پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

دانلود مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران،توضیحات سازه‌ای

مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران،توضیحات سازه‌ای در 15 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15
مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران،توضیحات سازه‌ای

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران،توضیحات سازه‌ای در 15 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی درگذشته و حال همواره پلی بود میان شرق و غرب، مبادلات بازرگانی از شرق به غرب و بالعکس می‌بایستی درعرصه کشور ما انجام می شد و به همین جهت است که راه ابریشم از ایران می گذشت. نتیجه این مبادلات تنها موارد اقتصادی نبود بلکه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری درزمینه‌های فرهنگ، هنر و تمدن را درپی داشت، که شاید نظیرآن را درکشورهای دیگر نتوان یافت. اما هرگز ما هنری را مستقیماً تقلید نکرده ایم بلکه برآن افزوده و یا زشتیهای آنرا کاسته ایم.

اولین وسیله نقلیه موتوری که توسط نیروی بخار حرکت می کرد در سال 1769 بوسیله یک مهندس فرانسوی (Gugnot) ساخته شد و با تلاشهای فراوان بعد از آن سرانجام درسال 1883 اولین اتومبیل احتراقی توسط دایملر (Daimler) به ثبت رسید. درسال 1283 شمسی، اولین اتومبیل یا کالسکه بخار به وسیله ناصرالدین شاه قاجار به تهران آورده شد. اولین اتومبیل های سواری دارای اطاقهای کروکی، شبیه اطاق درشکه بودند و گلگیرهایی مانند گلگیر درشکه داشتند که روی چرخها برگردان شده بود.

در اوایل سال 1284 شمسی، تعداد اتومبیل هائی که توسط اعیان و شاهزادگان به تهران آورده شده بود به بیست دستگاه می رسید.

دراواخر سال 1384 شمسی، تعداد اتومبیل های موجود در کشور شش میلیون برآورد شده. طبق آمار رسمی وزارت صنایع سالانه بیش از شصدهزار اتومبیل فقط توسط کارخانجات داخلی برتعداد وسایل نقلیه کشور افزوده می شود.

آنچه به عنوان اولین نکته قابل بررسی است، تمجید از نیازسنجی دقیقی است که دراین برهه از زمان صورت پذیرفته است. شاید دراین روزها که بحث معماری روز ایران داغ است، فکرکردن و طراحی کردن برای بناهای شاخص که به حتم علاوه برشخصیت منطقه ای دارای پتانسیل تأثیرگذاری شهری وبلکه فراتر از آن را نیز دارد، بسیار مشکل تر شده باشد.

سایت مجموعه نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران که در تقاطع اتوبان یادگارامام و خیابان آزادی قراردارد، درمحلی که از گذشته دفترنمایندگی کارخانجات اتومبیل قرار داشته و درواقع مکانی هویت مند است. لذا پس از بازدید سایت متوجه عدم تأثیرپذیری خاصی از ساختمانها اطراف مجموعه برای طراحی شدیم. همانطور که اشاره شد ساختمان درنظرگرفته شده، آنچنان شاخص و سرآمد می باشد که تأثیرگذاری آن بیش از تأثیرپذیری آن است.



من این دو حرف نوشتم چنان که غیرندانست


توهم زروی کرامت چنان بخوان که تو دانی




سعی ما براین است تا دراین مقاله هرچند به صورتی مختصر به 3 نکته شاخص درطراحی بپردازیم.

§ عوامل تأثیر گذار برطراحی حجم.

§ عوامل شکل دهنده پلان

§ طراحی پوسته ها و نماد ورودی.


طراحی حجم :

آنچه مهمترین ایده و مشغولیت فکری در طراحی مجموعه نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران محسوب می شد طراحی حجمی شاخص که گویای فضای کالبدی خود باشد، و توان بیان هویتی در خور نمایشگاه اتومبیل را داشته باشد.

ساده ترین ایده که می توان از ماشین و به عبارت بهتر حرکت ماشین داشت، حرکت و یا چرخش است. اما چگونه می توان این ایده، یعنی حرکت را به نمایش کشید. پس از به تصویر کشیدن گزینه های مختلف و ارائه ایده های گوناگون و بحث کشیدن مزایا و معایب هریک از این کانسپت ها و ازهمه مهمتر ایجاد تطابق و همخوانی با دستور نقشه موجود، سعی در طراحی سطوح شده و حفظ متراژها شد. حرکت که صحبت از آن بسیار شد و سعی در بیان آن در طرح بود، با چرخاندن سطح کلی پلان مقدور نبود. به علت عرض کم در پلان مجموعه چرخش کامل سطح امکان پذیر نبوده و به همین جهت با چرخش حداکثر دو گوشه ها کناری درضلع جنوب غربی و شمال غربی این حرکت که در واقع به چرخش تعبیر می شود با حداکثر قدرت خود به نمایش کشیده شده است. وجود چرخش خود علتی برایجاد طره درطبقات فوقانی شده که در بخش سازه به تفسیر به آن پرداخته شده است. درهر طبقه درگوشه ها به میزان 25، پیشروی وجود دارد که نهایتاً با 75/2 متر طره در طبقه 12 اداری همراه است.

این فرم هندسی درواقع ایده اصلی طبقات فوقانی بوده تا ایده های ذکر شده را جوابگو باشد.

طراحی پلان

درطراحی پلان مهمترین فاکتور تأمین تعداد واحد اداری مورد درخواست در دستور نقشه بوده است. پس از بررسی های انجام گرفته تأمین 4 واحد اداری در هر طبقه ملزم به ایجاد راهرویی باریک و دسترسی نامناسب به یکی از واحدها در هر قسمت از پلان می شد. که نهایتاً واحدهای اداری دو بلکس درنظر گرفته شدند. درطبقه پائین این واحد ها قسمت نمایشگاهی وعرضه محصولات واحدها درنظر گرفته شدند و در طبقه بالا واحدهای اداری اعم از فضای انتظار مراجعین و فضای منشی و قسمت اداری، اتاق جلسات و اتاق مدیریت منظور گردیده است. استفاده از خطوط نرم در طراحی پلان در درجه اول درفضای راهروها و ارتباطات افقی ودر درجه دوم حدفاصل بین واحدهای اداری جزء ایده های اصلی بوده است. پویایی وتحرک و درعین حال لطافت فضایی حاصل از خطوط فرم منظور شده، در طراحی پلان‌ها می باشد. پلکان گرد برای کاهش مساحت اشغال شده توسط فضای ارتباطی در نظر گرفته شده است. راهروی اصلی برای دسترسی هریک از واحد ها به صورت پلی معلق که از دو طرف فضای خالی دارد ودر واقع ارتباط بعدی با فضای نمایشگاهی زیرین را برقرار می کند، توسط قابهای نمایشی که از ستونهای اطراف برخواسته است، پوشانده شده است فضای ارتباطی اصلی عمودی شامل پلکان و آسانسورهای انسان و آسانسور باربر (که به منظور جابجایی ماشین نیز به کار می رود) در مرکز فضای اداری قرارگرفته تا دسترسی را به طور متعادلتری امکان پذیر نماید.

طراحی پوسته ها

مهمترین پوسته طراحی شده برای بنا پوسته منحنی رو به غرب است. این پوسته به دو جهت طراحی گردیده است. درابتدا شکست نور غرب و فراهم نمودن نورمناسب برای جبهه وسیعی از ساختمان.

دوماً طراحی پوسته به شکل کلی بنا وجهه و تصویر بعدی مناسب که مورد تقاضا بوده است، جواب مناسبی داده است.

درطراحی نما سعی برآن شده بجز پوسته که درجهت غربی قرارگرفته از حجم اصلی عدول نکنیم و نمای کامپوزیت شیشه و آلومینیوم پیشنهاد مابرای به نمایش کشیدن نمایی نوین و درعین حال تکنولوژیک می باشد.

از این گفتار سعی برآن شده تا حداکثر اختصار رعایت شود تا از حوصله خارج نشود و درعین حال نکات ضروری تحلیل گردد و هرچند به نظر می رسد گویایی کلام و ایجاد جلسات دفاعیه روش مناسبتری برای تحلیل دقیق و ریز بینانه تر طراحی های انجام گرفته باشد.



توضیحات سازه ای پروژه نمایشگاه ماشین ایران

درک رفتار سازه ها گامی مهم برای شناخت دقیق، طراحی صحیح و اجرای مطمئن و ایمن سازی ساختمانها به شمار می رود.

درکلیه مراحل طراحی واجرای ساختمان و به خصوصاً درمرحله انتخاب سیستم ساختمانی مناسب برای یک طرح، شناخت رفتار سازه ها یکی از مهمترین عوامل موثر و مورد نیاز معماران و مهندسین ساختار می باشد. ضمن اینکه درک مهم مفاهیم اساسی دررفتار ساختمان ها، یک ضرورت برای هماهنگی میان طراحی معماری و محاسبات سازه ای می باشد و اصولاً تحقیق یک معماری خوب بدون شناخت دقیق رفتار سازه ممکن نمی باشد.

آنچه سعی در توضیح آن در این مقال هرچند به صورت مختصر و گویا شده است، بیان این نکته مهم می باشد که سازه و طراحی معماری جدانشدنی هستند، چه در سرپناهی ساده و یا پیچیده در هر صورت، ساختمان از مصالح گوناگونی تشکیل شده است و باید دربرابر بارهای وارده از قبیل بارهای مرده و زنده بارهائی که کوتاه مدت اثر می نمایند مانند باد و زلزله و نظائر آن مقاوم و پایدار باشد.


دانلود مقاله طراحی دکوراسیون یک آپارتمان و یک المان خاص محیطی

مقاله طراحی دکوراسیون یک آپارتمان و یک المان خاص محیطی در 24 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
مقاله طراحی دکوراسیون یک آپارتمان و یک المان خاص محیطی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله طراحی دکوراسیون یک آپارتمان و یک المان خاص محیطی در 24 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه:

زندگی شهرنشینی و قرارگیری صرف انسانها در روزمرگی های مدرن در شهرهای صنعتی. آدمی را به صورت یک ماشین زنده که دارای حیات است درآورده، البته تمامی تلاشهای بشر قاعدتاً باید براساس رسیدن به زندگی راحت تر و سهل تر و جایگزین کردن هر چه بیشتر انرژی فکری انسان بجای انرژی ماهیچه ای باشد. با این وجود به فراموشی سپردن احساسات و فرهنگ، خستگی های زندگی شهری و عدم توجه به محیط زیست و … انسانها را در شهرهای بزرگ رفته رفته به این مسیر سوق می‎دهد که راهی برای انتقال محیط کاری و زندگی خود به شهرهای کوچک که کمتر در معرض اینگونه آلودگی ها هستند قرار دهد.

پایتخت کشور ما نیز به صورت یک ابرشهر با آلودگی های گوناگون اعم از محیطی و غیرمحیطی درآمده است و رفته رفته در بین مردم تهران گرایش به خروج از تهران و اسکان گزینی در سایر شهرهای کوچکتر و خوش آب و هواتر دیده می‎شود. یکی از این شهرهای نسبتاً نزدیک شهر رشت می باشد، که ضمن داشتن آب و هوای خوب امکانات شهری مناسبی هم دارد. این شهر امکانات رفاهی قابل توجه، ترافیک کم، طبیعتی زیبا، نزدیکی به دریا و دارای جاده ها و راههای مسافرتی مناسبی دارد. البته آب و هوایی مرطوب دارد که عادت کردن به آن خیلی کار دشواری نمی باشد. این پروژه در واقع روند اقدام یکی از ساکنان تهران که تصمیم به نقل مکان به رشت را دارد می‎باشد و به دلیل اینکه محیط مناسب برای زندگی جزء اولین نیازهای انسان است به عنوان دکوراتور کارفرمای این پروژه از من دعوت به همکاری کرده‌اند.

این واحد مسکونی در یک مجتمع واقع شده که به تازگی سفت کاری آن آغاز شده است و پیش بینی می‎شود که تا پایان پاییز یا حداکثر پایان دی ماه پایان یابد.

فاز اجرای این پروژه بعد از پایان سفت کاری این مجتمع آغاز می‎شود و تا آن موقع ساخت ماکت و خرید برخی وسایل یا ساخت برخی المانها صورت می‎گیرد.

البته روند طراحی و ساخت یکی از المانها بطور کامل در این پروژه آورده شده است. امید به اینکه تلاش این جانب برای ارائه هرچه بهتر این پروژه نتیجه بخش بوده باشد.

و در پایان از پروردگارم، او را شکر می‌کنم و از او می خواهم مرا یاری کند تا به شایستگی سپاس همة آنچه را او به من بخشیده بجای آورم.


فهرست:
مقدمه

1- بخش طراحی محیطی

- اولین مذاکره با کارفرما

- تهیه پرسشنامه برای کارفرما

فاز تحقیق طراحی محیطی:

- تحقیقات محیطی

- تحقیقات فردی

- جمع بندی اطلاعات

- پردازش اطلاعات

فاز طراحی محیطی:

- طراحی مقدماتی

- غربال طرحها

- انتخاب طرح برتر

- تهیه نقشه برای ماکت

- ساخت ماکت

2- بخش طراحی المان

فاز تحقیق طراحی بر مبنای فیوچردیزاین:

بررسی پارامترهای تحقیقی

- پاسخ به چند سؤال

- پردازش اطلاعات

فاز طراحی المان:

- اسکچ های مقدماتی:

- غربال طرحها:

- انتخاب سه طرح برتر

- ارائه روشهای خلاقه:

- ساخت ماکت و تهیه 3D :

فاز اجرای المان:

- تهیه نقشه های اجرایی و تعیین متریال.

- جدول نازککاری

- توضیح روش ساخت

- تحویل به کارفرما



بخش طراحی محیطی:

مشاورین پروژه: مهندس مجید حاجی‌آبادی – سید امیر موسوی – مهدی کاظمی
فاز صفر (فاز تحقیق) 3/5/84 لغایت 30/5/84

اولین مذاکره با کارفرما: تاریخ 3/5/84

مکان: منزل کارفرما- خیابان گاندی

درخواست کارفرما: طراحی یک آپارتمان یک خوابه واقع در خیابان گلسار در شهر رشت به مساحت 50 متر مربع واقع در یک مجتمع که چهار هفته از سفت کاری آن می گذرد.

- ساخت ماکت نشیمن و پذیرایی- آشپزخانه ورودی

- مورد استفاده آپارتمان: وجود یک پایگاه موقت برای زندگی در شهر رشت برای مدت 4 الی 5 سال و بعد از آن خرید یک منزل ویلایی بزرگتر در همان شهر و انتقال 90 درصد فضای زندگی از تهران به رشت.

- دلایل کارفرما برای این انتقال: ناراحتی تنفسی همسر کارفرما در تهران، محیط آرام رشت، حضور فرزند کارفرما (دختر) بعد از ازدواج در شهر رشت، هوای پاکیزه، نزدیکی به دریا، ترافیک کمتر، طبیعت زیبا، تورم قیمت مسکن در تهران و تمایل کارفرما به داشتن منزل بزرگتر در شهر رشت، نزدیکی به دوران بازنشستگی.

- مشخصات کارفرما:

وکیل پایه یک دادگستری- 53 سال سن- جثه متوسط- قد 178 سانتیمتر- موهای جوگندمی- نسبتاً خوش برخورد- خوش پوش- درآمد متوسط رو به بالا- فردی منضبط با افکار مثبت.

- مشخصات همسر کارفرما:

حدود 50 سال سن- خانه دار- قد 167 سانتیمتر- با جثه متوسط کمی چاق- در لباس پوشیدن سلیقة خاصی دارند- همین طور در خانه داری- ایشون هم فرد مثبتی به نظر می‌رسند به تازگی پدر خود را از دست داده اند و مادرشان هم قبلاً فوت کرده و رغبت چندانی به ماندن در تهران ندارند.

- تعداد فرزندان و مشخصات آنها:

دو دختر و یک پسر- یک دختر ازدواج کرده و بخاطر حرفة همسر خود در شهر رشت زندگی می کند و یک فرزند دختر دو ساله دارد. فرزند پسر دانشجو می باشد و در حال تحصیل در رشته کارشناسی کامپیوتر سال آخر در تهران است. فرزند دیگر دختر کوچک خانواده که در حال تحصیل در کلاس اول راهنمایی می باشد.

فرزندان در منزل حضور نداشتند ولی به گفتة پدر و مادر خیلی راغب به این جابجایی می‌باشند.

- محیط فعلی زندگی این خانواده: یک آپارتمان حدوداً صد و چهل متری، سه خوابه. وسایل منزل اکثراً نو به نظر می رسند چون حدود بیست و نه سال از شروع این زندگی می گذرد بیشتر وسایل منزل عوض شده و هارمونی رنگی جالبی در منزل دیده می شود. البته ظاهراً برای خرید وسایل با دکوراتور مشورت شده است. فقط در قسمت نشیمن وسایل قدیمی هستند. که تصمیم به تعویض آنها دارند و به دلیل جابجایی به رشت قصد خرید وسایل جدید را هم دارند به گونه ای که هم مناسب برای این آپارتمان موقت باشد و هم بعداً در منزل ویلایی استفاده شود. این منزل یک محیط کلاسیک دارد.

- سوالهای مطرح شده از کارفرما:

1- محل کار شما کجاست؟ خیابان وصال شیرازی

2- کی بازنشست می شوید؟ حدود 7-8 سال دیگر.

3- برای رفتن به محل کار از چه وسیله ای استفاده می کنید؟ معمولا اتوبوس و کرایه نبردن ماشین به شهر توی ترافیک برام خیلی بهتره.

4- آیا به منزل برمی‌گردید،‌ باز هم کار می کنید؟ بله- یک ساعت پای کامپیوتر هستم و بقیه زمانم رو با خانواده ام می گذرانم.

5- شغلتون رو دوست دارید؟ وقتی مفید هستم بلکه ولی وقتی همه چیز اونطور که باید پیش نمی ره خیلی نه ولی سعی خودم رو می کنم که درست کار کنم.

6- فقط در تهران کار می کنید یا در سایر شهرها هم کار قبول می کنید؟ بله در سایر شهرها هم موکل دارم. مثل چند موکل در شهر کرج دارم یا به تازگی دو موکل در شهر رشت گرفتم که من و خانواده ام رو بیشتر به فکر نقل مکان به رشت انداخت.

7- تفریحات شما چیه؟ ورزش- فیلم- بودن با بچه هام- سرچ تو اینترنت

8- تفریحات شما چیه (همسر کارفرما)؟ منهم ورزش می کنم- توی ساختمان استخر داریم. شنا می روم- یوگا- تردمیل- و دیدن فیلم رو هم خیلی دوست دارم گاهی اوقات هم تو اینترنت مقاله درمیارم و ترجمه می کنم.

9- چطور فیلمهایی رو نگاه می کنید؟ (همسر کارفرما) هر فیلم خوبی که ارزش دیدن داشته باشه خصوصاً از زمانی که دستگاه دی وی دی پلیر خریدیم.

10- شما زبانهای دیگری می دونید؟ (همسر کارفرما) بله- من فرانسه خوندم و مدتی حدود ده سال تدریس کردم ولی به دلیل مسئله تنفسی حدالمقدور از منزل خارج نمی‌شوم. حدود 11 سال است که این مشکل رو دارم.

11- چطور مقاله هایی از توی اینترنت سرچ می کنید؟ راجع به هنر و روانشناسی و تاریخ. اینها سوژه های مورد علاقة منه.

12- برنامه شما برای انتقال از تهران به رشت دقیقاً چیه؟ (کارفرما)

فعلاً که بخاطر کار خودم ماهی دوبار به رشت رفت و آمد دارم و بعد از اینکه این آپارتمان آماده بشه. من و خانومم تصمیم داریم بیشتر اونجا باشیم. درس پسرم در حال اتمامه، می تونه رشت ادامه بده. دخترم هم در رشت به دبیرستان بره. خودم هم سعی می کنم یک دفتر توی رشت اجاره کنم و رفته رفته کارم رو به طور کامل به اونجا منتقل کنم. بعد از گرفتن دفتر تصمیم دارم منزل تهران رو بفروشم و یک منزل ویلایی بخرم (در رشت). تا اون موقع باید بیشتر از این آپارتمان استفاده کنیم.

13- بعد از این چهار، پنج سال چه برنامه ای برای استفاده از این آپارتمان دارید؟ احتمالاً اجاره می دهم یا در اختیار پسرم قرار می دهم. به عنوان یک سوئیت دانشجویی یا شاید هم منزلی برای زندگی مشترک.

14- غیر از ناراحتی تنفسی خانوم، هیچ یک از اعضای خانواده مسئله جسمی دارند؟ خوشبختانه بچه ها کاملاً سالم هستند، ولی خودم و خانومم قدری از آرتروز رنج می‌بریم. البته با ورزش مسئله تقریبا حل شده است. ولی رعایت می کنیم.

15- یک لیست از وسایلی که تصمیم به تعویض آنها دارید به من می دهد:

- تلویزیون

- مبل راحتی

- یخچال و فریزر

- گاز و تخت خواب دو نفره خودمان.

16- آیا همة این وسایل را بعداً به منزل ویلایی می برید؟ بله

17- ساعات روزانه خود را چگونه می گذرانید؟ (همسر کارفرما)

همسرم و بچه ها اکثراً تا حدود 4 بعد از ظهر نیستند،‌ البته همسرم که 7 شب به بعد می آید من زمان زیادی رو در منزل دارم. کتاب می خونم، کارهای خونه رو انجام می دهم، ورزش می کنم، کمی از کارهای شوهرم مثل تایپ یا پرونده هایی که فرصت خواندن آنها رو نداره می خونم و خلاصه می کنم براش و اطلاعات پرونده رو بهش می دهم. به بچه‌ها تو درسشون کمک می کنم. تا چندی پیش که پدرم فوت کردن روزهایی که هوا تمیز بودن بهشون سر می زدم. گاهی اوقات هم دوستانم رو در منزل دعوت می کنم، به خیاطی علاقه دارم. فیلم نگاه می کنم (کاری که خیلی دوست دارم). گاهی اوقات موقع فیلم دیدن آشپزی هم می کنم.

18- آیا در تهران خواهر یا برادر دارید؟ (همسر کارفرما)

خیر، دو خواهرم در فرانسه هستند و ازدواج کردند. برادر هم ندارم.

19- بچه ها چه تفریحاتی دارند؟ پسرم بسکت دوست دارد و هفته ای دو روز باشگاه میره و دیگه کاملاً در کنار درسش وقتش پر میشه ولی اون هم خیلی اهل فیلمه. البته جوونها سلیقه های خاص تری در دیدن فیلم دارند. یه دخترم که ازدواج کرده و بخاطر بچه رفت و آمد به تهران براش سخته و من هر چند وقت یکبار بهش سر می زنم اون تو رشت زندگی می کنه. دختر کوچکم هم تا ساعت 5/2 مدرسه هست. دو روز در هفته کلاس زبان می ره و بخاطر ورود به سن بلوغ روحیات خاصی داره. ما سعی می کنیم خیلی توی برنامه هاش دست نبریم بقیه وقتش رو با دوستاش در درسش می گذرونه ولی اون هم فیلم دیدن رو دوست داره.

20- چقدر میهمانی می دهید؟ چقدر با فامیل و دوستان رفت و آمد دارید؟

خیلی زیاد نیست حدود ماهی دو بار میهمان دارم و دوبار هم میهمانی می رویم. بیشتر میهمانان ما دوستان بچه ها هستند تا فامیل و دوستان خودمان.

اولین مذاکره حدود 2 ساعت طول می کشه. پلان آپارتمان موردنظر رو ازشون می‌گیریم. به گفته کارفرما این آپارتمان در یک مجتمع 28 واحدی در طبقه 5 قرار دارد و توسط کارفرما پیش خرید شده است و احتمالاً تا پایان پاییز سفت کاری آن تمام می شود. (تهیه پلان آپارتمان در تاریخ 6/5/84)
تحقیقات محیطی در رابطه با مورد طراحی: 10/5/84 لغایت 15/5/84

خصوصیات جغرافیایی شهر رشت:

شهری مرطوب با رطوبت حدود 90 درصد تابستانهای گرم و شرجی و زمستانهای نسبتاً سرد و مرطوب بیشتر باران می بارد تا برف. گاهی اوقات وسط زمستان باد گرم می گیرد و بعد از آن بارانهای طولانی و سیل آسا می آید.

یک شهر توریستی (به دلیل نزدیکی به دریا. این شهر یکی از شهرهای بزرگ و رو به توسعه ایران محسوب می شود و امکانات فرهنگی، آموزشی، پزشکی و درمانی و به طور کلی امکانات شهرنشینی خوبی دارد. به دلیل رطوبت و پاکی هوا، هوای رشت درصد اکسیژن بسیار بالاتری نسبت به تهران دارد. البته در قسمت مرکزی شهر گاهی اوقات به دلیل ترافیک قدری هوا آلوده می شود. این شهر به دلیل نزدیکی به شهرک صنعتی رشت بازار کار خوبی از نظر صنعتی دارد. مردمان نسبتاً خونگرمی هم دارد.

خصوصیات خیابان گلسار:

یکی از خیابانهای اصلی شهر و نماد شهرنشینی شهر رشت- پاساژهای مدرن، کافی نت، بوتیک های لباس، تعداد زیادی رستوران و کافی شاپ، سوپرمارکت های لوکس از خصوصیات امروزی بودن این خیابان است و البته امکان دسترسی آسان از این خیابان به دیگر نقاط.
جمع بندی اطلاعات بدست آمده: در تاریخ 31/5/84 لغایت 6/6/84

مورد طراحی: یک آپارتمان یک خوابه حدود 50 متر مربع

فلسفه وجودی: منزل کوچکی با تمام امکانات به عنوان یک پایگاه موقت برای 5 سال.

نیاز اولیه: همان فلسفه وجودی.

نیاز ثانویه: بعد از 5 سال به عنوان یک سوئیت دانشجویی قابل استفاده باشد.

معادله کالا: فیزیولوژیک- فرمیک- فنی- اقتصادی.

اهداف اولیه طراح: فراهم آوردن یک محیط ایده آل با همه امکانات رفاهی برای گروه هدف برای زمان موقت.

اهداف ثانویه طراح: طراحی محیطی که المانهای ثابت آن در مقابل شرایط آب و هوایی شرح موردنظر مقاوم باشند (مثل کابینت و کانتر) و المان های متحرک آن قابل استفاده در منزل ویلایی بعد از 5 سال باشند.

گروه هدف: اعضای اصلی خانواده (پدر و مادر)- اعضای فرعی (دو فرزند مجرد و یک فرزند متأهل به همراه همسر و فرزندش).

شرایط سنی گروه هدف برای جدول آنتروپومتری:

فرزندان: 29-12 ساله

بزرگسالان: 70-50 ساله

خردسالان (نوه ها): 7-2 ساله

این مسئله باید در نظر گرفته شود که تعداد رفت و آمدها و افزایش جمعیت کودکان و جوانان در سالهای آینده بیشتر از افراد مسن است. پس مورد طراحی باید برای افراد ثابت خانواده که پدر و مادر هستند مناسب باشد (مورد فیزیولوژیک). و از نظری بصری و زیبایی شناختی محیط باید مطلوب نوجوانان و جوانان و کودکان طراحی شود (استیتک)

پاسخ سؤال اول:

اصلی‌ترین نیازی که این المان برطرف می‌کند جدا کردن ورودی از محیط نشیمن و آشپزخانه است و دومین نیازی که برآورده می‌کند مکانی برای نگهداری ظروف پذیرایی و دسترسی آسان به محیط آشپزخانه و نشیمن است.

ولی در آینده این المان باید با وسایل پذیرایی منزل کارفرما که قصد تعویض آنرا ندارد سنخیت رنگ و فرم داشته باشد. و در ضمن از جنس مناسب در مقابل رطوبت ساخته شود. بنابراین به دلیل چوبی بودن وسایل کارفرما یکی از متریالی که این المان را می‌سازد چوب است. (چوب گردویی)

پاسخ سؤال دوم: نیاز فعلی با قرار دادن این المان در مقابل درب ورودی آپارتمان (بگونه‌ای که امکان تردد برای سه نفر براحتی فراهم باشد) مرتفع می‌شود، با استفاده از تضاد رنگی محیط ورودی از محیط نشیمن هم می‌توان این دو محیط را به راحتی تفکیک کرد.

پاسخ سؤال سوم: (گروه هدف) استفاده‌کنندگان از این المان در محیط فعلی دو دسته هستند یک دسته کسانی که اعضای ثابت منزل هستند (همسر کارفرما، کارفرما- سه فرزند کارفرما و حتی نوه‌ها در آینده) استفاده کاربردی از المان می‌برند هم برای گذاشتن و برداشتن وسیله در داخل قفسه و هم پوشش دادن به محیط منزل و دومین دسته میهمانانی هستند که به محیط رفت و آمد دارند و فقط استفاده بصری از زیبایی المان می‌کنند. پس استانداردهای دسترسی به داخل قفسه برای اعضای ثابت منزل و استانداردهای تردد در ورودی برای همه افراد باید رعایت شود.


دانلود مقاله طبقه بندی محیط برنامه ریزی سازمان

مقاله شرح و توصیف انواع ابرها در 28 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 43 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
مقاله طبقه بندی محیط برنامه ریزی سازمان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله طبقه بندی محیط برنامه ریزی سازمان در 23 صفحه ورد قابل ویرایش


طبقه بندی محیط برنامه ریزی سازمان

مقدمه

جهان امروز را می‌توان جهان پرتلاطم تغییر نام نهاد، سازمانهای گوناگون به خصوص سازمانهای تولیدی برای تامین هدفهای خود یعنی بقاء، توسعه و رقابت نیاز شدیدی به استفاده از الگوهای علمی داشته و در صورت عدم شناخت،‌ کاربردی و انجام تحقیقات پویا از صحنه محو خواهند شد. می‌توان سیستم را کل نگری، مدیریت را هنر و تولید را به عنوان سلاح رقابتی تلقی کرد. اما علیرغم اهمیت رو به تزاید این مهم، تصمیم سازان و تصمیم گیران حوزه مدیریت و عملیات در صنایع کشور توجه کمی نسبت به توسعه دانش تولید،‌ تفاوتهای محیطی و کاربرد آن در سیستم‌های مورد تصدی خود مبذول می‌دارند و از این روست که توان رقابتی خود را از دست داده وبه سازمانهای منفعل تبدیل گردیده‌اند، امروزه برای اداره کارخانه و برنامه ریزی تولید سیستم‌های متنوع تولیدی معرفی و به کار گرفته‌ شده‌اند و در چهار چوب هر یک از این سیستم‌ها، روشهایی جهت برنامه‌ریزی در سطوح مختلف و موضوعهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین یکی از عواملی که تاثیر بسزایی در موفقیت سازمان بازی می‌کند انتخاب روش برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با خصوصیات محیط برنامه‌ریزی آن است. ایجاد چنین انطباق بدون شناخت محیط و تفکیک منطقی آن امکان پذیر نخواهد بود.

واقعیت این است که انتخاب روش مناسب جهت برنامه‌ریزی به ابزاری نیاز دارد که بتواند به صورت پویا انطباق مورد نیاز را به وجود آورده و مدیران سازمان‌ها به خصوص مدیران تولد و عملیات ما را یاری کند، تا ابزارهای مناسب را برای برنامه‌ریزی با توجه به ویژگیهای محیط برنامه‌ریزی برگزینند. مقاله حاضر خلاصه‌ای از رساله دکتری نویسنده است که در تاریخ 29/8/81 ازآن دفاع کرده است.

تعاریف محیط برنامه‌ریزی

1- محیط برنامه‌ریزی سازمان به کلیه عواملی اطلاق می‌شود که بر سازمان اثر گذاشته و از آن تاثیر می‌پذیرند.

2- محیط شامل تمام عوامل خارج از مرز سازمان است که ممکن است بالقوه بر سازمان اثر گذار باشد.«نجف بیگی 1380)

3- محیط برنامه ریزی سازمان به تعامل ابعاد درونی سازمان با یکدیگر و با عوامل خارج از سازمان اطلاق می گردد.

محیط و کار عمومی: ‌بنا بر عقیده صاحبنظران مدیریت، محیط را می توان به محیط کار و محیط عمومی تقسیم کرد. محیط کار به محیطی گفته می‌شود که سازمان به طور مستقیم با عوامل اساسی آن در ارتباط است و از آن تاثیر می‌پذیرد، مانند بازار، رقبا، بخش تهیه مواد اولیه، منابع انسانی، سهامداران و اتحادیه‌های کارگری، محیط عمومی به عواملی تاکید دارد که به طور غیر مستقیم بر سازمان عملکردهای آن تاثیر می گذارد، مانند عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی،‌ اقتصادی و فناوری.

مکتب اقتضایی ونگرش آن نسبت به محیط برنامه ریزی: نظریه اقتضایی بر این مبنا استوار است که رابطه یک سازمان با سازمانهای دیگر و انتخاب روشهای برنامه ریزی آن می‌بایست با توجه به مجموعه عوامل متشکله محیط برنامه ریزی صورت ‌پذیرد. طبق این نگرش،‌ نظریه پردازان و مدیران باید در فرایند تصمیم گیری و برنامه ریزی انعطاف و ابتکار بیشتری از خود نشان دهند. بنابراین، تئوری اقتضایی اصول نظریات کلاسیک‌ها کلیه مکاتبی که عقاید شبیه آنان را دارند رد می‌کند،‌ زیرا سازمانها و شرایط محیطی آنها نیز به تبعیت از تغییرات محیطی، متفاوت خواهد بود.

«هوج» عوامل تشکیل دهنده محیط سازمانها را به سه دسته تقسیم می‌کند که عبارتند از:

· محیط کلان که شامل فرهنگ، رقبا، اقتصاد سیاست وفناوری است؛

· محیط واسطه‌ای؛

· محیط خرد که عوامل درونی سازمان را مدنظر قرار می‌دهد.

نکته مهم و قابل بررسی در تقسیم بندی فوق توسط «هوج» رد این است که اکثر سازمان های کشور ما در محیط خرد و کوچک و حداکثر در محیط میانی در جهان فعالیت دارند و تعداد سازمان‌های تولیدی ما که با محیط کلان جهانی ارتباط برقرار باشند، بسیار محدود است.

پژوهش خانم وود وارد: این پژوهش اولین تحقیق منظم و جامع درباره فناوری به عنوان یک عامل محیطی و رابطه آن با ساختار سازمانی است که اواسط دهه 1960 انجام شد. نتیجه حاصل از تحقیق وی نه تنها توجه به عوامل محیطی را در مطالعات آکادمیک افزایش داد بکله نشان داد که :

الف: بین طبقه بندیهای تکنولوژیک و ساختار سازمانی همبستگی وجود دارد؛

ب: اثر بخشی سازمانی به تناسب صحیح بین فناوری و ساختار سازمانی وابسته است.

نظریات (برنز) و (استاکر): سازمانها از نظر محیط برنامه‌ریزی توسط (برنز) و (استاکر) در دو طیف مکانیکی و پویا قرار داده شده اند. در واقع از نظر آنان درجه تغییر پذیری سازمانها ممکن است از حالت مکانیکی یا ماشینی افزایش یابد و به حد سازمانهای پویا برسد، سازمانهای مکانیکی آنهایی هستند که محیط خارج سازمان بر آنها تاثیر چشمگیری نخواهد داشت، مانند صنعت کانتینرسازی که محیطی تقریبا ثابت دارد. اما هر قدر سازمانی از حالت مکانیکی به سمت ارگانیکی حرکت کند،‌ اثرمحیط بر آن بیشتر خواهد شد. از نظر محقق در چنین محیطی استفاده از روشهای برنامه ریزی مواد و قطعات می‌بایست انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند تا بتواند همگام با تغییرات محیطی واکنش نشان داده و فرایندهای سازمان را در زمینه تامین به موقع نیاز واحدهای تولیدی و در نهایت مشتریان تعدیل کنند.

مطلبی که (برنز) و (استاکر) مطرح کرده‌اند در رابطه با موضوع مقاله نگارنده را متوجه این نکته اساسی می‌کند که روبرو شدن با محیط مطمئن آسان است، زیرا محیط خارج از سازمان تغییری را به آن تحمیل نمی کند و می‌توان میزان احتیاجات مواد و قطعات را با استفاده از روشهای ساده و کم هزینه تامین کرد. اما با محیط نامطمئن که ویژگی سازمانهای پویا است چگگونه باید برخورد کرد؟ آنچه مسلم است مطالعات (برنز) و (استاکر) در زمینه میزان تغییرات محیط برنامه‌ریزی تا اندازه‌ای دیدگاه نویسنده را گسترش می‌دهد ولی چهارچوب دقیقی در رابطه با دسته‌بندی محیط برنامه‌ریزی تولید دست نمی‌دهد.

مطالعات «لارنس» و «لورنش»: این تحقیق در دهه 1960 از طرف دانشگاه هاروارد انجام گرفت و در زمینه رابطه بین فناوری و محیط برنامه‌ریزی بوده است. آنها دریافتند که تغییر فناوری در صنایع به این بستگی دارد که محیط‌های خارجی سازمان تا چه حدی تغییر را ضروری بدانند. صنعت کانتینر نیازی به تغییر فناوری ندارد و برعکس، صنایع پلاستیک سازی باید به طور پیوسته در حال تغییر و انطباق با تغییرات محیطی باشد. به همین ترتیب بین این دو نوع صنعت صنایع دیگری مانند صنایع غذایی قرار می‌گیرند که تا حدودی نیاز به سازگاری دارند. نتیجه مطالعات این دو محقق ما را به این واقعیت راهنمایی می‌کند که نوع فناوری اطلاعات به کار گرفته شده در طراحی و اجرای روشهای برنامه‌ریزی مواد قطعات نیاز به انطباق با تغییرات محیطی خواهد داشت.

نظریه گالرایت: وی را می‌بایست از پیشگامان مطالعات محیطی به شمار آورد. او در زمینه چگونگی برپایی سازمانها بر اساس پیش بینی وظایف آنها مطالعه و بررسی کرده است.

یافته‌های تحقیقات وی این بود که هر قدر کارهای یک سازمان، مانند برنامه‌ریزی موارد قطعات غیر قابل تغییر باشد، درباره آنها بهتر می توان برنامه‌ریزی کرد و در نتیجه به جریان تداوم اطلاعات در سازمان نیازی نیست. به بیان دیگر وی اعتقاد داشت که محیط باثبات و فعالیتهای پایدار در سازمان روشهای برنامه ریزی را طلب می‌کند که کمتر نیازمند توضیع اطلاعات هستند. با این وصف هرقدر سازمان و فعالیتهای آن مخصوصا محیط برنامه‌ریزی آن بی‌ثبات‌تر باشد احتیاج به روشهای برنامه‌ریزی خواهد داشت که به توزیع اطلاعات در کل سیستم بهای بیشتری بدهند. همچنین وی باور داشت بین اجزای مختلف سازمان هماهنگی لازم است تا سازمان در ارتباط بامحیط به طور اثر بخش عمل کند. در صورت تغییرات افراطی در محیط برنامه‌ریزی سازمان‌ نیاز به اهرمهای هماهنگ کننده بیشتری احساس می‌گردد و این خود به جریان گردش اطلاعات کمک خواهد کرد.

مطالعات انجام شده درباره محیط برنامه ریزی:

فقط یک تعداد محدود از تحقیقات که به روشهای برنامه ریزی می‌پیوندد برای محیطهای ویژه یافت شده است. به این منظور نقدی از یافته‌های تحقیقات و مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوع مقاله حاضر با مدنظر قرار دادن روند تاریخی آنها از نظر می‌گذرد.

«کراجوسکی» در طرح تحقیق خود با عنوان «تاثیر تفاوتهای محیط برنامه ریزی بر موفقیت روشهای برنامه ریزی احتیاجات مواد و کان بان» که نتایج آن در سال 1987 میلادی در مجله معتبر،‌ مدیریت علمی به چاپ رسیده است. ضمن تفکیک محیط برنامه ریزی تولید و طبقه بندی آن به بررسی عمیق ویژگی‌های روشهای فوق همت گماشته و در رابطه با بررسی تعامل بین این روشها در برنامه ریزی و کنترل موجودی و محیطهای متفاوت تولیدی، تاثیر مستقیم تفاوتهای محیطی را بر روی موفقیت یا شکست روشهای یاد شده بسیار قوی ارزیابی می کند. وی و همکارانش به این نتیجه می‌رسند که عوامل گوناگون مداخله‌گر در محیط برنامه‌ریزی تولید برخلاف محیط کلان سازمانها قابل کنترل بوده و می‌توان با کنترل آنها به موقعیت روشهای برنامه‌ریزی مواد کمک کرد. آنچه در تحقیق فوق بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد ویژگی‌های روشهای برنامه‌ریزی احتیاجات مواد و «کان بان» است. و از مطالعه روشهای دیگر برنامه‌ریزی مواد و قطعات خبری نیست، وی وهمکارانش معتقد هستند که موفقیت روش برنامه ریزی به محیط اجرای آن بستگی دارد. با توجه به اینکه تحقیق یاد شده اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه تعامل محیط و روش برنامه‌ریزی است،‌ می توان از آن به عنوان یک نقطه آغاز در بررسی موضوعهای مرتبط با موضوع تحقیق حاضر نام برد.

«گیانگ» و «ساوایا» در سال 1992 میلادی طرح تحقیقی را به انجام رساندند که بر مبنای الگوی انجام گرفته توسط «کراجوسکی» صورت پذیرفته بود. با این تفاوت که سازمانهای مورد بررسی با نوع سازمانهایی که «کراجوسکی» به عنوان نمونه انتخاب کرده بود متفاوت بودند. یافته‌های تحقیق یاد شده تقریبا شبیه به یافته‌های تحقیق مشابه درسال 1987 میلادی بود.

آنها پیشنهاد می کردند که سازمانها قبل از انتخاب روش برنامه ریزی احتیاجات مواد و کان بان می بایست شرایط محیطی برنامه ‌ریزی را مورد بررسی قرار دهند. زیرا یک روش بسیار مطلوب در یک سازمان ممکن است یک روش کاملا نادرست با توجه به ویژگی‌های محیطی در سازمان دیگر باشد. خلاصه تحقیقات نام برده شده در مجله مدیریت «تولید و موجودی »‌ به چاپ رسیده است.

«بری» و «هیل»‌ در کتاب اتصال سیستم به استراتژی که بر مبنای نتایج طرح تحقیقاتی آنان با عنوان «تاثیر عدم توازن بین نیازمندی‌های بازار بر انتخاب روش برنامه‌ریزی و عملکرد»‌ و سال 1992 میلادی نوشته شده است،‌ به دنبال پاسخ این سوال گشته اند که میزان تاثیر عدم توازن و نظم بازار با روش برنامه‌ریزی انتخاب شده به چه اندازه بوده و این عامل طبق چه فرایندی عملکرد سیستم را تحت الشعاع قرار می‌دهد. آنان نتیجه می گیرند که عدم توازن نیازمندیهای بازار با انتخاب روش مناسب عملکرد را بهبود خواهد بخشید و در غیر این صورت این عامل تمامی ابعاد عملکردی سازمان را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت موجب تضعیف آن خواهد شد. پیشنهاد اساسی آنان در انتهای طرح تحقیق‌شان این است که سازمانها با انتخاب درست و روش برنامه ریزی در سازمان‌ می‌‌توانند درصد بالایی از عدم توازن تقاضای مشتریان را مهار کرده و از این راه عملکرد را بهبود ببخشند. آنچه در تحقیق فوق می‌تواند به عنوان ضعف آن تلقی شود این است که تحقیق فوق بیشتر جنبه توصیفی داشته و به ایجاد الگوی مناسب برای عمل منجر نمی‌گردد. از طرف دیگر توجه و تمرکز بر یک عامل مربوط به محیط خارجی سازمان به تنهایی نمی تواند پاسخگوی سوال مطرح شده توسط آنان باشد. فایده تئوری تحقیق فوق برای محقق در این است که دیدگاه وی نسبت به تاثیر انتخاب درست روش با در نظر گرفتن محیط برنامه ریزی سازمان بر عملکرد آن روشن‌تر می‌‌گردد.

دکتر«شرودر»‌ در سال 1995 میلادی در تحقیقی تحت عنوان «ارتباط بین راهبردهای رقابتی و فناوری فرایند تولید»‌ بیان می‌کند، انطباق بین طرح فرایند تولید به عنوان یک عامل بسیار مهم محیط برنامه‌ریزی تولید با روش برنامه ریزی سازمان،‌ بر عملکرد شرکتهای تولیدی تاثیر می‌گذارد. وی رابطه بین این دو عامل مهم را یک رابطه مستقیم در نظر گرفته و اعتقاد دارد سازمانهایی که درجه سازگاری روشهای برنامه ریزی آنها با طرح فرایند تولید آنان بیشتر است عملکرد بهتری را نشان می‌دهند. همانطور که مشخص است وی نیز در توجه خود را به نوع فرایند تولید معطوف داشته و تاثیر عوامل دیگر محیطی را کمرنگ تلقی می‌کند با توجه به اینکه تحقیق وی بیشتر توصیفی است تا کاربردی. نتیجه آن دیدگاه محقق را نسبت به یک عامل دیگر در محیط برنامه‌ریزی تولید روشن تر ساخته به گونه ای که عامل نوع فرایند تولید به عنوان یکی از عوامل موثر در طبقه بندی محیطهای برنامه‌ریزی تولید مدنظر قرار دهد.


دانلود مقاله شرح و توصیف انواع ابرها

مقاله شرح و توصیف انواع ابرها در 28 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
مقاله شرح و توصیف انواع ابرها

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله شرح و توصیف انواع ابرها در 28 صفحه ورد قابل ویرایش


شرح و توصیف انواع ابرها

الف: ابرهای بالا HIGH CLOUDS

1- ابرهای سیروس CIRRUS (CI)- این نوع ابر بصورت رشته های گسترده که به صورت پر مرغ یا یال اسب و یا انبوه موهای پریشان دیده می‎شود رنگ آن سفید است و سایه ندارد و خورشید و ماه از پشت آن بخوبی دیده می‎شوند. این ابر از کریستالهای یخ تشکیل شده است.

در طبقه بندی ابرها این نوع ابر بالاترین و نازکترین است و میزان برودت آن در 20000 پائی بین 36- درجه تا 41- درجه سانتیگراد است.

گوناگونی این ابر زیاد است و هنگامی که بصورت خیلی نازک- توری شکل و جدا از هم ظاهر می‎شود و با ابر سیرواستراتوس و آلتواستراتوس نیز ارتباطی برقرار نکرده باشد یعنی پس از این ابر دو ابر فوق الذکر به ترتیب ظاهر نشوند، معمولاً بعنوان علامت هوای خوب و پایدار شناخته شده است.

با افزایش بخار آب در این نوع ابر شکل آن از حالت رشته ای بصورت منگوله های زیر که به طور منظم و در یک ردیف پهلوی هم قرار دارند تبدیل می‎شود و اگر بعد از این نوع ابر، ابرهای پوششی سیرواستراتوس و آلتواستراتوس همراه باشد معمولاً می‎توان بعد از 24 تا 48 ساعت انتظار هوای نامساعد را داشت. هنگام طلوع و غروب خورشید اگکر رنگ این ابر در افق زرد یا متمایل به قرمز روشن باشد معمولاً این علامت مناسب برای هوای خوب فرد است.

لذا نام ابری که دارای و یا همراه با لغت نیمبو یا نیمبوس باشد به معنی باران زا بودن آن ابر است.

نکته: بعلت اهمیت خاص ابرکومولو نیمبوس که همیشه همراه با توربولانس TURBULANCE باران شدید HEAVY RAIN- رعد و برق THUNDER می‎باشد خلبانان این ابر را به نام (SEA BEE) می گویند.

یکی از کتب پراهمیت سازمان جهانی هواشناسی WMO کتاب اطلس ابر است که با مراجعه به آن و مطالعه عمیق در مورد انواع ابر- ساخت و ارتفاع آن می‎توان اطلاعات دقیقتری درباره ابر به دست آورد.

باستناد کتاب دیربانی ابر به شماره 407 : WMO : NO ارتفاع ابر بر حسب عرضهای مختلف به قرار زیر است:

ارتفاع ابر در منطقه قطبی مناطق معتدله منطقه حاره

بالا- پا(25000 تا 10000) پا(45000 تا 16500) پا(60000 تا 20000)

متوسط - پا(13000 تا 6500) پا(23000تا 6500) پا(25000تا 6500)

پائین- پا(6500 تا سطح زمین) پا(6500تا سطح زمین) پا(6500تا سطح زمین)

این ابر بر اثر نوسانات و جنبشهایی که در لایه نازکی از ابر سیروس یا سیرواستراتوس قرار دارند و در دمای خاصی نیز ناپایدار هستند شکل می گیرند. بهرحال این ناپایداری معمولاً در زمان محدودی انجام می‎شود.

ابر سیروس و سیرواستراتوس در بعضی اوقات سریعاً تبدیل به ابر سیروکومولوس شده ولی بعد از مدت کمی فرم اصلی خود را به دست می آورند که هیچگونه نشانه ای از ابر سیروکومولوس CIRRO COMULUS (Cc) در آن مشاهده نمی‎شود. این نوع ابر غالباً بشکل کرکهای منگوله ای دیده می‎شود و معمولاً این نوع ابر همراه با هوای خوب می‎باشد.

اگر ضخامت این ابر افزایش یافته و سایه آن نیز تیره تر شده و بعد از آن همراه با ابر آلتواستراتوس باشد احتمال وقوع باد و باران موجود است.

ب- ابرهای متوسط MEDIUM OR MIDDLE CLOUDS

1- ابر آلتوکومولوس ALTOCUMULUS (Ac)

این نوع ابر شبیه توده عظیمی از حبابهای کوچک که به رنگ سفید یا مایل به خاکستری است و بعضی قسمتهای آن دارای سایه است دیده می‎شود. حبابهای تشکیل شده این ابر همراه با نظم خاصی پهلوی هم قرار دارند. اگر در ارتفاعات بالا باد شدید در حال وزش باشد این ابر تغییر شکل یافته و به صورت عدسی های پراکنده در یک یا چند لایه ملاحظه می‎شود.

این نوع ابر را آلتوکومولوس لنتی کولاریس ALTOCUMULUS LINTI CULARIS یا آلتوکومولوس عدسی شکل گویند.

شناخت این نوع ابر برای خلبانان هواپیماهای کوچک دارای اهمیت است زیرا با مشاهده این ابر می‎توان به باد شدید در ارتفاع برابر با این لایه پی برد. در ابر Ac خورشید و ماه به سختی دیده می‎شوند و با افزایش ضخامت آن دیگر مشاهده نمی‎شوند.

2- ابر سیرواستراتوس CIRRO STRATUS (CS)

این نوع ابر بصورت تور خیلی نازک در آسمان دیده می‎شود و خورشید و ماه از ماورا، آن قابل رویت اند.

رنگ این ابر سفید متمایل به شیری است. بعلت انعکاس و نحوه شکست نور خورشید یا ماه بر روی کریستالهای یخ آن همواره هاله ای در اطراف خورشید و ماه ملاحظه می‎شود.

با افزایش بخار آب و ضخیم شدن ابر سیرواستراتوس قطر هاله کوچکتر می‎شود. میانگین ارتفاع این ابر از سطح دریای آزاد (ALTI TUDE) حدود 28000 پا است.

اگر این ابر مانند ابر سیروس در اثر تراکم مجدد بخار آب در ارتفاعات بالای ابر Cu کومولوس و یا Cb کومولونیمبوس تشکیل شود و اگر ضخامت ابر سیرواستراتوس که بعد از ابر سیروس ظاهر می‎شود زیاد شده و پس از آن با ابر آلتواستراتوس مشاهده شود با احتمال حدود 80% بارندگی در 24 یا 48 ساعت آینده موجود می‎باشد.

3- ابر سیرو کومولوس CIRRO COMULUS (Cc)

این ابر به صورت منگوله های ریز یا درشت بوده و معمولاً بدون سایه می‎باشد ولی گاهی در اثر ضخیم شدن این ابر کمی در مقابل نور خورشید مشاهده می‎شود. میانگین ارتفاع این ابر حدود 22000 پا از سطح دریای آزاد است.

ذیلاً نمونه های مختلف آلتوکومولوس همراه با توضیحات مختصر آن ارائه می‎شود.

ابر آلتوکومولوس نوع 3 بنام ALTOCUMULUS TRANSLUSIDUS

ابر آلتوکومولوس ترانس لوسی دوس ALTOCUMULUS TRANSLUSIDUS

قسمت اعزم این ابر تقریباً همگی در یک لایه هستند و ضمناً قسمت اعزم آن شفاف است این ابر دارای ضخامت مساوی و یکنواخت است با وجود آنکه اغلب آنها پیوسته است ولی در بین آنها فواصلی وجود دارد که آسمان از آنها دیده می‎شود. این ابر درکلیه فصول دیده می‎شود و تقریباً نشانه پایداری هوا است.

- ابر آلتواستراتوس (As) ALTOSTRATUS

این ابر مایل به خاکستری یا مایل به آبی به صورت ورقه ای یا لایه ای شیاردار بوده که ظاهرش به صورت رشته رشته یا یکنواخت است. این ابر قسمتی یا تمامی آسمان را می پوشاند. بعضی از قسمتهای این ابر بقدری نازک است که حداقل فقط محل خورشید را از پشت آن می توان دید و از این نظر شبیه شیشه مات است در این ابر دیگر هاله دیده نمی شود.

ارتفاع تقریبی این ابر حدود 13000 پا از سطح زمین است. هنگامیکه ابر آلتواستراتوس در ادامه ابر سیروس و سیراستراتوس باشد احتمال وقوع بارندگی در شش تا 14 ساعت آینده حدود 90% است. مساله مهم این ابر ضخامت ان است که در مواقع مختلف از 1000 پا تا 7000 پا تغییر می کند.

ج- ابرهای پائین LOW- CLOUDS

1- ابر استراتوکومولوس (Sc) STRATO COMULUS

این نوع ابر به صورت تکه های گسترده یا به صورت لایه ای یا به صورت غلطک ها مشاهده می شود. کوچکترین تکه این ابر به طور منظم گسترده شده و آسمان را پوشانیده و برنگ خاکستری که در بعضی قسمتهای آن تیره و کدر است مشاهده می شود.

این نوع ابر از پایین و به صورت گسترده و یکنواخت مشاهده می شود و بعضی از قسمتهای آن کم ضخامت و در نتیجه رنگ آن خاکستری و رنگ بعضی قسمتها که ضخامت زیادی دارند تیره است. شکل ظاهری این ابر به صورت تکه های گرد و غلنبه با غلتکهای پهلوی هم می باشد و گاهی نیز جدا از هم قرار می گیرند. لذا چنانچه این ابر تمامی آسمان را پوشانیده باشد شخص ناظر آن را به صورت امواج مشاهده می کند.

ابر استراتوکومولوس (SC) در زمستان بیشتر مشاهده شده و ارتفاع کف آن پایین تر از حد معمول بوده و حدود 1000 پا از سطح دریای آزاد است. میانگین ضخامت این ابر حدود 1400 پا است لذا می توان گفت که این ابر دارای ضخامت کمی است ولی گاهی نیز کاملاً توسعه یافته و ضخیم میشود و هوای تیره ای را ایجاد می کند. بعضی مواقع قسمتهایی از این ابر که ضخامت کمی دارند شکسته شده و نور خورشید از این شکافها به زمین می تابد و گاهی نیز برای چند روز متوالی آسمان پوشیده از این ابر باقی می ماند.

معمولاً در قسمتهای تیره این ابر جریانات عمودی (UP- DRAFT) وجود داشته که باعث تکانهای شدید هواپیمائی که در بالا و پایین این ابر پرواز می کنند می شود.

هنگامی که این ابر به صورت غلتکهای خوابیده و پهلوی هم مشاهده می شوند این دلیل خوبیست برای وجود باد در آن ارتفاع. اگر هنگام مشاهده این ابر باد در سطح زمین قوی نباشد در این صورت می توان انتظار داشت که در ارتفاع بالای لایه این ابر باد قوی موجود است.

2- ابر نیمبواستراتوس (Ns) NIMBO STRATUS

ابر نیمبواستراتوس در لایه های مختلف و در سطح پایین تشکیل می شود و تقریباً یکدست و برنگ خاکستری تیره است. ابر نیمبواستراتوس از تغییر شکل ابر آلتواستراتوس که به سمت پایین ضخیم شده و گسترش یافته ایجاد می شود و گاهی نیز کف آن به سمت پایین کشیده می شود و ابتدا به صورت ابرهای پایین و تکه تکه که بسمت زمین سرازیر است دیده می شود که بعداً این ابرها بهم می پیوندند وتقریباً یک لایه یک نواخت ایجاد می کنند. پس از پایان بارندگی این ابر شکسته می شود. در زیر این ابر اکثراً ابرهای ناهموار و سیاه رنگ مشاهده می شود.

ابر نیمبواستراتوس به طور معمول ابر باران زا است ولی باران شدید تولید نکرده بلکه باران و برف باریده از این ابر معمولاً مداوم است. کف این ابر ندرتاً از 6500 پا از زمین تجاوز می کند و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد بطور مشخص تغییر می کند ولی ارتفاع معمولی آن حدود 2000 پا از سطح دریای آزاد MSl است. مدت تداوم فعالیت این ابر بستگی به میزان گسترش و بزرگی آن و نیز به شرایط هوای متلاطم همراه با این ابر دارد.

معمولاً فعالیت این نوع ابر فقط چند ساعت است ولی در زمستان ممکن است برای چندین روز فعالیت داشته باشد.

افزایش فشار بارومتر و تغییر جهت باد از علائم مشخصه باز شدن هواست.

3- ابر استراتوس ST RATUS

ابریست در ارتفاع پایین که به صورت یکنواخت کلیه آسمان را می پوشاند و شبیه مه است ولی بر روی زمین گسترش ندارد. اگر ضخامت ابر استراتوس کم باشد آسمان ظاهری غبار آلود خواهد داشت ولی در دیگر زمانها این ابر بصورت یکدست مشاهده می شود که در واقع ضخامت آن به چند صد پا خواهد رسید.

هنگامی که این ابر شکسته می شود و تبدیل به فراکتواستراتوس FRACTOSTRATUS می شود. ابر فراکتواستراتوس Fsبا هر نوع ابر دیگر می تواند همراه باشد. این ابر هنگامی بارندگی و پس از آن معمولاً در بین ابرهای نیمبواستراتوس (Ns) شکل می گیرد.