اهداف کلی چشم انداز و اهداف

هدف از تأسیس این شرکت آسان تر کردن این گونه مراسم اشتغال عده ای از جوانان مکانیزه کردن، به روز بودن این گونه کارها و بألاخره گسترده کردن این نوع بانکهای اطلاعاتی در موارد و موضوعات متفاوت دیگر ممکن است.

5ـ2ـ محصول یا خدمات

انتخاب تالار و آرایشگاه، همچنین نحوه تزئیین ماشین نوع ماشین، تزئین کیک و میوه وشیرینی و زمان سرو غذا و دیگر خوردنیها ـ نوع غذا، نحوه چیدن سفره عقد و تزئینات، مدل لباس و از طریق بانک اطلاعاتی.

6ـ2ـ محل

یک شرکت واقع در محل مناسب از لحاظ محیطی و دارای 3 اتاق به مساحت 12 متر مربع و یک سالن پذیرایی به مساحت 60 متر مربع یکی از ا تاقها، اتاق مدیر عامل. دیگری اتاق مخصوص مراجعین و سومین اتاق مربوط به امور داخلی شرکت می باشد. سالن پذیرایی در صورت زیاد بودن تعداد مراجعین به عنوان اتاق انتظار در نظر گرفته می شود.

7ـ2ـ مسائل امنیتی

چون، مکانهایی مانند آرایشگاه ها در ارتباط هستیم مسائل امنیتی نقش مهمی را در کارمان ایفا می‌کند. لذا با توجه به اینکه کسانی که به عنوان عروس به آرایشگاه می‌روند به‌ آنها اعتماد می‌کنند و عکس خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند ما هم باید سعی کنیم که این عکسها در اختیار افراد سود جو قرار نگیرد. همچنین فیلم بردارها و عکس بردارانی که به مشتریان معرفی می‌کنیم باید افراد خوبی باشند و مورد اعتماد ما باشند. در مورد وسایلی که به مشتریان کرایه می دهیم باید آنان سعی کنند قوانین امانتداری را رعایت کنند و این وسایل را همانطور که تحویل گرفته اند به ما تحویل دهند.

8ـ2ـ ارزشهای بنیادی

پایبندی به شئونات اخلاقی اسلامی و قرار دادن اطلاعات به روز در اختیار مشتریان است.

3ـ توصیف فرصت

برای برگزاری مراسم آبرومند و با قیمت مناسب و با کمترین زمان ممکن به ما مراحعه نمائید. ما می توانیم اطلاعات جامعی از کلیه خدمات ذکر شده را به شما ارائه دهیم همچنین CD های کارهای خود را با هزینه مناسب در اختیار شما قرار دهیم، ما بانکی را طراحی می‌کنیم که شامل تمام اطلاعاتی برای برگزاری یک مراسم است هم اکنون چنین بانک اطلاعاتی وجود ندارد و برای برگزاری چنین مراسمی حتی با حداقل امکانات وقت بسیاری صرف می شود.

5ـ تعریف و توصیف کسب و کار

یک شرکت خدماتی است که برای رفع نیاز های جامعه تأسیس شده در این شرکت یک بانک طراحی شده که مردم با مراجعه به این بانک برای برگزاری هر چه بهتر مراسم خود با گزینه هایی آشنا می شوند و اقدام به انتخاب بهترین ها می‌کنند. این موضوع باعث می شود که صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه شان صورت بگیرد. مثلاً اگر شخصی بخواهد مراسم عروسی خود را برگزار کند با مراجعه به ما می تواند مکان تالار، کیفیت تالار و همچنین هزینه ای را که می خواهد برای تالار بپردازد را انتخاب کند و ما نیز نمونه کارهای تالار، تزئینات مثلاً نحوه چیدن میوه ها و شیرینی روی میزها را نشان می دهیم. همچنین می تواند آرایشگاه خود را انتخاب کند. پس از انتخاب مشتریان ما با اماکن انتخاب شده هماهنگ می‌کنیم و آنها می توانند از اماکنی که خودشان برگزیده اند به راحتی ا ستفاده کنند.

6ـ تحلیل و استراتژی بازار

در سالهای اول سود دهی چندانی نداشته باشد ولی با گذشت زمان این نوع کارها جای خود را در جامعه باز خواهند کرد. ما تخمین می زنیم که با مرور زمان مشتریان زیادی به مراجعه خواهند کرد ولی در ابتدا باید از طریق تبلیعات (در اینترنت، کارتهای تبلیغاتی‌،‌ تراکت های تبلیغاتی و ...) کار خود را نشان دهیم. از موانعی که باعث می شود که در کار موفقیتی حاصل نشود عدم همکاری اماکن مذکور، نداشتن وسیله برای جمع آوری اطلاعات و نداشتن وسایل الکترونیکی لازم از قبیل CD ، دروبین و ... در سالنها و آرایشگاهها و ... و راهکار موفقیت در این کار دادن توضیحات جامع و درست به مشتریان و اماکن و ... تهیه لوازم مورد نیاز از طریق گرفتن وام و مساعده ـ گرفتن اطلاعات صحیح و درست از مواردی که می خواهیم معرفی کنیم.


دانلود مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل)

مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل) در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 10 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله ای در مورد Networking Basics (لاتین کامل) در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


This lesson introduces the basic building blocks of network communications and some of the structures used to construct data networks. There are many different kinds of data networks- from enterprise networks used by large corporations to a simple two- node local area network (LAN) used in a private home. However , many of the same of the same principles apply to all networks, regardless of size or complexity.

After this lesson , you will be able to

List the services provided by network protocols.
Describe how protocols enable networked computers to communicate
Distinguish a LAN from a wide area network (WAN)
Understand the difference between baseband and broadband networks
Identify and distinguish the characteristics of a packet- switched network and a circuit- switched network
Understand full- duplex and half- duplex communications
Describe the basic segment and backbone design of an enterprise network
Distinguish a server- based network from a peer- to- peer network

Estimated lesson time: 30 minutes

When you connect two or more computers so they can communicate with each other, you create a date network. This is true whether you connect the computers using a cable , a wireless technology such as infrared or radio waves , or even modems and telephone line. The technology that connects the computers together , no matter what form it tacks, is called the network medium , and for this reason the term network cable is often used to refer to any kind of network medium.

Signals and Protocols

Computers can communicate over a network in many ways and for many reasons , but a great deal that goes on in the networking process is unconcerned with the nature of the data passing over the network medium. By the time the data generated by the transmitting computer reaches the cable or other medium, it has been reduced to signals that are native to that medium. These might be electrical voltages for a copper cable network, pulses of light for fiber optic , or infrared or radio waves. These signals form a code that the network interface in each receiving computer converts back into the binary data understood by the software running on that computer. The computer then interprets the binary code into information it can use in a variety of ways. Of course there is a great deal more to this process than this description indicates , and there is a lot going on to make it possible for the e- mail you just sent to your mother to get reduced to electrical voltages , transmitted halfway across the country , and then reconstituted into text on her computer.

In some cases , a network consists of identical computers running the same version of the same operating system and using all the same applications , whereas other networks consist of many different computing platforms running entirely different software. It might seem that it would be easier for the identical computers to communicate than it would be easier for the different ones, and in some ways it is. But no matter what kind of computers the network uses and what software the computers are running , they most have a common language to understand each other. These common languages are called protocols, and computers use many of them during even the simplest exchanges of network data. Just as two people must speak a common language to communicate , two computers must have one or more protocols in common to exchange data.

A network protocol can be relatively simple or highly complex. In some cases , a protocol is simply a code - such as a pattern of electrical voltage - that defines the binary value of a bit of data: 0 or 1. The concept is the same as that of Morse code, in which a pattern of dots and dashes represents a latter of the alphabet.

More complicated networking protocols can provide a variety of services , including the following:

Packet acknowledgment. This is the transmission of a return message by the recipient to verify the receipt of a packet or packets. A packet is the fundamental unit of data transmitted over a LAN.
Segmentation. This is the division of a lengthy data stream into segments sufficiently small for transmission over the network inside packets.
Flow control. This is the generation by a receiving system of messages that instruct the sending system to speed up or slow down its rate of transmission.
Error detection. This is the inclusion of special codes in a packet that the receiving system uses to verify that the content of the packet wasn't damaged in transit.
Error correction. This is the generation by a receiving system of messages that informs the sender that specific packets were damaged and must be retransmitted.
Data compression. This is a mechanism for reducing the amount of data transmitted over a network by eliminating redundant information.
Data encryption. This is a mechanism for protecting the data transmitted over a network by encrypting it using a key already known by the receiving system.



In most cases , protocols are based on public standards developed by an independent committee, not a single manufacturer or developer. These public standards ensure that different types of systems can use them without incurring any obligation to a particular company. There are still a few protocols , however , that are proprietary , having been developed by a single company and never released into the public domain.

One of the most important things to remember about networking is that every computer on a network uses many different protocols during the communications process. The functions provided by the various protocols are divided into the layers that make up the Open Systems Interconnection (OSI) reference model , described in Lesson 2 , later in this chapter. You might see references to Ethernet networks in books and articles , for example. Ethernet is a protocol running on those networks , but it is not the only protocol running on them. Ethernet is, however , the only protocol running at one particular layer (called the data- link layer). Some layers , however , can have multiple protocols running on them simultaneously.



Local Area Network and Wide Area Network

A LAN is a group of computers located in a relatively small area and connected by a common medium. Each of the computer and other communicating devices on the LAN is called a node. A LAN is characterized by three primary attributes: its topology , its medium , and its protocols. The topology is the pattern used to connect the computers together. With a bus topology , a network cable connects each computer to the next one, forming a china. With a star topology , each of the computers is connected to a central nexus called a hub or switch. A ring topology is essentially a bus network with the two ends joined together. You will learn more about network topologies in Chapter 2, "Network Hardware."

The network medium, as defined earlier , is the actual physical connection between the networked computers. The topology and the medium used on a particular network are specified by the protocol operating at the data- link layer of the OSI model , such as Ethernet or Token Ring. Ethernet , for example , supports several different topologies and media. When you select one combination of topology and medium for a LAN , such as unshielded twisted pair (UTP) cable in a star topology , you must (in most cases) use the same topology and medium for all of the computers on that LAN. There are some hardware products that enable you connect computers to the same LAN with different media, but this is only true for closely related technologies. You can't connect a bus Ethernet computer to a star Ethernet computer and have both systems be part of the same LAN.

In the same way, all of the computers on a LAN must share common protocols. You can't connect an Ethernet computer to Token Ring computer on the same LAN, for example. The same is true for the protocols operating at the other layers of the OSI model. If the systems on the LAN don't have common protocols at every layer of the stack, communication among them is not possible.

In most cases , a LAN is confined to a room , a floor , or perhaps a building. To expand the network beyond these limits, you can connect multiple LANs together using devices called routers. This forms an internetwork , which is essentially a network of networks. A computer on one LAN can communicate with the systems on another LAN because they are all interconnected. By connecting LANs in this way, you can build an internetwork as large as you need.

Many sources use the term network when describing a LAN , but just as many use the same term when referring to an internetwork.


دانلود مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟

مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 319 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ در 12 صفحه ورد قابل ویرایش


پیش‌درآمد

ما در جهانی به سر می‌بریم که امور آن بسیار پیچیده، تودرتو و تا حدودی حیرت‌آور است. مردم با اعتقادات دینی گوناگون در آن زیست می‌کنند. تنوع ادیان (religiousdiversity) به قدری زیاد است که حتی یک گزاره‌ی آن ها در یک قالب نمی‌گنجد. این کثرت ها نه تنها در حوزه‌ی دین و اعتقاد دینی بلکه در حوزه‌های فرهنگ، زبان، اندیشه، عالم، فلسفه، هنر، تمدن و ده‌ها مقوله‌ی دیگر نیز سرایت کرده است.

امروزه انسان‌ها، متدینان، دانشجویان و جهان گردان در اثر ارتباطات بین‌المللی، در حال دادوستد علمی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و… می باشند. دهکده‌ی جهانی به این ارتباطات شدت داده شده است و همین امر، سبب توجه اندیشمندان به فرهنگ‌ها، ادیان، علوم و فلسفه‌های مختلف شده و منشاء کشف اختلاف‌های فرهنگی و تبیین آن گردیده است.

درحال حاضر، ما با انواع ادیان آسمانی و زمینی از جمله یهود، مسیح، اسلام، زرتشت، هندوییسم، و بودیسم و مذاهب شیعی، سنی و فرقه‌های مورمونیسم وحدت گرایی، پروتستانیسم، کاتولیک، آیین‌نو کنفوسیوسی و… روبه رو هستیم و ناچاریم درباره‌‌ی این کثرت‌ها، دیدگاه و تفسیری داشته‌باشیم و در زمینه‌‌ی حقانیت‌، هدایت یا بطلان و ضلالت آن‌ها داوری کنیم.

هدف:

با وجود تنوع و تکثر ادیان و مذاهب، نمی‌توان از ترابط و تشابه ادیان غافل ماند؛ گرچه شاید نتوان در میان تمام ادیان و مذاهب، یک عقیده یا عمل مشترک یافت ولی پاره‌ای از عقاید و مناسک و مراسم در برخی از ادیان و مذاهب بی‌شباهت با هم نیستند. در این مقاله به مقایسه فلسفه فنگ‌شویی و مذهب زرتشت می‌پردازیم و در صورت وجود تفاوتها و شباهتهای موجود را بررسی می‌کنیم.


کلید واژه‌ها:

1- فنگ‌شویی: باد و آب

2- جئومانسی: پیشگیری

3- تای جی: نهایت مطلق

فنگ‌شویی را می‌توان هنر طراحی نظم موزون نامید، و ریشه‌های آن را باید در جهان‌بینی تائویسم و باورهای آن جستجو کرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهان‌بینی، بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داشت، اما در طی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد.

در گمان چینی های باستان، موقعیت و جهت پدیده‌ها در فضا حائز اهمیت والایی است.[1]نحوه قرارگیری محل سکونت و کار، اشیاء و سایر مایملک انسان که او را از هر سو احاطه کرده اند، قادر به تأثیر گذاشتن بر رفتار و روان اوست. درفرهنگ بومی و اسطوره های چینی، این تأثیرات شکل رفتار و شخصیت بیرونی انسان را در جهت مثبت یا منفی، دوستانه یا غیردوستانه و بالاخره موزون یا موزون تعیین می‌کنند.

هنر بومی چین موسوم به فنگ‌شویی، یا طراحی استقرار اشیاء برای خلق زندگی متوازن و موفقیت‌آمیز است.[2] این حکمت باستانی ابزار لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیاء و محیط پیرامون فراهم می‌سازد؛ استقرار اشیاء به گونه‌ای که مردم (انسان)، محیط زیست (خاک) و روان (آسمان) با تشکیل وحدتی موزون، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند. در سنت‌های جوامع غربی نیز نظریات مشابهی وجود دارد که جئومانسی[3] یا پیشگویی از طریق تفسیر اشکال و خطوط محیط اطراف نامیده می‌شود.

معنای لغت چینی فنگ[4] باد و معنای شویی[5] آب می‌باشد. عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله کوه» و «اوج گیری آب درموج» است که در صورت همنوایی، رفتار و کردار انسان را به سوی تعالی پیش می‌برند. ریشه‌های فنگ‌شویی را باید در ستاره‌شناسی کهن، علم جغرافیایی قدیم، حکمت محلی چین، جهان بینی و فلسفه تائوئیستی، و طالع بینی چینی مندرج در ئی‌جینگ (یکی از متون کلاسیک چینی که ئی چینگ یا کتاب دگرگونی‌ها نیز نامیده می‌شود) جستجو کرد.

حکمت سنتی فنگ‌شویی (در تمامی مکاتب مختلف آن) عموماً‌ از طریق ارتباط استاد با شاگرد و یا پدر با پسر از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.[6]

قطب‌نمای سنتی چینی علاوه بر جهت یابی، در واقع دایره المعارف متحرکی است که با طراحی ویژة خود تمام اطلاعات مورد نیاز پیروان مکاتب مختلف فنگ‌شویی را ارائه می‌کند.



گوشه‌های داخلی و تقاطع دیوراها:
تقاطعات تند دیوارها و زوایای تیز ْ90 : در فنگ‌شویی مقبول نیستند و گوشه‌های گرد، اشکالی با خطوط منحنی و لبه های نرم به آنها ترجیح داده می‌شوند. نورپردازی شاید بهترین روش برای تلطیف گوشه‌ها و لبه‌های تیز داخلی باشد.

آشپزخانه و سرویس

محل آشپزخانه و سرویس بهداشتی به دلیل تاثیر مستقیم به روی سلامتی ساکنان خانه دارای اهمیت ویژه‌ است در فنگ‌شویی به قرارگیری آشپزخانه در مرکز نام «قلب سوزان» اطلاق می‌شود و باید کلی اجتناب کرد. و این که باید همواره دارای هوای تازه باشد.

سرویس‌های بهداشتی اگر چه از فضاهای مرتبط با آب هستند و آب در فنگ‌شویی عنصری دوستانه تلقی میشود به دلیل ارتباط آنها با فضولات، کثیفی باید به طور صحیحی مکان یابی شوند. فنگ‌شویی به این باورند که استقرار سرویس‌های بهداشتی در قسمتهای بد موجب دفع نحوست می‌شود[7].

نتیجه:

بنابراین آیین فنگ‌شویی معرف ذهن بشر و روح او است که برای رسیدن به تعادل و توازن باید با آسمان، زمین و ماده به وحدت برسد. دستیابی به این تعادل و توازن نیازمند برقراری اتحادی مثبت با تمام نیروهای طبیعت و فراهم ساختن شرایط برای به جریان افتادن موزون آنها در جهت غنای زندگی است.

فلسفه دین زرتشت:

پیش درآمد
خدایا چنان ساز کاین داستان شود گرم از آتش باستان

که یاد آورد این نام ز ایران زمین ز آیین نیک و ده راستین

زرتشت پیامبر بزرگ اریائی، یکی از جمله نوادر اندیشمندان جهان است. درباره دوران زندگی وی آگاهی درستی در دست نیست، اما قدر مسلم آن است که دانشمندان بر اساس و پایه پژوهشها و بررسیهای انجام شده زمان زندگی وی را از 1500 تا 3000 سال پیش از میلاد میدانند.

آموزشها و فلسفه و جهان‌بینی زرتشت از همان دوره‌های کهن مورد توجه حکما و فلاسفه بزرگ جهان بوده است. اندیشمندان جهان باستان چون فیثاغورس، ارسطو، افلاطون و… با افتخار و غرور از زرتشت و فلسفه وی یاد کرده‌اند. در حکمت اشراق اهمیت و اعتبار و دیدگاههای وی زمینه ساز بسیاری از تحولات در فلسفه و حکمت شد. فلسفه عمیق زرتشت، از افلاطون تا هگل را از جنبه‌های متفاوت و سرشار خود برخوردار کرده است و نیچه مرد برتر را در وجود این بزرگ مرد تاریخ یافته و معرفی نموده است.

زرتشت نخستین پیغمبری بود که در آن دوران کهن خدای واقعی را شناخت و یکتاپرستی را مطرح کرد. در فلسفه بران بود که دو گوهر همزاد در آغاز در عالم تصور پیدایی یافتند که یکی نیکی و آن دیگری بدیست.

سروده‌های زرتشت که در میان تمام آثار دینی جهان مشخص و متمایز میباشد. موسوم است به گاثه‌ها، گاث‌سرودی است که با سدای خوش و آهنگین خوانده می‌شود و 17 قطعه می‌باشد.

یکی از بزرگترین مسائلی که فلاسفه و انبیاء با آن روبرو بوده‌اند توجیه علت وجود زشتی و بدی در جهانی که پر از نیکی، زیبایی و هوشی نیز می‌باشد بوده است.

از دو گوهر همزاد را که یکی بنام سپنتا مینو[8](روح افزایشی) و دیگری بنام انگره‌مینو[9](روح کاهشی) خوانده می‌شود