دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
مقاله بررسی اصل ولایت و ولایت حضرت علی (ع) بعد از پیامبر در 39 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
شرح صفحه
مقدمه...............................................................................................................
موضع رسول اکرم (ص) در مورد آینده..................................................
الف- مسأله اول.............................................................................................
ب- مسأله دوم...............................................................................................
ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم (1).......................................................
آیه تبلیغ...........................................................................................................
شأن نزول آیه................................................................................................
مراد از مولی..................................................................................................
ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم(2) .......................................................
آیه اکمال........................................................................................................
مراد از الیوم چه روزی است؟ .............................................................................
الف- نظر زمخشری .....................................................................................
ب- عدهای گفتهاند مراد از «الیوم» روز فتح مکهاست!.............................
ب: روز عرفه..................................................................................................
ت: مراد از «الیوم» روز عید غدیر خم است. .............................................
شأن نزول آیه
شواهد و قرائن موجود در آیه..............................................................................
آخرین سخن............................................................................................................
فهرست منابع..................................................................................................
مقدمه:
انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنو الذین یقیمون الصلواة و یوتون الزکاه و هم راکعون[1]
«ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حال رکوع زکات میدهند»
آیة بالا که به حق «آیه ولایت» نامه گرفته است مطالب ارزشمندی در باب ولایت خدا، پیامبر (ص) و امیرمؤنان علی (ع) استفاده و میشود که برای رعایت اختصار مربیان بعضی از آن مطالب که مناسبت بیشتری با بحث دارد، سبزه میکنیم.
الف- تنها خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و مؤمنان بر پا دارندة نماز و پرداخت کنندة زکات در حال رکوع، دارای حق ولایت و حکومت بر مؤمنان هستند.
خدواند پس از بر حذر داشتن مؤمنان از پذیرفتن ولایت و سرپرستی ناروای کافران، با جملة (انما ولیکم الله…. ) به معرفی آنان که شایستة ولایت هستند پرداخته و مؤمنان را به پذیرش ولایت آنان ارشاد کرده است.
اصل ولایت و حکومت در مرحلة نخست از آن خداوند متعال است و ولایت پیامبر و مؤمنانی که در حال رکوع زکات میدهند، در طول ولایت خداوند است و پرتوی از حاکمیت او.
ب- پرداخت زکات در حال رکوع - نشانه فرد تعیینشده برای حکومت و ولایت است. شهید مطهری نوشته است:
«آیه. مطلب را به شکلی بیان میکند که عمومیت بردار نیست، و به هیچ وجه نمیتوان احتمال داد که این آیه نیز در صد بیان وارء اثباتی عام است؟ [2] زیرا قرآن در اینجا در صدد بیان یک قانون کلی نیست، نمیخواهد استجاب یا وجوب اداء زکات در حال رکوع را بیان کند و به عنوان تشریع یک مندوب یا یک فریضه اسلامی جعل قانون کند. بلکه اشاره به عمل واقع شدهای که فردی در خارج انجام داده و اکنون قرآن، عمل را مصرف آن فرد قرار داده و به نحو کفایه حکمی را که همان ولایت خواص است اثبات میکند.»[3]
حال باید دید آن شخص معین کیست و این ولایتی که خداوند متعال را برای او ثابت کرده است، چه نوع ولایتی است؟
بر اساس شأن نزولهای متعدد و روایات بسیار، شخصیت مورد نظر در آیه شریفه حضرت امیرالمؤمنان، علی بن ابیطالب (ع)، است، بنابراین، از آیه شریفه استفاده میشود که ولایت و سرپرستی بر مؤمنان، از آن خدا، رسول او و علی بن ابی طالب (ع)، است.
مفسران شیعه و اهل سنت گرچه شأن نزول آیه را با روایتهای مختلف گزارش کردهاند؛ اما تمام این گزارشها در یک مطلب مشترکاند و آن مطلب این که آیه در شأن امیر مؤمنان علی (ع) نازل شده وآن مؤمن بر پا دارند. نماز و ادا کننده زکات د رحال رکوع کسی بر علی (ع)، نیست.[4]
حال سوال اینکه چرا خداوند متعال به صراحت نام علی (ع) را ذکر نکرده بلکه با کنایه ذکر کرده است؟
مفسران و متکلمان شیعه پاسخهای گوناگونی دادهاند، اما به پاسخی که امام صادق (ع) و امام علی (ع)، از شبه بالا فرمودهاند بدین فرح است. از امام صادق (ع) پرسیدند چرا خداوند متعال نام علی (ع) را به صراحت در قرآن کریم ذکر نکرده است؟ حضرت در پاسخ فرمودند. آیا وقتی خداوند متعال در قرآن کریم حکم نماز را بیان فرمود، کیفیت خواندن آن و تعداد رکعات را هم بیان کرد؟
روای گفت؛ نه! آیا به جز پیامبر گرامی اسلام (ص) چه کسی موظف بود که کیفیت خواندن نماز و تعداد رکعات آن را تعیین کند؟ آیا مردم از کجا فهمیدند که زکات به چه چیزهایی تعلق میگیرد و حد نصاب هر چیز برای تعلق زکات چیست؟ آیا غیر از این بود که تبیین و تفضیل کلیات به عهده پیامبر (ص) بوده است. خداوند متعادل میفرماید:
لتبین للناس ما نزل الیهم[5]
« تا برای مردم آنچه را به سویشان فرستاده شد تبیین کنی»
در مسأله ولایت نیز خداوند در آیه « اطیعوالله . . . » بیان کرد که اطلاعات اولوالامر واجب است و تعیین مصداق را به عهده پیامبر گذاشت.[6]
امام علی (ع) در مناظرهاش با زندیقی دربارة آیه « انما ولیکم . . . » فرمودند:
« در میان امت هیچ اختلافی نیست که در آن روزگار جز یک نفر کسی دیگر در حال رکوع زکات نداده است و اگر نام آن شخص به صراحت در قران کریم ذکر میشد نام و قضیلتش را حذف میکردند. این رمز و رموز دیگری را که از قرآن برایت گفتم به این جهت به صورت رمز در قرآن کریم آمده است که تحریف گران از آن بی خبر بمانند و این حقایق به دست تو و امثال تو برسد».[7]
اگر مراد از جمله « والذین آمنوا …. » علی (ع) است چرا خداوند متعال به صورت جمع بیان فرموده است؟
1- جهت ترغیب مردم
زمخشری، یکی از مفسران بزرگ اهل سنت در پاسخ این پرسش نوشته است:
«این آیه در شأن علی (ع) نازل شده و سر این که لفظ جمع در آیه آمده است. با این که اشاره به یک فرد دارد برای آن است که مردم را به چنین کاری ترغیب کند. و بیان کند که بر مؤمنان لازم است که بر خیر و نیکی به تهیدستان کوشا باشند؛ بهطوری که حتی به اندازه یک نماز آن را تأخیر نیندازند.»[8]
2- متعارف بودن جمع در فرد
شهید مطهری نوشته است:
«این سبک سخن که یک که یک حادثه شخصی مربوط به فرد معین به لفظ جمع بیان شود در قرآن کریم بی نظیر نیست، مثلاً میفرماید:
«یقولون لئن رجعنا الی المدینة لیخرجن الاغر منها الاذل»[9]
«میگوینتد اگر به مدینه برگشتیم، عزیزتر خوارتر را بیرون میکند.»
قرآن کریم در این آیه به داستان واقع شدهای اشاره میکند و میفرماید: «میگویند . . . با این که ، گویند، یک نفرد «عبداله بن ابی» بیش نبوده است. که این که در عرف امروزه ما نیز این مطلب متداول است، میگوییم: میگویند چنین و چنان: با اینکه گویند، یک نفر بیش نیست.»[10]
علامه طباطبائی در پاسخ این پرسش نوشته است:
«اطلاق جملة بالا شامل تمامی انواع محنتها میشود، چه آن آزارهایی که ممکن بود در مقابل تبلیغ این حکم ببیند و چه غیر آن . . . خطرهای محتمل در ابلاغ پیام یا این بوده که آن جناب را در حین تبلیغ پیام به قتل رسانند و یا ب راو شوریده و اوضاع را دگرگون سازند و یا او را به باد تهمتهایی که باعث ارتداد مردم شود بگیرند و یا حیلهای به کار برند که این حکم را قبل از آن که به مرحله عمل برسد خفته کرد. و ناکام بگذارند. اما خدای متعال به پیامبرش فرمان میدهد که پیام را به مردم ابلاغ کن و از این خطرها ترسی نداشته باش که خداوند تو را از آسب مردمان حفظ میکند.»[11]
ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم(2)
2- آیه الکمال
الیوم یتس الذین کفروامن دینکم فلا تخشوهم و خشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتصمت علیمکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا[12]
مهمترین بحثی که در این آیه وجود دارد این است که منظور از الیوم که در دو جمله بالا تکرار شده است چه روزی است؟ یعنی کدام روز است که این چهار جهت در آن جمع شده است: هم کافران درآن مأیوس شدند، هم دین کامل شد، هم نعمت خدا تام و تمام گردید. و هم خداوند به آئین اسلام به عنوان آئیننهایی مردم جهان راضی شد. در میا مفسران در این جا سخن بسیار است، ولی آنچه جای شک نیست این که چنین روزی باید روز بسیار مهم در تاریخ زندگی پیامبر باشد، نه یک روز ساده و معمولی از این رو، در بعضی از روایات آمده است که یهودیان و نطارا با شنیدن این آیه گفتند اگر چنین آیهای درکتاب آیهای در کتاب آسمانی نقل شده بود ما آن روز را روز عید قرار میدادیم.
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 235 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 145 |
مقاله بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران در 145 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست جدولها
عنوان ........................................................................................................................ صفحه
جدول 1-1- تفسیر کیفی معادلهای هوشبر آزمون ماتریسهای پیشرو............................................. 7
جدول 1-4- یافتههای توصیفی نمرات رضایت زناشویی وهوش مردان ......................................... 123
جدول 2-4 - یافتههای توصیفی نمرات رضایت زناشویی وهوش زنان............................................ 123
جدول 3-4- یافتههای توصیفی نمرات رضایت زناشویی مردان وزنان ............................................ 124
جدول 4-4- یافتههای توصیفی نمرات هوش مردان وزنان ............................................................... 125
جدول 5-4- ضریب همبستگی بین رضایت زناشویی وهوش مردان............................................... 126
جدول 6-4- ضریب همبستگی بین رضایت زناشویی وهوش زنان ................................................. 127
جدول 7-4- نتایج آزمون tمستقل برای رضایت زناشویی مردان وزنان ........................................ 128
جدول 8-4- نتایج آزمون t مستقل برای هوش مردان وزنان ........................................................... 128
فهرست نمودارها
عنوان ........................................................................................................................ صفحه
نمودار 1-4........................................................................................................................................................ 124 میانگین نمرات رضایت زناشویی وهوش مردان وزنان
نمودار 2-4........................................................................................................................................................ 125 میانگین نمرات رضایت زناشویی مردان وزنان
نمودار 3-4........................................................................................................................................................ 126 میانگین نمرات هوش مردان وزنان
فهرست مطالب
عنوان ........................................................................................................................ صفحه
چکیده
مقدمه................................................................................................................................................................... 1
فصل اول :گستره علمی موضوع پژوهش
1- موضوع پژوهش.......................................................................................................................................... 4
2- هدفهای پژوهش ....................................................................................................................................... 4
3- امکان بررسی موضوع پژوهش واهمیت آن ...................................................................................... 5
4- سؤالهای پژوهش ...................................................................................................................................... 5
5- فرضیههای پژوهش................................................................................................................................... 6
6- متغیرها وتعریف عملیاتی آنها................................................................................................................ 6
خلاصه................................................................................................................................................................. 8
فصل دوم:ادبیات وپیشینه تحقیق
تعریف رضایت................................................................................................................................................ 10
تعریف رضایتمندی زناشویی.......................................................................................................................... 11
ازدواج ............................................................................................................................................................... 12
تعریف ازدواج .................................................................................................................................................... 12
فوائد ازدواج........................................................................................................................................................ 13
ازدواج دختر وپسر ریشههای دوران کودکی .............................................. 14
افکار مسموم .......................................................................... 17
بهداشت روانی ......................................................................... 17
بهداشت روانی از دیدگاه اسلام وعرفان .................................................. 20
مهمترین عوامل برای ازدواجهای موفق................................................... 20
پختگی روانی ورشد عاطفی فکری طرفین................................................ 20
طرز تفکر وعقاید وتمایلات .............................................................. 21
طرز تلقی ونگرشها ..................................................................... 22
عقاید مذهبی .......................................................................... 23
اختلافات طبقاتی ...................................................................... 23
میزان تحصیلات ....................................................................... 24
توافق وطرز فکر درباره امورجنسی ...................................................... 24
تولد فرزند.............................................................................. 25
تعداد فرزندان.......................................................................... 26
اخلاق ................................................................................. 26
دخالت اطرافیان وبستگان ............................................................... 27
تفاوت سنی بین زن وشوهر ............................................................ 27
رابطه با اولیا ........................................................................... 28
ویژگیهایی که در امر زناشویی نقش منفی دارد............................................ 29
وجوهی از اختلافات زناشویی ...................................................................................................................... 31
نیازهای احساسی زن ومرد............................................................................................................................. 31
چگونه میتوان در زندگی خوشبخت بود................................................................................................... 32
نیاز اساسی ازدواج موفق................................................................................................................................. 33
نقش زن در زندگی امروز .............................................................................................................................. 35
زن در نقش همسری ...................................................................................................................................... 35
موقعیت زن در اسلام ..................................................................................................................................... 36
ازدواج از نظر اسلام.......................................................................................................................................... 37
سختگیری در مسئله ازدواج.......................................................................................................................... 38
اهداف والای ازدواج در اسلام....................................................................................................................... 38
معیارهای انتخاب همسر ............................................................................................................................... 40
خواستگاری......................................................................................................................................................... 42
مهریه.................................................................................................................................................................... 42
جهیزیه ............................................................................................................................................................... 43
عقد وعروسی...................................................................................................................................................... 44
حقوق زن وشوهر.............................................................................................................................................. 45
رفتار...................................................................................................................................................................... 46
گفتار..................................................................................................................................................................... 46
هدف زندگی ازدید قرآن ............................................................................................................................... 46
اساس رابطه زناشویی از نظر قرآن کریم .................................................................................................. 47
خانواده................................................................................................................................................................. 48
تیپهای خانواده................................................................................................................................................... 49
خانواده متزلزل . .............................................................................................................................................. 50
خانواده متعادل.................................................................................................................................................. 50
خانواده متکامل.................................................................................................................................................. 50
ویژگیهای ارتباط سالم زن و شوهر.............................................................................................................. 51
ویژگیهای ارتباط ناسالم زن و شوهر............................................................................................................ 52
توصیههایی برای زن وشوهرها...................................................................................................................... 53
شیوههای کاربردی برای رسیدن به تفاهم ............................................................................................... 53
طلاق........................................................................................................................... 54
خانواده گسسته ........................................................................................................................................... 56
اختلافات خانوادگی ......................................................................................................................................... 56
تاثیر فروپاشی ازدواج وجامعه........................................................................................................................ 57
انواع عوارض بعد از طلاق.............................................................................................................................. 58
تدابیر اسلام برای پیشگیری از طلاق......................................................................................................... 59
هوش................................................................................................................................................................... 60
تعریف هوش...................................................................................................................................................... 60
وضعیت هوش در سازمان واعمال ذهنی .................................................................................................. 63
هوش عملی وهوش نظری............................................................................................................................. 64
هوش واستعدادهای دیگر............................................................................................................................... 65
ماهیت عامل g ................................................................................................................................................ 67
تست هوش چیست......................................................................................................................................... 67
بهره هوشی (هوشبهر )چیست...................................................................................................................... 67
بهره هوشی وتوانائیهای دیگر ذهنی............................................................................................................. 69
ماهیت هوش .................................................................................................................................................... 70
الف- هوش بعنوان توان درک رابطه........................................................................................................... 71
ب- هوش بعنوان توان سازگاری با موقعیتهای جدید............................................................................ 71
پ- هوش بعنوان ظرفیت یادگیری ............................................................................................................ 72
ت- هوش بعنوان قدرت وتفکر انتزاعی .................................................................................................... 72
عوامل موثر در رشد هوش ............................................................................................................................ 72
نقش محیط ووراثت در تشکیل هوش........................................................................................................ 73
1- وراثت وهوش.............................................................................................................................................. 73
2- ازدواج میان خویشاوندان وهوش ......................................................................................................... 75
3- هوش چگونه به ارث میرسد.................................................................................................................. 75
4- محیط وهوش............................................................................................................................................. 75
5- نقش زمان در تشکیل هوش................................................................................................................... 76
6- عوامل محیطی موثر در رشد هوش...................................................................................................... 77
آزمون استانداردشده هوش............................................................................................................................ 78
آزمونهای هوش ................................................................................................................................................ 80
آزمونهای گروهی............................................................................................................................................... 81
آزمونهای فردی هوش...................................................................................................................................... 82
دیدگاه نظری مختلف از مفهوم هوش......................................................................................................... 83
نظریههای معاصر هوش.................................................................................................................................. 84
الف: نظریههای عاملی هوش.......................................................................................................................... 85
نظریه دوعاملی اسپیرمن................................................................................................................................. 86
نظریه سلسله مراتبی........................................................................................................................................ 87
نظریه چند عاملی ترستون............................................................................................................................. 88
نظریه سه بعدی گیلفورد................................................................................................................................ 89
نظریه کتل درباره هوش متبلور وهوش سیال.......................................................................................... 90
نظریه دوسطحی جنسن................................................................................................................................. 91
ب: نظریههای فرایند مداری هوش.............................................................................................................. 92
نظریه شناختی پیاژه درباره هوش............................................................................................................... 93
نظریه بازنمایی برونر......................................................................................................................................... 95
مروری بر نتایج تحقیقات به عمل آمده در زمینه رضامندی زناشویی درداخل وخارج کشور..... 95
خلاصه ................................................................................................................................................................ 107
فصل سوم: فرایند روش شناختی بررسی تجربه موضوع
1-انتخاب نمونه................................................................................................................................................ 114
1-1- جامعه مورد بررسی............................................................................................................................. 114
2-1 روش نمونه گیری ................................................................................................................................. 115
3-1 نمونه منتخب.......................................................................................................................................... 115
2-ابزار وروش اجرای پژوهش....................................................................................................................... 115
1-1 ابزار پژوهش ........................................................................................................................................... 115
2-2 آزمون رضایتمندی زناشویی ENRICH...................................................................................... 115
3-2روش نمره گذاری پرسشنامه رضایتمندی زناشویی ENRICH............................................. 119
4-2آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون RAIVEN.............................................. 120
5-2شیوه نمره گذاری ماتریسهای پیشرونده ریون RAIVEN................................. 120
6-2 روش اجرای پژوهش............................................................................................................................. 121
3-طرح پژوهش وروشهای آماری................................................................................................................. 121
1-1- معرفی طرحهای پژوهش .................................................................................................................. 121
1-2-روشهای آماری وتحلیل دادهها ......................................................................................................... 121
خلاصه................................................................................................................................................................. 122
فصل چهارم:ارائه وتحلیل نتایج کمی
1-یافتههای توصیفی ..................................................................................................................................... 123
2-یافتههای مربوط به تحلیل نتایج در چار چوب فرضیهها ............................................................... 126
خلاصه ................................................................................................................................................................ 128
فصل پنجم : بحث ونتایج کمی
1-بحث وبررسی درباره یافتهها ................................................................................................................... 130
2-تفسیر نهایی ................................................................................................................................................ 131
3-محدودیتهای پژوهش ................................................................................................................................ 137
4-پیشنهادات..................................................................................................................................................... 138
منابع........................................................................................................................... 139
پیوستها
جدول دادههای خام مردان............................................................................................................................ 142
جدول داده های خام زنان.............................................................................................................................. 143
جدول نمرات رضایت زناشویی وهوش مردان........................................................................................... 144
جدول نمرات رضایت زناشویی وهوش زنان............................................................................................. 146
پرسشنامه رضایت زناشویی ........................................................................................................................... 148
برگ نمره گذاری ماتریسهای پیشرونده ریون........................................................................................... 150
فهرست جدولها
فهرست نمودارها
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی وهوش همسران صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع پس رویدادی بود واز طریق نمونهگیری در دسترس، 60نفر زن وشوهر (30زوج ) انتخاب شدند .ابراز پژوهش شامل پرسشنامه 47سوالی رضایت زناشویی Enrich وماتریسهای پیشرونده ریون بود.فرضیه تحقیق با استفاده از روش همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه ،در سطح اطمینان 99%دو فرضیه تحقیق یکی مبنی بر رابطه بین رضایت زناشویی وهوش مردان ودیگری مبنی بر رابطه رضایت زناشویی وهوش زنان رد وفرض صفر مورد قبول واقع شد. دو فرضیه تحقیق بعدی با استفاده از روش t استودنت مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه ،هردو در سطح اطمینان 99%رد وفرض صفر مورد قبول واقع شد واین نتایج حاصل شد،بین رضایت زناشویی مردان وزنان وهمچنین بین هوش مردان وزنان تفاوت معناداری وجود ندارد.
مقدمه
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:هیچ چیز نزد خدا محبوبتر از خانه ای که به ازدواج آباد شود نیست و هیچ چیز نزد خدا منفورتر از آشیانهای که در اسلام بوسیله طلاق از هم بپاشد نیست(مشکینی، 1359 ، ص182).
همسرگزینی، ازدواج، تشکیل خانواده، فرزند و تربیت او همه مراحلی از امتحان بزرگ الهی است که یکی پس از دیگری از راه میرسند و آدمی باکوله بار معرفت و اختیار، چنگ در ریسمان توکل الهی میزند تا به اوج قلههای پر غرور تکامل قدم نهد و خود را بر کشد ، تا در نهایت راههای پر پیچ و خم زندگی مقام والای (و رضوان من الله اکبر )را احراز نماید. ادارة زندگی مشترک و تدبیر نیکوی خانواده، همچون سایر امور نیازمند دانش کافی،دل اگاهی و بصیرت است. موفقیت در این حوزه،مجاهدت و سعی وافر میطلبد ،تا بتواند بارقههای هدایت الهی را به سوی خود جذب کند،خانواده متعادل،یکی از آرمانهای تشکیل زندگی و آرزوی برتر هر زوج جوانی است (شرفی ،1377،ص 14).
زناشویی و تاسیس زندگی مشترک خانوادگی یک خواسته طبیعی است. که غرائزش در وجود انسانها نهاده شدهاست و این خود یکی از نعمتهای بزرگ الهی است (امینی،1363،ص 3).
یکی از انگیزههای زیبا و متعالی بشر ،گرایش او به تشکیل خانواده و داشتن فرزند است . زندگی خانوادکی بشر صددرصد طبیعی است .به این معنی که آفرینش انسان به گونهای است که او را به طور فطری و طبیعی به سوی تشکیل کانون خانوادگی و داشتن فرزند سوق میدهد . شواهد تاریخی نشان میدهد که انسان در تمام طول تاریخ،زندگی خانوادگی داشته است (سادات ،1377،ص 17).
اندیشمندانی که تاریخ را از سر بصیرت مطالعه کردهاند بر این باورند که در طول تاریخ هیچ رسم و قانونی به اندازه همسر گزینی و تشکیل خانواده اهمیت نداشته است . علـت این حقیقت آن است که ازدواج یک امر نوعی است نه شخصی. یعنی هدف آن بقاوپرورش واستمرار نوع بشر است (سادات ،1377، ص 18).
پس از تشکیل خانواده زن و مرد از روی عشق و محبت در خدمت یکدیگر در میآیند و هر یک خود را وقف آسایش و راحتی دیگری میکند . در مرحلة بعد، این دو در خدمت پرورش و رفاه فرزندان قرار میگبرند وبه این ترتیب از حصار تنگ خودخواهی تنها برای خود کارکردن و جز خود کسی را ندیدن ، تا حدی خارج میشوند ، عواطف و ویژگیهای روحی آنها با قرار گرفتن در محدودة این پیوند صیقل میخورد و جز خود ، دغدغة کس دیگری نیز در درون آنها بوجود میآید . این تمرین مناسبی برای مبارزه با خودبینی و خودخواهی است که اولین شرط رشد و کمال آدمی به حساب میآید . بسیاری از نیازهای اساسی انسان در خانواده تأمین میشود : نیاز زیستی و غریزی به جنس مخالف ، نیاز به محبت ، عاطفه ، نیاز به داشتن فرزند و0000 (سادات ، 1377، ص 19 ) .
امروزه اختلال در نظام مقدس خانواده و بیاعتنایی به اصول ضروری و ارزشهای آن است که پایه های اصلی خود زمین را به تباهی کشیده و دوران معاصر را به نام (بیگانگی انسان از انسان ) که به بیماری غیر قابل علاج (بیگانگی انسان از خویشتن ) منتهی گشته است ، سزاوار نمودهاست . توقع یک جامعة صالح و مجتمع قابل تفسیر با (حیات اجتماعی معقول) بدون اصلاح نظام خانواده کاملاً بیجا و خلاف حقیقت است (انصاریان ، 1377 ، ص 3 ) .
در جامعة ما اهمیت آشنایی با و ظایف و حقوق همسران و راه و رسم زندگی زناشویی آنچنان که باید برای همگان روشن نشده و آموزش قبل از ازدواج جایگاه لازم خود را نیافته است . لازم است زوجین قبل از تشکیل خانواده با شرکت در کلاسهای آموزشی ویژه ، با مطالعه کتابهای مفید و کسب اطلاعات از افراد صاحبنظر ، آگاهیهای لازم را کسب کنند . با این گونه آموزشهای اولیه میتوان از بروز بسیاری از مشکلات در خانوادهها پیشگیری کرد (سادات ، 1377 ، ص 42 ) .
طلاق کاخ سعادت زوجین را ویران میکند و برای فرزندان محنت و رنج پدید میآورد . سرنوشت کودک تیره میشود و او از هر یتیمی ، یتیم تر میشود . امکان اینکه زوجین خود پس از طلاق به راحتی برسند ، بسیار کم است . خلاصه آنکه کودک بیشاز پدر و مادر قربانی حادثه طلاق است و بر عقل چنین والدینی که فقط به فکر خویشند و فرزند را فراموش میکنند باید شک کرد (قائمی ، 1368 ، ص 254 ) .
از نگاه نافذ امام علی (ع) مؤمن کسی است که علیرغم قلبی غمگین ، چهرهای پرنشاط دارد و این بهترین میزان و ضابطه برای ارزیابی لیاقت زن یا شوهر در زندگی مشترک است. برای تعادل در زندگی ، باید چون چشمه از درون جوشید و خرمی و زیبایی آفرید و به دیگران مسرت حیات عرضه نمود . باید دستی از آستین همت بیرون آورد و گرد و غبار افسردگی را از چهرهها (به ویژه همسر) زدود و گل لبخند را بر لبان آنان ، رویاند (شرفی ، 1377 ، ص 108 ) .
گستره علمی موضوع مورد پژوهش
در این فصل به بیان موضوع پژوهش و هدفهای پژوهش و همچنین اهمیت و ارزش تحقیق ، سؤالهای پژوهش و فرضیههای تحقیق پرداخته شده سپس تعاریف عملیاتی از متغیرها ارائه شدهاست . در انتهای فصل خلاصهای از مطالب مطرح شده در فصل اول ارائه میشود.
1-موضوع پژوهش
موضوع این پژوهش بررسی رابطة رضایت زناشویی و هوش همسران توسط تست رضایت زناشویی و تست پیشرونده ریون میباشد .
2- هدفهای پژوهش
اولین هدف این پژوهش بررسی رابطة معنادار بودن رضایت زناشویی با هوش در مردان میباشد .
دومین هدف این پژوهش بررسی رابطة معنادار بودن رضایت زناشویی با هوش در زنان میباشد .
سومین هدف این پژوهش بررسی تفاوت معنادار بودن رضایت زناشویی مردان و زنان میباشد .
چهارمین هدف این پژوهش بررسی تفاوت معنادار بودن هوش مردان و زنان میباشد .
3- امکان بررسی موضوع پژوهش و اهمیت آن
مفهوم ومقصود زناشویی وازدواج درطی قرنها وشرایط اقتصادی و اجتماعی وجغرافیایی و غیره پیوسته دستخوش تحول و تغییر بوده و با عوامل و نیازمندیهای گوناگون درآمیخته است . لیکن امروزه مفهوم زناشویی و ازدواج با شرایط قرن حاضر براساس محبت ، همکاری ،همدردی ، تفاهم و فداکاری متقابل و زندگی مشترک زن و مرد استوار است . عمدهترین اهدافی که تاکنون برای تحقیقات و مطالعات مختلفی که پیرامون موضوع خانواده صورت گرفتهاست مشخص نمودن ضرورت و اهمیت نقش خانواده در جوامع مختلف در جهت رشد و پیشرفت و اعتلای اهداف آرمانی آن جامعه بوده است . به عبارت دیگر محققان مختلف از ابعاد مختلف جامعهشناسی، مردمشناسی ، روانشناسی و غیره سعی نمودهاند تا با ارائه راهکارهای جدید زمینههای تداوم و انسجام بیش از پیش خانواده را مهیا سازند . زیرا امروز دریافتهاند که تنها در سایه امنیت و آرامش خانواده است که میتوان فرزندانی سـالم و پـویـا تـربیت نمود و از آنـجا کـه زن در خـانـواده نـقش مهمـی در انسـجام و شکلگیری شخصیت افراد خانواده دارد و زمانی میتواند نقش خود را کاملتر انجام دهد که دارای رضایتمندی زناشویی بیشتری باشد . لذا رضایت زن در ازدواج موضو ع مورد مطالعه تحقیقات متعدد قرار گرفته است .
4- سؤالهای پژوهش
آیا بین رضایت زناشویی با هوش در مردان رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین رضایت زناشویی با هوش در زنان رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد؟
آیا بین هوش مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد؟
5- فرضیههای پژوهش
بین رضایت زناشویی با هوش در مردان رابطه معناداری وجود دارد .
بین رضایت زناشویی با هوش در زنان رابطه معناداری وجود دارد .
بین رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد .
بین هوش مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد .
6-متغیرها و تعریف عملیاتی آنها
متغیر پیش بینی کننده : در این پژوهش متغیر پیش بینی کننده هوش است . آلفرد بینه معتقد است که هوش توانایی فرد در قضاوت ،ادراک و استدلال درست است (اسکوئیلر و همکاران ،1372 ، ص 11 ) .
در این پژوهش متغیر هوش از طریق ماتریسهای پیشرونده ریون بزرگسالان ،60سؤالی سربهای (آ،
ب ، ت ، د ، ج ) اندازهگیری خواهدشد . جدول 1-1 تفسیر کیفی معادلهای هوشبهر آزمون ماتریسهای پیشرو را نشان میدهد .
دراین فصل، ابتدا یافتههای پژوهش را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم.سپس به تفسیر نهایی نتیجة پژوهش و پیامدهای آن میپردازیم . از آنجا که هر پژوهشی، احتمالاً با محدودیتهایی مواجه است، با مطرح کردن آن محدودیتها، در راستای برطرف کردن آنها ، پیشنهادهایی ارائه میشود.
1- بحث و بررسی دربارة یافتهها
به منظور افزایش آگاهی به جوانان در حال ازدواج و حفظ نظام خانواده و ایجاد آرامش و تربیت فرزندان سالم وصالح و بالاخره جلوگیری از گسسته شدن خانوادهها و طلاق،پژوهش حاضر با بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش در بین همسران انجام شد.
رضایت زناشویی بعنوان احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر موقعی که همه جنبههای ازدواجشان را در نظر بگیرند تعریف شد(ذوالفقار،1380،ص 64).
به عنوان یک نتیجة کلی میتوان گفت، رضایت قلبی مهمترین عامل در بقای پیوند زناشویی و چون روحی در پیکر روابط همسری است(سادات،1377،ص 156).
خانواده کانون محبت،فداکاری، تفاهم و همکاری است و نباید شیوههایی که با این اصول منافات دارد،در آن به کار گرفته شود(سادات، 1377، ص 142).
احترام به زنان و گرامی داشتن آنها و پرهیز از تندخویی و بدرفتاری نسبت به آنها بطور قطع یکی از شاخصهای اصلی در سنت اسلامی است( سادات، 1377،ص 116).
در روایتی از حضرت فاطمه (س) آمدهاست «ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشندهاند»(سادات، 1377، ص 117).
در این پژوهش ، فرضیههای تحقیق عبارت بودند از: بین رضایت زناشویی و هوش همسران رابطه معناداری وجود دارد و بین رضایت زناشویی و هوش همسران تفاوت معناداری وجود دارد و هدفهای پژوهش معنادار بودن رابطه رضایت زناشویی و هوش همسران و تفاوت معنادار بودن رضایت زناشویی و هوش در همسران میباشد. با استفاده از پرسشنامه 47 سؤالی رضایت زناشویی و ماتریسهای پیشرونده ریون بزرگسالان 60 سؤالی متغیرهای رضایت زناشویی و هوش مورد بررسی قرار گرفتند. چون میانگین رضایت زناشویی مردان43/53 و زنان33/52 دراین پژوهش نشانگر رضایت نسبی و همچنین نمره هوش آزمودنیهای مرد93/117 و آزمودنیهای زن13/116 دراین پژوهش نشانه افراد باهوش و ممتاز میباشند .
با استفاده از روش همبستگی پیرسون ، ضریب همبستگی بین این دو متغیر محاسبه شد. ضریب همبستگی 071/0و 059/0 نشانة نبودن همبستگی بین رضایت زناشویی و هوش همسران بود که در سطح 99 درصد اطمینان و یک درصد خطا فرض صفر قبول و فرض تحقیق ردشد.
همچنین با استفاده از روشt استودنت، تفاوت معناداری دوگروه مستقل بین این دو متغیر محاسبه شد(79/0=t)،(93/0=t)نشانة نبودن تفاوت معناداری بین رضایت زناشویی و هوش همسران بود که در سطح 99 درصد اطمینان و یک درصد خطا ، فرض صفر قبول و فرض تحقیق ردشد.
2- تفسیر نهایی
توجه ویژه اسلام به نهاد خانواده سبب شدهاست که این نهاد از موقعیتی ویژه در میان مسلمانان برخوردار شود. نظام خانوادگی اسلام با تکیه بر مبانی فطری و طبیعی ، ظریفترین نکتهها را در روابط میان زن و شوهر مورد توجه قرار میدهد و آیینی مدون را برای زندگی زناشویی بنا مینهد. یکی از اصولی که اسلام همواره به آن توجه دارد، رونق بخشیدن به خانواده و گرمی و استحکام این کانون است ، به گونهای که با هر عاملی که ممکناست از گرمی روابط زناشویی بکاهد، بشدت مبارزه کردهاست.در تعالیم اسلامی انجام وظایف همسرداری و مراعات اخلاق خانواده از بهترین عبادتها بشمار میرود و به این وسیله، طرفهای ازدواج به خدا نزدیک میشوند و بر مراتب بندگی و تقرب خود میافزایند ، از این رو، در جهان بینی اسلامی خانواده در هالهای از قداست قرار میگیرد ومفهومی ملکوتی مییابد و این ، همان زیر بنای مستحکمی است که نهاد خانواده را از سردی و سستی حفظ میکند و بر بالندگی آن میافزاید. در جامعة ما گروهی از مردم که بنا به علل فرهنگی، شیوة زندگی غربی را برگزیدهاند و زندگی خود را از بعد اخلاقی تهی ساختهاند ، گرفتار همان مشکلاتی هستند که جوامع غربی با آن دست به گریبانند. کاهش عواطف خانوادگی و سستی بنیان خانواده از جملة این مشکلات است. بررسیهای آماری نشان میدهد که برخورداری زوجین از تحصیلات عالی بتنهایی قادر به تقویت کانون خانواده نیست بلکه آنچه مهم است داشتن فلسفه زندگی ارضاء کنندهای است که بتواند با تقویت انگیزههای معنوی و انسانی ، بر غنای محتوایی زندگی بیفزاید.از آثار ونتایج مهم رسوخ فرهنگ غربی در کشورهای مشرق زمین ، کاهش انگیزههای معنوی است که آثار آن در کلیة عرصه های زندگی بویژه در روابط خانوادگی آشکار شدهاست.با وجود این ، هنوز عواطف خانوادگی نیرومندی در جامعة ما وجود دارد که میتوان و باید با آگاه ساختن مردم از وظایف خانوادگی و بویژه همسرداری، این عواطف را در جهت درست هدایت کرد و از بروز ضعف وسستی درانگیزههای معنوی افراد خانواده جلوگیری نمود(سادات ،1377، ص 12،13).
موفقیت خانواده در درجه اول به این بستگی دارد که انتخاب همسر از روی آگاهی و با توجه به معیارهای درست صورت گیرد( سادات،1377،ص 22).
اگر تنها مسائل و ارزشهای مادی و ظاهری را ملاک تصمیم و انتخاب خود قرار دهیم دیگر نباید انتظار وفاداری و صمیمیت و فداکاری و عاطفه را داشته باشیم(سادات،1377، ص 23).
زن و شوهری که هر دو در مکتب دین تربیت یافتهاند اگر چه از قبل همدیگر را نمیشناختهاند ، در موارد اساسی نقاط مشترک فراوانی با هم دارند(سادات ، 1377، ص 24).
آنچه ادامه زندگی را با همسر ممکن میسازد، تنها زیبایی او نیست، وجود تفاهم و کمالات روحی و اخلاقی همسر در این میان نقش والاتری بر عهده دارد(سادات،1377، ص 28).
برای زن و مردی که با یکدیگر پیمان زناشویی میبندند و وارد زندگی مشترک میشوند، پرداختن به وظایف همسری و جلب رضایت خاطر همسر وبالاخره رونق بخشیدن به کانون خانواده از مهمترین امور است( سادات، 1377، ص 43).
لازمه عشق و محبت ایناست که هر یک از زوجین به فکر راحتی، رضایت و رفاه طرف مقابل باشد و از آزردن و ناراحت کردن او به طور جدی بپرهیزد و تا آنجا که بتواند وسایل رشد او را فراهم سازد(سادات ،1377،ص 44).
اساس روابط زن و شوهر را تفاهم،تواضع واحترام متقابل و در یک کلام رفاقت تشکیل میدهد(سادات،1377، ص 53).
در یک زندگی مشترک، زن و شوهر باید سعی کنند تمامی خصوصیات ، علایق و حساسیـتهای یکدیگر را بشناسند و کاری نکنند که درست در نقطة مقابل حساسیتهای طرف مقابل قرار گیرند(سادات،1377،ص 120).
سازگاری به معنای تسلیم طلبی یا همرنگ شدن با محیط اجتماعی و از دست دادن شخصیت نیست بلکه برخورد انعطاف آمیز برای پرهیز از اختلاف و درگیری است(سادات،1377، ص 127).
واقع بینی ویژگی بسیار مهم و با ارزشی است که در همة امور و از جمله در زندگی زناشویی نقشی بسیار مهم دارد(سادات،1377، ص 128).
خوشبختی در دارایی و تجمل و قدرت و مقام نیست بلکه در عشق وصفا و آرامش است(سادات، 1377،ص 134).
الگوی مطلوب برای خانواده ایناست که زن و مرد نقش خاص خود را داشته باشند و در کنار هم و مکمل هم عهدهدار وظایف خانواده گردند(سادات،1377،ص 140).
زن باید با پذیرفتن نقش مدیریتی مرد و همکاری با او در ادارة امور خانواده شالودة محکمی رابرای خانواده وتربیت فرزندان پیریزی نماید (سادات ،1377،ص 141).
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 126 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
مقاله بررسی اثر قلیا برروی پنبه در محیط مایکروویو در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مرسریزه بدون کشش (Caustisizing)......................................................................... 1
مرسریزاسیون......................................................................................................... 5
مرسریزاسیون نخ.................................................................................................... 6
مرسریزاسیون پارچه.............................................................................................. 7
ماشین مرسریزه زنجیرهای..................................................................................... 8
ماشینهای مرسریزه غلتکی.................................................................................... 9
چکیده:................................................................................................................... 11
مقدمه:................................................................................................................... 12
مواردی از کاربرد مایکروویو برای کالای پنبه ای:.............................................. 15
سفیدگری پنبه:...................................................................................................... 15
رنگرزی پنبه:......................................................................................................... 16
صابونی کردن پنبه:............................................................................................... 16
کاربرد مایکروویو درجداسازی پسماندهای آلی «فضولات» حشرهها که به الیاف چسبیدهاند.. 15
مراحل انجام عملیات:............................................................................................ 18
گرمایش دی الکتریک:............................................................................................ 19
گرمایش ریزموج:.................................................................................................. 20
واکنش بین ریزموج و ملکولها:.............................................................................. 22
تأثیر مایکروویو بر بدن انسان.............................................................................. 24
حساسیت فرکانسی بدن در مقابل امواج الکترومغناطیسی:................................... 27
مزایا و معایب کاربرد مایکروویو:........................................................................ 28
مزایا:..................................................................................................................... 28
معایب:................................................................................................................... 29
روش کار:............................................................................................................. 29
مشخصات فنی کالا............................................................................................... 31
مشخصات فنی دستگاه.......................................................................................... 32
شرح جدول برای NaOH...................................................................................... 34
شرح جدول برای KI............................................................................................. 35
شرح جدول برای CaCO3...................................................................................... 36
شرح جدول برای NH3.......................................................................................... 37
منابع:..................................................................................................................... 38
مرسریزه بدون کشش (Caustisizing)
پنبه در حالت آزاد در سود سوزآور جمع شده (آب رفته) و در نتیجه ارتجاعیت و حجم آن افزایش مییابد. این خاصیت سود سوزآور برای تولید پارچههای پنبهای با ارتجاعیت مثل لباس ورزشی، جوراب و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. مقدار جمعشدگی به غلظت سود سوزآور بستگی دارد بر اثر جمعشدگی پارچه، وزن در واحد سطح افزایش مییابد. مرسریزاسیون بدون کشش مقداری از جلای الیاف پنبه میکاهد ولی در عوض استحکام و میل جذبی آن برای رنگینه افزایش مییابد به علاوه پوشش الیاف پنبه نرسیده (مرده) در رنگرزی بهتر و رنگرزی یکنواختتر میگردد. در انجام مرسریزاسیون بدون کشش، استفاده از موادتر کننده مقاوم در مقابل قلیا، به یکنواختتر نمودن و سریعتر کردن عمل کمک میکند (Leophen U). غلظت سود سوزآور و مدت زمان لازم برای مرسریزه بدون کشش به کیفیت پارچه بستگی دارد.
محلولهای غلیظتر به زمان واکنش کوتاهتری احتیاج دارد. معمولاً برای مرسریزه بدون کشش، از سود سوزآور با غلظت 20 درجه بومه استفاده میگردد و زمان لازم با توجه به غلظت سود سوزآور حدود 40 تا 60 ثانیه می باشد. چنانچه به دلایل مکانیکی نتوان زمان واکنش را کم انتخاب نمود. لازم است که محلول سود سوزآور رقیقتر گردد (حدود 15 درجه بومی).
سادهترین روش مرسریزه بدون کشش، پد کردن پارچه پنبهای با محلول سودسوزآور محتوی ترکننده مقاوم در مقابل قلیا میباشد. پس از پد شدن، کافی است به پارچه حدود 30 تا 90 ثانیه زمان داده میشود و سپس به کمک ماشین شستشوی مداوم، ابتدا گرم و سپس سرد آبکشی شود. غلتکهای فشار دهنده (فولارد) بین حمامها، سودسوزآور را از پارچه جدا میکند. خنثی سازی سودسوزآور در آخرین حمام، مخصوصاً برای پارچههای ضخیم ضروری میباشد. مرسریزه بدون کشش برای الیاف ویسکوز بایستی با دقت فراوان انجام گیرد چون سودسوزآور با غلظت حدود 10 درجه بومه میل به حل ویسکوز دارد و از این رو برای انجام مرسریزه بدون کشش روی الیاف ویسکوز غلظتهای پائینتر از 8 درجه بومه توصیه میشود. خطر صدمه دیدن الیاف با اضافه کردن مقداری نمک طعام به محلول سود سوزآور کمتر میگردد. استفاده از هیدورکسید پتاسیم به جای سودسوزآور صدمه کمتری را به همراه داشته و بعلاوه زیردست پارچه هم نرمتر می باشد. ولی ازدیاد جذب رنگینه توسط الیاف چندان زیاد نیست. برای مرسریزه بدون کشش ویسکوز میتوان از دستورهای 9 و 10 استفاده نمود. در دستور 9 پارچه به مدت زمان کافی در محلول سودسوزآور قرار گرفته و سپس آبکشی و خنثی میگردد در صورتیکه در دستور 10 پارچه بعد از پد شدن روی یک نوار نقاله قرار گرفته و پس از مدت زمان کافی آبکشی و خنثی میشود. این روش به Pad- Plait معروف میباشد.
مرسریزاسیون
این عمل بنام جان مرسر، که در سال 1844 اثر سود سوزآور را بر پنبه مطالعه میکرد نامگذاری شده است و منظور از آن قرارداد نخ و یا پارچه پنبه در حالت کشش در محلول سودسوزآور قوی میباشد. بر اثر مرسریزاسیون جلای پنبه افزایش مییابد. معمولاً پارچههای مرغوب پنبه ای پیراهنی، رومیزی، ملحفهای و همچنین نخهای قرقره مرسریزه میشود. جلای حاصل از مرسریزاسیون به نوع پنبه و شرایط مرسریزاسیون بستگی دارد. پارچههای تهیه شده از نخ پنبهای شانه شده برای این فرایند مناسبتر میباشد. زیرا وجود انتهای آزاد الیاف در سطح نخ و پارچه از جلای کالا میکاهد. علت افزایش جلای پنبه بعد از مرسریزاسیون، ناپدید شدن پیچیدگی در طول پنبه و دایرهای شکل شدن سطح قاعده در نتیجه صاف شدن سطح ناهموار آن توضیح داده میشود. سطح صاف پنبه مرسریزه شده انعکاس نور را بیشتر و یکنواختتر مینماید. علاوه بر افزایش جلاء بر اثر مرسریزاسیون استحکام پنبه هم افزونی مییابد. این افزایش ممکن است تا 50 درصد استحکام اولیه برسد. ولی در عوض ارتجاعیت آن کاهش مییابد. افزایش استحکام بر اثر مرسریزاسیون را می توان چنین توضحیح داد که بر اثر کشش در حالت تورم مواضع کریستالی الیاف در جهت محور لیف جهتگیری میکنند. بر اثر مرسریزاسیون قدرت تورم پنبه در آب افزونی مییابد. و این خود جذب رنگینه را برای الیاف آسانتر میسازد. بعنوان مثال رنگینههای خمی با سرعت بیشتری جذب پنبه مرسریزه شده و راندمان رنگی بالاتر میباشد. به عبارت دیگر پنبه مرسریزه شده بطور کلی در مقایسه با پنبه مرسریزه نشده، در شرایط رنگرزی مساوی پررنگتر جلوه میکند. (مرسریزه بعد از رنگرزی هم عمق رنگ را افزایش میدهد.)
شدت اثر مرسریزاسیون با درجه مرسریزاسیون نشان داده میشود که با تعدادی پیچیدگی باز شده لیف پنبه و یا نمره فعالیت باریم اندازهگیری میشود.
مرسریزاسیون نخ
جهت کسب جلای بیشتر، ابتدا نخ پرزسوزی و مرسریزه معمولاً بعد از پخت انجام میشود. چنانچه نخ قبل از پخت مرسریزه گردد، مرسریزه را خام گویند. در مرسریزه خام قلیا سریعاً کثیف میگردد. نخ را می توان بصورت مداوم و یا غیر مداوم مرسریزه نمود. در مرسریزه غیر مداوم نخ بصورت کلاف به دو گیره متصل می گردد یکی از دوگیره در جای خود ثابت و دیگری متحرک می باشد در شروع تماس کلاف نخ با قلیا که حدوداً 60 تا 180 ثانیه بطول میانجامد گیرهها از یکدیگر فاصله می گیرند. در نتیجه کلاف نخ کشیده میشود (گیره متحرک ممکن است چند دور چرخیده و کلاف را نیز تاب دهد). کشیدگی کلاف به مقدار 3 تا 5 درصد طول اولیه آن میباشد. ازدیاد کشش، جلای بیشتری را به همراه دارد ولی ازدیاد بیش از حد آن، از استحکام نخ میکاهد. غلظت مناسب سودسوزآور برای مرسریزاسیون نخ در حدود 27 تا 33 درجه بومی انتخاب میگردد و غلظت کمتر یا بیشتر از این مقدار اثر مرسریزاسیون را کاهش می دهد. با توجه به گرمازا بودن واکنش سلولز در مقابل قلیا لازم است که جهت سرد نگهداشتن حمام از محلول سودسوزآور سرد شده (حدود 10 درجه سانتیگراد) استفاده گردد. بعد از اتمام زمان مرسریزاسیون کلافهای نخ دز حال کشش توسط آب گرم و سپس آب سردآبکشی میگردد. سود سوزآور باقیمانده روی الیاف به کمک محلول رقیق اسید استیک خنثی گردیده و در پایان هم آبکشی انجام میشود. در مرسریزه مداوم نخها که به صورت دستهای به موازات یکدیگر قرار گرفتهاند قسمت به قسمت در محلول سودسوزآور فرورفته و سپس کشیده میشود. بعد از اتمام زمان مرسریزاسیون آبکشی نخ و خنثی سازی آن انجام میشود.
مرسریزاسیون پارچه
پارچه را میتوان بصورت خام، بعد از مقدمات و یا حتی بعد از رنگرزی مرسریزه نمود پارچه معمولاً بعد از آهارگیری و پخت و در بعضی موارد بعد از پخت و سفیدگری مرسریزه میشود. از آنجائیکه ممکن است درجه سفیدی پارچه تا حدی بر اثر مرسریزاسیون آسیب بیند در صورت امکان مرسریزاسیون قبل از سفیدگری انجام میشود. مرسریزاسیون را میتوان روی پارچه خشک و یا روی پارچهتر انجام داد. غلظت سودسوزآور باید در طول انجام مرسریزاسیون ثابت بوده و کنترل گردد.
بهترین نتیجه مرسریزاسیون با سود سوزآور 25 تا 30 درجه بومه حاصل میگردد. غلظتهای خارج از این محدوده را جلای کالا میکاهند. برای پارچه خشک معمولاً از سودسوزآور با غلظعت 25 تا 26 درجه بومه و برای پارچهتر از غلظت 28 تا 30 درجه بومه استفاده میشود. از آنجائیکه مدت زمان مرسریزاسیون حداکثر 30 ثانیه میباشد الیاف پنبه صدمهای نمیبینند. اصولاً الیاف پنبه در حرارتهای پائین بهتر متورم میشوند و به همین علت بهتر است دمای مرسریزاسیون بین 13 تا 15 درجه سانتیگراد انتخاب گردد. در صورت رقیقتر شدن محلول که نتیجه آن کاهش اثر مرسریزاسیون میباشد میتوان از دمای 20 درجه سانتیگراد استفاده نمود. دمای مرسریزاسیون بایستی یکنواخت نگه داشته شود چون در غیر اینصورت اثر مرسریزه نایکنواخت شده و باعث رنگری نایکنواخت میگردد. از آنجائیکه مرسریزه یک واکنش گرمازا میباشد. محلول سود سوزآور را بایستی سرد نمود. و با توجه به زمان کم تماس کالا با محلول استفاده از یک ترکننده مقاوم در مقابل قلیا (Leophen BN) ضروری میباشد.
رنگرزی پنبه:
این رنگرزی با رنگ ریکتو که بیشترین استفاده را در حال حاضر دارد، انجام گرفته، شرایط عمل مانند حالت عادی و معمول در رنگرزی با رنگهای دیکتو است: کالا در یک حمام 40 درجه سانتیگراد، عاری از رنگ، خیس می شود، بعد رنگ و نمک اضافه می شود، دما تا 80 درجه سانتیگراد بالا برده می شود، کربنات اضافه شده و مرحلهی تثبیت به مدت یکساعت انجام میشود. نمودار «4» نشان دهنده سرعت تثبیت رنگ روی کالای پنبه ای می باشد. مقایسهی منحنی های آن نشان می دهد که در اثر استفاده از تشعشعات مایکروویو نه تنها سرعت رنگرزی افزایش یافته بلکه شید نهایی قویتر و شدیدتر می باشد. «ثابت جذب K/S در طول موج nm430 برای رنگ زرد طلایی E2R» در انتهای رنگرزی ثابت جذب برای شاهد 7/4 و برای نمونه رنگرزی شده با استفاده از مایکروویو با توان W2000 ، 5/5 می باشد.
ثابت شده است که عمل مایکروویو هیچ اثری روی طبیعت واقعی رنگ نسبت به پنبه ندارد ولی روی تثبیت رنگ مؤثر می باشد.
صابونی کردن پنبه:
بعد از رنگرزی، صابونی کردن پنبه جهت حذف رنگهایی که نسبت به کالا تثبیت نشدهاند الزامی است، این عمل میتواند با افزایش دمای حمام، شستشو تا 100 درجه سانتیگراد «یعنی دمای که قادر به جابجایی رنگ تثبیت نشده ، بین حمام و کالا باشد» انجام گیرد، در این آزمایش عمل صابونی کردن روی نمونه هایی که به روش های معمول حرارت دهی، رنگرزی شده اند، انجام شده است.
مطابق نمودار «6» به منظور رسیدن به یک نقطهی قابل اطمینان و معتبر جهت قیاس بین مرجع و مواردی که با مایکروویو کار شده، اعمال تشعشعات مایکروویو با 5 دقیقه تأخیر انجام شده است، یعنی تاخیری که باعث ایجاد یک نقطهی مشترک بین منحنی ها شده است، در این منحنی I مربوط به نمونه شاهد و منحنی J مربوط به صابونی کردن تحت سیستم حرارتی مایکروویو می باشد. با برش منحنی ها، دیده میشود که اعمال مایکروویو مخصوصاً در شروع عملیات مؤثر واقع شده و بعد از یک دور، min30 که بیشتر آن درطی صابونی کردن است، حذف رنگهای تثبیت نشده توسط مایکروویو یک سوم بیشتر از حالت معمولی است و کاهش کمی رنگ تثبیت نشده ای که باقی مانده نسبت به حذف شده در طی شستشو از 40% به 20% میرسد.
کاربرد مایکروویو در جداسازی پس ماندهای آلی «فضولات» حشره ها که به الیاف چسبیده اند:
همانطور که می دانیم الیاف پنبه از مناطق تولیدشان مانند سوران مرتباً بوسیلهی فضولات حشرات «که به white fly» معروفند آلوده و کثیف می گردند. این پس ماندهای آلی، شامل مواد چسبناک زردرنگی است که معمولاً به آنها honey dew گفته میشود. از آنجا که این پسماندها، محکم به الیاف می چسبند، انجام فرایندهای لازم جهت آماده سازی الیاف برای عملیات ریسندگی را مشکل می سازند. (پروسس پذیری الیاف کاهش می یابد). در نتیجه نخ با کیفیت بسیار پایین تولید می گردد. بنابراین ملزم به استفاده از روش و ماشین آلاتی هستیم که بر این مشکل غلبه کرد و با راندمان بالا و نیز به راحتی، پس ماندهای آلی را جدا کند. در ضمن یکی از ویژگیهای مهم این روش نداشتن تاثیرات منفی روی خصوصیات نساجی الیاف پنبه باید باشد. همچنین توانایی انجام عملیات روی مقادیر زیاد الیاف را با یک راندمان دائمی و یکسان داشته باشد. این روش می بایست روی عدل های پنبه با شکل و سایز معمولی نیز مؤثر باشد. بنابراین وسایل و ابزار باید به گونه ای باشد که تمامی موارد فوق را برگرفته و در عین حال، ساختاری معقولانه داشته و قابل دسترسی و تهیه نیز باشد. این روش «مایکروویو» تمامی موارد فوق را در بر میگیرد.
مراحل انجام عملیات:
1- تغذیه عدلهای پنبه با ظرفیت بالا توسط یک حرکت یکنواخت و ممتد به داخل تونل حاوی امواج مایکروویو.
2- در معرض قرار گرفتن عدل های پنبه و تمامی الیاف با امواجی که فرکانس آنها مطابق با خشک شدن فضولات باشد.
3- تخلیهی و خروج عدل های پنبه
روش کار دستگاه به صورتی است که به کمک یک تسمه نقاله ممتد از جنس فولاد ضد زنگ که به کمک PTFE «پلی تترا فلوئور اتیلن» پوشش داده شده است تا الیاف را به داخل تونل ببرد. و ژنراتورهایی که امواج را تولید میکنند «ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز» کنترل امواج میتواند به صورتی دستی یا کامپیوتری باشد. الیاف با سرعت kg / hour 300 عمل می شوند. و در نهایت به کمک ضربه زدن الیاف را خارج می کنند، نخ تولیدی با این روش از کیفیت بالا برخوردار است و در حقیقت امواج مایکروویو به کمک گرمای ایجاد کرده در سرتاسر عدل باعث کاملاً خشک شدن مدفوع حشرات شده به طوری که این ترکیب شکننده شده و به راحتی توسط عملیات ضربه زدن از الیاف جدا می شوند.
گرمایش دی الکتریک:
اصطلاح گرمایش دی الکتریک عموماً در مورد استفاده از دستگاههای فرکانس بالایی که تحت فرکانس های کمتر از 80 مگاهرتز عمل می کند، به کار می رود. فرکانس های مجاز در انگلیس 56/13 ، 12/27، 68/40 مگاهرتز می باشد. تبدیل میدان الکتریکی به گرما متناسب با فرکانس و مربع قدرت میدان الکتریکی افزایش می یابد. در مورد افزایش انرژی میدان الکتریکی با افزایش فرکانس، محدودیت وجود دارد. (یعنی با یک ضریب 3 از 56/13 مگاهرتز به 68/40 مگاهرتز می رسد)، افزایش قدرت میدان هم عملی نیست چون غالباً باعث گسیختگی میدان الکتریکی در اطراف ماده ای که تحت عمل است شده و با قوس و جرقه زدن سبب صدمه رساندن به ماده می گردد. گسیختگی میدان الکتریکی به این دلیل است که در گرمایش دی الکتریک نوسان میدان الکترومغناطیسی با تولید اختلاف پتانسیل بین 2 الکترود ایجاد میشود. و ماده ای که باید گرم شود. بین 2 الکترود قرار می گیرد، به بیان دیگر اثر گرمایش دی الکتریک به علت نوسان سریع دو قطبی های ملکولی درون یک ماده غیرهادی است که با کاربرد یک میدان الکتریکی با فرکانس بالا ایجاد می گردد.
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 164 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
مقاله برترانه آرترویلیم راسل در 29 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
راسل از لحاظ نظریه فلسفی پیرویک مکتب نبود، از نظر سیاسی هم هر چند وقت یکبار مسلک خود را تغییر می داد، در زندگی نامة راسل شاهد شکست های عشقی وی در زندگی زناشویی هستیم، دز انتخاب همسر فرد موفقی نبوده و ازدواج های متعددی انجام داده ولی از موفق ترین فلاسفه جهان بود و از لحاظ ریاضی استعداد چشمگیری داشت. سئوالی که ذهن مرا در مورد این فیلسوف یا اندیشمند به خود جلب میکند این است که:
چرا این فرد سیاسی از لحاظ سیاسی ثبات ندارد؟
چرا در صحبت های وی به وضوح می توان جملات ضد ونقیض یکدیگر را مثل صلح و جنگ، عشق و نفرت و ... را بیابیم؟
برای پاسخ به پرسش های خود این مفهوم ها را تولید کردم و به رابطه برقرار کردن بین این مفاهیم پرداختم:
راسل علاقة خاص به علم ریاضیات داشت طوریکه یادگیری ریاضیات برای او به قدری لذت بخش بود که آن را معادل شادی و نشاط که از اولین عشق خود بدست آورده بود می دانست. معمولاً شخصی که ریاضی وار به زندگی می نگرد فردی منطقی می باشد و افکار وی بر اساس اصول و منطق خاص پیش می رود اما من حقیقتاً در مورد راسل با توجه به اینکه نام بزرگترین فیلسوف را می توان به او داد ثبات را ندیدم. راسل در مقطعی موردی را بیان می کرد و به آن معتقد بود اما به زودی صحبت خود را تغییر می داد و عکس آن را حرف را عنوان می کرد. در مورد ازدواج های او هم می توان این مسئله را دید خیلی احساسی و عاشقانه پیش می رفت بعد از مدتی ابراز بی علاقگی رابیان می نمود.
زندگی راسل را مطالعه کردم تا شخصیت وی را به ظاهر منطقی، تجربی، علمی و فلسفی است با عملکردهای او در زندگی شخصی و سیاسی مربوط سازم.
زندگی راسل:
«براتراند آرترویلیم راسل» سومین لرد خاندان راسل در سال 1872 به دنیا آمد. پدرش وایکنت امبرلی پسر ارشد لرد جان راسل سیاستمدار معروف انگلیسی بود که دوبار نخست وزیر گردید و از افرادی بود که برای آزادی ایرلند و یهود جنگید. راسل هنوز خرد سال بود که پدر و مادر را از دست داد و در نتیجه، تربیت او را جد پدری او بعهد گرفت. پس از او هم، سرپرستی او به مادر بزرگش واگذار شد. مادر بزرگ راسل طبق آن چیزی که راسل در شرح احوال خویش معرفی میکند زنی با اراده و با مناعت طبع بود. او پیوسته می کوشید نوه هایش به بهترین صورت تربیت شوند لذا سخت گیر بود و نمی گذاشت بچه ها به اصطلاح نازک نارنجی بار بیایند.
سخت گیری های جسمانی او موجب حفظ سلامتی جسمی بچه ها شد ولی تعالیم مذهبی که او به زور در بچه ها تزریق می کرد، بعداً عکس العمل شدیدی را به وجود آورد و راسل را بی دین از کار در آورد. راسل در تمام دورة طفولیت تنها و منزوی بود و از اینکه کسی را نداشت تا با او صحبت کند ملول و افسرده بود. تنها همدم او طبیعت، کتاب ها و بعدها ریاضیات بود که او را از رنج تنهایی کامل خلاصی داد. علت اصلی تنهایی راسل را می توان در این دید که وی هم پدر و هم مادر خود را در طفولیت از دست داده بود و برادرش هم چندین سال بزرگتر از او بود. بدتر از همه این بود که وی در یک خانوادة اشرافی زندگی می کرد و از خصوصیات این نوع خانواده ها آن است که اطفال را در محیطی در بسته پرورش
می هند تا بچه ها با همه کس معاشرت نکنند. راسل تنها چند سال به کودکستان رفت و در آن دوران از نظر او با شعف و مسرت می باشد بعد از آن در منزل در اختیار معلم سرخانه سپرده شد تا به طریق اشرافی مقدمات را تحصیل کند. زمانیکه خاطرات راسل را مطالعه می کردم این خط از نظرم بسیار جالب بود و به طور خلاصه به ذکر آن ها می پردازیم:
اولین درسی که در طفولیت مورد توجه راسل قرار گرفت ریاضیات بود ولی در آغاز یاد گرفتن ریاضیات کار ساده ای نبود چنانکه جدول ضرب را با زحمت و با گریه (!) یاد گرفت. جبر هم چنگی به دلش نزد و آن را به زحمت فرا گرفت. علتش آن بود که وی همیشه دلیل و اسرار وجود هر چیز را می خواست بداند مثلاً می خواست بداند ایگرگ (Y) و ایکس (X) در واقع چیستند؟ او فکر می کرد معلمش می داند که این دو در واقع چیستند، ولی نمی خواهند رازش را فاش کند !
بهرة سخن:
راسل نه تنها به عنوان یک متفکر مقامی بلند داشت بلکه به عنوان یک نویسنده هم کمنظیر بود. زیرا که تا به حال فیلسوفی داستان ننوشته بود. او معتقد بود انسان قبل از اینکه مطلبی را بنویسد در اطرافش ساعتها بلکه روزها در شعور ناخودآگاه خود بیندیشد. روش راسل در فلسفة تحلیل بود که دوستانش عقیده داشتند ذهن راسل هر چیز را تکه تکه میکند. ذهن راسل یک ذهن ترکیب کننده است من دلیل این مطلب را استعداد وی در علم ریاضیات می دانم. راسل در انتقاد و خردهگیری مهارت تام داشت. راسل را می توان یک ناسیونالیست هم دانست زیرا از آنهایی که عاطفه و یا یک بینش عرفانی را قربانی عقل نمایند سخت بیزار بود. راسل تأکید فراوان به شیوة علمی و تجربی داشت در تفکر سیاسی هم روی همین اصل تأکید می کرد. راسل به آزادی اراده هم اعتقاد ندارد و فکر می کرد هر کس میل دارد چنین اعتقادی در خود به وجود آورد،بخاطر امور عاطفی واخلاقی است. به عبارت دیگر می توان گفت از نظر راسل هر کس خود را مسئول اعمال خود می داند و چون می خواهد به کار بد و ناروا دست پیدا نکند خود ار وادار میکند به آزادی اراده اعتقاد پیدا کند در حالیکه یک چنین چیزی وجود ندارد!