پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

دانلود مقاله بررسی جامع افت تحصیلی دانش آموزان

مقاله بررسی جامع افت تحصیلی دانش آموزان در 65 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 65
مقاله بررسی جامع افت تحصیلی دانش آموزان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جامع افت تحصیلی دانش آموزان در 65 صفحه ورد قابل ویرایش

افت تحصیلی

یکی از مباحث مطرح در محافل آموزشی و پرورشی درحال حاضر، افت تحصیلی دانش آموزان می باشد، اما این معضل چرا و چگونه شکل گرفته است؟ یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی هرکشوری، مسأله افت تحصیلی است.

این موضوع هرساله هزینه های بسیار بالایی را دربرداشته و دورنمای پیشرفت و توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها را مبهم می کند. مطابق مطالعات انجام شده، این مشکل هرسال افزایش می یابد و بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان، نمی توانند از پس مواد و محتوای آموزشی طراحی و تدوین شده برآیند یا آنها در موعد مقرر انجام دهند.

زمانی این مسأله اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم بسیاری از این افراد توانایی های لازم را برای کسب موفقیت دارند، ولی موفق نمی شوند. باید به مقوله افت تحصیلی توجه بیشتری کرد تا بتوان با شناخت آن، توانایی ها و شایستگی های کودکان و نوجوانان را بارور کرد.

افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است. توجه به تعریف فوق نشان می دهد مقایسه و سنجش عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش آموزان بهترین شاخص افت تحصیلی است.

مشکلاتی که دراین ارتباط شایان توجه است، در ابعاد فرد، خانواده، مدرسه و جامعه خلاصه می شود. البته فقط درذهن و روی کاغذ می توان آنها را از یکدیگر مجزا کرد. این عوامل، گاه چنان درهم تنیده اند که کنش متقابل دارند، که تعیین نقش و سهم هرکدام به دشواری امکانپذیر است.

علل فردی

مطالعات نشان داده است که حدود 10 درصد از موارد افت تحصیلی به علت ناتوانی ذهنی و عدم کشش فرد است. البته دربسیاری موارد دانش آموزی را که مشکل تحصیلی داشته و با تشخیص کمبود هوش به مراکز مشاوره ارجاع داده اند، پس از ارزیابی دقیق مشخص می شود دانش آموز هیچ ضعف شناختی یا هوشی ندارد و علت یا علل دیگری عامل مسأله است.

امروزه دیگر آن اهمیتی را که درگذشته به هوش داده می شد، داده نمی شود و گفته می شودهر شخص با نردبان صفات شخصیتی خود راه تکامل و پیشرفت را طی می‌کند و آنچه مهم است، صبرو بردباری و بویژه پشتکار است.

ازبین 2 دانش آموز با بهره هوشی مساوی، دانش آموزی موفق تر می شود و پیشرفت تحصیلی بهتری دارد که تلاش و پشتکار زیادتری داشته باشد. توجه: برای یادگیری و به یاد سپردن هر مطلبی اولین شرط، توجه به آن است.

بدیهی است اگر دانش آموز از هوش بالایی برخوردار باشد، ولی به مطلب یا موضوعی توجه نکند، نمی تواند آن را فراگیرد و علت افت و شکست تحصیلی بعضی دانش آموزان، ناشی از عدم توجه به معلم و موارد تدریس شده و نیز نداشت متن تمرکز عوامل هنگام مطالعه و انجام تکالیف درسی است.

انگیزه: انگیزه ، به حالتهای درونی فردگرفته می شود که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف می شود و درواقع موتور حرکت هر فردی است. محققان، نداشتن انگیزه پیشرفت را یکی از دلایل افت تحصیلی می دانند.

آشفتگی های عاطفی و هیجانی: مشکلات عاطفی و هیجانی دانش آموزان در مقاطع مختلف رشد می تواند آشفتگی های عاطفی وهیجانی را، مشکلات عاطفی و هیجانی روانی خاص هر مرحله از رشد می تواند باعث اشتغال خاطر، آسیب وارد آمدن به قوای هوشی، تحلیل انرژی ذهنی، عدم تمرکز حواس و درنهایت افت تحصیلی دانش آموزان شود.

نارسائی هایی جسمی: دانش آموزانی که دارای بنیه ای ضعیفی هستند از سلامت عمومی کامل برخوردار نیستند، نمی توانند به اندازه کافی کوشش وفعالیت داشته باشند. این دسته به دلیل داشتن استعداد ابتلا به انواع بیماری ها از پیشرفت درسی باز می مانند. وجود ضعف بینایی و شنوایی نیز سبب عقب ماندگی و افت تحصیلی می شود.

ناراحتی های مربوط به مراکز عصبی و ناهماهنگی های حسی و حرکتی نیز درجای خود باعث افت تحصیلی می شوند.

درمیان خانواده

روابط و نظام ارزشی خانواده: مهمترین عامل مؤثر درشکل گیری نگرش دانش آموزان نسبت به تحصیل، خانواده است؛ این که والدین با دانش آموزان و درس و تحصیل او چگونه برخورد کنند و در الگوهای تربیتی خود برای چه نوع رفتارهایی ارزش قائل می شوند، یکی از اجزای اساسی درشکل گیری نگرش دانش آموز نسبت به تحصیل است.

درموارد بسیاری علت افت تحصیلی یا شکست تحصیلی به جود نگرش های منفی، تضادها، مساعد نبودن شرایط خانواده از نظر عاطفی، روانی و ... برمی گردد.

مهمترین نقشی که والدین ناخواسته و ناآگاهانه نه تنها محیط مساعدی را برای مطالعه فرزندان ایجاد نمی کنند، بلکه اصرار می ورزند دانش آموزان درمحلی آکنده از سرو صدا و محرکهای مختلف مزاحم به انجام تکالیف بپردازند، ولی باید توجه داشت یادگیری درشرایطی بهتر صورت می گیرد که در آن محیط آرام است و محرکهایی مزاحم از جمله تلویزیون، بازی سایر کودکان و سروصداهای دیگر کمتر هستند. والدین با اجتناب از ترتیب دادن جشنها و مراسم مختلف یا شرکت در آنها در ایام امتحانات می توانند برپیشرفت تحصیلی فرزندان خود تأثیر داشته باشند.

والدین می توانند به جای خرید اشیای غیرضروری برای دانش آموزان، کتابها و وسایل کمک آموزشی تهیه کنند تا از این طریق هم دانش آموزان اوقات فراغت خودرا به خوبی بگذرانند و هم به یادگیری آنها کمک شود.

متاسفانه درکشور ما، مطالعه کتابهای غیردرسی و کمک درسی کمتر متداول است، درحالی که از طریق تهیه این گونه کتابها می توان کمک موثری به فرزندان کرد.

فقرمالی خانواده: یکی از عوامل افت تحصیلی کودک است، که به طور غیرمستقیم برپیشرفت درسی او مؤثر است. محروم ماندن از غذای سالم و کافی ونداشتن استراحت لازم به علت فعالیتها و کارهای غیردرسی برای جبران فقر مالی موجب عقب ماندگی درسی می شود.

درکنار این موضوع، می توان فقر فرهنگی و بی سوادی یا کم سوادی والدین، فقدان والد یا والدین، وجود مشاجره و ناسازگاری بین والدین و درنهایت نحوه ارتباط دانش آموز با برادران و خواهران را هم درافت تحصیلی دخیل دانست.

درآموزش چه خبراست؟

گاهی علت افت تحصیلی یا شکست درسی دانش آموز را باید درمدرسه جستجو کرد. اهم عللی که می توان از این نظر مورد بررسی قرار داد، به شرح ذیل است.

شیوه تدریس معلم: می توان گفت هر دانش آموز به شیوه خاصی مطالب درسی را درک و فرا می گیرد. وظیفه معلم است که با شناخت دانش آموزان و آگاهی ازچگونگی کاربرد شیوه های مختلف تدریس مدل مناسبی برای تدریس انتخاب کند.

گاهی علت افت تحصیلی دانش آموز این است که شیوه تدریس معلم مطابق روش یادگیری دانش آموز نیست. برنامه درسی مدرسه: گاهی علت افت تحصیلی این است که برنامه درسی طراحی شده از طرف مدرسه مناسب نیست؛ مثلاً دروس نسبتاً سخت را پشت سر هم یا یا درساعاتی گذاشته اندکه عموماً دانش آموزان خسته هستند.

2.جدایی والدین

جدایی والدین به کودکان و نوجوانان ضربه های هولناک وارد می سازد. به ویژه در اطفال تا 5 سالگی باعث می شود که آنان در جوانی و بزرگسالی از عواطف طبیعی و سازگاری با دیگران بی بهره شوند و رشد عاطفی و عقلی و اجتماعی شان مختل گردد.

3.ازدست دادن والدین

درگذشت و یا از دست دادن یکی از والدین مانند جدایی والدین کودک و نوجوان را به اضطراب و نگرانی شدید گرفتار می نماید. نبود والدین برای کودکان غیرقابل تحمل است تا آنجا که ممکن است به آشفتگی روانی و حتی فرار از خانه منجر شود. تأثیر این عامل در افت تحصیلی نیز بسیار زیاد است. مگر آنکه یکی از والدین بتواند به خوبی از عهده پرکردن جای خالی فرد فوت شده برآید.

4.بی سوادی والدین

آمار نشان می دهد در خانواده هایی که والدین آنها بی سواد هستند فرزندان کمتربه تحصیل دانش علاقه نشان می‌دهند و بیشتر به ترک تحصیل روی می آورند و یا به افت تحصیلی دچار میشوند. همین آمار نشان می‌دهد که هم اکنون در ایران 14600000 نفر بی سواد وجود دارد. (حیدری ، 1374ص129)


5.اشتغال بیش ازحد والدین دربیرون از خانه

کار و مشغله زیاد والدین به ویژه پدر و خستگی کار روزانه باعث می شود که از حیث تربیتی و عاطفی نارسایی هایی را برای فرزندان به وجود آورد وآنان در زمینه امور درسی خود کمتر احساس مسئولیت نمایند و کم کم از درس ومدرسه باز می‌مانند و به علت آنکه کسی مراقب آنان نیست به مرور زمان دچار افت تحصیلی می‌شوند.

6.کوتاهی اولیاء مدرسه و والدین در آموزش وپرورش

مادر، پدر، معلم و مربی باید از همان سالهای اولیه مدرسه به موازات تعلیم درست دانش آموزان نسبت به تربیت درست آنان نیز اقدام ورزند و آنان را طوری تربیت نمایند که به خود اعتماد داشته باشند. و همواره نگران حال و آینده خود نباشند چراکه همین نگرانی ممکن است درآینده باعث افت تحصیلی گردد.

آنان باید هدف از زندگی وفواید زندگی اجتماعی را بشناسند و بدان ایمان پیدا کنند. تا به هنگام تحصیل یا درموقع ورود به اجتماع با هرشکستی از میدان به در نروند. بلکه شعور بررسی علل شکست و بازشناسی اشتباهات و اندیشه برنامه ریزی دست وصحیح مجدد را داشته باشند.


7.نادیده گرفتن رشته تخصصی معلمین و واداشتن آنان به تدریس مواد درسی ناخواسته

باید به این نکته اشاره نمود از سالهای دور تا کنون همواره این اشتباه بزرگ در مدارس کشور ما تکرار می گردد. و آن این نکته است که در تدریس دانش آموزان از معلمینی استفاده می‌شود که درآن درس از تبحر لازم برخوردار نیستند.

دبیر ادبیات فارسی فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی ودبیر روان شناسی دارای دانشنامه لیسانس جغرافی است. و این امر باعث آن می گردد تا معلم خودنتواند آنچنانکه باید وشاید با درس ارتباط برقرارنماید. چه رسد به دانش آموزان درنتیجه دانش آموزان نیز به علت درست ارتباط برقرار ننمودن دچار افت تحصیلی می‌گردند.

8. نداشتن امکانات رفاهی معلم

نداشتن امکانات رفاهی معلم و آشفتگی اقتصادی موجب پریشانی او می گردد. که بدون تردید دروضعیت تعلیم و تربیت شاگردان تأثیر مستقیم دارد. معلمی که به سبب ناچیزی حقوق و درآمد، ناگزیر به پرداختن کار دومی است با خستگی ناشی از کارهای سخت روزانه و فشار روحی هیچ وقت فرصت مطالعه و تحقیق را- که برای هر علمی چون نان روز و خواب شب لازم است دست پیدا نمی‌کند.

ریاست دانشگاه شهید بهشتی درمصاحبه مورخ 23/1/69 شمسی خودچه به جا و رسا گفته است : در ... نبودن انگیزه های قوی برای تحصیل درمیان عده زیادی از دانش آموز ان به خصوص دانش آموزان دبیرستانی را شاید بتوان به عنوان نخستین حلقه از زنجیره های طولانی علل افت تحصیلی در مواردی نام برد دانش آموزان دبیرستانی که معلمان خود را با آن همه تحصیل و تلاش و جدیت و آموختن با مشکلات شدید اقتصادی و به تبع آن اجتماعی می یابند چگونه می توان انگیزه ای برای ادامه دادن تحصیل داشته باشند. (حیدری، 1374 ص 183 و184)

9. شرایط اجتماعی و اقتصادی

به طور کلی محدودیتهای محیطی و کمبود محرکهای رشد ذهنی و اجتماعی از عوامل مهم در افت تحصیلی کودکان و نوجوانان است درصد قابل توجهی از دانش آموزان که به طور جدی دچار افت تحصیلی شده اند درمدارس استثنائی مشغول تحصیل می‌شوند و جز عقب ماندگی های فرهنگی به شمار می روند. کودکانی که جز خانواده هایی هستند که از نظر اجتماعی و اقتصادی درسطح پایین قرار دارند از نظر فرهنگی نیز دچار مشکل هستند و این مشکلات باعث افت تحصیلی می شوند. (فرقانی، 1382 ص 24)

دانش آموزانی هستند که از نظر بهره هوشی و جسمانی هیچگونه ناراحتی و عقب ماندگی ندارند اما بر اثر فقر خانوادگی نداشتن تحمل گرسنگی و کمبود و نداشتن وسایل تحصیل نمی تواند به طور مرتب درمدرسه حضور یابند و درسهای خود رافرا گیرند. درنتیجه دچار ناکامی و عقب ماندگی می شوند درواقع فقر به سلامت و آسایش کودک لطمه می زند. مادران این دسته از کودکان آن قدر دربیرون از خانه مشغول به کار هستند که نمی توانند به نحو شایسته از فرزندان خود مراقبت و پرستاری کنند. وضعیت اقتصادی تعیین کننده محل سکونت است. و اگر دانش آموزان به دلیل فقر مالی نمی توانند محل مناسبی داشته باشند برای انجام تکالیف و مطالعه دروس با مشکل موجه اند. ازیک طرف محل سکونت تعیین کننده نوع مدرسه ای است که کودک درآن مشغول به تحصیل است. وقتی محل سکونت دانش آموزان دریک محل فقیر باشد چه از نظر آموزشی و چه از نظر معلمان با کمبودهایی روبرو است که مستقیماً برافت تحصیلی اثر می گذارد ازطرف دیگر فرزندان چنین خانواده‌هایی امکان خریدن و خواندن مجلات، روزنامه ها و کتابهای غیردرسی راندارند، و درنتیجه تجارب آنان محدود خواهدبود. فقر مالی سبب می شود دانش آموزان از فضای کافی و استراحت لازم محروم بمانند. یا برای جبران کمبودهای خود و خانواده ساعتی از روز یا شب را به کار مشغول باشند و درنتیجه فرصت کافی برای انجام تکالیف را نداشته باشند. همچنین سطح آرزوهای دانش آموزان خانواده های ثروتمند و مرفه متفاوت از خانواده های فقیر و کم درآمد است. همین تفاوتهای کمی و کیفی بالابودن شکست های تحصیلی درطبقات اجتماعی کم درآمد را به رغم وجود سطح توانایی های برابر توجیه می کند. درخانواده های طبقات پایین تر دانش آموزان شروع به تحصیلات ناشناخته می کنند، به امتحاناتی دشوار می اندیشند، بامتونی مواجه می شوند که آنها را مشکل می پندارند درحالی که دانش آموزان طبقات اجتماعی – اقتصادی بالاتر با آرامش درباره آنها صحبت می کنند (بیابانگرد، 1380 ص 121) دربرابر دشواریهای اجتناب ناپذیر تحصیلات دانشگاهی

خانواده های مرفه انتظار دارند که فرزندان آنان مدارج عالی را طی نمایند. درنتیجه از آنان حمایت می نمایند و دیگران را نیز به حمایت از آنان وا می دارند. برعکس خانواده های سطح پایین درخود آرزوهای بسیار پایین نشان می دهند. آنان از اینکه خودموفق به تحصیل و کسب مدارج عالی نشده اند دارای احساس بسیار نامطلوبی بوده، و همین احساس را به فرزندان خود منتقل می سازند. و یا به راحتی می پذیرند که آنان نیز چنین احساسی داشته باشند. به علت فقدان یا پایین بودن انگیزش اغلب این دانش آموزان درتحصیلات خودموفق نمی شوند. و به سوی مشاغل سطح پایین نیز کشیده می شوند.


دانلود مقاله بررسی جاسوسی شبکه‌ای

مقاله بررسی جاسوسی شبکه‌ای در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
مقاله بررسی جاسوسی شبکه‌ای

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جاسوسی شبکه‌ای در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


در مقابل جاسوسی شبکه‌ای چه کار می‌توان کرد؟ سؤالی که مطرح می‌شود این است که تا چه اندازه اطلاعات از طریق منابع آشکار در دسترس می‌باشد؟ کتابی در سال 1361 صفحه در سال 1991 توسط دو کارشناس ارشد اطلاعات نظامی چین با نام «منابع و روش‌های دستیابی به علوم و فنون منابع ملی و فن‌آوری اطلاعاتی» نوشته شد. نویسندگان این کتاب واژه «اطلاعات» را این گونه تعریف می‌کنند «دانش جساس برای نفوذ در فن‌آوری‌های اساسی به آنها می‌گویند که حدود 80 درصد اطلاعات مورد نیاز ارتش چین از طریق منابع آشکار به دست می‌آید و بیست درصد بقیه از طریق منابع طبقه‌بندی شده و سری می‌باشد. از جمله منابع آشکار عبارتند از نشریات، گزارش کنفرانس‌ها و همایش‌ها و اطلاعات آشکار.

در این تحقیق می‌گوئیم که چگونه اینترنت می‌تواند یک منبع ارزشمند برای دست‌اندرکاران جمع‌آوری اطلاعات تجاری به طریق مجاز و اخلاق باشد و چگونه اینترنت می‌تواند مورد سوء استفاده افراد غیرمجاز قرار گیرد. فن‌آوری به ویژه ریزپردازنده‌ها، رایانه‌ها و شبکه‌های جهانی موتور محرکه‌ای هستند که با سرعتی وصف‌ناپذیر ما را وارد عصر اطلاعات و دانشی شناخته شده کرده‌اند. این نیرو همچنین یک نیروی محرکه قوی برای اقتصاد جهانی است.

در سطح ملی، توضیح خواهیم داد که چرا تکامل در شرکت‌های فراملی یا مدیریت مدیران قدرتمند می‌تواند هویت‌های شبه سیاسی ایجاد کند که به راحتی فراتر از قانونی‌های هر کشوری عمل می‌کنند و خواهیم گفت که چرا این منطق باعث می‌شود که شرکتی بزرگ فراملی به جاسوسی بپردازند. و گفته خواهد شد که چگونه جاسوسی به عنوان دومین حرفه کهن جهان اینترنت را به خدمت خود گرفته است. تکامل جاسوسی از طریق شبکه‌های رایانه‌ای در فضای جدید تجارت جهانی تشریح خواهد شد و سپس تفاوت میان سه نوع جاسوسی تشریح می‌شود. و اینکه چطور از طریق جاسوسی در شبکه‌های رایانه‌ای در قرن 21 به عنوان ابزاری برای حصول به برتری در قالب کشوری، تجاری یا نیروی نظامی این سه نوع جاسوسی به سمت یکپارچگی به پیش می‌رود و تمایز میان آنها کمتر شده است.

اگر تعریف جامع‌تری از جاسوسی داشته باشیم. این عمل 5 هدف عمده را دنبال می‌کند که عبارتند از: 1- دفاع از یک کشور. 2- کمک به شکست دشمن. 3- افزایش قدرت اقتصادی یک کشور یا یک مؤسسه تجاری. 4- افزایش سهم در بازار تجاری. 5- تصمیم به در اختیار داشتن یا ادغام یک مؤسسه تجاری در مؤسسه دیگر. قرن 21 که خیلی از بایگران عمده انتظار دارند که عصر اطلاعات» یا «عصر فن‌آوری» باشد ممکن است در عوض «عصر جاسوسی از طریق شبکه‌های رایانه‌ای و عصر جاسوسی فن‌آوری باشد. چرا گروه‌های مثنوعی چون دولت ملی، نهادهای مجری قانون فدرال، تروریست و غیره در زمینه شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت سرمایه‌گذاری عظیم کرده‌اند؟ دلیل آن مشخص نیست: تمدن ما در حال گذارند مرحله اعتقاد راسخ به «اتم‌های» فیزیکی به مرحله شکوفایی داده‌های اطلاعاتی و الکترونیک است. لاجرم جاسوسی شبکه‌ای بیشتر رایج کرده است زیرا به قولی «ویلی ساتون» جاسوسان و دیگر خلافکاران «جایی می‌روند که پول در آنجاست».

«روندهای محیطی در عصر اطلاعات جهانی»

«الگور» تعاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که: ما در شرف یک انقلاب هستیم که مثل انقلاب صنعتی تأثیر زیادی به اقتصاد خواهد داشت. به زودی شبکه‌های الکترونیکی این امکان را برای مردم فراهم می‌کنند که مرزها و فاصله‌های زمانی را بشکنند و از فواید بازارها و فرصت‌های تجاری جهانی استفاده کنند که امروز حتی تصورناپذیر است.

«افول فولت- ملت و ظهور افراد»

زمانی که نگاهی به گذشته بشر می‌افکنیم از دوره‌ای که انسان‌ها در غار زندگی می‌کردند تا به امروز، گاهی متوجه نیستیم که نهادی که ما آن را «دولت- ملت» می‌نامیم تنها در دوره کوتاهی از تاریخ یعنی 700 سال است که هویت یافته است و به نظر می‌رسد دولت- ملتها در حال از دست روان اهمیت خود و افراد در مبارزه برای تثبیت جایگاه خود هستند صرف‌نظر از اینکه حاکمیت کشورها یا حاکمیت اشخاص غلبه یابد، تجارت به حیات خود ادامه خواهد داد.

فن‌آوری پیشرفته:

وقتی صحبت از فن‌آوری پیشرفته می‌کنیم، منظور ما وسایل فنی، تجهیزات، دستگاههای پردازش اطلاعات و وسایل مخابراتی است که برای مدیریت و پشتیبانی از نیازهای شخصی، تجاری و نهادهای دولتی استفاده می‌شود. امروزه در بسیاری از وسایل مخابراتی محلی، ملی و بین‌المللی از فن‌آوری پیشرفته استفاده می‌شود.

پیدایش اینترنت:

ارتباط و اتصال میان شبکه‌ةای جانی که در اواخر قرن بیستم تکامل یافت و به صورت اینترنت نمایان گردید را می‌توان «نظام اعصاب جهانی» برای انتقال اطلاعات حاوی حقایق، افکار و فرصتها «از هر نقطه به نقطه دیگر» توصیف کرد. اینترنت ماحصل طرحهایی است که از طرف «آژانس طرح تحقیقات پیشرفته» آمریکا در دهه 1960 دنبال می‌شد. اینترنت شاید یکی از تحولات هیجان‌انگیز آن دوره باشد. در اصل این هدف دنبال می‌شد که برای تسهیل دسترسی به منابع پر هزینه رایانه‌ای اقدامی صورت گیرد و ارتباطات نظامی تقویت شود. بدین ترتیب اینترنت از 1988 تا به امروز روند سریع تکاملی خود را که سابق بر این، محدود به محافل علمی و نظامی می‌شد طی کرده و وارد عرصه‌هایی چون تجارت الکترونیکی و ارتباطات رسانه‌ای تجاری شده است. اینترنت که می‌توان آن را شبکه منحول جهانی یا شبکه شبکه‌ةا توصیف کرد، بنیانی را بوجود آورده است که می‌توان بازار تجارت جهانی (تجارت جهانی= واژه دیگری برای تجارت الکترونیکی است) را بر آن بنا نهاد. رایج‌ترین و عمومی‌ترین وسیله دسترسی به اینترنت «شبکه جهانی وب» است. مخترع «وب» هدف از ابداع آن را راهی برای سهیم شدن در اطلاعات می‌دانست.

یک واقعیت مهم برای مدیران،مسؤولین حفاظتی و مجریان قانون این است که شبکه جهانی اینترنت «وب» واقعاً جهانی است مرزهای فیزیکی و نیز فاصله جغرافیایی در «دنیای سایبریک» تقریباً بی‌معنی است. یک رایانه که از نظر جغرافیایی در فاصله‌ای بسیار دور واقع است به راحتی می‌تواند به مانند یک رایانه در محل مورد حماسه قرار گیرد. مدیران شرکتها و دوایر دولتی و کارشناسان امنیتی و مجریان قانون باید به خوبی این مفهوم مهم را درک کنند.

شوک آینده:

با تقدیر از کتاب «شوک آینده» تافلر، واکنش مردم و سازمانها نسبت به فضای ثبت‌آور پیشرفت اینترنت پیچیده بوده است. گرچه برخی افراد و سازمانهای حرفه‌ای در بهره‌گیری از ظرفیتهای این فن‌آوری جدید خیلی سریع و پیشگام بوده‌اند ولی برخی نیز به آهستگی وارد عرصه اینترنت شده‌اند و منتظرند ببینند که در آینده چه اتفاقاتدیگری در راه است. رشد سریع اینترنت سؤالاتی را مطرح می‌کند و آن این است که تا چه اندازه یک جامعه می‌تواند این پدیده را فراهم کند و سازمانها تا چه اندازه می‌توانند در این ظرف زمانی فشرده از این امکان بهره‌مند شوند. سرعت رشد فن‌آوری ارتباطات از طریق اینترنت یا دیگر فن‌آوریهای جدید این امکان را فراهم آورده است که دسترسی به اطلاعات شرکتها راحت‌تر صورت گیرد. این امر بی‌سابقه است و اگر شرتکی از این امکان محروم باشد، ممکن است خود ببیند. وسعت و حجم اطلاعات روی اینترنت نیز بی‌سابقه است و می‌تواند تصمیم‌سازی در اقداماتی که باید علیه رقبا صورت گیرد را راحت‌تر کند.

همچنین وقتی درصد رشد نیز بی‌سابقه است. به نسبتی که اطلاعات بیشتری به اینترنت وارد می‌شود و این اطلاعات برای افراد بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد «تغییرات اساسی در نحوه ارتباط، تجارت و اندیشه ما نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‌کنم، بوجود می‌آید. در نتیجه، نحوه ارتکاب جرم رایانه‌ای و جاسوسی شبکه‌ای نیز دستخوش دگرگونی اساسی می‌شود.

ظرف عمل و جاسوسی از طریق روابط عشقی:

در زمانهای گذشته و قبل از اینترنت و ارتباطات گسترده جانی، یکی از راههای رایج اخذ اطلاعات از یک نفر وارد کردن او در ماجرای عشقی بود. در این ماجراها معمولاً بنا به ذائقه جنسی طرف مقابل که به هم جنس یا جنس مخالف خود گرایش داشت، عامل جاسوسی وارد عمل می‌شد تا اطلاعات لازم را بدست آورد. با پیدایش انبوه وسایل ارتباطی جمعی مثل اینترنت اکنون می‌توان پایگاه‌های عشقی زیادی را پیدا کرد که اکثراً قانونی هستند. آنها در برابر اخذ مبلغ ناچیزی دو نفر را به همدیگر معرفی می‌کنند. در عین حال، این پایگاهها می‌تواند ابزار خوبی در شناسایی اشخاص برای بهره‌برداری اطلاعاتی از آنها باشد. هر چند که این پایگاهها قانونی هستند، اما ممکن است برخی از افرادی که در فهرست این پایگاه ها هستند عامل جاسوسی رقیب باشند.

برای مثال در یکی از این پایگاه ها 31 کشور فهرست شده اند و نام بیش از 3528 زن به چشم می خورد. 807 نفر از این زنان چینی- هم مقیم کشور چین و هم از خارج چین هستند، 127 نفر از روسیه و 415 نفر از جمهوری شوروری سابق به غیر از روسیه هستند. بر روی این پایگاه ها عکس های رنگی و توصیف این دختران و زنان آمده است که شرحی از زندگی نامه، علایق آنها به سرگرمی ها و نیز شمارة تلفن و آدرس پست الکترونیکی آمده است. اکثر این زنان حرفه ای و تا حدودی آشنا به زبان انگلیسی و بسیاری از آنها تحصیل کرده هستند. یکی از زنان خود را افسر ارتش چین معرفی کرده است! البته که با خواندن این فهرست نمی توان نتیجه گرفت که آنها در واقع جاسوس هستند، اما مسلم است که برخی سرویس های اطلاعاتی خارجی از این زنان بهره برداری می کنند. استفاده از زنان و مردان که مایلند در ماجراهای جنسی وارد شوند و در مقابل اطلاعات بگیرند، پدیدة تازه ای نیست. با این حال، در دورة قبل از اینترنت اینگونه ملاقاتها رودررو صورت می گرفت. بنابراین، این خطر وجود داشت که فرد جاسوس توسط سرویس های اطلاعاتی کشور مقابل به دام بیافتد. با پیدایش اینترنت و پایگاههای عشقی این مورد کمتر اتفاق می افتد.

فن آوری پیشرفته، ما را به آینده سوق می دهد.

همان طور که در این تحقیق گفته شد، فن آوری که در عصر حاضر مبتنی بر اطلاعات و رایانه ها است، عملا نیروی محرکه هر ابزار، قطعه، ماشین، و وسایلی از این قبیل است. این وسایل فن آوری در درون خود یک مغز دارند که به آن ریزپردازنده می گویند، این ریزپردازنده در واقع همان رایانه است. ریزپردازنده ابزاری است در دست نهادهای دولتی و موسسات تجاری که فعالیت داشته باشند و حتی به نظر می رسد که ریز پردازنده ها زندگی ما را نیز به گردش درمی آورند. همان طور که می دانیم، این چیپ تولید شده در «سلیکان ولی» واحد پردازش گر همة رایانه ها است. قدرت و کارایی ریزپردازنده ها پیشرفت چشمگیری داشته و قیمت آن ها کاهش پیدا کرده است. این روند در آینده همچنان ادامه خواهد یافت.

آینده ممکن است رایانه های بیولوژیکی را برای ما به ارمغان آورد. برای مثال، شایعه شده است که بعضی از دانشمندان در حال کار کردن بر روی آسیب های الکترونیکی هستند و روشهایی آزمایش می‌شود که بین آنها اینها و مغز انسان ارتباط مستقیم برقرار شود. چنین رایانه های فوق العاده پیشرفته احتمالا می تواند کل تاریخچة رقابت انسان برای به دست آوردن چیپ را ذخیره کند. چه کسی تعیین می‌کند که محتوای که محتوای این تاریخ چیست؟ با دسترسی چشمگیر و فراگیر اشخاص به این اطلاعات، این پدیده ها چه پیامدهایی خواهد داشت؟


دانلود مقاله بررسی توسعه سیاسی و تاثیر آن بر امنیت ملی

مقاله بررسی توسعه سیاسی و تاثیر آن بر امنیت ملی در 140 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 115 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 140
مقاله بررسی توسعه سیاسی و تاثیر آن بر امنیت ملی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی توسعه سیاسی و تاثیر آن بر امنیت ملی در 140 صفحه ورد قابل ویرایش


کلیات

طرح مسئله

توسعه سیاسی و امنیت ملی دو متغیر کلیدی این تحقیق را در بر می گیرند در متغیر مستقل توسعه سیاسی بعنوان یک اصل مهم در جامعه شناختی سیاسی دول تلفی گردیده بطوریکه کم و کیف آن تعیین کننده نوع حکومت و ساختار تصمیم گیری در آن و چگونگی تعامل مردم با حکومت و بالعکس محسوب می شود و اساس دموکراسیهای معاصر را در بر می گیرد . گرچه ابعاد توسعه سیاسی متعدد و متنوع می باشد و گستردگی آن مانع از توجه به تمام ابعاد آن در یک تحقیق خاص می گردد به همین سبب در این تحقیق نیز شاخصه های چون مشارکت و رقابت سیاسی ، احزاب سیاسی و مطبوعات مورد بررسی قرار می گیرد و از سوی دیگر امنیت ملی بعنوان متغیر وابسته از موضوعات کلان روابط بین المللی به شعار می رود به طوری که حیات با اضمحلال حکومتها تا حد بسیارزیادی در قالب تهدید یا تأمین امنیت ملی مورد بررسی قرار می گیرد اگر چه این مفهوم از ابهام و پیچیدگی خاص برخوردار می باشد و نظامهای سیاسی مختلف بر اساس نگرش کلان خود ابعاد متفاوت ، اقتصادی ، نظامی ، اجتماعی و فرهنگی و یا سیاسی را تهدید یا تضمین کننده امنیت ملی می دانند و مقتضیات زمان و تحولات در عرصه سیاست بین الملل نقش اساسی در تعقیر این نگرشها داشته است به گونه ای که اگر در مقطعی ترس از حمله نظامی و قدرت تهاجمی دولتها از منظر تجهیزات و جنگ افزارهای نظامی اساسی تهدید ملی مدنظر سایر دولتها را تشکیل می داد امروزه این مسئله تعدیل شده و ابعاد دیگر امنیت ملی اهمیت بیشتری یافته اند و در واقع از جنبه سخت افزاری به سمت عوامل نرم افزاری جهت پیدا کرده است و مضافا علاوه بر عوامل فرامرزی صرف ، بسیاری از مسائل داخلی نیز جنبه فراملی یافته است و به تبع امنیت ملی را متأثر ساخته است . زیرا که مرزهای ملی تا حدود بسیار زیادی نفوذپذیر گردیده و بسیاری از مطالبات داخلی جنبه بین المللی یافته است و به صورت قواعد و ارزشهای فراملی درآمده است و به نسبت پذیرش یا عدم پذیرش نظامهای سیاسی با این قواعد بر امنیت ملی واحدهای سیاسی تأثیر گذاشته است که درخواست مردم جهت برخورداری از حقوق قانونی و مدنی ، آزادیهای اساسی ، حق انتخاب کردن و … در بحث توسعه سیاسی مدنظر محقق می باشد و این تحقیق درصدد موشکافی این مسئله است که توسعه سیاسی با شاخصه های مطرح شده و نقش روزافزون اهمیت این شاخصه ها در جهان امروزه که حکومتها دموکراسی را یک ارزش بالا برای خود مدنظر دارند و مردم نیز نسبت به حقوق خویش بسیار آگاهتر شده اند و خواهان مطالبه آنها می باشد چگونه بر امنیت ملی تأثیر می گذارد و این موضوع در خصوص جمهوری اسلامی ایران تا چه حدودی مصداق پیدا می کند .



سوال تحقیق:

تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی در ایران ( با تأکید بر فاصله زمانی 80-1376 ) چیست؟



فرضیه تحقیق :

با گسترش توسعه سیاسی در ایران ( 80-1376 ) امنیت ملی نیز تقویت شده است .




تعریف مفاهیم و متغیرها :



توسعه سیاسی : تعاریف متعدد و متنوعی از توسعه سیاسی به عنوان متغیر مستقل تحقیق صورت گرفته است که مهمترین تعاریف به زعم تعدادی از اندیشمندان عنوان
می­گردد :

الموند پاول معتقد است توسعه سیاسی عبارت از پاسخی است که سیستم سیاسی به تحولات محیط اجتماعی یا بین المللی خود می دهد و به ویژه پاسخی است در مقابل مبارزه جوییهای دولت سازی ، ملت سازی ، مشارکت و توسعه سیاسی را توزیع سه معیار شامل تنوع ساختاری ، خودمختاری در خرده سیستم و دنیایی شدن فرهنگی می داند .

مارک گاز یورسکی توسعه را نشان دهنده پویشی ترقی جویانه برای نیل به یک هدف می داند و با تاکید بر این موضوع معتقد است توسعه سیاسی مفهومی سیاسی و غایت گراست که هدفی سیاسی را مفروض می داند و واجد بار ایدئولوژیک می باشد .

سیرین بلاک معتقد است برای رسیدن به توسعه سیاسی جوامع باید چهار مرحله را پشت سربگذرانند که این چهار مرحله عبارتند از 1- سیتره بتدایی در برابر نوگرانی .

2- تثبیت رهبری نوسازانه . 3- انتقال افتصادی و اجتماعی از وضعیت کشاورزی روستایی به یک وضعیت شهری . 4- همگرائی و یکپارچه شدن جامعه شامل نظم دوباره دادن و بنیادی به ساختار اجتماعی .

لوسین پای توسعه سیاسی را عبارت از تغییر وضع مردم از صورت اطاعت کنندگان پرشمار به صورت شهروندان مشارکت کننده در تعداد زیاد می داند و در پایان هانینگتون توسعه مطلوب سیاسی را در شرایطی می داند که نظام سیاسی بتواند با تمرکز منابع قدرت نهادهای انعطاف پذیر ، پیچیده و خودمختار و همبسته را بوجود آورد . که در بحث توسعه سیاسی در این تحقیق شاخصه های نظیر مشارکت و رقابت سیاسی ، احزاب سیاسی و مطبوعات مورد بررسی قرا می گیرد .



امنیت ملی :

چند تعریف عمده در خصوص امنیت ملی بعنوان متغیر وابسته به شرح زیر می باشد .

مایکل لوه امنیت ملی را شامل سیاست دفاع ملی و نیز اقدامات غیرنظامی دولت برا ی تضمین ظرفیت کامل بقای خود ( بعنوان یک موجودیت سیاسی ) به منظور اعمال نفوذ و حصول اهداف داخلی و بین المللی می داند .

کالج دفاعی کانادا : امنیت ملی را حفظ راه و روش زندگی قابل پذیرش برای همه مردم و مطابق با نیازها و آرزوهای مشروع شهروندان می داند و این امر شامل رهائی از حمله یا فشار نظامی ، براندازی داخلی و نابودی ارزشهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی که برا ی کیفیت زندگی ضروری هستند می داند .

ولفرز امنیت ملی را بطور عینی به معنای فقدان تهدید نسبت به ارزشهای مکتسبه و بطور ذهنی به معنای فقدان ترس از حمله به این گونه ارزشها تلقی می نماید و پیترسون و سبینوس با استفاده از تعریف کاربردی شورای امنیت ملی امریکا ، امنیت ملی را حفاظت از لطمه خوردن به نهادها و ارزشهای بنیادی آن جامعه می داند .

در نهایت تعریف تقریبا جامعی که می توان از امنیت ملی عنوان کرد شامل تعقیب روانی و مادی ایمنی است و اصولا جز مسئولیت حکومتهای ملی است تا از تهدیدات مستقیم ناشی از خارج ، نسبت به بقای ژیم های نظام شهروندی و شیوه زندگی شهروندان خود ممانعت به عمل آورند . ( در این تعریف نوع تهدید مشخص نشده است چون فراتز از تهدیدات نظامی است و شامل تهدیدات منابع محیطی ، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی می شود . البته در صورتی که این تهدیدات بقای کل حکومت ، مردم یا شیوه زندگی ملت را مستقیما تهدید کند .

در متغیر وابسته ( امنیت ملی ) شاخصه های چون فشار های اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد .



ضرورت و اهمیت تحقیق :

متناسب با تغییر و تحولات صورت گرفته در عرصه نظامهای سیاسی از شیوه حکومتی خودکامگی و اقتدار گرایانه فردی به سمت نظام های سیاسی دموکراتیک و مردمی که با انقلابهای اندیشه ای و فکری همراه بوده است ، توسعه سیاسی با ارکان و شاخصه هایش که جز لاینفک نظامهای دموکراتیک به شمار می رود روزبه روز گسترش بیشتری پیدا کرده است و تمام حکومتها اعم از اینکه برخی براساس قانون اساسی عمده خود را مقید به اصول توسعه سیاسی می دانند و برخی حداقل در شعار و حفظ و یا افزایش اعتبار در سطح نظام جهانی ، سیستم حکومتی خود را دموکراتیک و پایبند به قواعد توسعه سیاسی می بینند و انگونه به ذهن متبادر می شود که توسعه سیاسی از ملزومات اساسی نظام دموکراتیک به شمار می رود . در جمهوری اسلامی ایران هم با توجه با اینکه با اندیشه حکومت مردمی و زمینه سازی جهت احقاق حقوق انسانی و سیاسی مردم پایه ریزی گردیده است در اوایل انقلاب به سبب کشمکشهای تثبیت انقلاب و سپس جنگ تحمیلی و پس از آن تلاش در جهت ترمیم خرابیها و ویرانیهای جنگ زمینه جهت توجه به برخی از شاخصه های توسعه سیاسی مطرح شده در این تحقیق با تأخیر روبرو شد و متناسب با آن شرایط امنیت ملی نیز به معنای حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و جلوگیری از تهاجم نظامی صرف معنا می گردید . در حالیکه دولت خاتمی در خرداد 1376 توسعه سیاسی به کلیدی ترین مبحث درسیاست داخلی دولت تبدیل گردید و از سوی دیگر فراتر از بعد نظامی امنیت سایر ابعاد آن نیز مورد توجه جدی قرا گرفت .

در دوره جدید که همراه با تغییر و تحولات اساسی نگرش نسبت به سیاست داخلی و خارجی ارزیابی می شود زمینه را جهت توجه بیشتر به شاخصه های اساسی توسعه سیاسی که در این تحقیق به برخی از آنها پرداخته می شود فراهم نمود که متعاقب توجه ویژه دولت به چنین مسئله ای موضع گیریها و اندیشه های درصدد تخریب یا تصدیق اهمیت ویژه آن برآمده اند .

این تحقیق که با اعتقاد به اهمیت موضوع در شرایط کنونی جامعه ایران پی ریزی شده است درصدد تبیین و تحلیل تاثیر موضوع فوق برحیات سیاسی هر کشور یعنی امنیت ملی برآمده است و با این ایده نزدیک به واقعیت که تحقیقات در مورد توسعه سیاسی در ایران بسیار اندک است درصدد کاووش و پژوهشی متناسب با توانایی در خصوص غنی تر نمودن موضوع و نقش آن بر امنیت ملی برآمده است .



ادبیات و تاریخچه موضوع تحقیق :

به تناسب تغییر و تحولات در نظامهای سیاسی ، اهمیت یافتن مردم و تاثیر اساسی آنها در انتخاب حاکمان شکل غالب نوع حکومت در جوامع امروزی شده است که تناسب این تحولات توجه به حقوق آنها مورد توجه جدی قرا گرفته است . گرچه این مبحث در جهان غرب پس از جنگ جهانی دوم و گسترش دموکراسی ، اساس نظامهای سیاسی را شکل می داد اما در کشورهای جهان سوم این مسئله با تاخیر مواجه گرید بطوریکه در ایران پس از تشکیل دولت هفتم و انتخاب آقای خاتمی به ریاست جمهوری موضوع توسعه سیاسی و ملزومات آن مورد توجه و تاکید قرار گرفته است .

به همین سبب عمده تالیفات در این خصوص در مقطع زمانی پس ازدوم خرداد 1376 در ایران به رشته تحریر درآمده است . به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق و عدم دسترسی به مراکز و نهادهای دولتی مطالب و کتابهای قابل عنوان چندانی وجود ندارد اما با این وجود می توان به مقاله های نظیر تنگناهای توسعه سیاسی به مثابه تهدیدی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از محمد توحید فام ؛ مشارکت سازمانهای غیر دولتی در امور اجتماعی و تاثیرآن بر امنیت ملی ایران نوشته مهدی انصاری امین ، و مطبوعات ، تهدید امنیت ملی یا شاخص توسعه پایدار اشاره نمود که با موضوع کلی تحقیق تا حدودی همخوانی دارد .

جدا از موضوع کلی تحقیق اگر بخواهیم در زمینه دو متغیر مستقل و وابسته تحقیق منابعی را مطرح کنیم کتب و مقلات متعددی وجود دارد که در بعد متغیر مستقل ( توسعه سیاسی ) می توان به کتبی نظیر توسعه سیاسی و جامعه مدنی حسین بشیریه ، درسهای دموکراسی برای همه از حسین بشیریه ، تحزب و توسعه سیاسی از دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور ، درک توسعه سیاسی از وانیر ما یرون ، توسعه سیاسی تالیف بدیع برتران ، مجموعه مقالاتی پیرامون توسعه سیاسی از جواد اطاعت ، عقل در سیاست از حسین بشیریه، بحرانها و توالی ها در توسعه سیاسی از غلامرضا خواجه سروی ، و توسعه سیاسی و تحول اداری عبدالعلی قوام و … نام برد علاوه بر کتب فوق مقالاتی متعددی نیز در زمینه های توسعه سیاسی وجود دارد که مهمترین آنها توسعه سیاسی و جامعه مدنی از اخوان کاظمی ، توسعه سیاسی از محسن امین زاده ، توسعه سیاسی در ایران پس از انقلاب نوشته حسین بشیریه ، گزارشی اجمالی از برنامه سیاسی دولت خاتمی توشته مصطفی تاج زاده و ساختار قدرت و توسعه سیاسی در ایران از رحمن قهرمانپور و … می باشد . و در زمینه متغیر وابسته ( امنیت ملی ) به مهمترین کتبی که می توان اشاره نمود عبارتند از : مردم ، دوستها و هراس از باری لوزان ، امنیت ملی در جهان سوم از اذر ادوارد ، امنیت ملی و نظام بین المللی نوشته جلیل روشندل ، چهره متغیر امنیت ملی از رابرت ماندل ، نظریه های امنیت ملی از علی عبدا… خانی ، مراحل بنیادین اندیشه در مطالعات امنیت ملی از اصغر افتخاری و شرایط متحول امنیت ملی جمهوری اسلامی ایرن تالیف حشمت ا… فلاحت پیشه و …

علاوه بر کتب مقالات زیادی از قبیل استراتژی امنیت ملی رضا خلیلی ، رهیافتی جامع برای امنیت ملی در خاورمیانه از مارتین ، لی نورجی ، گفتمانهای امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران از اصغر افتخاری ، بررسی مفهوم امنیت ملی و تاثیر ان بر توسعه پایدار از عباس مهری و موانع اساسی پیدایش استراتژی امنیت ملی در ایران از حسین ولی پور زرومی و … می توان نام برد .



روش تحقیق :

روش تحقیق بصورت تحلیلی و تبینی با نوعی رابطه همبستگی بین متغیر مستقل ( توسعه سیاسی ) و متغیر وابسته ( امنیت ملی ) می باشد .



سازماندهی تحقیق :

فصل اول تحقیق شامل کلیات می باشد در فصل دوم مبحث نظری تحقیق موردبررسی قرار می گیرد فصل سوم متغیر مستقل ( توسعه سیاسی ) و شاخصه های مطرح شده آن یهنی یعنی مشارکت و رقابت سیاسی ، احزاب سیاسی و مطبوعات را شامل می شود و در فصل چهارم امنیت ملی اساس بحث قرار می گیرد و در نهایت تاثیر متغیر مستقل و شاخصه های آینده بر امنیت ملی موضوع اساسی فصل پنجم خواهد بود .







توسعه سیاسی در ایران :

تعارض بین دو مفهوم دولت و ملت در ایران باعث عدم تعلق خاطر به دو سویه شده است به گونه ای که تباین در برداشت ملت . دولت از مفهوم منافع ملی و مصلحت همگانی در عدم تکوین مفهوم مذکور نقش داشته است و این عدم همسوئی زمانی شدت می یابد که ملت نیز به دو یا چند دسته تقسیم شود و در تعارض با یکدیگر قرار گیرد در طول حکومت تاریخ ایران منافع ملی در نبود تعارض ، و آرامش به معنای فقدان نیروی مخالف در سطح جامعه تعریف می شده است در حالیکه ملت آزادی عقیده و بیان را ضامن منافع ملی می شمرد و این تعارض در تاریخ ایران همواره وجود داشته است حال آنکه واقعیت این است که حکومت بدون مخالف حتی اگر حکومتی به نمایندگی مردم هم باشد حکومتی موجه ، دموکراتیک و توسعه یافته نمی باشد .41

افزایش کنترل حکومت بر منافع قدرت اعم از منابع اجبار امیز یا غیر اجبار امیز احتمال تحقق و نهادمندی جامعه مدنی را کاهش و سد راه توسعه سیاسی قلمداد می شود به گونه ای می توان عنوان کرد ایران پس از انقلاب مشروطه در عصر پهلوی وارد دوران دولت مطلقه شد و ویژگی اصلی دولت مطلقه پهلوی انباشت منابع و تمرکز ابزارهای قدرت بود و این فرایند مانع عمده ای بر سر راه توانائیهای جامعه ایجاد کرد .42 و از سوی دیگر ایدئولوژی ونگرش گروههای حاکم در ایران نیز یکی از موانع اصلی توسعه سیاسی در ایران می باشد ریشه ها و مبانی و عوامل تقویت کننده این گونه نگرش هم ریشه در فرهنگ سیاسی و هم در مقتضیات سیاسی تاریخ معاصر ایران دارد و بدون پیدایش تحول مناسب در ایدئولوژی گروههای حاکم ، بویژه نسبت به مشارکت سیاسی' افزایش تقاضا به تنش و از هم گسیختگی سیاسی می انجامد در ایران فرهنگ تابعیت در مقابل مشارکت بوده است که بر اساس این فرهنگ حاکم موجودی برتر ، قهرمان و بی همتا به شمار رفته و به نحوی از قداست برخوردار بوده و حتی مقدس تلقی شده است .43

در عصر دولت مطلقه پهلوی تاخیر در توسعه اقتصادی و احساس ضرورت نوسازی انگیزه سیاسی انباشت قدرت شد که با ساخت و قدرت مطلقه فعالیت گروههای اجتماعی و نهادهای جامعه مدنی دچار توقف شد وتنها نوع جامعه مدنی گسیخته و پراکنده استقرار یافت در این دوران زندگی سیاسی دستخوش فعالیت گروههای غیررسمی ، دوره ها ، گروههای فشار و نفوذ بود و احزاب رسمی از دولت استقلال نداشتند و هدف اصلی انقلاب 1357 مبارزه با همین ساخت قدرت مطلقه بود .44انقلاب 1357 ایران مرکب از دو حرکت عمومی بود که به تناسب به توسعه سیاسی و اهداف آن نیز پایبند بودند و بخشی حرکت اسلامی با پشتوانه طبقات سنتی و بسیج توده ای بودند که گروههای گسیخته شهری روحانیت و بازار حامی آن محسوب می شدند و گرچه این دو گروه در سرنگونی رژیم پهلوی با هم منسجم و همگرا بودند اما از ابتدای دهه شصت گروه اول از صحنه خارج شد و حاکمیت از گروه دوم یک دست شد که به مبحث توسعه سیاسی و الزامات آن نیز چندان اعتقاد نداشتند .البته باید عنوان نمود عاملی که باعث اقتدار این گروه گردید به سبب سوء استفاده و پیامدهی امنیتی که از آزادیها آن مقطع زمانی صورت گرفت می باشد . به همین دلبل امام خمینی ( ره ) راهبرد امنیتی که در قبال اصولی مانند مشارکت ، آزادی اندیشه و رقابت اتخاذ کردند الگویی تحدید بود که دلایل آن در سه مورد 1- حفظ هستی انقلاب اسلامی و پاسداشت آن از گزند حکومتهای فرصت طلبانه . 2- استوارسازی مبانی ارزشی انقلاب و شکل دهی به حکومت اسلامی در ایران .3- فراهم نمودن بستر مناسب برای تحقق آرمانهای عالی اسلام و انقلاب در زمینه توسعه سیاسی . که در این روش سعی شد تا حوزه فعالیت و رقابتهای سیاسی به نفع وحدت ملی محدود گردد .45

تاسیس شورای انقلاب ، حزب جمهوری اسلامی ، ایجاد سپاه پاسداران و ایجاد حکومت اسلامی با حضور تردیکان در مقامات عالیه حکومتی همگی درصدد ایجاد وحدت و انسجام شکل گرفتند که به تناسب زمینه جهت بستر مناسب توسعه سیاسی محدود نموذند . که تا پایان جنگ این روند تقریبا ادامه داشت اما در دوره هشت ساله ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی دلالت بر تقدم توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی دارد به گونه ای که قانون فعالیت احزاب- جمعیتها و انجمن های سیاسی – صنفی و اسلامی که تا سال 68 مسکوت مانده بود و در دوره هاشمی نیز چندان فعال نمی شوند .



توسعه سیاسی در ایران بعد از خرداد 76 :

همزیستی در جامعه ایران هیچگاه بر پذیرش متقابل و همگرائی بر سر اصول و قواعدی که ضامن منافع ملی و پایداری کثرتگرائی سیاسی در جامعه و رقابت ایدئولوژیک باشد تکیه نداشت و پس از انقلاب 57 نیز نیروهای درون نظام و نیروهای مخالف جمهوری اسلامی بیش از هر چیز به منافع فردی و حذف یکدیگر می اندیشیدند و فکر همزیستی دموکراتیک و حکومت قانون جز در گرایشها و گروههای محدود پا نگرفته بود . در اواسط دهه 70 شکاف طبقاتی میان نیروهای سنتی باعث ایجاد بحرانی ایدئولوژیک در استیلای دولت گردید . که زمینه جهت تحولات تازه ای برای سازمان یابی و ائتلاف نیروها و طبقات مدرن بوجود آورد که نقطه اوج این تحولات در دوم خرداد 76 تجلی یافت به گونه ای که بسیاری از سازمانها و گرایش های سیاسی درون و بیرون نظام از بکارگیری ابزار خشونت اعم از انقلابی و ابزاری روی برتافتند و بدین سان پذیرش کثرتگرائی سیاسی و گفتار دموکراتیک و ضرورت ایجاد جو دیالوگ و گفتگو در میان نیروهای سیاسی به تدریج جایگزین تخاصمهای تاریخی می شود و همه گروهها و نیروهای اجتماعی و سیاسی به این نتیجه رسیده اند که میان ابزار و هدفها رابطه نزدیکی وجود دارد و نمی توان باروشهای غیر دموکراتیک یک جامعه دمکراتیک بر پا کرد .46

در ایران دو دیدگاه در مخالفت با جامعه مدنی و به تناسب توسعه سیاسی وجود دارد دیدگاه سنتی که اساسا معتقد است مردم محتاج هدایتند و شایستگی و توانائی اداره امور مربوط به خود را ندارند و دیدگاه دیگر از منظر توتالیتاریسم به مسئله می نگرد و این گروه جامعه مدنی را باعث هرج و مرج در جامعه می دانند که ثبات و امنیت خدشه دار می شود این اولین خطای معرفتی این گروه است که تزاحمات و تکثرات در صحنه اجتماع را مخل نظم مدنی می دانند چون تنوع و تکثر را علامت چندگانگی و دوگانگی قلمداد می کنند و معتقدند بیش از یک قرائت مقرون به حقیقت از دین ، اسلام و مصالح و ... وجود ندارد که از ناحیه خیر واحدی صادر می شود که در دوم خرداد 76 دیدگاه مغایر با دو اندیشه فوق که طراح ایده جامعه مدنی بود در قضاوت عمومی به پیروزی رسید 47 و گرایش نسبتا ضعیفی ( از نظر تاریخی ) که در تاریخ ایران در مقابله با تمرکز و انحصار قدرت وجود داشته در قالب انتخابات 76 متبلور شد و زمینه لازم برای گروهبندی ، تحزب ، رقابت ایدئولوژیک ، مشارکت سازمان یافته وسازماندهی مشارکت سیاسی وتقویت جامعه مدنی بوجود اورد.48

توسعه سیاسی و زمینه جهت تحقق اهداف و مفروضات آن که از برنامه های راهبردی خاتمی بود پس از پیروزی در انتخابات جهت محقق نمودن ابعاد مختلف آن تلاش نمود به صورتی که بعد از دوم خرداد 76 قانون و قانونگرائی به یک ارزش در جامعه تبدیل شده که این قانونگرائی صرفا برای مردم نیست بلکه در درجه اول برای کسانی که امکانات قدرت را در دست دارند باید پیشتاز قانونگرائی باشند : مساله دوم نهادینه شدن آزادی در ساختار جامعه می باشد اما برخلاف تعبیر عده ای آزادی به معنای از هم گسیختگی و هرج و مرج نیست بلکه آزادی در چارچوب قانون مدنظر است که آزادی و قانون ملازم یکدیگر هستند چون آزادی بدون قانون یعنی هرج و مرج و قانون بدون آزادی یعنی استیلا و سلطه یکجانبه که بعد از دوم خرداد 76 این نگرش یک طرفه اصلاح شده است .49

علاوه بر موارد فوق تلاش جهت گسترش مشارکت و رقابت سیاسی ، زمینه و بستر مناسب جهت گسترش نهادهای مدنی و احزاب و مطبوعات و رسانه های گروهی دولت آقای خاتمی بعنوان ابعاد توسعه سیاسی وجه اهتمام و توجه خویش قرار داده است به صورتی که آقای خاتمی در اهمیت توسعه سیاسی عنوان می کند ” برای من توسعه سیاسی مساله ای اساسی است . بنده از مجلس و مردم تقاضا می کنم همدلی کنند تا همگی بتوانیم هزینه های این کار بزرگ را که سبب اعتلای جامعه ماست بپردازیم این هزینه ها نباید ما را نگران کند زیرا من معتقدم امنیت ریشه دار و واقعی در صورتی در جامعه ما استقرار پیدا می کند که توسعه سیاسی وجود داشته باشد .50


دانلود مقاله بررسی تکنیک های کشتی

مقاله بررسی تکنیک های کشتی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 62 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مقاله بررسی تکنیک های کشتی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی تکنیک های کشتی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه:

ورزش به عنوان یکی از مقولات اجتماعی پیوند دهنده میلیاردها انسان در اقصی نقاط عالم است و گاه در این نقش چنان قدرتمند ظاهر می گردد که ندرتاً بتوان مقوله ای چنان جذاب را در بین جماعت بشر یافت و نام برد که بتواند این چنین ایفای نقش کند، آن گاه که ورزش در قالب هنر و در اوج خلاقیت از چارچوب های متصوره بیرون می رود، انسان را در نهایت شگفتی به تحسین وامی دارد. گرایش این گونه انسانها به ورزش به لحاظ ماهیت آن آمیزه ای است از قدرت، استقامت، هنر و ریاضت، و لذت بردن از پرداختن و تماشای آن شاید تمایل فطری آدمی باشد به کمال مطلق، در میان ورزشها، آن دسته که شکل سنت و مذهب یافته اند، طبعاً دارای ابعاد دیگری می باشند که علاوه بر تمایل ذاتی به آنها ، تقدس نیز یافته اند، چرا که گذشته های فرهنگی ملل را تداعی می‎کند و حامل ویژگیهایی هستند که در تار و پود فرهنگ این ملتها بافته شده و در باورهای آنها جایگاهی ویژه دارد.

مبدأ کشتی به شروع حیات انسان برمی گردد از زمانهای بسیار دور کشتی پدیده ای کاملاً متفاوت با سایر پدیده هایی که امروزه آن را می شناسیم بوده است. در آن هنگام کشتی ورزش نبود که در اوقات فراغت انجام شود و یا وسیله ای برای تفریح باشد بلکه وسیله ای برای ادامه بقا بوده است و به کمک کشتی انسان می توانست از جان خود و خانواده اش دفاع کند سابقة کشتی معلوم نیست که از چه سرزمینی می‎باشد ولی در آثار مصریان چین، ایران، یونان و روم قدیم به آن اشاره شده است.

کشتی از مواردی است که در میان جوامع قدیم تا حال از منزلتی خاص برخوردار بوده آن گونه که زینت بخش اعیاد ملی و مذهبی و جشنها و حتی تعیین کنندة عرصه های کارزار ملت ها بوده است و آمیزه ای از سنت ها و تجددها می‎باشد و در حال حاضر نیز به عنوان ورزشی بسیاری از مردم جهان را مشغول کرده است.

تاریخچه کشتی:

ورزش کشتی از دوران باستان به شکلهای مختلف در اکثر کشورها، شهرها و قبایل برای مردم آشنا و شاید از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین بوده، و در اوقات فراغت یا در جنگهای به شکل طبیعی و غریزه اجرا می شده است. بخشی از اوقات فراغت انسانهای اولیه به منظور کسب مهارت و آمادگی لازم، به کشتی گرفتن اختصاص می یافت، زیرا موقعیت و مقام مردانی که زورمندتر از بقیه بودند تا جایی که اینان رئیس و فرماندة بقیه می شدند.

در جنگهای دوران باستان، ابتدا پهلوانان هر لشکر، برای کشتی گرفتن به میدان مبارزه می رفتند. در قصص انبیا سخن از پهلوانانی به نام «سامسون» به میان می‎آید که قدرت بدنی خارق العاده ای داشت و می توانست با حیوانات نیرومندی مانند شیر، کشتی بگیرد و آنها را مغلوب قدرت خود سازد. کشتی را نیز به انبیا و اولیای خدا نسبت می دهند، نقل است که هر کشتی گرفتن از اولاد یعقوب پیغمبران بوده و حضرت یعقوب (ع) این علم را می دانسته و به فرزندان خود، به منظور گرفتن و دفع دشمن آموخته است. گفته اند که حضرت آدم (ع) 440 هنر می دانسته از جمله این هنرها، هنر کشتی گرفتن بوده است و در روایات آمده که حضرت حمزه سیدالشهدا که با کافران جنگ می کرد، اکثر دشمنان را با کشتی بر زمین می زد. و همچنین نقل دیگری است که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با یکدیگر کشتی می گرفتند و مشوقین آنها حضرت رسول اکرم (ص) و جبرئیل بوده اند.

کشتی میان دو پهلوان به نامهای «اولیس» و «آژاکس» از جالبترین قصه های «هومر» شاعر یونان باستان است. کشتی معروف رستم و سهراب نیز یکی از آشناترین قصه های ما ایرانیان است که فردوسی در کتاب شاهنامه از آن به زبان شعر یاد می‎کند.

گارد در ورزش کشتی

گارد عبارت است از نحوه قرار گرفتن کشتی گیر در مقابل حریف، یا نحوة تقابل دو کشتی گیر در مقابل هم، و یا طریقة ایستادن کشتی گیر برای انجام کشتی.

گارد، زمانی صحیح و قابل اطمینان است که تعادل کشتی گیر را در تمام عملیات و مانورها، هنگام کشتی گرفتن، کنترل نماید، و آن نیز زمانی است که عملیات انجام شده از نظر فیزیکی صحیح باشد تا مرکز ثقل بوجود آمده مانع عدم تعادل کشتی گیر نگردد. در گاردها دستها نقش مهمی را در کنترل بدن و حفاظت پاها ایفا می نمایند. گاردها در ورزش کشتی، با توجه به نوع کشتی، نحوة قرار دادن پاها، میزان خم شدن به طرف جلو،‌ و همچنین تقابل این گاردها در مقابل هم انواع مختلفی دارد که به شرح آنها پرداخته می‎شود.

1- انواع گاردها با توجه به نوع کشتی

1- گارد آزاد: در این نوع گارد، با توجه به مقررات کشتی آزاد، مجری می‎تواند برای اجرای فنون از تمام اعضای بدن خود و حریف استفاده کند. از این رو، کشتی گیران مجری و مدافع، برای محافظت از بدن و خصوصاً از پاها، در مقابل حملات حریف، از گاردی خمیده به طرف جلو استفاده کرده، دستها را به منظور محافظت از پاها در مقابل بدن، قرار می دهند.

2- گارد فرنگی: در این نوع گارد، با توجه به مقررات کشتی فرنگی، مجری فقط مجاز است برای اجرای فنون، از بالا تنة حریف استفاده کند، و کشتی گیران مجری و مدافع، مجاز به استفاده از گاردی خمیده نیستند، از این رو کشتی فرنگی از گاردی قائم و بدون خمیدگی برخوردار است.

2- انواع گارد با توجه به روش قراردادن پاها:

1- گارد چپ : در این گارد، کشتی گیر، پای چپ خود را جلو و پای راست خود را عقب می گذارد. در این حالت پای چپ را پای گارد، دست چپ را دست گارد، پای راست را پای غیرگارد، دست راست را دست غیرگارد، و کشتی گیری را که دارای این نوع گارد است کشتی گیر چپ گارد می گویند.

2- گارد راست: در این گارد، کشتی گیر، پای راست خود را جلو و پای چپ خود را عقب می گذارد، این حالت، پای راست را پای گارد، دست راست را دست گارد، پای چپ را پای غیرگارد، دست چپ را دست غیرگارد، و کشتی گیری را که دارای این نوع گارد است، کشتی گیر راست گارد می گویند.

3- گارد جفت (ژاپنی): در این گارد، کشتی گیر هر دو پای خود را در یک خط قرار می دهد، به طوری که هیچ یک از پاهای کشتی گیر، جلوتر یا عقب تر نباشد. در این حالت، در شرایط مختلف، با توجه به جهت گرفتن فنون و سمت اجرای مهارتها، دست و پای گارد مشخص می شود، و کشتی گیری را که دارای این نوع گارد است، کشتی گیر جفت گارد می گویند.

3- انواع گارد با توجه به میزان خم شدن به جلو:

1- گارد باز: در این گارد، کشتی گیر به حالت نیمه خمیده به طرف جلو، حفاظت و کنترل ضعیفی روی پاهایش دارد و معمولاً از این نوع گارد در کشتی فرنگی استفاده می‎شود.

2- گارد بسته: در این گارد، کشتی گیر به حالت کاملاً خمیده به طرف جلو، کنترل و حفاظت کاملی روی پاهایش دارد از این نوع گارد، در کشتی آزاد استفاده می‎شود.

4- انواع گارد با توجه به تقابل گاردهای دو کشتی گیر در مقابل هم

1- گارد موافق: هر گاه دو کشتی گیر با گاردی یکسان، در مقابل هم قرار گیرند، دارای گاردی موافق هستند که خود شامل:

1-1- هر دو چپ گارد: در این حالت هر دو کشتی گیر با گارد چپ در مقابل هم قرار می گیرند.

2-1- هر دو راست گارد: در این حالت هر دو کشتی گیر با گارد راست در مقابل هم قرار می گیرند.

3-1- هر دو جفت گارد: در این حالت هر دو کشتی گیر، دارای گارد ژاپنی هستند.



فن پس کاسه:

در حالت ایستاده و در گارد موافق کشتی گیر مهاجم یک خم حریف را گرفته و سر را بیرون بدن او قرار می دهد و پاهای حریف را بین پاهای خود می گیرد و با قراردادن دست گارد پشت کاسة زانو پای تکیه و کشیدن پای او بوسیله پاهای خود به سمت داخل حریف را خاک کرده و خود روی آن قرار می گیرد.

فن پس کاسه:

در حالت ایستاده و در گارد مخالف کشتی گیر مهاجم یک خم حریف را در حالی می‌گیرد که سرش داخل باشد و پاهای حریف را در بین پاهای خود قرار می دهد و با بردن دست گارد به جلوی کاسة زانو پای تکیه و کشیدن پای او بوسیلة پاهای خود به سمت خارج حریف را خاک کرده و خودش روی آن قرار می گیرد.

فن برات:‌

در برات کشتی گیر مهاجم قصد اجرای فن دو خم را دارد که با خیمة مدافع روبرو می‌شود و کشتی گیر مهاجم با گرفتن پشت بازوهای مدافع وچرخش حریف را به پل ‌می‌برد.

فن یک دست و یک پا :

مهارتی است که کشتی گیری مجری یک دست و یک پای حریف راه در گارد موافق یادر گارد مخالف،‌ از دست و پای موافق یا از دست و پای مخالف ، از داخل و یا ازبیرون می‌گیرد وبه روشهای سرعتی، قدرتی، چرخشی، و یا ساده از پهلو، جلو و یا از عقب، او را حمل می کند. و به روی تشک به گونه ای پرتاب می کند. که حریف مستقیماً به روی پل می رود.

1- یک دست ویک پای موافق در گارد موافق از داخل :‌

کشتی گیر مجری ‌در گارد موافق بازوی دست گارد حریف را با دست غیر گارد خود گرفته، ‌سر خود را به روی شانة‌ همان دست قرار می دهد در این حالت مجری پای گارد خود را بین پاهای حریف به روی تشک زانو زده ، پای غیرگارد خود را ستون می کند و سرخود را نیز از زیر بغل دست گرفته شدة حریف عبور می دهد وپای گارد حریف را نیز با دست گارد خود از قسمت زانو می گیرد وبدین وسیله زیر مرکز ثقل بدن حریف قرار می گیرد . سپس مجری پای غیر گارد خود را که به روی تشک ستون شده به روی تشک زانو زده تا بدین وسیله یک دامنة‌ حرکتی ایجاد شود و حریف را از روی تشک حمل کرده، از پهلو به روی تشک به گونه ای پرتاب می کند. که مستقیماً به روی پل رود.