دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 14 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مقاله چگونگی ارائه مقالات و سمینارها در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
چگونگی ارائه مقالات و سمینارها:
کسی که راجع به امری قضاوت می کند ولی نمی تواند آن را تشرحی و به طور مستدل بیان کند نباید هرگز هیچ فکری در مورد آن کرده باشد.
در عصر جدید بسیاری از اشخاص از طریق صحبت در میان جمع و در همایشها عقاید خود را انتشار داده و مؤثر بوده اند.
فرآیند برقراری ارتباط کلامی:
صرف نظر از انواع رابطة کلامی در جریان هفت جزو دیگر نیز وجود دارد. که شامل گیرنده پیام، مجرای ارتباط، شنونده، بازخورد، مداخله و موقعیت است.
گوینده: برقراری ارتباط کلامی با گوینده آغاز می شود. موقعیت شما در نقش گوینده به خود شما به اعتبار شخصی شما، به معلوماتتان دربارة مطلب، به آمادگی برای صحبت، به حالت سخن گفتن، به حساسیت نسبت به شنوندگان و موقعیت بستگی دارد. این کار علاقه و ایجاد جاذبه نیز می خواهد. نمی توانید از مردم توقع داشته باشید به آنچه میگویید علاقه و توجه نشان دهند، مگر اینکه توجه و علاقة خودتان جلب شده باشد. البته قبل از اینکه روشها و فنون ارائه مطلب کاربرد داشته باشند نخست باید چیزی برای گفتن داشته باشید.
پیام: پیام هر چیزی است که گوینده به شخص دیگر ابلاغ می کند. هدف شما در سمینارها و سخنرانی عمومی این است که پیام عمدی خود را طوری ادا کنید که واقعاً سبب برقراری ارتباط شود. دستیابی به این منظور هم به این بستگی دارد که چه میگویید (پیام کلامی) و هم اینکه چگونه می گویید. (پیام غیرکلامی)
پیام کلامی را درست همان گونه که کار طلب می کند تهیه کنید. باید موضوع را به چیزی اختصاص دهید که بتوانید در مدت زمانی که سمینار به شما اجازه می دهد به قدر کافی درباره آن بحث کنید. باید دربارة جزئیاتی که می تواند به شما کمک کند تحقیق و از میان آنها مقداری را انتخاب کنید تا عقاید مطروحه خود را روشن و متقاعد کننده بسازید. باید آرا و عقاید خود را طوری نظام دهید که شنوندگان بتوانند بدون اینکه عقب بیفتند یا گیج شوند آنها را تعقیب کنند. پیام را نیز در قالب کلماتی بیان کنید که دقیق روشن و واضح، معتبر و مناسب باشد.
پیام غیرکلامی را علاوه بر پیامی که از طریق کلمات می فرستید، از طریق لحن صدا، ظاهر، حالات، حالات صورت و ارتباط چشمی نیز بفرستید. نکته مهم اینست که مطمئن شوید پیام غیرکلامی شما پیام کلامی شما را خدشه دار نسازد.
مجرا: مجرا چیزی است که به وسیلة آن پیام ابلاغ می شود. وقتی گوشی تلفن را برمیدارید تا به یک دوست تلفن بزنید تلفن مجرا یا وسیلة ارتباطی است. ممکن است در سمینارها از چند مجرا استفاده کنند و هر کدام از آنها بر پیامی که توسط تماشاچیان دریافت می شود، اثر خواهند گذاشت در کلاس، مجرای ارتباطی مستقیم ترین نوع است همشاگردیها بدون مداخلة هرگونه وسیله الکترونیکی هم من را می بینند و هم صدایم را می شنوند.
شنونده: شنونده کسی است که پیام ابلاغ شده را دریافت می کند. بدون شنونده هیچ رابطهای برقرار نمی شود.
هر چیزی که گوینده می گوید از طریق چهارچوب انتقالی شنونده از صافی می گذرد (کل معلومات تجارب، اهداف، ارزشها و نگرشهای وی)
از آن رو که گوینده و شنونده افراد متفاوتی هستند هرگز نمی توانند چهارچوب انتقالی کاملا یکسانی داشته باشند و چون چهارچوب انتقالی شنونده هیچ وقت دقیقاً آن چیزی نیست که گوینده دارد معنی یک پیام نیز در نزد شنونده و گوینده یکسان نیست. از آنجا که افراد چهارچوبهای انتقالی متفاوت دارند باید برای هماهنگ کردن پیام با شنوندة ویژهای که مورد خطاب است دقت بسیار زیادی به خرج دهید و باید بر شنونده متمرکز باشید.
نمی توانید فرض کنید شنوندگان نسبت به آنچه باید بگوئید علاقهمند خواهند شد. اگر نحوة ایراد سخن شما یکی از دو حالت بسیار پیچیده یا بسیار بنیانی باشد و یا اگر موضوع صحبت را به تجارب، علایق، معلومات و ارزشهای شنوندگان مربوط نسازید، توجه و حضور ذهن شنوندگان خود را به سرعت از دست خواهید داد و زمانی موفق خواهید بود که شنوندگان به خود بگویند «این برای من هم مهم است».
بازخورد: شنوندگان شما پیامتان را به سادگی مثل گیرنده های انسانی جذب نمی کنند. آنها از حوزة خود در جواب، پیام می فرستند. این پیام بازخورد نامیده می شود.
آیا شنوندگان شما در صندلیهای خود به جلو خم شده اند مثل اینکه کاملاً متوجه سخنرانی هستند؟ آیا با نظرهای شما موافقند و آن را تحسین میکنند؟ آیا به لطیفههای شما می خندند؟ آیا روی چهرة خود نگاههای تمسخرآمیز دارند؟ آیا پای خود را تکان میدهند جابه جا می شوند و به ساعتشان خیره می شوند؟ پیامی که از طریق این گونه عکسالعمل ها فرستاده می شود می تواند اینها باشد: من شیفته صحبت شدم- خسته شدم- با شما موافقم- با شما موافق نیستم و … به هر حال باید نسبت به این واکنشها هشیار بود و پیام خود را در راستای آنها هماهنگ نمود.
مداخله: هر چیزی که باعث کند شدن یا ممانعت از برقراری ارتباط پیامی شود مداخله نام دارد. صدای ماشینها در خارج از ساختمان، صحبت دانشجویان در راهرو و … می تواند مانع آن شود که شنوندگان صدای شما را بشنوند.
انواع دیگری از مداخله نیز وجود دارد. بسیاری از آنها از میان خود شنوندگان است و نه از خارج. شنونده ای ممکن است برای امتحانی که در دورة آتی کلاس خود خواهد داشت نگران باشد. در حالی که مشغلة فکری شخص دیگری ممکن است به خاطر دعوایی باشد که با شخص دیگری داشته و وی را در فکر فرو برده باشد.
به رغم وجود انواع این مداخله ها باید سعی کنید توجه و تمرکز مخاطبان خود را حفظ کنید.
ارتباط چشمی:
برقراری ارتباط چشمی بسیار مهم است این امر تاثیر زیادی در جذب شنوندگان دارد. تنها با برگه هایتان یا با صفحه نمایش سخن نگوئید.
به زمین سقف یا پنجره خیره نشوید.
تنها به ردیف های جلو نگاه نکنید چرا که به این ترتیب سایر شنوندگان را نادیده گرفتهاید.
نگاهتان را بر روی فردی که بیش از همه به شما توجه دارد متمرکز نکنید.
به تمام قسمتهای سالن توجه کنید. وسط جلو چپ و راست این امر باعث می شود تمام شنوندگان به حلقه اعتماد به نفش شما کشیده شوند.
فائق آمدن بر حالات عصبی:
شما ممکن است همه چیز را به خوبی انجام دهید. با دقت سخنرانی خود را آماده سازی کنید چند بار در مقابل سایرین تمرین کنید زود به محل سمینار برسید همه چیز را چک کنید. با این وجود وقتی می خواهید مطلب خود را ارائه دهید عصبی هستید.
می توانیم لیست بلند بالائی از مواردی که انسان را آرام می کند ردیف کنیم. مانند نفس عمیق تصور برخورد امواج به ساحل، انقباض و انبساط ماهیچه ها فرورفتن در حالت خلسه و غیره. پیشنهاد من اینست که فقط سعی کنید پیام خود را برسانید، خود را به داخل این دریا پرت کنید! پرانرژی به پیش بروید! آدرنالین را که باعث لرزش صدای شما می شود مهار کنید. البته این امر به مراتب با تمرین ساده تر خواهد شد.
کاربرد وسایل کمک آموزشی:
مزایای وسایل کمک آموزشی: وسایل کمک آموزشی چندین مزیت دارد. نخستین مزیت آن روشنی و صراحت است. شما هنگام بحث در مورد یک شیء می توانید با نشان دادن آن شیء یا اشیای مشابه پیامتان را رساتر بیان کنید. اگر شما آمار و ارقام را نقل میکنید و نشان می دهید که یک شیء چگونه کار میکند تا تکنیکی را نشان دهید؛ یک وسیله بصری، اطلاعاتتان را برای شنوندگان شما روشن تر میسازد. با استفاده از وسایل کمک آموزشی در نطقهایتان، اغلب این کار را برای شنوندگان آسان می سازید تا ارتباطی را که مدنظر دارید به طور کامل بفهمند.
مزیت دیگر وسایل کمک آموزشی ایجاد علاقهمندی است. علاقه ای که به وسیله تصورات بصری ایجاد می شود خیلی قوی است و در بسیاری از زمینه ها استفاده می شود.
مزایای دیگر وسایل کمک آموزشی نیز جالب و مفید است. تصورات بصری اغلب نسبت به تصورات کلامی مدت زیادتری در ذهن می ماند. همة ما شنیده ایم که واژهها از یک گوش وارد و از گوش دیگر خارج می شود. دوام تصورات بصری طولانی تر است.
استفاده احسن از وسایل کمک آموزشی می تواند بر روی نطق تاثیر مثبت بگذارد. یکی از مطالعات انجام شده نشان داد که یک شخصی که از وسایل کمک آموزشی استفاده میکند. می تواند با آمادگی بیشتر، معتبرتر و حرفه ای تر از شخصی که از وسایل کمک آموزشی استفاده نمی کند نطق کند. وسایل کمک آموزشی پیگیری شنونده را تا 40 درصد افزایش می دهد.
به این دلایل به اهمیت وسایل کمک آموزشی در صحبت خود پی می بریم.
انواع وسایل کمک آموزشی:
تجهیزات: در موقعیتهای مهم باید از چیزهای زنده به عنوان وسایل کمک آموزشی استفاده کنید. بطور مثال: در کلاس درس نمی شود از وسایل به طور موثر و فعال استفاده کرد. بعضی از آنها بسیار بزرگ هستند تا به کلاس درس کشانده شوند. بعضی دیگر خیلی ریز و کوچک هستند تا به روشنی به وسیله شنوندگان دیده شوند. بعضی نیز ممکن است در دسترس شما نباشند. در این صورت می توانید از وسایل کمک آموزشی دیگر استفاده کنید.
الگوها (مدل ها): اگر وسیله ای که مدنظر شماست خیلی بزرگ یا کوچک باشد یا در دسترس نباشد. شما می توانید با یک مدل کار کنید 1- یک نوع مدل مقیاس کوچکی از یک شیء بزرگ است مانند: مدل کوچکی از یک اتومبیل جهت نشان دادن شکل ظاهری یا زیبایی یا وضعیت آیرودینامیکی آن. 2- نوع دومی از مدل نمایش مقیاس بزرگی از شیء کوچک است. 3- بالاخره مدل ها را می توان به اندازة طبیعی ساخت. مانند میللنگ اتومبیل
تصاویر: در نبود یک شیء یا یک مدل می توانید از عکس استفاده کنید. مانند خسارتی که در اثر تصادف بر اتومبیل ساخت شرکت ما و اتومبیل ساخت شرکت رغیب وارد آمده است. عکسها در ایراد نطق برای تفهیم موضوع به دلیل اندازة کوچکشان چندان کاربرد ندارند. عکسهای اندازة معمولی به اندازه کافی بزرگ نیستند مگر اینکه با گرداندن در بین شنوندگان قابل دیدن باشد. عکسهای بزرگ (به طور مثال 240*18 اینچ) را می توان با نصب بر روی محل های مناسب که دیدن آنها برای همگان آسان باشد بکار برد.
یک گزینة دیگر این است؛ سرویسهای عکسبرداری می توانند عکسها یا اسلایدها را ترانسپارنت (شفاف) سازند که با یک پروژکتور بزرگ قابل استفاده باشد.
تابلوها (نقاشیها): نمودارها، طرحها و دیگر انواع نقاشی، یک روش عالی در عکسبرداری هستند. هزینة آنها گران نیست.
این ابزار وقتی که برای یک نطق به کار گرفته می شوند طراحی می شوند تا نظرهای شما را به نحو عالی توضیح دهند. نقشه ها نوع دیگری از طراحی هستند که به سادگی تهیه می شوند. شما می توانید طرحهای اساسی را از یک اطلس جغرافیایی پیدا کرده و سپس این مقیاس را بزرگ کنید. تا وسایل کمک آموزشی خود را بسازید.
نمودارها: نمودارها، شیوة مناسبی برای آسان و روشن ساختن آمارها و ارقام هستند. شنوندگان همیشه در ارتباط با فهم یک رشته از ارقام پیچیده با مشکل مواجه هستند. شما می توانید با استفاده از نمودارها، مشکل آنها را حل کنید و متغیرها و نمونه های آماری را نشان دهید.
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
مقاله جستاری در گرایش و پیدایش شیعه در 24 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
سخن نخست.................................................................................................................. 1
شیعه.............................................................................................................................. 2
ادوار تاریخی تشیع........................................................................................................ 6
غیبت............................................................................................................................... 7
نیابت.............................................................................................................................. 7
اجتهاد............................................................................................................................ 7
مسئولیت شیعه بودن..................................................................................................... 9
مصلحت – حقیقت........................................................................................................ 14
منابع و مآخذ............................................................................................................... 24
سخن نخست
انسان زنده و پویا و تلاشگر با تکیه بر اندیشه هایش هویت می یابد و شناخته می شود نگرشی با تکیه بر کنش ها و واکنش ها و راه و رسم های انسان برتر . الگو، اسوه بی تردید راهگشا و راهنماست . و دوسوی یک مرز همراه درمقابل با یکدیگر صف آرائی کرده اند .
سمت و سوی حق و جبهه باطل ، پرچم ایمان و بیرق کفر، و بدون تقابل این دو که زندگی شاید تحمل و روزمرگی باشد و خورد و پوش و چه و چها .
سرنوشت شیعه دردوران تلخ و شیرین تاریخ پرماجرایش عبرت آمیز پند آموز است ازتشکیل نخستین هسته مقاومت درمقابل بدعت گذارها ، پوست خز پوشها ، رانت خواران و …
تا امروز که نگرش دنیای غارتگر درمقابل شیعه جر تحریف حقایق و برخورد حذفی فیزیکی نیست . تشیع همواره برپای ایستاده است .
و دشمنان این مکتب پس از یأس از مبارزه منطقی و رویاروی و اصولی بسیار کوشیده اند با تحریف اصول تشیع و پیرایه بستن به آن تا مرز خرافه و گزافه از تلالو انوار درخشان ارزشهای آن بکاهند .
اما دراوج آوازه گری دشمنان شیعه ، مکتب تشیع همواره توانسته است جایگاه تاریخی خود را حفظ کند . جستار حاضر کنکاشی به تعجیل و تلمیح است و مشتی است نمونه خروار که بیشتر از زبان دشمنان شیعه آورده شده امید که بینان اندیشه سترگ باخواندن این صفحات استحکامی بیشتر یابد .
شیعه
بعداز رحلت پیامبر اکرم ، درباره جانشینی حضرت درمیان مسلمانان اختلاف شدیدی پدید آمد و همین نظرات مختلف سبب بوجود آمدن فرق مختلفی نیز شد . ازسوی دیگر لزوم صدور قوانین جدید برای مسائل دینی و سیاسی و اجتماعی سبب شد که دانشمندان اسلامی با توجه و بهره گیری ازقرآن و سنت رسول اکرم و احادیث و اعمال جانشینان رسول خدا ، علم جدیدی به نام فقه را به وجود آورند ، که دراین علم به اعمال و رفتار روزمره انسان درجامعه اسلامی پرداخته شده و قوانینی صادر می شود .
ازقرن دوم و سوم هجری و مخصوص دردوره عباسیان و زمان مأمون خلفه عباسی جدلها و بحثهای مذهبی فرق مختلف شدت گرفت . عیسوی و یهودی و زرتشتی و سایر ادیان به آزادی هریک دلایلی را جهت اثبات حقانیت خویش عرضه می کردند و با مدعیان سایر ادیان به مباحث و مجادله می نشستند . دراین میان دانشمندان اسلامی جهت دفاع از اسلام ، علمی به نام علم کلام را پدید آورند. علم کلام درباره حقانیت دین اسلام و اصول دین بحث می نمود و وظیفه پاسداری از دین را برعهده داشت .
فرقه شیعه نیز عقاید و نظرات خاصی درباره علم فقه و کلام دارد . می دانیم که شیعیان کسانی هستند که تنها حضرت علی (ع) را به جانشینی حضرت رسول اکرم سزاوار می دانند و حضرت علی (ع) را امام اول خویش می شمارند . ازنخستین شیعیان می توان مقداد بن ای سود ، سلمان فارسی ، ابوذر غفاری و عماربن یاسر را نام ببریم . اماگروندگان به حضرت علی درقرون بعدی به چندین فرقه مختلف تقسیم شدند که مشهورترین آنها عبارتند از امامیه ، اسماعیلیه و علویه . درزیر به توضیح هریک خواهیم پرداخت ولیکن لازم به ذکر است که همگی فرق زیر با نام شیع نامیده می شوند .
غلاة یا غالیه : این گروه کسانی بودند که درحق حضرت علی و فرزندانیش غلو می کردند و اعمال ما فوق تصور بشر و الوهیت الهی بدیشان قایل می شدند و به این سبب ایشان را با جمع کلمه غلو کنندگان یا غلیه نامیده اند . این دسته درواقع شیعه محسوب نمی شوند ، اما مورخان و ملل و نحل معمولاً ایشان را جزو فرق شیعه می آورند .
امامیه : ایشان حضرت علی (ع) راامام می دانند و بیعت کنندگان با ابوبکر و خلافت ابوبکر و عمررا گمراه می دانند . مخالفین و دشمنان شیعه چون این فرقه خلافت ابوبکر و عمر را در کرده اند به ایشان نام رافضه داده اند . امامیه نام عمومی شیعه وشیعیان دوازده امامی نیز می باشد .
زیدیه : این دسته بعد از حضرت سجاد (ع) درکوفه با فرزند حضرت به نام زید بیعت کردند . این واقعه درزمان خلافت هشام بن عبدالملک رخ داد .
کیسانیه: این فرقه ازشیعه امامت را حق محمد حنفیه پسر دیگر حضرت علی بن ابی طالب (ع) می دانند که مادرش دختر حضرت رسول (ص) نبود . کلمه کیسانیه برگرفته شده از لقب مختار بن ابی عبیدثقفی می باشد که به نام کیسان ملقب ود . (عباسیان)
راوندیه : بعداز مرگ محمد بن حنیفه در سال 81 هجری قمری ، از دل فرقه کیسانیه ، راوندیه پدید آمد . بدین ترتیب دسته ای از فرقه کیسانیه با ابوهاشم عبدالله پسرمحمد بن حنیفه بعیت نمودند و چون وی درسال 98 ه . ق وفات یافت ، گروهی از پیروان او با محمد بن علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب بیعت نمودند و امامت حق محمد بن علی که ازفرزندان عباس عموی پیامبر بود دانستند . این گروه از این پس به شیعه آل عباس یا رواندیه معروف شدند . در مقابل شیعه آل عباس ، شیعه علویه قرارداشتند .
علویه : یا علویان اسم عام شیعیان می باشد که بخصوص دردوره عباسی این کلمه رونق زیادی گرفت . علویان بعد از امیرالمؤمنین (ع) و دو فرزندش ، حضرت زین العابدین ابو محمد بن حسین را امام می دانستند و پس از شهادت آن حضرت ، درمقابل زیدیه که زیدرا قبول می کردند این گروه برخلاف ایشان ابوجعفر محمد بن علی (114-59 ه.ق)
فرزند دیگر امام چهارم را که باقرالعلوم لقب داشت ، امام پنجم می شمارند و پس از امام پنجم ابوعبدلله جعفربن محمد الصادق (148-83) را به عنوان امام ششم می شناختند . اما بعد از وفات امام ششم ، شیعیان علوی به شش فرقه منقسم شدند ، که معروفترین آنها عبارتند از :
ناووسیه : پیروان این فرقه معتقد بودند که امام ششم وفات نیافته بلکه غیبت کرده و روزگاری برمی گردد و جهان از عدل او لبریز می شود و اومهدی موعود است . این فرقه را ناووسیه می گویند .
اسماعیلیه : این فرقه اعتقاد به زنده بودن اسماعیل فرزند امام جعفر صادق داشتند و اسماعیل را جانشین حضرت می دانند رئیس این دسته ابی الخطاب محمد بود و ازاین روی گاه ایشان را خطابیه می نامند . درواقع این گروه منشاء اصلی فرقه اسماعیلیه است که شهرت فراوانی یافت (حسن صباح و اسماعیلیان )
مبارکیه : بعداز رحلت حضرت امام جعفر صادق ، عده ای دور محمد بن اسماعیل راگرفتند و رئیسی پیدا کردند به نام مبارک که نام این فرقه ازوی گرفته شده است . درواقع مبارکیه منشعب از اسماعیلیه است و گروهی از اسماعیلیان نیز به این فرقه گرویدند .
مسئولیت شیعه بودن
شیعه بودن ، مسئولیتی ایجاد می کند ، اخص از انسان بودن و متفکر بودن و مسلمان بودن که خاک شیعه ، مسئولیت خیز است . اما شیعه علوی ، نه شیعه صفوی که عامل سلب مسئولیت و نفی همه امر و نهی هایی است که به انسان و مسلمان خطاب شده است . تشیع صفوی ، مذهب راه حل یابی است برای گریز از مسئولیتها مذهب تجلید و تذهیب و تجلیل قرآن : نه تحقیق و تفسیر قرآن . تقدیس قرآن امانه برای بازکردن و خواندن قرآن .توسل یکسره به کتاب دعا ، برای بستن قرآن ، چرا که گشودن قرآن سخت است و مسئولیت آور ، کتابی که چنان حساب و کتاب دقیقی دارد که می گوید : نتیجه یک ذره کار نیک را می بینی ، وکیفر ذره ای کار بد را می چشی (فمن یعمل مثقال ذره خیرایره و من یعمل مثقال ذره شرایره )قیامت ، روزی است که دستاورد خویش را می نگری (یوم ینظر المرءما قدمت یداه ) . همین !
وانفاق ، ازدست گذاشتن همه چیز است ، انفاق جان ، مال ، زندگی ، زن و فرزند است . چه ، درراه عقیده در راه مردم این ها همه فتنه اند . باید دنیا را پلید بشماری و شب وروزت را وقف کنی . آن هم نه درگوشه تنبلی و بی مسئولیتی زهد و ریاضت و عبادت و اعتکاف … بلکه درمتن جهاد و اجتهاد و مردم و عقیده و عمل . اینهمه مسئولیت ؟ اینهمه سنگینی ؟ خیلی سخت می گیرد .
اما شیعه صوفی نگران نیست ، زیرا برایش راه حلهای ساده ای دارد : کتاب دعا را می گشاید ، نوشته است که فلان چهار کلمه را اگر درپله چهارم صفا و مروه بایستی و بخوانی ، پولدار می شوی ! این مال دنیا – و اگر همین دعا را بنویسی ، یا رو به قبله بایستی و بخوانی . ویا با آب انار روی کاسه آب ندیده بنویسی و بخوری تمام گناهات – افزونتر ازستاره های آسمان و ریگهای بیابان و قطرات باران بخشوده می شود . پاک همچون روز اولی که از مادرزاده زائیده شدی – اینهم آخرت-پس مؤمن زرنگ به این ، رو می آورد که هم راحت تر است و هم کم خرج تر و هم پردرآمد تر ! او لای قرآن را باز نمی کند . که را ه حلش را درکتاب دعا یافته است !
علی (ع) دربرابرمان ایستاده است ، اگر بشناسیمش – که همه مصالح خویش و سرنوشت خود و خانواده و فامیل و گروهش را فدای حق و ناس می کند و لحظه ای میدان جهاد و مبارزه راخالی نمی گذارد و با این همه دربرابر مسئولیت عظیمی که بردوش دارد ، چنان مضطرب و وحشتزده است ، اضطراب و وحشتش را به دوستدار و آشنای خویش نیز منتقل می کند – بار مسئولیت بر دوشمان می افتد پیامبر پیش رویمان ایستاده است – و به دختر عزیر دردانه اش می گوید : فاطمه ! کارکن کار. که من برای تو هیچ کاری نمی توانم کرد – شناختنش از مسئولیت سرشارمان می کند .
پس بجای شناختن محمد و علی و خواندن و فهمیدن قرآن و قبول مسئولیت راه حلی می جوئیم و می یابیم !
بجای شناختن پیامبراسلام و گوش سپردن به سخنان او و بجای شناختن علی و زندگیش و خواندن و فهمیدن قرآن و قبول مسئولیت ، راه حلی می جوئیم و می یابیم !
بجای شناختن پیامبر اسلام و به جای شناختن علمی و زندگیش و خواندن و فهم نهج البلاغه اش ، حبشان را بگیر و شناختن را رها کن ! چرا که حب علی (ع) ناشناخته ایجاد مسئولیت نمی کند علی مجهول ، مانند بتی است که می پرستیمش بی آنکه میان ما و او هیچ ارتباطی وجود داشته باشد .
بی شناختن علی ، چون دیگران است ومیان او ومحبان خالص و بی معرفتش هیچگونه تحمیل و امر و نهی و مسئولیتی ایجاد نمی شود .
هرچه میخواهی گریه کن ، برسر بزن ، غش کن ، هوبکش و عشق و محبت بورز- بی اندکی شناخت علی را فرشته کن . خدایش کن نمی تواند ذره ای درزندگیت نقشی داشته باشد و بایستی بر دوشت بگذارد . فقط نشنانسش ، که شناختن مسئولیت آور است ! چنین است که شناختن علی جرم است . و به همین دلیل است که امروز – پس از قرنها – علی را باید ازبان «سایمان کتانی»و «جرج جرداق» طبیبان مسیحی – بشناسیم و نهج البلاغه را با تصحیح پاورقی و چاپ شیخ محمد عبده مفتی اعظم مصر و رهبر اهل تسنن – ببنیم . که محبان علی نه تنها به شناخت و فهم نهج البلاغه و علی ، نیازی ندارند بلکه از روبروشدن با این دو می هراسند .
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مقاله جرمشناسی انتقادی از دیدگاه مارکسیست، فمنیست و پستمدرن در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب صفحه
مقدمه. 1
1- مارکسیسم. 2
2-1- مکتب فرانکفورت.. 4
1-2- جرمشناسی انتقادی مارکسیست.. 5
2- فمنیسم. 6
2-1- نگاه انتقادی مکتب فمنیسم به جرم. 8
3- پستمدرنیسم. 9
3-1- نکاه پست مدرنیست ها به جرمشناسی انتقادی.. 11
نتیجه گیری.. 13
مقدمه
عبارت جرمشناسی انتقادی، به عنوان چتری که سلسلهای از دیدگاههایی در حال تکامل و در حال شکل گیری را زیر پوشش دارد توصیف شده است.
جرمشناسی انتقادی، رادیکال، انقلابی هرچند هر کدام از طرز تلقی های متفاوتی در مقابله با پدیده مجرمانه نسبت به هم برخوردارند اما در هر حال هدف همه آنها واحد است و از یک آرمان که همان انتقاد از وضع موجود به معنای کلان در همه علوم اجتماعی و در سطح خرد نسبت به جرمشناسی که موضوع بحث ما است سود میبرند.
قبل از دهه 70 و 80 قرن بیستم میلادی، عموم دیدگاههای انتقادی و افراطی منتسب به دادیگاههای مختلف مارکسیستی بود ولی پس از این با ظهور مکتبهای مختلف انتقادی مثل جرمشناسی صلح طلب، فمنیسم، پسامدرن و رئالیستی ... بر منتقدان جدی محصولات عصر سرمایهداری افزوده شده است. به همین خاطر شاید تمامی تفکراتی که ما امروزه در برابر اندیشههای ماتریالیستی و سرمایهداری میبینیم را بتوان به نحوی انتقادی دانست انتقاد و اعتراض به وضع موجود نظام سرمایهداری و انتقاد از تمامی ساختارها و اصولی که جوامع پول محور برآن متکی هستند. از این رو نگارنده با علاقه خاص و دنبال کردن جدی به نقد گفتمان مدرن و به چالش کشیدن دستآوردهای جهان مترقی علاوه بر شناخت آموزههای جرمشناسی انتقادی کلاسیک و دستیابی به مفاهیم مدرن از جرم شناسی انتقادی سعی در آشنا ساختن مکاتب مختلفی که در این راستا گام نهادهاند را دارم.
از جمله این مکاتب بنیادین که در این تحقیق سعی شده تا مسیر حرکت فکری تعیین کننده آنها در حوزه علوم انسانی مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از : مارکسیسم، فمنیسم، و مکتب پسامدرن. لازم به ذکر است که در بخش مربوط به تحلیل مکتب مارکسیسم از فرزند خلف این مکتب یعنی مکتب فرانکفورت نیز اشارهای داشته باشیم.
1- مارکسیسم
دنیای امروز و شکلگیری تمدن مدرن مرهون سه حرکت مهم میباشد. چارلز داروین در قرن نوزدهم نخستین آنها بود که نظریه انواع را به چاپ رساند و افق دید مردم را از آسمان به سوی زمین معطوف نمود. حرکت بعدی که در روانشناسی انقلابی به پا کرد زیگموند فروید بود که توانست با افکار خود یکی از سنگهای بنای تمدن امروزی را به نام خود کند اما شاید مهمترین و بحثانگیزترین و در عین حال ملموسترین جنبش ذهنی و اجتماعی را کارن مارکس و انگلس در سال 1848 با انتشار بیانیه کمونیسم بنا نهادند. با وجود تمامی مخالفتها و موافقتهایی که با این جریان فکری در طول یکصد و پنجاه سال اخیر وجود داشته اما این جنش فکری هیچگاه از پا در نیامدهاست و هرروز در قالبی جدید جلوه میکند. حرکت ها و مکاتب اجتماعی و اقتصادی و سیاسی دنیای غرب بدون شک از این مکتب فکری دستآوردهای زیادی بدست آوردهاند.
مارکسیسم در قرن نوزدهم پاگرفت و درآن زمان به عنوان دیدی واقعبینانه از تاریخ تلقی میشد. مارکسیسم فرصتی برای طبقه کارگری فراهم میساخت تا جهان و شیوه زندگی خود را تغییر دهد. مارکسیسم به انسان در رابطه با واقعیت، جامعه و فرد، آگاهی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میدهد. مارکس میگوید: اگر جامعه خود را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه میشویم که بین طبقات اجتماعی تضادی مداوم وجود دارد و علت اصلی این تضاد، در روشهای مختلفی است که اعضاء جامعه برای کارکردن و استفاده از منابع اقتصادی خود به کار میبرند.
به نظر او روشهای مختلف تولید اقتصادی و روابط اجتماعی که موجب تشکیل ساختار اقتصادی جامعه میشود، زیربنا نامیده میشود. از این زیربنا تعدادی از مؤسسات اجتماعی و قانونی، نظامهای سیاسی و آموزشی، عقاید مذهبی، ارزشها و هنر و ادبیات ناشی میشود که روبنا نامیده میشود. به بیان دیگر، ساختار اقتصادی جامعه زیربنا و ایدئولوژی، سیاست و حتی حقوق روبنا محسوب میشوند. مارکسیستها و ساختارگرایان بر این باورند که اشخاص را نمیتوان به دور از اجتماع مطالعه کرد، زیرا آنها دارای وظیفه خاصی در جامعه هستند و در واقع آزاد نیستند منتها مارکسیستها این امر را پدیده تاریخی میدانند که نتیجه آن تغییرپذیر است.
2-1- مکتب فرانکفورت
نظریه انتقادی اجتماعی مکتب فرانکفورت آلمان پدیدهای پیچیده است که نظریه انتقادی آن، سبک تفکر اجتماعی که با آن همراه گشته، به طرق گوناگون تفسیر شده است.
این مکتب در سال 1923 اساساً به قصد مطالعه و بررسی نظریه مارکسیستی پا به عرصه وجود نهاد ولی تدوین و ارائه یک نظریه انتقادی روشن و مشخص درباره جامعه و تدوین و بازنگری آن بوسیله متفکران آن، خطی از آراء و عقاید خاص مکتب را به وجود آورد که تأثیر بسزائی در گسترش جامعه شناسی نوین داشت. نکته درخور توجه این است که بدبینی متفکران این مکتب آنان را از نظر یهی اجتماعی مارکسیستی دور کرده است.
سه مفهوم اساسی که در اوج شکوفایی مکتب فرانکفورت از جمله شعارهای تعیین کنندهی اصول اعتقادی آنها بود از این قرار است:
1- سلطه بر طبیعت از طریق علم و تکنولوژی الزاماً منجر به ظهور شکل جدیدی از سلطه بر انسانها میشود. مارکوزه چنین استدلال میکند که نه تنها به کارگیری و استفاده از تکنولوژی، بلکه خود تکنولوژی نیز سلطه محسوب میشود. (سلطه بر طبیعت و انسان)
2- دومین مضمون اساسی دغدغهی خاطر در مورد سرنوشت فرد در جامعه است. هورکهایم معتقد بود در عصری که تمایل به حذف استقلال فرد دارد جز تمایلات مذهبی، هیچ امیدی برای آزادی ولو محدود وجود ندارد.
3- سومین مضمون اصلی «تولید فرهنگ» است که ارتباط نزدیکی با مباحث جامعه شناسی و حتی جرم شناسی دارد.
هدف نهایی نظریه انتقادی که به نوعی به صورت یک ایدوئولوژی از طرف مکتب فرانکفورت به رسمیت شناخته شد رسیدن به تغییری از جامعه بود که در آن تفاهم و توافق عقلی و نه خدعه و زور مبنای هماهنگ کردن رابطههای اجتماعی باشد و نتواند نیازهای انسانی را به طور عقلی برآورده سازد.
1-2- جرمشناسی انتقادی مارکسیستی
نسخههای اولیه جرمشناسی مارکسیستی مجرمان را بر حسب نظریهی «شورش اولیه»ی مارکس به تصویر میکشند یعنی مجرمان در قالب یک شکل ناآگاهانهی شورش علیه نظام اقتصادی سرمایهدار درگیر جرم میشوند. همچنین، آنها نظریه ابزار انگار از نظام عدالت کیفری میباشند، یعنی تصویب و اجرای قوانین کیفری صرفاً ابزارهای یک طبقهی فرمانروای یگانه و یکپارچه است که برای جستوجوی امتیاز خود، به تبانی و توطئه دست مییازند.
2-1- نگاه انتقادی فمنیسم به جرم
فمنیستها برای برابری حقوقی و سیاسی زنان در عرصه عمومی و خصوصی تلاش میکنند. آنها نه فقط میخواهند حقوق زنان را بیرون از خانه به رسمیت ببخشند بلکه اصول آزادی اراده و حقوق فردی را به عالم شخصی، خانه که محل مشخصترین مصائب زنان است، را وارد کنند. فمنیستها در زمانی که دیگر زنان اصلاح طلب به دنبال مستحکمتر کردن عقد ازدواج بودند. از آزادسازی حق طلاق حمایت میکنند و در پی ترمیم اصول فردگرایی لیبرال به امور زناشویی هستند.
در زمینه جرمشناسی، فمنیستها به دو گروه مارکسیست و رادیکال تقسیم میشوند و دارای نظرات متفاوتی درباره بزهکاری زناناند. به نظر فمنیستهای مارکسیست عدم مساوات جنسیتی ناشی از نابرابری قدرت زن و مرد در جامعه سرمایهداری است. ریشه تفاوتها به مالکیت خصوصی و غلبه مردانه در وضع قوانین و وراثت بر میگردد. در سیستم سرمایهداری مردان، زنان در دو عرصه اقتصادی و بیولوژیکی کنترل میشوند و این در حاشیه ماندن توضیحی است بر میزان ارتکاب کمتر جرم زنان در یک جامعه سرمایهداری. انزوای زنان در آغوش خانواده برای ایشان فرصت کمتری را برای مداخله در جرایم مهم فراهم میکند و نداشتن قدرت آنان را بسوی جرایم کماهمیتتر مانند موادمخدر و فحشا سوق میدهد.
در مقابل فمنیستهای رادیکال، علت بزهکاری زنان را در پدرسالاری (مردسالاری) میبینند و چنین میانگارند که این امر موجب فرودست شدن زنان و همچنین عاملی برای توجیه خشونت مردان و کنترل جنسیتی زنان میباشد. استثمار زنان توسط مردان باعث میشود که زنان قربانی از خانه گریخته و یا به استعمال موادمخدر رو بیاورند و در نهایت خشونت مردان، زنان را به درگیری با سیستم عدالت کیفری کشانده و بسوی بزهکاری سوق میدهد.
در پایان باید گفت که سخن فمنیستها این است که در مورد بزهکاری زنان به نظریههایی نیاز داریم که پس از فهم و توضیح قانونشکنیهای مردان و زنان هر دو برآیند و این بدان معنا نیست که فمنیستها در پی نظریهای فراگیر باشند که همه اعمال بزهکارانه را در هر شرایطی توجیه کنند. آنچه ضرورت دارد یافتن نظریههایی است که به تقسیمات جنسی و قومی و طبقاتی توجه داشته باشد و همچنین بررسیهایی که حوزه عمل آن قلرو گستردهتر اخلاق و سیاست، اقتصاد و حقوق و جنسیت را که بر مقام و منزلت مردان و زنان تأثیر میگذارند در برگیرد.
3- پستمدرنیسم
این که پستمدرنیسم چیست و چه میتواند باشد یک سؤال جنجالی است که سالهای سال متفکران غربی را به خود مشغول ساخته است. در این باره خروارها کاغذ سیاه کردهاند اما به هیچ نتیجه و تعریف واحدی در این حوزه دست نیافتهاند. اما آنچه مسلم است این مکتب زائیده تفکرات مدرنیستی است به این صورت که یک نظام فکری همیشه به دنیا میآید و فربه میشود و از درون خود یک نظام جدید خلق میکند. پستمدرنیسم نیز این چنین زائیده شد. این واژه برای هر علمی از علوم انسانی تعریف خاصی دارد فیالمثل در ادبیات، موسیقی، جامعهشناسی و سیاست هرکس معنایی را به آن القاء و تزریق میکند. اما اینکه آیا این مکتب دستی بر آستین حقوق دارد یا خیر جای شبلمه است زیرا در دنیایی که هنوز هیچ تأویل از مدرنیته درباب علم حقوق نداریم نباید به کمک پستمدرنیته خیز برداشت البته برای شکلگیری چنین مکاتب ما نیاز به جامعهای داریم که مرحلهای از تفکر و ظرفیت پذیرش را در خود داشته باشد فلذا در جوامعی مثل کشور ما ایران این مبحث کاملاً بیهوده میباشد (برای مثال وقتی از واژه خودبیگانگی در دنیای مدرن صحبت میشود که از عوارض جوامع صنعتی است دیدگاه پستمدرن به وسیله بازیهای زبانی و کلامی از مرکزیتزدایی و بی هویتی در زبان با استفاده از اصطلاح دیکانستی اکشن که در فارسی به شالودهشکنی، بنیانشکنی، ساختارزدایی و داروسازی ترجمه شده است کمک گرفته میشود که منظور نوعی موشکافی و توفیق دوباره در متون است. اما در هر حال آشنایی با این مکتب میتواند راهگشایی باشد برای درک موجهایی که در آیندهای نه چندان دور، خواسته یا ناخواسته به سوی ما گسیل خواهد شد. آنچه درپی خواهد آمد آشنایی مختصری است در باب جرمشناسی پسامدرن.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3392 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
پاورپوینت گرمابه
پاورپوینت گرمابه های قدیمی ایران 41 صفحه قابل ویرایش شامل عکس توضیح کامل تاریخچه ها و چیدمانی زیبا
فهرست:
وجه تسمیه
تاریخچه و پیشینه
سیر تحول
معماری حمام
ورودی
بینه
میاندر
گرمخانه
خزانه
استخریا چاله حوض
شاه نشین
خن یا تون
دودکش و گربه رو
نورگیری و تهویه
مصالح
تزیینات
نمونه ها
حمام خسرو آقا اصفهان
حمام چهار فصل اراک
حمام وکیل شیراز
حمام گنجعلی خان کرمان
حمام علی آقا اصفهان
حمام خان یزد
حمام سلطان امیر احمد کاشان
حمام فین کاشان