دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مقاله تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 (سورههای انبیا و حج) در 23 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه:
براساس آیات قرانی تمام اعمال و نیات انسان در این دنبا به وسیلة مأموران الهی ثبت و نگهداری میشود هیچ عملی هر قدر هم که کوچک باشد از قلم نمیافتد و تمامی آنها در روز حساب برخود انسان عرضه میشود به طوری که مجرمین و بدکاران وقتی پروندة اعمال خود را مشاهده مینمایند در حالی که از دیدن آن ترسان و هراسان گشتهاند اظهار میدارند:
وای بر ما! این چگونه پرونده ای است. هیچ ریز و درشتی را فرو نگذاشته و همه را بر شمردهاست. و آنچه را انجام دادهاند حاضر مییابند.
جزء17 شامل شوره انبیاء و حج است. در سوره انبیاء رسیدگی به حساب اعمال در قیامت و انذار درباره قیامت و عبادت تنها معبود هستی، خداوند اشاره شدهاست. انسان باید حساب همة اعمال خود را از قبیل: رعایت حقوق دیگران، نماز و زکات و … بدهد. اینک به تفسیر آیات اخلاقی این سوره میپردازیم:
رسیدگی به حساب اعمال
در ابتدای سوره انبیا هشداری تکاندهنده به همه داده میشود که حساب مردم به ایشان نزدیک شده با این حال مردم به کلی از آن غافلند در نتیجه از آن رو گرادانند. به عبارت دیگر انسان، حسابگری فوقالعاده را در پیش دارد اما به خاطر دلبستگی به دنیا از قیامت غافل میشود و همین غفلت سبب میشود تا از حقایق اعراض کند و از آیات حق روگردان شود انسانها چون از آخرت غافلند و از حقایق روگردان میباشند لذا هر ذکر تازهای که از سوی پرودگارشان برای آنها بیاید (مانند آیات قرآن)، اصلاً برآنها اثر نمیگذارد چون با شوخی و لعب به آن گوش میدهند و کاملاً نسبت به آن بیاعتنا هستند. لعب، آن کاریست که به طور منظم انجام میشود اما هدفی خیالی و غیرحقیقی دارد. قلوب این قبیل انسانها در لهو و لعب فرورفته است. لهو، سرگرم شدن به هر کاریست که انسان را از امر مهمی باز دارد. این ستمکاران که این چنین در لهو و لعب فرورفتهاند و در باطل غوطهورند، برای مقابله با دعوت پیامبر مجالس سری برپا میکردند تا با مشورت هم، بهترین راه را انتخاب کنند. آنها در نجوی و مجالس سری خود، روی دو مسأله انگشت گذاشتند: آیا جز اینست که این بشری همچون شماست؟ اگر واقعاً ادعایش درست باشد که با علم غیب مرتبط است، ما نیز باید مرتبط باشیم چون مثل او بشریم و چون ما این ارتباط را نداریم معلوم میشود که او هم ندارد لذا پیغمبر نیست. وقتی اینطور باشد، قرآن نیز نه تنها معجزه نیست که سحر است، آیا شما به سراغ سحر میروید و فریب قرآن را میخورید با اینکه چشم بینا دارید؟ پیامبر پاسخ دادند که پروردگار من همة سخنان را چه در آسمان باشد و در چه در زمین، و چه سری باشد و چه علنی، همه را میداند چون او شنوا و داناست. وقتی این چنین است و او از همة کارها باخبراست پس تدبیر امور نیز به دست اوست و هیچ امری به دست من نیست و به من ترتیب پیامبر (ص) افرادی را که نبوت و قرآن را تکذیب کردند به خدا حواله میدهد.
هدف از آفرینش و عبادت
در جایی دیگر از این سوره هدف از آفرینش بیان شدهاست. ما آسمان و زمین و آنچه را در میان آنهاست برای بازی نیافریدیم بلکه مردم به سوی پروردگار بازگشت میکنند تا بر طبق اعمالشان کیفر و پاداش ببینند برای همین انبیاء را مبعوث کردیم تا مردم را به راهحق راهنمایی کنند و بر آنها اتمام حجت شود. یعنی محال است که خدا برای سرگرمی خودش هستی را خلق کردهباشد و معاد هدف خلقت است. اما فرض کنیم که خدا قصدش سرگرمی بوده باشد آیا نباید این سرگرمی مناسب ذات او باشد و مثلاً مخلوقاتی از عالم مجروات را برای سرگرمی انتخاب کند و نه موجوداتی ار عالم پست مادی را؟ در مقام تحریک و ترغیب انسان به بندگی و عبادت خدا میفرماید تمام آنچه در آسمانها و زمین است، ملک خدا میباشد و هر طور که بخواهد میتواند در آن تصرف کند و هیچکس نمیتواند از سلطه و ملک او فرار کند و این مالکیت مطلق خدا بر همهچیز نشان میدهد که اگر انسان را امر به عبادت میکند به خاطر خود انسان است تا سعادتمند شوند نه آنکه خدا محتاج باشد به عبارت دیگر هدف خلقت چیزی جز به کمال رساندن انسان نمیباشد و چیزی عاید خدا نمیشود. اصلاً چگونه میتواند نیازی به عبادت او مشغول هستند و هرگز هم خسته نمیشوند و همین طوراست شب و روز که خدا را تسبیح میگویند و در این راه هیچ ضعف و سستی نشان نمیدهند. آیا اینکه خدا مالک هستی است و ملائکه او راه خالصانه عبادت میکنند و همه موجودات حتی شب و روز او را تسبیح می نمایند، نباید انسان را ملزم سازد تا او هم هماهنگ با تمام موجودات، روبهسوی بندگی خدا آورد و خالصانه و مشتاقانه بدون هیچ احساس خستگی و سستی به عبادتش مشغول شود؟
الله یا ربهای دیگر
نزاع موحدان و بتپرستان برسر تعداد «الله» نبود چون هر دو گروه او را یکی میدانستند، دعوا سر این بود که موحدان میگفتند الله، هم خالق است وهم ادارهکنندة جهان در حالی که مشرکان اعتقاد داشتند که الله، فقط خالق است و جهان را ربها و خدایان دیگر اداره میکند به همین دلیل این خدایان را میپرستیدند تا نزد الله شفیعشان باشند. آیه 22 وجود خدایان را رد میکند و ثابت میکند الله، هم خالق و هم مدبر عالم است. اگر فرض شود در آسمانها و مزنی غیر از الله، ربهای دیگری هستند حتماً باید بین آنها تفاوت و اختلافاتی وجود داشتهباشد و الا چند خدا نمیشوند.
این تفاوتهای سبب میشد تا در ادارة عالم اختلاف کنند و تدبیر هریک تدبیر دیگری را فاسد نماید و در نهایت آسمانها و زمین رو به تباهی گذارند اما چون میبینیم در عالم تنها یک نظام حاکم است و هماهنگی شگفتآوری بین اجزاء آن وجوددارد پس میفهمیم که فقط یک خدا عالم را اداره میکند. منزه است الله از آنچه مشرکین توصیفش میکنند، همه مه صاحب عرش است و به تنهایی برتخت اداره عالم هستی تکیه زدهاست. مشرکانی که جز الله، برای خود خدایانی انتخاب کردند آیا دلیلی برای مدعای خود داشتند چون عقل اجازه نمی دهد انسان ادعای بدون دلیل را بپذیرد؟ و میگوید: اما اینکه من از شما دلیل مطالبه میکنیم به خاطر کتب آسمانی است که از نزد خدا بر شما نازل شده و هیچکدام ادعای شما را تأیید نمیکند بلکه برعکس، مخالف سرسخت شرک و بتپرستی هستند و پرستش را منحصر در خدا کردهاند. متأسفانه اکثر مردم اهل تشخیص و دلیل نیستند و نمیتوانند بین حق و باطل را تمیز دهند در نتیجه بدون دلیل از حق و پیروی آن گریزانند. مجدداً تأکید میکند که ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه به او وی کردیم که معبودی نیز جز من نیست پس تنها مرا پرستش کنید. مشرکان میگفتند چون ملائکه فرزندان خدایند پس آنها را پرستش میکنیم اما قرآن صریحاً میفرماید: آنها گفتند خدای رحمان فرزندی برای خود برگزیده! خدا منزه از داشتن فرزند است زیرا نه جسم دارد و نه نیازمند است و نه احساس تنهای میکند.
مسأله حج
آیه 27 این سوره حجاج پیاده را بر سواره مقدم میدارد و این برای فضیلت بیشتر آنهاست چون رنج بیشتری را تحمل میکنند به علاوه میفهماند برای حج نباید همیشه انتظار وسیله نقلیه را داشت. و در آیههای بعدی به مسأله حج پرداخته است. مردم به حج بیایند تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند که چون ذکری از منافع دنیوی یا اخروی نمیشود پس هر دو را در بر میگیرد. در مورد منافع مادی باید گفت که وحدت معبود به اتحاد روحی و جسمی همه اقوام منتهی شده و تفاهم دینی را افزایش میدهد که این منشاء تعاون و یاری در مقابل مشکلات اقتصادی، نظامی، سیاسی و غیره میشود و امت اسلامی به چنان استحکامی میرسد که هیچ آفتی نخواهد داشت. اما در مورد منافع اخروی میتوان گفت که بندگی الله انسانها را به سوی قرب او میکشاند چون مناسک حج بگونهای است که هم مشتمل برانجام انواع عبادات و تحمل مشقات است. مردم با مشاهدة این منابع به این خانه علاقهمند میشوند چون منفعت خود را در آن میبینند.
سپس میفرماید مردم علاوه بر مشاهده منافع، نام خدا را در ایام معینی به یاد آورند یعنی روز دهم تا سیزدهم ذیالحجه که گوسفند و گاو و شتر را قربانی میکنند به عبارت دیگر به هنگام ذبح قربانی تمام توجهشان به خدا و برای او باشد همانطوری که در طول مراسم حج باید این چنین باشد. بعد دو حکم را بیان میکند اولاً از گوشت حیوانات قربانی خودتان بخورید ثانیاً فقرا را نیز اطعام نمایید.
مناسک حج
و در آیه بعدی به بخش دیگری از مناسک حج اشاره میکند: بعد از آن، آلودگیها را از خود برطرف سازند و هرچیزی را که به خاطر احرام در بدن پیدا شده مانند مو و ناخن و امثال آن باید زایل شود و این کنایه از بیرون شدن از حرام است و به نذرهای خود وفا کنند مانند نذرهایی که حاجی برای رفتن به حج میکنند. و برگرد خانة «عتیق» طواف نمایند یعنی طواف نساء را به جا آوردند که آخرین عمل حج است و بعد از آن تما محرمات حلال میشود .اینکه فرمود خانه عتیق برای آن است که کعبه قدیمیترین خانه ایست که برای عبادت بنا شدهاست. در پایان دو دستور از مراسم حج بیان میشود که مبارزهای با سنن جاهلی است اولاً از بتها اجتناب کنید چون آنها پلید هستند. ثانیاً از سخنان باطل و بیهوده بپرهیزید. مراسم حج و گفتن لبیک را در حالی انجام دهید که قصد و برنامه شما خالص و برای خدا باشد و هیچگونه شرکی در ان راه نیاید به عبارت دیگر اخلاص و قصدقربت محرک اصلی در حج و سایر عبادات باشد. هرکس شریکی برای خدا قایل شود مانند کسی است که از آسمان سقوط کرده و پرندگان در وسط هوا او را میربایند و یا تندباد او را به مکان دوری پرتاب میکند یعنی انسان غیرموحد بدون ستون و پایگاه است که یا طعمة دیگران میشود یا به تنهایی مرگبار و دوری کامل از حق و حقیقت گرفتار خواهدشد. چهار صفت برای مخبتین ذکر میکند اولاً وقتی نام خدا برده میشود دلهایشان مملو از خفو پروردگار میگردد البته این خوف نه به واسطة تردید در رحمت خدا یا ترس بیمورد از غضب الهی است بلکه به جهت مسئولیهایی است که احتمالاً در انجام آن کوتاهی کردهاند و با درک مقام و عظمت الهی دچار خوف میشوند. ثانیاً در برابر حوادث و مصائب صابرند و به واسطه مشکلات. هیچگاه از طریق حق حغرف نشده و دچار یأس و کفران و فرار از مسئولیت نمیشوند. ثالثاً نماز را برپا میدارند لذا ارتباطشان با خالق جهان محکم است. رابعاً از روزیهای خدا انفاق میکنند در نتیجه پیوندشان با خلق خدا نیز مستحکم است.
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 56 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاههای آزاد کامپیوتر در 28 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
فرم تقاضای سیستم مکانیزه.................................................................................. 3
برنامه ریزی.......................................................................................................... 4
دامنه پروژه.......................................................................................................... 4
وظایف تحت پوشش............................................................................................ 4
فرم برنامه ریزی پروژه........................................................................................ 5
نمودار گانت........................................................................................................ 5
امکان سنجی پروژه.............................................................................................. 6
ساختار سازمانی.................................................................................................... 7
متدولوژی انتخاب شده برای تشریح سیستم....................................................... 8
مشکلات بر سر راه.............................................................................................. 15
وضعیت موجود سازمان..................................................................................... 15
راه حل های پیشنهادی..................................................................................... 15
ویژیگی ها و مشخصات فنی راه حل پیشنهادی................................................. 16
دامنه پروژه........................................................................................................ 16
وظایف اصلی سیستم.......................................................................................... 16
مشکلات موجود................................................................................................. 17
بررسی اقتصادی پروژه، معایب و مزایا............................................................. 17
نتیجه گیری....................................................................................................... 17
پیشنهادات........................................................................................................... 17
Glossary......................................................................................................... 18
نمودار موارد کاربرد U.C................................................................................ 19
لیست موارد کاربرد U.C.................................................................................. 20
لیست بازیگرهاActor ...................................................................................................27
کلاس دیاگرام ..................................................................................................... 27
برنامه ریزی
دامنه پروژه :
سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه نماید.
وظایف تحت پوشش
شرح مسئله :
این پروژه سعی دارد تا تمام امور مربوط به ثبت نام کاآموزان و مربیان و نیز کلاس ها را به صورت مکانیزه درآورد تا تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای و نیز خود آموزشگاه و نیز مدیریت مربوط به امور فوق الذکر تسهیل یابد. از دیگر قسمت های پروژه که به عنوان قسمت جانبی پروژه می باشد زیر سیستم اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.
اهداف سیستم و نیز اطلاعاتی که باید فراهم شود :
سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه و یا اطلاع کارآموز نماید.در این سیستم امکان اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن نیز پیش بینی شده است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.
در سیستم جدید امکانات زیر موجود خواهد بود :
ثبت نام کاآموزان
ثبت نام مربیان
تعیین مشخصات کلاس ها و دوره ها
درج مشخصات آزمون
تهیه گزارش ها و فرم های لازم شامل :
ثبت نام آزمون
ثبت نام آزمون مجدد
معرفی کارآموزان به سازمان فنی و حرفه ای بصورت ماهانه و سالانه
صدور کارت شناسایی و کارت ورود به آزمون
تهیه نمودارهای کلاس ها، قبول شدگان و ..
گزارش سازمانی
مقدمه
انسان عصر ماشین برای تحلیل محتوای عناصر درونی جهان در صدد تجزیه آنها بود. جزء نگری به منزله اساس روش تجزیه مدار از این اعتقاد برمی خواست که همه اشیاء رویدادها وخواص آن هاو حتی تجربه ودانش آدمی در مورد آن ها از یک سلسله اجزای تفکیک ناپذیرو نهائی همچون اتم ها و سلول ها ادراکات اولیه و... تشکیل شده است.
این موجودیت ها بر اساس مجموعهای از قوانین با هم ارتباط دارند.
در عصر ماشین نگرش رایج در جهان مبتنی بر نوعی قطعیت یا جبر حاکمیت حدود و ثغور مشخص و ریز بود و تصور میشد که رویدادهای جهان بر اساس یک سلسله قطعیت های حتمی وقبلی مشخص میشوندوچنین فرض میشود که رویدادها صرفا به کمک (( قوانین حاکم بر ماده وحر کت)) قابل توضیح هستند.
هنگامی که انسان موفق شد ماشین را به مثابه منبع کار فیزیکی جایگزین نیروی کار کند بخشی از کار را به ماشین وبخشی دیگر را به انسان محول کرد.
بدین ترتیب کار به اجزای ریزتر تشکیل دهنده خود تقسیم شد. بنابر این با قرار کرفتن محصول در خط تولید ضمن افزایش بهره وری جنبه های غیر انسانی کار نیز فزونی یافت. در نتیجه فراگردی که ابزار های مکانیکی را جایگزین نیروهای کار کنند و انسان را تا حدی تنزل داد که مثل ماشین عمل کند و به انجام دادن کارهای ساده و تکراری وکسل کننده بپردازد.
علی رغم تشکیل شدن سیستم از اجزای به هم وابسته و پیوسته آن را باید به منزله یک کل غیر قابل تقسیم به اجزای خود در نظر گرفت.
در آن زمان بجای تشکیل یک کل بر اساس اجزای تشکیل دهنده آن نحوه قرار گرفتن اجزا در کل مطالعه میشود وبه این ترتیب زمینه ای برای کل نگری فراهم شد.
عصر سیستم ها انقلاب فرا صنعتی را به ارمغان آورد.این انقلاب مبتنی بر استفاده از ماشین های محاسباتی است که ضمن مشاهده به تولید پردازش منطقی وانتقال اطلاعات می پردازد.
با انقلاب صنعتی و ظهور ماشین های پردازش و انتقال اطلاعات امکان ماشینی کردن برخی از فعالیت های ذهنی نیز فراهم شد.
در عصر ماشین که علم در صدد بود جهان و آنچه در ان هست را تجزیه کند خودش نیز به نظام های محدود تری تقسیم شد. ولی اندکی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم علوم حرکت موضعی خود را به سوی کلیتی جدید در بستر جنبش ظهور علوم میان رشته ای پیش گرفتند.
میدان تجزیه و تحلیل سیستم ها در دو الی سه دهه گذشته بیش از هر رشته دیگری در مدریت منابع اطلاعاتی شاهد رویارویی مباحث مختلف بوده است.
بسیاری از محققان چنین باورند که با توسعه سیستم های اطلاعاتی عصر جدیدی آغاز شده است . در این عصر جدید کاربران بجای فن آوران هدایت گر فرا گرد ایجاد سیستم هستند.
نرم افزار های کار بردی بجای مصارف کامپیو تری مجری های برنامه ها را به خود مشغول می کنن و انواع سیستم ها و نحوه ی ساخت آن ها به جای استعداد های تحلیلگران سیستم و برنامه های بازاریابی کامپیوتر بر مبنای نیاز های کاربران نهایی تعیین میشوند.
اتوماسیون اداری یکی از بهترین راه های صرفه جویی در وقت و نیز بایگانی اطلاعات است و با توجه به افزایش روز افزون ارتباطات و تبادل اطلاعات ایجاد سیستم کامپیوتری و اتوماسیون ضروری به نظر می رسد.
ساختار سازمانی
آموزشگاه های آزاد فنی همگی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشند. آموزشگاه توسط موسس یعنی کسی که از طرف سازمان فنی و حرفه ای تایید صلاحیت شده است و موفق به کسب مجوز شده است تاسیس می شود و موسس مدیر یا مدیرانی را جهت اجرای امور جاری آموزشگاه منصوب می کند. دراین سیستم هنر جو پس از مراجعه به آموزشگاه (یا از طریق تلفن) و پرسیدن سوالات مربوطه مدارک خود را تکمیل کرده وآنها را به منشی آموزشگاه ارائه می دهد ، منشی آموزشگاه در صورت تکمیل بودن مدارک فرم قرار داد را تکمیل کرده وآن را به مدیر آموزشگاه ارائه می دهدتا قار دادی مابین هنرجو و آموزشگاه بسته شود.
پس از آنکه هنر جو برای یک دوره استاندارد در آموزشگاه ثبت نام کرد در کلاسهای مربوطه شرکت کرده و توسط مربی (مربیان) در دوره استاندارد مورد نظر آموزش می بیند، در طی این دوره پس از مدتی یک آزمون میانترم (عملی و تئوری) از هنرجو گرفته می شود. پس از اینکه مدت دوره آموزش مورد نظر به پایان رسید در صورت کسب حد نصاب نمره توسط هنرجودر آزمون میانترم، او باید مبلغ مورد نظر (تثبیت شده توسط سازمان آموزش فنی وحرفه ای) را واریز کرده وفیش آن را به منشی آموزشگاه ارائه می کند. پس از آن منشی آموزشگاه لیست افراد مجاز در آزمون نهایی را تکمیل کرده ویک نسخه از آن را (با فرمت آموزشگاه) در آموزشگاه ثبت می کندولیست را در اختیار مدیر آموزشگاه قرار داده تا لیست توسط مدیر به سازمان آموزش فنی وحرفه ای ارائه شود.
مقدمه
فرآیند توسعه ، یک چارچوب عمومی است که برای کلیه پروژه ها صرف نظر از اندازه و میزان پیچیدگی آنها امکاناتی فراهم می کند. RUP یک فرآیند بزرگ صنعتی ( مخصوصا برای توسعه سیستمهای نرم افزاری ) است که برای سهولت تفهیم آن، کلیاتی از آن بدون نام شرکت Rational و بدون محرز کردن جریانهای کاری مربوط به فعالیتهای حمایتی تولید نرم افزار و مدلسازی کسب و کار و بدون اشاره به قدرت RUP که همان ابزارهای حمایت کننده آن می باشند در قالب فرآیند توسعه توسعه نرم افزار یکنواخت شده (USDP) در دانشگاههای معتبر جهان ظهور کرده است در واقع می توان گفت که RUP نسخه پیاده سازی شده ای از USDP است. USDP بعنوان یک فرآیند شی گرای تولید و توسعه سیستمها، دارای مدل فرآیندی است که روند کلی توسعه را مشخص می کند یک فرآینده توسعه سیستم حداقل باید دارای ویژگیهای زیر باشد :
? مشخص کردن ترتیب فعالیتها
? مشخص شود که چه محصولاتی در چه زمانی تولید می شود. ( محصولات میانی و نهایی )
? مدیریت وظایف توسعه دهندگان اعم از افراد یا تیمها معین باشد. ( نقشهای مورد نیاز تیمها )
? معیارهایی برای اندازه گیری کیفیت محصولات پروژه و روند پیشرفت فعالیتهای آن فراهم باشد.
? امکانات بهرمندی از تجربیات موفق و ناموفق افراد و پروژه های دیگر در آن فراهم باشد.
RUP چیست؟
با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، نیاز هرچه بیشتر به گسترش علم نرم افزاری نیز احساس میشد که با پیدایش متدولوژیهای همانند SSADM و روش آبشاری آغاز شد. در ابتدا، این روشها مناسب بود و جوابگوی نیازهای آن زمان بودند ولی با افزایش دادهها و پیدایش مفاهیمی همچون شبکه، Web و ... دیگر کارآیی لازم را جهت پیادهسازی و هدایت پروژههای نرم افزاری نداشتند. پس مفاهیم برنامه نویسی شیءگرا پا به عرصه وجود گذاشت و در سال 1991 بطور جدی مورد مطالعه و بحث قرار گرفت. استفاده از این روشها و متدهای برنامه نویسی قدرت و انعطاف بسیاری را به برنامهها داد و شرکتهای نرم افزاری توانستند با کاهش هزینهها و بهینه سازی کدهای خود، نرم افزارهای قویتری را به بازار عرضه کنند ولی این روش جدید نیز نیاز به مدیریت و یکپارچگی داشت. پس روشها و متدولوژیهای جدیدی مطرح شد که شامل Booch، OMT، OSE و ... میباشد. در سال 2000 شرکت Rational روشی را تحت عنوان (Rational Unfied Process) RUP مطرح ساخت که بعد از روش MSF شرکت مایکروسافت به دنیای نرم افزار عرضه شد و امروزه از طرفداران بسیاری برخوردار است.
خصوصیتهای RUP
ویژیگی ها و مشخصات فنی راه حل پیشنهادی
سیستم اتوماسیون با دارا بودن سیستم گویای تلفنی می تواند از مراجعات متعدد به آموزشگاه جلوگیری کند و نیز امور ادارای سرعت بخشد و از بروز اشتباه در گزارش گیری جلوگیری کند.
سیستم پیشنهادی از فناوری .Net جهت برنامه نویسی پروژه و نیز بانک اطلاعاتی MS Access و در صورت دارا بودن شبکه از بانک اطلاعاتی MS SQL Server استفاده می نماید.
سیستم گویا از طریق خطوط تلفن و دستگاه مودم می تواند به سوالات کارآموزان پاسخ دهد.
دامنه پروژه
سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه نماید و نیز با دارا بودن سیستم گویا می تواند به بسیاری از مراجعات و سوالات کلیشه ای متقاضیان جواب دهد این سیستم به امور دیگر مانند امور حسابداری دخالتی ندارد.
وظایف اصلی سیستم
سیستم جدید می تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربیان و دوره ها (کلاس ها) را ذخیره کند و اقدام به تهیه گزارش های لازم جهت سازمان فنی و حرفه ای یا خود آموزشگاه و یا اطلاع کارآموز نماید.در این سیستم امکان اعلام نمرات امتحانی به کاآموز به صورت گویا و از طریق خطوط تلفن نیز پیش بینی شده است.تا اینکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.
در سیستم جدید امکانات زیر موجود خواهد بود :
ثبت نام کاآموزان
ثبت نام مربیان
تعیین مشخصات کلاس ها و دوره ها
درج مشخصات آزمون
10.تهیه گزارش ها و فرم های لازم شامل :
ثبت نام آزمون
ثبت نام آزمون مجدد
معرفی کارآموزان به سازمان فنی و حرفه ای بصورت ماهانه و سالانه
صدور کارت شناسایی و کارت ورود به آزمون
10.تهیه نمودارهای کلاس ها، قبول شدگان و ..
11.سیستم گویا جهت کاهش مراجعات به آموزشگاه
مشکلات موجود
تغییر زیاد فرم های سازمان فنی و حرفه ای عمل گزارشگیری را دچار اختلال می کند
عدم سازگاری سیستم گویا با تمامی مودم ها.
راه حل 1 : این مشکل را می توان با افزودن گزارشگیری پویا مرتفع ساخت.
راه حل 2 : با تعیین مودم مناسب در راهنما نیز می توان تا حدودی این مشکل را بر طرف کرد.
بررسی اقتصادی پروژه، معایب و مزایا
مزایا :
تسریع امور
عدم بروز اشتباه
دسترسی سریع و آسان به بایگانی
کاهش مراجعات کارآموزان به آموزشگاه
کاهش هزینه در برابر استخدام نیروی جدید
معایب :
عدم تامین تمام نیاز ها مانند گزارشگیری کاملا پویا
تامین کامپیوتر و خط تلفن
3. هزینه آموزش نیروی انسانی
نتیجه گیری
با توجه به امور مطرح شده و مشکلات آن تهیه سیستم موجود برای برآوردن حداقل نیازها (دامنه پروژه) امکان پذیر می باشد.
پیشنهادات
اضافه کردن سیستم طرح سوالات
گسترش آن برای دیگر آموزشگاه های آزاد غیر از کامپیوتر
امکان استفاده چند شعبه از آموزشگاه از یک پایگاه داده
Glossary
آموزشگاه: محلی جهت تحصیل علوم مقدماتی کامپیوتر که زیر نضر سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور فعالیت می کند و مهارت های لازم را به متقاضیان ارایه می دهد.
موسس: فردی است حقیقی یا حقوقی که مجوز لازم را جهت آموزشگاه کسب کرده است.
کارت تاسیس: مدرکی است که به موسس جهت فعالیت و تاسیس آموزشگاه از طرف سازمان فنی و حرفه ای داده می شود.
مدیر: فردی که کلیه امور جاری آموزشگاه را انجام می دهد از جمله انتصاب ها و امضای قرارداد با کارآموز.
کارت مدیریت: مدرکی است که به مدیر جهت فعالیت و انجام مسئولیت در آموزشگاه از طرف سازمان فنی و حرفه ای داده می شود.
مربی: وظیفه تدریس علوم را به متقاضیان انجام می دهد.
کارت مربیگری: مدرکی است که به مربی جهت تدریس علوم کامپیوتردر آموزشگاه های کامپیوتر از طرف سازمان فنی و حرفه ای داده می شود.
منشی: وظیفه انجام امور دفتری و ثبت نام کارآموزان و تهیه فرم های مختلف را جهت تحویل به سازمان فنی و حرفه ای را بر عهده دارد.
کارآموز: متقاضی است که جهت تحصیل و گذراندن دوره کامپیوتری به آموزشگاه مراجعه می کند.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 238 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP) در 13 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
بخش مخابرات هوایی از مهمترین و اصلی ترین بخش هاست و زیرسیستم های یک سیستم هوایی را تشکیل می دهد. درحوزه صنعت هوایی و ناوبری، گیرنده ها و فرستنده های رادیویی نقش اساسی را دربخش مخابراتی برعهده دارند بخش مخابرات از سه بخش اساسی گیرنده، فرستنده و کانال مخابراتی تشکیل شده است که دراین مقاله بیشتر به پردازش سیگنالهای گسسته درزمان می پردازیم که در گیرنده ها و فرستنده های مخابراتی نقش اساسی را ایفا می کنند گیرنده های رادیویی نقش اساس درآشکارسازی، آنالیز، شنود و جهت یابی سیگنالهای دریافتی داشته که عمدتاً از نوع سوپرهیتروداین استفاده می شود.
علاوه بر سیستم های رادیویی، بسیاری از انواع سیتمها برای ارسال دیتاهای با ارزش، از سیگنال های رادیویی RF استفاده می کنند که دارای رشدی مداوم ، پیوسته و قابل توجه هستند، گیرنده های هوایی برای انواع مختلفی از کاربردها و حوزه ای عملیاتی طراحی و بنا به نیاز، بصورت انفرادی و یا عمدتاً درقالب سیستم بکارگیری می شوند که عمده اهداف و مقاصد این نوع گیرنده ها برای ارتباطات هوایی یا زمین به هوا و بالعکس انجام می شود عمده تعاریف به کاررفته درمخابرات هوایی یا درکل، مخابرات:
رنج دینامیکی : رنج از کمترین تا بیشترین سیگنالهای ورودی برحسب dB، که یک گیرنده می تواند احساس کند بطور مثال اگر یک گیرنده قادر به آشکارسازی ، سیگنالهای بین dB 10 و dB50- باشد در این صورت رنج دینامیکی گیرنده dB 60 خواهد بود.
-پهنای باند لحظه ای : پهنای باند گیرند درهر نقطه معلوم از زمان (که اساساً کمتر از پهنای باندکلی سیستم برای هرگیرنده می باشد.
-حساسیت یا Sensitivity: کمترین سطح توان سیگنال دریافتی که هر گیرنده قادر به آشکارسازی آن می باشد را گویندکه (برحسب dBm اندازه گیری می شود)
-پهنای باند رادیویی کل : رنج فرکانسی که گیرنده قادر به آشکارسازی آنها می باشد راگویند.
-توانایی پردازش چندین سیگنال: میزان قابلیت و توانایی گیرنده درتشخیص و تمیز دادن بین دو سیگنال راداری درفرکانس های متفاوت در درون پهنای باند لحظهای یک گیرنده
پردازشگرهای دیجیتالی درگیرنده های دیجیتالی
به دلیل استفاده از تکنیک سوپرهیتروداین درگیرنده های دیجیتالی ابتدا به مقدمه ای از این گیرنده ها می پردازیم سپس گیرنده های دیجیتالی را شرح داده و سپس به پردازشگر دیجیتالی که مهمترین قسمت این بخش از گیرنده هاست می پردازیم.
گیرنده های سوپرهیتروداین:
گیرنده های سوپرهیتروداین از رایجترین و پرکاربردترین نوع گیرنده ها درجهان برای تقریباً همه سیستم های دریافت رادیویی و راداری با بهره گیری از ساختار سوپرهیت می باشد. درگیرنده سوپرهیت نیاز به تقویت کننده رادیویی باند پهن برای اصلاح حساسیت نیست بلکه به جای آن، سیگنال [1]RF با استفاده از یک مخلوط کننده یا میکسر و یک نوسان ساز محلی[2] به یک فرکانس میانی[3] تبدیل و سپس با استفاده از یک تقویت کننده IF، گین با بهره مورد نیاز بدست می آید. سیگنال تبدیل شده به فرکانس پائین[4] ازمیان یک فیلتر میان گذر[5] عبور می کند، این فیلتر باعث عبور بودن تضعیف سیگنال مورد نظر شده و سایر سیگنالهای ناخواسته بویژه سیگنالهای ناشی از حاصلضرب های فرکانسی که باعث تولید اعوجاج اینترمدولاسیون و در نتیجه سیگنال نامطلوب می شوند را حذف می نماید و آنها را عبور نمی دهد.
مزیت تبدیل سیگنال RF به یک سیگنال IF با فرکانس پائین تر به روش سوپرهیت این است که فیلتر ها و تقویت کننده هایی با پهنای باند باریک و با مشخصه های فرکانس قطع[6] نیز نیازمند است که درفرکانس های IF به راحتی در درسترس است به همین دلیل گیرنده های سوپرهیتروداین دارای حساسیت بالا و انتخاب گری[7] فرکانس بسیار خوبی است که باعث ایده آل بودن آنها برای آنالیز دقیق و جزئی مشخصه های سیگنال دریافتی است. هرچند بسبب بالا بودن سطح انتخابگری فرکانس این گیرنده معمولاً دارای پهنای باند فرکانس لحظه ای باریک بوده و قادر نیست چندین سیگنال ورودی را بطورهمزمان کنترل و پردازش نماید. در زمینه پردازش بعداً مفصلاً بحث خواهد شد.
خواص تبدیل فوریه گسسته
در این بخش ما شماری از خواص DFT را با توجه به دنباله های محدود درزمان در نظر میگیریم. بحث ما درموازات با بحث موجود درابطه با دنباله های متناوب به پیش می رود. بهرحال: این حضور ویژه به عکس العمل فرضیات موجود می پردازد و اشاره ای به تناوب نمایش DFT از دنباله های کراندار دارد.
حالت خطی
اگر دو دنباله محدود درزمان X1[n] و X2[n] درحالت خطی با هم ترکیب شوند، به عبارتی داریم :
x3[n]=ax1[n]+bx2[n]
سپس DFT متعلق به x3[n] خواهد بود:
x3[k]=aX1[k]+bX2[k]
به وضوح، اگر x1[n] دارای طول N1 و x2[n] دارای طول N2 باشد، سپس حداکثر طول x3[n] به صورت N3[k]=max[N1,N2] خواهد بود. بنابراین، به این خاطر که معادله گفته شده با معنی باشد، هر دو مورد DFTs باید با همان طول محاسبه شود.
اگربرای مثال باشد، پس x1[k]، DFT دنباله x1[n] می باشد که به وسیله نواحی تقویت شده است. یعنی، به عبارتی، نقطه متعلق به DFT برابراست با:
و نقطه N2 متعلق به DFT از X1[n] برابر است با :
درخلاصه داریم :
درجاییکه طول دنباله ها و تبدیل های فوریه گسسته همه برابر با حداکثر طول X1[n] و X2[n] می باشند. البته، طول بیشتر DFTs می تواند بوسیله تقویت هردو دنباله با نمونه های دارای ارزش صفر تقویت شود.
نتیجه گیری
با توجه به گسترش سیستمهای دیجیتالی درتمامی زمینه ها که منجز به کوچک شدن قطعات و تجهیزات و همچنین کاهش حجم و سرعت بالای پردازشگرها دراینگونه سیستمها و مقاوم بودن تجهیزات دیجیتالی درمقابل تداخل و خطاها به دلیل فریمهای تشخیص و تصحیح خط درگیرنده که در فرستنده پیش بینی شده اند جا دارد که این زمینه ازعلم و صنعت درصنایع هوایی نیز مورد استفاده قرارگیرند چرا که صنعت هوایی بیشتر از صنایع دیگر به این قبیل از مزایا نیازمند است بخصوص حجم و وزن کم تجهیزات درصنایع هوایی یکی از اهداف مهندسان و طراحان این صنعت می باشد.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 77 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
مقاله بهینه سازی منبع با استفاده از شبیهسازی ترکیب یافته و الگوریتم ژنتیک در 27 صفحه ورد قابل ویرایش
خلاصه
این مقاله، توسط ترکیب کردن فلوچارت ( نمودار گردش کار) براساس ابراز شبیه سازی با یک روش بهینه سازی ژنتیک قدرتمند، یک روش را برای بهینه سازی منبع نشان می دهد.روش ارائه شده، کمترین هزینه،و بیشترین بازده را ارائه میدهد، وبالاترین نسبت سودمندی را در عملکردهای ساخت و تولید فراهم می آورد. به منظور یکپارچگی بیشتر بهینه سازی منبع در طرح ریزی های ساخت،مدلهای شبیه سازی بهینه یافته (GA) الگوریتم های ژنتیکی گوناگون،عموماً با نرم افزارهای مدیریت پروژه بکار رفته شده ادغام می شوند. بنابراین، این مدلها از طریق نرم افزار زمان بندی فعال می شوند و طرح را بهینه می سازند.نتیجه، یک ساختار کاری تقلیل یافته سلسله مراتبی در رابطه با مدلهای همانندی سازی بهینه یافته GA است. آزمایشات گوناگون بهینه سازی با یک سیستم در دو مورد مطالعه، توانایی آن را برای بهینه ساختن منابع در محدوده محدودیتهای واقعی مدلهای همانند سازی آشکار کرد. این الگو برای کاربرد بسیارآسان است و می تواند در پروژه های بزرگ بکار رود. براساس این تحقیق، همانندسازی کامپیوتر وا لگوریتمهای ژنتیک ،می توانند یک ترکیب موثر برای بهبود دادن بازده و صرفه جویی در زمان وساخت و هزینه ها باشند.
مقدمه
این امر کاملاً آشکار شده است که بازده کاری پایین ،عدم آموزش، و کاهش تعداد معاملات، چالشهای بحرانی هستند که صنعت ساختمان( ساخت) با آن روبرو خواهد شد.
بهره دهی یا قدرت تولید در رابطه با مطالعه ها، برای مثال،دلالت بر زمان بیکاری (بیهودة) کاربران در ساخت(تولید) دارد که این زمان از 20 تا 45% متغیر است. این اتلاف وقت ، که از طریق منابع ناکارآمد و طرح ریزیهای غیربسنده( نامناسب) ناشی می شود، تاثیر و پیامد فوق العاده ای در هزینه های ساخت دارد. همچنین، پیماناکاران که مهارتهای مدیریتی منابع کارآمد را ندارند، این رقابت کردن در بازارهای ساخت جهانی که آنها د ر آن فرصتها بسیاری را خواهند یافت، برای آنها کاری بس دشوار خواهد بود.
با ایجاد تجهیزات و نیروی کار برای امر ساخت و تولید، این امر آشکار است که تدبیرهای کاربرد نیروی کار متناوب و کاربرد بهتر از منابع کاری موجود، به منظور بهبود دادن،بهره دهی کاری و کاهش هزینه های ساخت، مورد نیاز است. استفاده کارآمد از منابع پروژه، هزینه های ساخت را برای مالکان و مصرف کنندگان کاهش می دهد، و در عین حال سودمندیهایی را برای پیمانکاران افزایش می دهد. با این وجود،برخی فاکتورها وجود دارند که ،مدیریت منبع را امر دشواری می سازند، این فاکتورها در مراحل زیر توضیح داده شده اند:
- سیاست جداسازی مدیریت منبع:در ادبیات، محققان گوناگون، تعدادی تکنیکها را برای پرداختن به جنبه های فردی مدیریت منبع، همانند تخصیص منبع، سطح بندی منبع، مدیریت نقدینگی، و تجزیه و هزینه و زمان معاملات (TCT) ، ارائه داده اند. مطالعات تالبوت و پترسون(1979) و گاولیش و پیرکون (1991)، برای مثال، به تخصیص منابع مربوط بود ، در حالیکه بررسیهای Easa (1989) و Shah et al (1993) به سطح بندی و تراز کردن منابع می پرداخت روشهای دیگر ، تنها روی تجزیه TCT متمرکز شدند. همانطوریکه این بررسیها سودمند واقع شدند، آنها به ویژگیهای مجزایی پرداختند که یکی پس از دیگری برای پروژه ها بکار برده می شدند ( نه بطور همزمان) . بوسیله پیچیدگی اساسی پروژه ها و مشکلاتی در رابطه با الگوبرداری تمام ویژگیهای ترکیب یافته، تلاش بسیار کمی برای بهینه سازی منابع ترکیب شده به عمل آمد.
- ناکارآمدی الگوریتم های بهنیه سازی سنتی: در چند دهه گذشته ، بهینه سازی منبع سنتی، براساس روشهای ریاضی یا براساس تکنیکهای ذهنی(غیرمستدل) بوده است. روشهای ریاضی ، همانند برنامه ریزیهای عدد صحیح ، خطی، یا برنامه ریزیهای دینامیکی ،برای مشکلات منبع فردی پیشنهاد شده بودند.با این وجود ، روشهای ریاضی از لحاظ محاسبه ای برای هر پروژه واقعی انعطاف ناپذیر بودند که این روش فقط برای سایزهایی از پروژه مناسب می باشد. همچنین ،روشهای ریاضی پیچیده ایشان دستخوش تغییر می شوند وممکن در مطلوبترین وبهینه ترین قرار بگیرند، روشهای ذهنی (غیرمستدل) ، ازسوی دیگر، تجربیات وقوانین thumb را بکار می برند، نه فرمولهای ریاضی سخت ودقیق را. محققان برای تخصیص منبع، مدلهای ذهنی گوناگونی را پیشنهاد نموده اندن،تراز بندی منبع ها،تجزیه TCT، علی رغم سهولتشان ،این روش های ذهنی هنگامی که درشبکه های پروژه ای مختلف بکار برده می شوند ،نتایج گوناگون را اعمال می نمایند ، و برای کمک به انتخاب بهترین روش ذهنی برای کاربرد، هیچ گونه راهنماهای دقیقی وجود ندارد. بنابراین ، آنها نمی توانند راه حلهای بهینه ای را تضمین نمایند. همچنین ،راه حلهای غیرثابت آنها ( غیرپایدار آنها) به تفاوتها وتناقضهای وسیع، میان قابلیهای محدود شده منبعی نرم افزار در مدیریت پروژه تجاری کمک شایانی کرده اند.
- مشکلاتی که در رابطه با مدلهای همانندسازی: در طی سه دهه گذشته،همانندسازی کامپیوتر، برای حمایت از کاربرد کارآمد منابع ساخت ارائه شده است (معرفی شده است) با این وجود ، محققان، در توانایی آن برای ایجاد تقلیدی (نمودین) فرآیندهای ساخت واقعی در کامپیوترها علاقمند شدند، و کارورها ممکن هدایت این کار را بسیار دشوار بیابند. به عنوان یک ابزار بسیار سودمند برای طرح ریزی منابع، یک تحقیق وسیع برای توسعه مدلهای همانندسازی عملکرد ساخت، بویژه برای کاربرد سیستم چرخه باید هالپین صورت گرفت. هنوز،با این وجود، برخی ابزارهای موجود، نیازمند دانش برنامه ریزی کامپیوتری و زبان همانندسازی، و عدم ادغام با نرم افزار مدیریت پروژه موجود و عدم ادغام با الگوریتم های بهینه سازی را می باشند.
- موجودیت یک ابزار تولیدی جدید ؛توسعه های اخیر در علم کامپیوتر، یک تولید جدیدی از ابزارها را حاصل نموده است، که آن برای استفاده شدن در کاربردهای ساخت بسیار سودمند می باشد. براساس پیشرفتهای اخیر در هوش مصنوعی، یک تکنیک بهینه سازی جدید ، وا لگوریتم های ژنتیک (Gas) پدیدار شده اند. با مکانیزمهای تکامل طبیعی همانندسازی و شایسته ترین مکانیزمهای بقاء ،GAS ،یک تحقیق رندم(تصادفی) رابرای حل بهینه یک مشکل بکار می برد. بوسیله سودمندیهایی حاصله از آنها، Gas بطور موفقیت آمیزی برای حل چندین مشکل مهندسی و مشکلات مدیریت ساخت بکار برده میشود. این کاربردها شامل بهینه سازی یک سیاست قیمت افزایی برای پیمانکاران ؛بهینه سازی سقف نگهدارنده(پایه) فولاد؛ زمان بندی و جدول بندی منابع؛بهینه سازی زمان وهزینه معاملات؛ و تخصیص وترازبندی منبع ترکیب شده می باشند.
همچنین،علاوه بر ابزارهای بهینه سازی براساس GA،سیستم های همانندسازی جدید و آسان کاربرد براساس برنامه ریزی های شی گرا، اخیراً ارائه شده است. یک سیستم فرآیند V3 (2000)، یک نرم افزار با هدف عمومی،برای الگو برداری و همانندسازی ارائه شده است. سودمندی اصلی این نرم افزار، نمودار گردش کارآسان آن، براساس قابلیت های الگوبرداری و همچنین موتور همانندسازی شیء گرایآن می باشد.این موتور همانندسازی نرم افزار،انعطاف پذیر است و این امکان را بوجود می آورد که کاربر عناصر الگو برداری اولیه اش را بپذیرد. سودمندی دیگر نرم افزار این است که ،آن همانندسازی را برای شبکه های سنتی فعالیت در فلاش (AOA) بکار برده شده برای زمان بندی پروژه ها بکار می برد. انواع پروژههای گوناگون فلاش و گره طراحی می شوند تا شاخه بندی های ساده یا مشروط را در طی همانندسازی امکان پذیر سازند. این اهداف از پیش طرح شده، می توانند با یک تلاش کم برای تولید مدلهای عملی،بدون دانش مبتلی از واژه شناسی همانند شناسی یا برنامه ریزی کامپیوتری به کار برده شوند.
این روش، به بهبود طرح ریزی ساخت و مدیریت منابع، توسط یک سیستم بهینه سازی منبع آسان کاربرد و کارآمد کمک می نماید و این همانند سازی را با الگوریتم های ژنتیک ترکیب می نماید. این سیستم بهینه سازی منبع،در دو مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین این سیستم با نرم افزار تجاری مدیریت پروژه ادغام میشود و این امکان را فراهم می کند که کاربران مدلهای بهینه یافته GA را در هر سلسله مراتب پروژه تعریف شده کاربر بکار گیرند، به نحوی که زمان بندیهای ساخت بهینه شده منابع و زمان بندی های واقع گرایانه ایجاد شود.
زمان بندی سلسله مراتبی با بهینه سازی منبع
چون یک مدل همانندن سازی شده GA از یک عملکرد فردی در یک فایل میکروسافت گنجانده میشود ، آن می تواند به آسانی با هر طرح اصلی تعریف شده کاربر پیوند بخورد، به نحوی که بهینه سازی منبع در پروژه هایی با عملکرد چند گانه گنجانده شود. همانند ساختارهای تقلیل یافته ( خراب ) کاری گوناگون (WBS) ،عناصر یک پروژه می توانند با مدلهای همانندسازی بهینه یافته GA پیوند خورده ویک محیط طرح ریزی سلسله مراتبی را برقرار نمایند (شکل 7) این مراحل برای تولید یک طرح ساخت اصلی که بصورت زیر هستند : مورد نیاز می باشد :
(1) برای عملکردهای مهم و پرهزینه در پروژه تان ، مدلهای همانند سازی بهینه یافته GA فردی را حاصل نمایید. هر کدام در یک فایل پروژه میکروسافت ذخیره خواهند شد. هر کدام می تواند به عنوان یک زیر پروژه مورد ملاحظه قرار گیرد.
(2) یک WBS اصلی در نرم افزار زمان بندی ، همراه رابطه های فعالیت، منابع و تداوم ( دیرش زمان) همانطور اجرای سنتی، ایجاد نمایید ( جدول زمان بندی پس زمینه ای درشکل 7)
(3) از طریق فعالیتهای مناسب، پیوندهایی را در WBS برای فایل زیر پروژه های مربوطه شان فراهم نمایید، فایلهایی که مدل همانندی را در آنها گنجانده میشود.
(4) ماکروی GA را در هر زیر پروژه ساخته شده در مرحله(3) فعال نمایید( ضبط صفحه نمایش جلو (پیش نما) در شکل (7)) ، و همانندسازی بهینه یافته GA را اجرا کنید و ترکیب منبع بهینه، وتولید مربوطه آن ، هزینه و زمان را تعیین و مشخص نمایید. با استفاده از نتایج بهینه، دیرش فعالیت به نرم افزار زمان بعدی انتقال می یابد؛ و
(5) هنگامی که تمامی مدلهای بهینه شده GA فعال می شوند، یک طرح پروژه واقعی بنابراین به همراه سطحهای تولید مورد رضایت، هزینه حداقل ومنابع مناسب تعیین میگردد.
خلاصه و اظهارات نتیجه گیری
مدیریت منبع ،بواسطه پیچیدگی اساسی پروژه های ساختمان (ساخت) به مشکلات مربوط به الگوبرداری برهم کنش های پیچیده در ساخت، و محدودیتهای ابزارهای بهینه سازی سنتی برای پرداختن به مشکلات بزرگ، کاری بسیار دشوار می باشد.این مطالعه ، یک روش ساده وقدرتمند را برای مدیریت منبع وبهینه سازی را در پروژه های ساخت، با استفاده از یک ترکیب همانندسازی فلوچارت و الگوریتم های ژنتیک (Gas) نشان می دهد ( ارائه می دهد ) برای بهبود طرح ریزی ها و مدیریت منبع در پروژه های بزرگ با عملکردهای چندگانه، همانند سازی بهینه سازی GA، ادغام می شوند و یک سیستم سلسله مراتبی را تشکیل میدهد. در این روش ،عناصر پایین تر ساختار تقلیل یافته (خراب)کاری (عملکردهای ساخت انفرادی) ،ب طور خودکار به مدلهای همانندسازی بهینه یافته GA پیوند می خورند.
دو مثال در این مقاله نشان داده شدند ، که آنها قدرت و تنوع روشهای طرح ریزی همانند سازی بهینه یافته GA رانشان می دهند: جایگزینی ستونی عینی و عملیات خاکبرداری در فروردگاه بین المللی هنک کنگ. دو مثال تجزیه شدند و سودمندیهایی روش پیشنهاد شده را نشان دادند. نتایج نشان می دهد که همانندسازی ترکیب یافته و بهینه سازی شده GA می تواند تحقیق و بررسی شود و تعدادی منابع بهینه را که بهترین سودها / نسبتهای هزینه را حاصل می نمایندآشکار نماید.
چندین حیطه وجود دارند که درآن طرح ریزی همانندسازی بهینه سازی پیشنهاد شده GA می تواند توسعه یابد، این حیطه شامل موارد زیر می باشند:
· ادغام یافتن با یک سیستم برآورد هزینه و کتابخانه ، که یک برآورد بسیار کارآمد، خودکار شده وواقع بینانه ای از زمان و هزینه های مربوط به هر عملکرد و یا کار را فراهم می آورد، و همچنین ،می تواند دامنه متناوبها را برای انتخاب افزایش دهد،
· اصلاح فاکتورها می تواند به مدلهای همانندسازی افزوده شود واین امکان تاثیرپذیری را در طول عملیات چرخه در یک مدل فراهم می کند،
· برای اینکه این روش پیشنهاد شده بسیارواقع بینانه باشد،محدودیتهایی همانند عملکرد بشری(ترک کردن کار به خاطر مریضی، میزان تولید در پایان روز کاهش مییابد ..) و باید برای بررسی هایآینده مورد ملاحظه قرار گیرد و
· استفاده از روش پیشنهاد شده در عملیات طرح ریزی در شبکه های زیر ساخت بزرگ همانند جاده ها ، آب ،لوله کشی فاضلاب ، خطهای حمل و نقل، تعدادی توسعه ها مورد نیاز است، توسعه هایی هماندن ،ادغام یافتن با یک سیستم اطلاعات جغرافیایی و بهبود دادن زمان بعدی برای پرداختن به محلهای ساخت توزیع شده چندگانه وقدرت وسادگی روش پیشنهاد شده و اجرای خودکار شده آن، بطور امیدوار کننده های مدیریت طرح را تشویق خواهد کرد که آن در طرح ریزیهای پروژه های زیرساختی بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. این روش می تواند برای فراهم آوردن تعدادی بهنیه ای از کمیتهای منبع، سیاستهای جایگزینی و بنابراین بهبود (بازده کلی بکار برده شود )