پی فایل

پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل
پی فایل

پی فایل

بهترین و عالی در ارائه فایل

دانلود مقاله بررسی جامع بیمه درمان

مقاله بررسی جامع بیمه درمان در 102 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی بیمه
فرمت فایل doc
حجم فایل 75 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 102
مقاله بررسی جامع بیمه درمان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جامع بیمه درمان در 102 صفحه ورد قابل ویرایش


صدور بیمه های درمان

الف- بیمه درمان گروهی

به منظور حمایت از افراد جامعه در زمینه جبران هزینه های درمانی ناشی از بیماری و حادثه شرکت بیمه آسیا بیمه ای را تحت عنوان بیمه درمان بصورت گروهی و جهت گروه های بالای پنجاه نفر ارایه می نماید. بدین رو شرکت ها و موسساتی که تحت پوشش سازمان بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی کارکنان دولت و یا سایر سازمانهای مشابه هستند می‎توانند با خرید این بیمه کارکنان خود و افراد تحت تکفل را که شامل همسر، فرزندان و والدین تحت تکفل آنان می باشد، تحت پوشش قرار دهند.

-پوششهای قابل ارایه:

1- جبران هزینه های دوران بستری در بیمارستان:

1/1- درمان طبی و اعمال جراحی ناشی از حادثه یا بیماری، آنژیوگرافی قلب و انواع سنگ شکن، سقف تعهدات سالیانه حداقل 000ر000ر5 ریال تا حداکثر 000ر000ر50 ریال قابل ارایه خواهد بود.

2/1- جبران هزینه های زایمان (طبیعی و سزارین) تا سقف یک در هزار مبلغ تعهد بیمارستانی و حداکثر تا مبلغ 000ر000ر5 ریال.

2- جبران هزینه های پاراکلینیکی و درمان سرپایی شامل:

1/2- سونوگرافی، ماموگرافی، ام.آر.آی، انواع اسکن و سیتی اسکن، رادیوتراپی، انواع آندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی تا سقف حداکثر 10 درصد مبلغ تعهد بیمارستانی.

2/2- تست ورزش، نوار عضله، نوار عصب، نوار مغز، آنژیوگرافی چشم تا سقف حداکثر 5 درصد مبلغ تعهد بیمارستانی.

3/2- شکستگیها، گچ گیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیون لیپوم و تخلیه کیست و لیزر درمانی تا سقف حداکثر 5 درصد مبلغ تعهد بیمارستانی.

3- جبران هزینه های مربوط به رفع عیوب انکساری چشم مشروط بر اینکه درجه نقص بینایی هر چشم 4 دیوپتر یا بیشتر باشد با تائید پزشک معتمد بیمه گر قبل از انجام عمل حداکثر برای هر چشم تا مبلغ 000ر500ر1 ریال قابل پرداخت است.

4- جبران هزینه های اعمال جراحی تخصصی شامل: جراحی مغز و اعصاب (به استثناء دیسک ستون فقرات)، قلب، پیوند کلیه و مغز استخوان حداکثر تا دو برابر مبلغ تعهد بیمارستانی می‎باشد.

5- جبران هزینه های انتقال بیمار با آمبولانس در موارد اورژانس داخل شهر 000ر200 ریال و بین شهری 000ر500 ریال در سال می‎باشد.

6- هزینه های بیمارستانی بیمه شدگانی که به علت فقدان امکانات لازم با تائید بیمه گر به خارج از کشور اعزام می‎شوند براساس ضوابط بیمه نامه پرداخت خواهد شد.

- حداکثر سن بیمه شده برای گروه های کمتر از هزار نفر 60 سال می‎باشد و از آن به بعد بیمه گر اضافه نرخهای زیر را برای بیمه شدگان با بیش از سن 60 سال اعمال می نماید:

- 61 الی 69 سالگی تمام 50%

- 70 سالگی به بالا 100%

ب- بیمه مسافرین عازم به خارج از کشور:

شرکت بیمه آسیا به منظور رفاه حال هموطنانی که عازم خارج از کشور می باشند، با یک شرکت معتبر بیمه ای در خارج از کشور قرارداد همکاری منعقد نموده است که طی آن هزینه های درمانی بیمه شدگان در کشور مقصد، طبق ضوابط بیمه نامه تسویه می گردد.

پوششهای ارائه شده در این بیمه نامه شامل کلیه هزینه های درمانی، جراحی و بستری شدن بیمه شده که ناشی از حوادث یا بیماری ناگهانی بوده و به تجویز پزشک انجام پذیرد، می‎باشد. بدین ترتیب چنانچه بیمه شده در طول سفر یا مدت اقامت در خارج از کشور دچار حوادث (بجز حوادث ناشی از کارورزی) یا بیماری ناگهانی گردد (بجز بیماریهای موجود، عود شونده مزمن یا بیماریهایی که بیمه شده قبلاً به آن مبتلا و تحت درمان بوده است). بشرط آنکه مدت سفر از 92 روز متوالی تجاوز ننماید مشول استفاده از خدمات این بیمه نامه می‎باشد. از سایر مزایای این بیمه نامه می‎توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- تأمین فوریتهای دندانپزشکی به استثناء پرکردن قطعی و پروتز تا مبلغ 150 یورو.

2- رفع مشکلاتی نظیر مفقود یا ربوده شدن پاسپورت، بلیط، ویزا و مانند آن.

3- هزینه عیادت ضروری یک نفر ملاقات کننده در صورتی که بیمه شده مجبور به بستری شدن در بیمارستان بیش از 10 روز باشد.

4- هزینه انتقال جسد به ایران و هزینه های مربوط به آن.

5- مساعدتهای حقوقی نظیر تحت تعقیب قرار گرفتن به دلیل مسئولیت مدنی یا ایراد خسارت به اشخاص ثالث یا خشونت غیرعمدی یا عدم رعایت قانون به استثناء مسئولیت های ناشی از استفاده مالکیت یا نگهداری وسیله نقلیه موتوری تا مبلغ یک هزار یورو.

حداکثر مبلغ تعهد 000ر50 یورو برای هر بیمه شده در طول مدت اعتبار بیمه نامه می‎باشد.

صدور بیمه نامه بصورت انفرادی بوده لیکن برای افرادی که طی یک گروه با مدت و مقصد یکسان نسبت به اخذ پوشش بیمه ای اقدام نمایند، برحسب تعداد از 5% تا 20% تخفیف در نظر گرفته می‎شود.

پوشش بیمه نامه فقط در خارج از کشور بوده و اعتبار آن از لحظه خروج از مرزهای هوایی و زمینی و دریایی کشور جمهوری اسلامی ایران به منظور شروع سفر لغایت ورود به مرزهای مورد اشاره به منظور پایان سفر و یا خاتمه مدت بیمه نامه هر کدام که مقدم باشد، ملاک عمل است.

حداکثر سن بیمه شدگان 80 سال تمام می‎باشد.

مدت بیمه نامه برحسب درخواست متقاضی از 1 الی 92 روز متوالی تعیین می گردد و قابل افزایش به 6 ماه و یکسال نیز می‎باشد.

این بیمه نامه در صورت عدم خروج بیمه شده از کشور و یا عدم دریافت ویزا با کسر مبلغی بعنوان هزینه اداری و حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ صدور بیمه نامه قابل ابطال می‎باشد.

مراحل و مدارک موردنیاز صدور بیمه نامه:

1- تکمیل فرم پیشنهاد که شامل اطلاعات گذرنامه ای متقاضی می‎باشد.

2- ارایه گذرنامه یا تصویر آن جهت صدور بیمه نامه.

3- حق بیمه که بصورت نقدی دریافت می گردد.

پرداخت خسارت به دو طریق انجام می پذیرد:

1- مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه آسیا توسط معرفینامه

2- مراجعه مستقیم به مراکز درمانی

بیمه آسیا بمنظور صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد تسهیلات با مراکز پزشکی قرارداد همکاری منعقد نموده بدینرو در صورتیکه بیمار تمایل به استفاده از این مراکز را داشته باشد می بایست مدارک لازم را تهیه به نزدیکترین واحد صدور معرفی نامه به مرکز درمانی مورد نظر و یا شرکت نمایندگی صادر کننده بیمه نامه مراجعه و نسبت به دریافت معرفی نامه براساس شرایط و مقررات بیمه نامه اقدام نماید. بیمار در هنگام ترخیص هزینه هائی را که در تعهد بیمه نامه نمی باشد راسا پرداخت مابه التفاوت توسط مرکز پزشکی به حساب بیمه آسیا منظور خواهد شد. متعاقباً مدارک از طرف مرکز پزشکی تحویل بیمه آسیا شده تا پس از انجام محاسبات لازم وفق تعرفه های توافق شده با مرکز پزشکی پرداخت گردد ضمناً نماینده بیمه گذار می‎تواند پس از تسویه خسارت مدارک را جهت تحویل به بیمار به منظور ارائه به بیمه گران اول دریافت نماید.

در این صورت بیمه شده موظف است پس از دریافت چک خسارت خود از بیمه گر اول فتوکپی برابر اصل و یا تائیدیه مبلغ پرداخت شده را به همراه فتوکپی مدارک جهت برآورد قطعی خسارت و تسویه حساب به بیمه آسیا تحویل نماید.

3- در صورتیکه بیمار استفاده از خدمات مراکز درمانی بصورت آزاد را در نظر داشته باشد لازمست در هنگام ترخیص کلیه هزینه ها را پرداخت، متعاقبا به بیمه گر اول خود مراجعه پس از دریافت سهم وی از هزینه های انجام شده مدارک پزشکی را که توسط بیهم گر اول برابر اصل شده و یا با ضمیمه نمودن تائیدیه مبلغ پرداخت شده آن جهت انجام محاسبات لازم به بیمه آسیا تحویل نماید. روش محاسبه خسارت مربوط به اینگونه صورت هزینه ها مطابق با تعرفه های توافق شده با مراکز پزشکی همطراز و طرف قرارداد با بیمه آسیا خواهد بود.

مدارک لازم جهت صدور معرفینامه بستری شدن در بیمارستان و مراکز جراحی محدود

طرف قرارداد با بیمه آسیا

1- یک قطعه آخرین عکس بیمار.

2- رونوشت آخرین حکم کارگزینی و یا آخرین فیش حقوقی بیمه شده اصلی و یا آخرین لیست حقوق و دستمزد ارسالی از جانب بیمه گذار به بیمه گر اول که توسط بیمه گذار برابر اصل شده باشد.

3- اصل شناسنامه بیمه شده اصلی و بیمار.

4- تکمیل قسمت اول فرم بستری شدن در بیمارستان توسط بیمه گذار.

5- گواهی پزشک معالج مبنی بر نوع بیماری و نام بیمارستان موردنظر و تاریخ دقیق بستری.

6- اصل دفترچه عکسدار تأمین درمان از سازمان بیمه تأمین اجتماعی و یا خدمات درمانی و یا سایر بیمه گران (طبق شرایط بیمه نامه) بیمه شده اصلی و بیمار برای بیمه شدگان تحت پوشش مراکز یاد شده معتبر در تاریخ بستری.

7- گزارش مشروح حادثه برای بیمه شدگان حادثه دیده برحسب مورد تنظیم شده از طرف بازرس شعبه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه گران مشابه و یا مقامات ذیصلاح.

8- برای انجام عمل های سنگ شکن و D & C (کورتاژ) جواب سونوگرافی و سینه، جواب ماموگرافی الزامیست.

9- رادیوگرافی مربوط به اعمال جراحی بینی.

10- برای انجام عمل فتق ناف خانمها، لازم است بیمار با مدارک لازم شخصاً مراجعه نماید.

11- اصل برگه اتورفراکتومتر (مربوط به تعیین دید چشم) منضم به گواهی پزشک معالج جهت انجام اعمال جراحی به طریق لیزیک.

12- فرم کامپیوتری عمل PRK مربوط به رفع عیوب انکساری چشم بعد از عمل جراحی ارائه گردد.

مدارک فوق شامل بیمارانی که به صورت آزاد در مراکز پزشکی بستری خواهند شد نیز می‎باشد.
اعمال جراحی مربوط به ردیف های 9 و 10 و 11 لازم است بیمار قبل از هر اقدامی با همراه داشتن مدارک لازم شخصاً‌ به پزشک بیمه گر مراجعه نماید.
مدارک موردنیاز دیگر بر حسب مورد از بیمار درخواست خواهد شد.

بیمه های باربری

مراحل صدور و بررسی خسارت قراردادهای مسئولیت مؤسسات حمل و نقل

1- مراحل صدور قراردادها

الف: درخواست بیمه گذار

ب: تنظیم قرارداد با توجه به درخواست بیمه گذار

ج: امضاء قرارداد توسط بیمه گذار و بیمه گر و پرداخت سپرده توسط بیمه گذار

د: اجرای قرارداد

ه: در پایان قرارداد در صورتی که ضریب خسارت کمتر از 50% باشد اشتراک در منافع توافق شده محاسبه و پرداخت خواهد شد.

جهت صدور قرارداد بیمه گذار می‎تواند به نمایندگی ها و یا شعب و سرپرستی های بیمه آسیا مراجعه نماید.

2- مراحل بررسی خسارت مسئولیت مؤسسات حمل و نقل

الف: اعلام خسارت توسط راننده و یا صاحب کالا و یا بیمه گذار

ب: بازدید توسط کارشناس بیمه گر

ج: تشکیل پرونده و درخواست مدارک توسط کارشناس محاسب

د: مدارک موردنیاز:

1- اعلام خسارت کتبی بیمه گذار و معرفی صاحب کالا

2- اصل بارنامه حمل داخلی نسخه مخصوص گیرنده کالا

3- فاکتور و مدارک خرید کالا

4- اصل گزارش مقامات انتظامی محل حادثه به انضمام کروکی

5- گزارش کارشناس بازدید کننده

6- اصل صورتجلسه تنظیمی خسارت کالا در حضور راننده

7- در صورت سرقت محموله:

الف: اصل گزارش مقامات انتظامی و آگاهی در خصوص چگونگی اعلام سرقت، توقیف کامیون جلب راننده و اقدامات و نتایج حاصله

ب: آدرس راننده و مالک کامیون حامل کالا

8- بررسی مدارک توسط کارشناس محاسب

9- در صورت تکمیل مدارک و محاسبه خسارت پس از تایید مسئول مربوطه نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد شد.

بیمه گذار می‎تواند جهت اعلام خسارت به هر یک از شعب و یا سرپرستی ها بیمه آسیا مراجعه نماید.

پرداخت خسارت به صاحب کالا در آدرس صاحب کالا انجام خواهد گرفت.

اصلاحات موردنیاز در درختواره:

صدور بیمه های باربری شامل:

1- بیمه نامه باربری وارداتی با شرایط C , B , A

2- بیمه نامه باربری صادراتی با شرایط C , B , A

3- بیمه نامه باربری ترانزیت با شرایط C , B , A

4- بیمه نامه حمل داخلی

5- بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل و نقل داخلی

6- بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل و نقل بین المللی C.M.R

7- بیمه مسئولیت طرح تضمین تعهدات در مقابل گمرک

خسارت بیمه های باربری:

8- بیمه نامه باربری وارداتی با شرایط C , B , A

9- بیمه نامه باربری صادراتی با شرایط C , B , A

10- بیمه نامه باربری ترانزیت با شرایط C , B , A

11- بیمه نامه حمل داخلی

12- بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل و نقل داخلی

13- بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل و نقل بین المللی C.M.R

14- بیمه مسئولیت طرح تضمین تعهدات در مقابل گمرک

الف- مراحل صدور بیمه نامه:

1- دریافت پیشنهاد صدور بیمه نامه باربری (کتبی یا تلفنی)

2- بررسی پیشنهاد، تعیین نرخ حق بیمه و سایر شرایط

3- بازدید از محموله حسب مورد

4- وارد نمودن اطلاعات در رایانه و چاپ بیمه نامه

5- صدور قبض رسید حق بیمه

6- بررسی بیمه نامه و تأئید آن (امضاء)

7- ممهور نمودن بیمه نامه- تفکیک بیمه نامه

8- بایگانی

ب- مدارک موردنیاز صدور بیمه نامه:

1- ارسال پیشنهاد صدور بیمه نامه

2- ارسال تصویر پروفرما یا فاکتور

ج- اطلاعات موردنیاز بیمه گذاران

1- آگاهی از خطرات تحت پوشش بیمه نامه

2- اطلاع از وظایف بیمه گذار بهنگام وقوع خسارت



1- اعلام خسارت کتبی به اداره خسارت باربری بیمه آسیا بلافاصله پس از اطلاع- تلفن 8913997 و 8900074 و فاکس 8915200

2- مراجعه به نزدیکترین شعبه بیمه آسیا جهت بازدید (در صورت وقوع حادثه در داخل کشور)

3- مراجعه به نمایندگی لویدز و یا یکی از بازدید کنندگان معتبر بین المللی کشور ؟؟؟ حادثه (در صورت بروز حادثه در خارج از کشور)

4- ارائه مدارک موردلزوم به شرح ذیل به اداره خسارت باربری جهت تکمیل پرونده

الف- رونوشت غیرفتوکپی و ممهور به مهر بانک (بارنامه- فاکتور- صورت بسته بندی، گواهی مبداء، گواهی بازرسی کالا در مبداء)

ب- تصویر پشت و روی جواز سبز گمرکی (در واردات) و اظهارنامه خروجی (در صادرات)

ج- اصل کلیه مدارک مثبته خسارت (صورتمجلس گمرکی و یا گزارش مقامات بندری، گزارش مقامات انتظامی محل حادثه، گزارش بازدید لویدز و …) با توجه به نوع و محل حادثه

د- فتوکپی قبض انبار گمرکی

ه- اصل بارنامه حمل (نسخه مخصوص گیرنده کالا) و نیز صورتجلسه با راننده کامیون بهنگام تحویل کالا در مقصد (در صورت بروز حادثه در مسیر داخلی)

و- سایر مدارکی که با توجه به نوع و محل وقوع خسارت از جانب اداره خسارت باربری درخواست می‎شود.

5- جهت دریافت چک در تهران به مسئول بخش صدور چک در اداره خسارت باربری و در شهرستانها به اداره خسارت سرپرستی منطقه مربوطه مراجعه نمایند.

بیمه مسئولیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا (سی. ام. آر)

راه نامه C . M . R سندی است که در مسیر حمل با کامیون مورد استفاده قرار می‎گیرد و مخصوص حمل کننده می‎باشد. سند مزبور تحت مقررات و کنوانسیون بین المللی حمل و نقل جاده ای یا مقررات بین المللی حمل کالا از طریق جاده صادر می گردد و حدود مسئولیت متصدیان حمل جاده ای را مشخص می نماید.

شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل بین المللی براساس قانون بیمه ایران و کنوانسیون حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده (سی. ام. آر) می‎تواند با استفاده از این پوشش مسئولیت خود را در مقابل صاحبان کالا بیمه نمایند.

بیمه تأمین تعهدات شرکت های حمل و نقل بین المللی در مقابل گمرک ایران

براساس توافق بعمل آمده بین شرکت های بیمه و گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت های حمل و نقل بین المللی که در امر ترانزیت کالا فعالیت دارند می‎توانند با عقد قرارداد تحت شرایطی تعهدات خود را در مقابل گمرک که شامل حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، جریمه فقدان تمام یا قسمتی از کالای ترانزیت که طبق مفاد قانون امور گمرکی، آیین نامه اجرایی آن و دستورالعمل های متکی بر قانون که بیمه گذار متعهد پرداخت آن به گمرک ایران می‎باشد را بیمه نمایند.

ضمناً در صفحه آخر آدرس ها و شماره تلفنهای مدیریت و معاونتها به شرح ذیل اصلاح شود.



به نام خدا

شرایط B

خطرهای بیمه شده: کلیه خطرهای بیمه شده در شرایط C و همچنین خطرهای زیر، در شرایط B تحت پوشش قرار می گیرند.

زلزله، آتش فشان، صاعقه، به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی، ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی، شناور، وسیله کانتینر یا انبار کالا، تلف کلی هر بسته کامل از کالا حین بارگیری یا تخلیه از کشتی یا شناور. همچنین خطرهای اضافی دزدی، دله دزدی، پارگی، قلابزدگی، آبدیدگی، روغن زدگی، شکست، ریزش و خسارت ناشی از کالاهای دیگر برحسب نوع کالا با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز تحت پوشش بیمه می‎باشد.

شرایط A

خطرهای بیمه شده: در این نوع بیمه کلیه خطرها به جز استثنائات ذکر شده در شرط مذکور تحت پوشش قرار می گیرند.

استثنائات:

1- موارد استثناء در شرایط C , B :

تلف، آسیب و یا هزینه ناشی از سوء عمل ارادی بیمه گذار.
نشست و ریزش عادی، کسر عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی مورد بیمه.


دانلود مقاله بررسی جامع بومیان استرالیا

مقاله بررسی جامع بومیان استرالیا در 25 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 462 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
مقاله بررسی جامع بومیان استرالیا

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جامع بومیان استرالیا در 25 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست

مقدمه.......................................................................................................................... 1

میراث طبیعی، چالش مردمان بومی و سکونت با اروپاییان....................................... 2

جمعیت استرالیا، ترکیب و پراکندگی........................................................................... 3

سلطه اروپاییان بر بومیان استرالیا............................................................................ 5

زمان آفرینش............................................................................................................. 7

جمعیت استرالیا.......................................................................................................... 8

خوراک بومیان استرالیا.............................................................................................. 11

هنر بومیان استرالیا.................................................................................................... 11

خط و زبان................................................................................................................. 18

مذهب.......................................................................................................................... 18

نتایج............................................................................................................................ 20

پی نوشت ها............................................................................................................... 22

منابع و مآخذ.............................................................................................................. 23










مقدمه:

استرالیا که همچون جزیره ای بزرگ در اقیانوسیه و در نیمکره جنوبی واقع شده از نظر زمین شناسی کهن ترین خشکی جهان به شمار می‎آید.

گرداگرد استرالیا را آب فرا گرفته است: دریای ارافورا و دریای تیمور در شمال دریای مرجان در شمال خاوری، دریای تاسمان و اقیانوس آرام جنوبی در خاور آن، اقیانوس هند در باختر و جنوب باختری و اقیانوس منجمد جنوبی در جنوب آن می‎باشد.

استرالیا از شش ایالت و دو سرزمین تشکیل شده است:

ویلز جنوبی نو که مرکز آن سیدنی بود.
کوینزلند که مرکز آن بریسبین می‎باشد.
استرالیای جنوبی که مرکز آن آدلاید است.
تاسمانیا که جزیره ای است در جنوب خاوری سرزمین اصلی واقع شده و مرکز آن هوبارت می‎باشد.
ویکتوریا که مرکز آن ملبورن است.
استرالیای باختری که مرکز آن پرت می‎باشد.
سرزمین شمالی که مرکز آن داروین است.
منطقه پایتخت استرالیا (کانبرا) می باشد.

میراث طبیعی- چالش مردمان بومی و سکونت با اروپائیان:

استرالیا تنها کشوری است که قارة کاملی را در بر گرفته است.

مساحت استرالیا همراه با ایالت جزیره ای تاسمانیا 7/7 میلیون کیلومتر مربع است. و بعد از اتحاد شوروی، کانادا، جمهوری خلق چین، ایالات متحده آمریکا و برزیل از لحاظ مساحت ششمین کشور بزرگ جهان به شمار می رود. و بیش از 80 درصد این قاره در مناطق اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد. در واقع استرالیا خشک ترین قاره جهان به شمار می رود. صرف نظر از آنکه این مقایسه برحسب میزان بارندگی یا به خصوص، برحسب منابع آب سطحی انجام شود یا خیر، کشاورزی بااستفاده از آبیاری از لحاظ مساحت محدود است و کشاورزی دیمی تا حدودی منحصر به قسمتهای شرقی، جنوب شرقی و جنوب غربی قاره است.

اگر قرار باشد که بهره بردرای از زمین های دائمی قابل کشت و نگهداری آنها مطرح باشد باید محدودیت های ناشی از محیط طبیعی شناخته شود. این محدودیت ها برای مردم بومی مشکلات نسبتاً اندکی بیش می‎آورد. زیرا فرهنگشان با محیط طبیعی همخوانی دارد. در فرهنگ بومی، مردم جزیی از اکوسیستمهایی به شمار می روند که در آن می زیند و به ویژگیها و نوسانهای محیط به نحوی پاسخ می گویند که تعادل اکولوژیک گیاهان و جانداران و زمین را حفظ می‎کند.

درمقام مقایسه سکونت اروپاییان در قاره کشت زمین و ایجاد تغییراتی در گیاهان و جانوران این تعادل را به نحو چشمگیری بر هم زده است. هر چند استرالیا فقط دویست سال در تصرف اروپاییان بوده است و گر چه تعداد جمعیت آن اندک بوده از دست رفتن مرغوبیت خاک هم اکنون به صورت بزرگترین مساله محیط زیست در استرالیا در آمده است.

و خوشبختانه اکنون به نظر می رسد که آگاهی از ابعاد در این مسأله و نیاز ‌به تغییر شیوه های بهره برداری از زمین برای کاهش فرسایش بیشتر روز به روز فزونی می‎گیرد و امید می رود که روند انحطاط معکوس می‎شود.

استرالیا از این لحاظ از موقعیت خوبی برخوردار است زیرا تعدادی از مؤسسات پژوهشی معتبر بین المللی اختصاصاً درباره جنبه های گوناگون بهره برداری از زمین در این کشور به بررسی پراخته اند که قابل توجه می باشد.

جمعیت استرالیا، ترکیب و پراکندگی:

تا پیش از دستیابی اروپاییان به استرالیا، تنها ساکنان آن مردمانی با پوست تیره بودند که همچنان در اقتصاد نو سنگی (شکار و گردآوری خوراک) به سر می بردند که امروزه آسترالوید نامیده می‎شوند. به گمان دانشمندان بومیان مزبور حدود دوازده هزار سال پیش از جزیره های جنوب خاوری آسیا به این سرزمین راه یافته اند. البته برخی از دانشمندان نژاد شناس می گویند که ورود بومیان به این سرزمین، حدود چهل هزار سال پیش صورت گرفته است.

استرالیا از نظر جمعیتی می‎توان به سه بخش تقسیم کرد: یک بخش تقریبا غیرمسکونی یک بخش با اسکان پراکنده و بخشی دیگر نسبتاً پرجمعیت است.

عامل اصلی افزایش جمعیت برنامه گسترده مهاجرتی این کشور بوده است از هر چهار نفر استرالیایی یکی در خارج از این کشور چشم به جهان گشوده است. از هر پنج استرالیایی یک نفر پدر و یا مادرش در خارج از کشور به دنیا آمده است. استرالیا یکی از گراترین شهرها کشورهای جهان است، زیرا در حدود 64 درصد از جمعیت آن در پایتخت، شهرهای بزرگ و مرکز ایالتها زندگی می کنند و کمتر از 15 درصد در منطقه های روستایی به سر می برند.

و گمان می رود که شمار بومیان استرالیا در آغاز دستیابی اروپائیان به این سرزمین سیصد هزار نفر بوده ، ولی از آن زمان به بعد پیوسته شمار بومیان این سرزمین کاهش یافته تا جایی که در سال 1963 جمعیت بومیان را یکصد و شصت هزار نفر تخمین زده ، و بر پایه آمار 1981 شمار بومیان چهل و یک هزار تن بوده است. از دهة 1970 دولت فدرال استرالیا، حمایت از بومیان را عهده دار شد و بر پایة قانون مصوب 1976 حقوق مالکیت زمین بومیان (به استثنای منابع زیر زمینی آنها) به رسمیت شناخته شد.

خوراک بومیان استرالیا:

بومیان باشکار و گردآوری خوراک روزگار می گذراندند. و با کشاورزی و شهرنشینی آشنایی نداشتند ولی بازرگانی و داد و ستد میان قبیله های گوناگون در سراسر این سرزمین پهناور رواج داشت تا اینکه در سدة هیجدهم اروپاییان به این سرزمین راه یافتند.

هنر بومیان استرالیا:

هنر بومیان استرالیا به کهن ترین سنت هنری زندة جهان که طی هزاران سال تداوم یافته است تعلق دارد. این هنر امروزه نیز به حیات خود ادامه می‎دهد و تحول می یابد، زیرا در گنجینة خاطرات نسلهای پیاپی مردم بومی حفظ شده است. مردمی که فراخنا ژرفا نماد پردازی، قوت و وحدتی بدان بخشیدند.

با وجود آنکه 200 سال سکونت اروپاییان بافت سنتی زندگی بومی را فرسوده کرده و فرهنگ بسیاری از گروههای بومیان را کم رنگ کرده است. بخشی غنی و گسترده از میراث هنری بومیان همچنان به حیات خود ادامه می‎دهد در بسیاری از اجتماعات بومیان استرالیا این هنرها را هنوز جزء اساسی زندگی اجتماعی و مذهبی است. اما با تأکید جدی و تازه ای همراه است تأکیدی که هدفش تقویت هویت بومی و علم کردن ارزشهای سنتی در مقابل جامعة مهاجم بزرگتر است. غنا و تنوع فرهنگ بومی که از بسیاری لحاظ خارق العاده است حتی در استرالیا، همچون رازی سر به مهر حفظ شده است. اما در حالی که هنوز به خاطر حفظ سرشت مقدس بسیاری از جنبه های فرهنگ بومی بر راز داری تأکید می‎شود تمایل و بی پردگی روز افزونی برای سهیم کردن جنبه‎هایی از آن با دیگران به چشم می خورد. به عنوان نمونه، هنوز همگان نمی دانند که استرالیا بزرگترین خزانة متر صخره ای دوران پارینه سنگی است. که بسیاری از آنها از لحاظ تاریخ بر نمایشگاههای معروف هنر صخره ای در اروپا و آفریقا تقدم دارند. در سراسر استرالیا هزاران محل وجود دارد که کنده کاریها و نقاشیهای عالی را در خود جای داده است به ویژه در استرالیای شمالی نماشگاههایی وجود دارد که رژه رویدادهای اساطیری و تاریخی از عهد باستان تا دوره های اخیر به شمار می رود. این آثار به عنوان آثار هنری منفرد خیره کننده اند و به عنوان نسبت مداوم تکامل یک سنت هنری استثنایی بی سابقه اند.

بیشتر آثار سنتی بومی را می‎توان هنر مذهبی دانست که در آن منظره و اسطوره بر جنبه های دیگر غلبه کرده است. بدین ترتیب این هنر موضوعهای مربوط به اسطوره های مقدس و باورهای توتمی پیوسته با عصر رؤیا را زمان مقدس فرهنگ بومی که نمایانگر آغاز خلقت است تصویر و تقویت می‎کند به اعتقاد بومیان، تمام اشکال حیات- انسان، حیوان، پرنده، ماهی - جزیی از یک نظام لایتغیر و به هم پیوسته و یک شبکة گستردة مناسبات است که پیشینة آن به نیاکان «روح بزرگ عصر رؤیا» باز می گردد. عصر رؤیا تنها به دوران کهن خلقت مربوط نمی‎شود بلکه در زندگی معنوی بومیان امروز نیز به صورت رؤیا تداوم می یابد.

هنر بومیان اغلب بیان مطلبی دربارة زمین نیز بوده و هست انعکاسی از رابطة میان بومیان با قطعات زمینی است که افراد یا گروهها از طریق پیوستگی های اساطیری یا روابط ویژه ای با ارواح با آنها پیوند برقرار می کنند. هنر، به مثابة جوهر نیروی اساطیری و آیینی بر زندگی جامعة بومی سایه افکنده است آن را متحد می‎کند و بدان معنی می بخشد.

موسیقی، رقص و آواز و هنرهای بصری مربوطه همه به نحو تفکیک ناپذیری به یکدیگر پیوسته اند. در جامعة بومی اثری از هنرمند «حرفه ای» وجود ندارد. همه در کار هنر شرکت می جویند، هر چند که آنهایی که به مهارتهای استثنایی دست می یابند شناخته و تشویق می‎شوند.


دانلود مقاله بررسی جامع بورس

مقاله بررسی جامع بورس در 50 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50
مقاله بررسی جامع بورس

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جامع بورس در 50 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست

عناوین: صفحه

بورس کی کجا چگونه؟.......................................................................................... 1

مفهوم بورس......................................................................................................... 2

پیشینه بورس در ایران.......................................................................................... 2

بورس تهران از ابتدا تا امروز............................................................................... 5

بورس اوراق بهادار و تشکیلات سازمانی اش...................................................... 8

بورس را به چه می شناسند.................................................................................. 10

انواع بورس........................................................................................................... 13

وظایف بورس........................................................................................................ 14

مزایای بورس........................................................................................................ 16

جاذبه های بورس اوراق بهادار برای مردم......................................................... 17

جاذبه های بورس اوراق بهادار برای شرکت ها.................................................. 19

بورس اوراق بهادار و اقتصاد کلان...................................................................... 20

روش تشکیل سبد سهام و مدیریت آن.................................................................. 22

انتخاب صنایع برتر................................................................................................ 24

تعیین درصد مربوط به هر صنعت در سبد.......................................................... 25

انتخاب سهام برتر در هر صنعت.......................................................................... 25

اصولاً خوبست چند سهم در سبد داشته باشیم.................................................... 26

انواع سهام............................................................................................................. 27

ارزش سهام.......................................................................................................... 28

زمان خرید و فروش سهام................................................................................... 29

شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار...................................... 30

ماده 2- ضوابط پذیرش سهام شرکت ها در تابلو دوم تالار اصلی..................... 31

ماده 3- ضوابط ارتقای سهام شرکت ها از تابلوی دوم به تابلوی اول تالار اصلی............... 33

ماده 4- ضوابط پذیرش سهام شرکت ها در تالار فرعی..................................... 34

بورس ما و مشکلات آن ....................................................................................... 37

روند شاخص در دهة 80...................................................................................... 40

نارساییهای سیستم کنونی معاملات سهام............................................................ 42

راز بقا در بورس تهران........................................................................................ 44

منابع ..................................................................................................................... 46



بورس؛ کی ، کجا، چگونه ؟ …

می گویند در بلژیک قرن پانزدهم، مردی به نام «واندر بورس» خانه ای داشت، که صرافان و دلالان در مقابل خانه اش به داد و ستد پول و اوراق بهادار می پرداختند. بدین ترتیب، نام فعالیتی که بعدها، یعنی در سال 1460 میلادی، دارای تشکیلاتی شد و بازار متشکلی را شامل گشت، از اسم آن مرد بلژیکی ، گرفته شد. اما تاریخ اولین بورس بین المللی را تنها می‎توان تا اوایل قرن هفدهم عقب برد، یعنی زمان تاسیس سازمان بورس آمستردام، با اینحال آنچه ذهنیت تشکیل چنین سازمانی را به وجود آورد، خود، داستان دیگری دارد؛ تجار و بازرگانان راهی را می جستند تا در معاملات خود، با زیان کمتری مواجه شوند، بهترین راه حل نیز تقسیم زیان بود ! آنچه در سال 1553 میلادی رخ داد، ایجاد شرکتهای سهامی عام بود که در سال 1602 با تاسیس شرکت هند شرقی، شکل اصلی خود را پیدا نمود و بدین ترتیب اساس بازار سرمایه پایه گذاری شد.

بازار سرمایه، همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا، مانند قارچ شروع به رشد نمود و به مرور، کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس و سوییس را در برگرفت. هر کدام از کشورها نیز، به نوبه خود و به فراخور نیاز خویش، قوانین و مقرراتی را وضع کردند تا از تقلب و حق کشی و … جلوگیری کنند.


مفهوم بورس:

با آنچه گفته شد می‎توان گفت: بورس به مکانی گفته می‎شود که در آنجا پاره ای از کالاها و اوراق بهادار قیمت گذاری می‎شوند و سپس بر روی آن کالاها و اوراق بهادار معامله انجام می‎گیرد.

پیشینة بورس در ایران:

اندیشة اصلی ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران به سال 1315 باز می گردد. در این سال دو کارشناس هلندی و بلژیکی فقط به منظور بررسی امکانات قانونی تشکیل سازمان بورس در ایران و احیاناً ایجاد آن، به ایران سفر کردند. در همان سالها بانک ملی نیز به عنوان تنها متصدی امور بانکی در کشور، مطالعات مشابهی را در دستور کار داشت. اما جنگ جهانی دوم، فرصت ادامه فعالیت را به هیچ یک از محققین نداد. از سرگیری مطالعات در این زمینه نیز به فرصت مناسبتری نیاز داشت و آرامش نسبی بعد از کودتای بیست و هشت مرداد 1332 زمان مساعدی بود برای اتاق بازرگانی، اتاق صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی تا چند سالی را به بررسی پیرامون این بازار و شرایط ایران برای تشکیل آن بپردازند. در سال 1333 به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ماموریت داده شد که به تشکیل بورس اوراق بهادار اقدام کنند این اقدام هم به نتیجه نرسید.

در سال 1345 قانون تاسیس بورس اوراق بهادار به تصویب مجلس رسید و بانک مرکزی موظف شد که آیین نامه های اجرائی قانون مزبور را تنظیم و به تاسیس بورس اقدام کند. فعالیت بورس اوراق بهادار تهران عملاً از بهمن ماه سال 1346 آغاز شد. بانک صنعت و معدن و نفت پارس سهام خود را در بورس تهران عرضه کردند. در سال 1347 در مجموع، 6 شرکت با 6/2 میلیارد ریال سرمایه به بورس تهران راه یافتند. در سال های بعد با اجرای برنامه گسترش مالکیت سهام واحدهای تولیدی که بر اساس آن واحدهای خصوصی و دولتی مکلف بودند به ترتیب 49 و 99 درصد سهام خود را به مردم عرضه کنند و نیز با برقراری معافیت های مالیاتی برای شرکت های پذیرفته شده در بورس فعالیت های بورس توسعه یافت به طوری که تا سال 1357 تعداد 105 شرکت جمعاً با 9/229 میلیارد ریال سرمایه به عضویت بورس درآمدند. در سال 1358 به علت ملی شدن بانک ها و شرکت های بیمه و حذف نام بانک ها و شرکت های بیمه عضو بورس از فهرست نرخهای بورس تهران؛ هم چنین به علت تصویب قانون حفاظت و توسعة صنایع ایران و حذف نام شرکتهای مشمول این قانون از فهرست نرخهای بورس تهران- قیمت سهام به شدت پایین آمد و رکود بورس آغاز شد که تا سال 1368 ادامه داشت.

از سال 1368 بورس تهران دوباره فعال شد علت این بود که برنامة اول توسعة اقتصادی- اجتماعی تصویب شد و واگذاری سهام کارخانه ها به مردم به منظور اصلاح ساختار اقتصادی کشور مورد تایید مسئولان قرار گرفت.

درسالهای 1369 و 1370 فعالیت بورس هم به لحاظ تعداد سهم های مورد معامله و هم به لحاظ حجم ریالی معاملات پررونق بود . قیمت سهام ، به دلیل وجود تقاضای زیاد ، به سرعت افزایش یافت. اما در سال 1371 بازار سرمایه در کشور دستخوش بحران شد و بازار بورس سال سختی را گذراند و حجم معاملات کاهش یافت. سالهای 1372 و 1373 برای بازار بورس سالهای نسبتاً خوبی بود. تعداد سهام معامله شده و حجم ریالی معاملات افزایش یافت. در سالهای 1374 و 1375 فعالیت بازار بورس اوراق بهادار تهران اوج گرفت به طوری که، به لحاظ افزایش شاخص قیمت سهام، بورس تهران در میان کشورهای عضو فدراسیون بورسهای جهان مقام دوم را کسب کرد. اما در بررسیهای بعدی معلوم شد که متأسفانه این افزایش بی منطق و ساختگی بوده است. مردمی که فاقد هر نوع آگاهی از مسایل مالی به امید رسیدن به سود باد آورده به بورس تهران هجوم آوردند و مثلاً سهمی را که وعدة 2500 ریال سود سالانه داده بود به مبلغ 40000 ریال

خریدند.

جالب آن بود که تمام این سود هم صرف 200 درصد افزایش سرمایه و مالیات شد و پولی عاید سهامدار نکرد. و بالاخره وقتی از اواخر سال 1375 فعالیت بازار بورس تهران از رونق افتاد همین سهم به 2500 ریال معامله شد و دارندة خود را به شدت متضرر کرد (هر 40000 ریال سرمایه او شده بود 7500 ریال، یعنی نزدیک به 20 درصد اصل سرمایه او باقی مانده و بیش از 80 درصد سرمایه او از بین رفته بود.)

20 ماه شاخص کل قیمت سهام روند نزولی داشت تا بالاخره از اوایل سال 1377 به تدریج شاخص کل قیمت سهام روند صعودی پیدا کرد و دوران رونق بورس آغاز شد و هم چنان ادامه دارد. مهمترین عوامل تشکیل دهندة رونق عبارتند از : ارائه دقیق آمار و اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده، نرخ گذاری درست سهام پس از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود، شفافیت هر چه بیشتر اطلاعات و ماشینی کردن سیستم اطلاع رسانی، برخورد با شرکتهای خاطی و تدوین آیین نامه انضباطی برای عملکرد کارگزاران، که عموماً پس از تغییر هیات مدیره بورس صورت گرفت. ایجاد بورس کالا (مانند بورس فلزات و …) هم چنین جلب اعتماد مردم و بالا بردن فرهنگ بورس در جامعه، بهسازی ساختار بورس و تجدیدنظر در قوانین بورس و به روز درآوردن آنها که به کمک آنها می‎توان حجم و اندازة کوچک بورس تهران را متناسب و مطلوب کرد.

در اینجا بی انصافی است اگر ذکری از ابوالقاسم خردجو، ریاست وقت بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران نکنیم، هر چه باشد، بورس فعلی به او مدیون است. او را می‎توان از بنیانگذاران این سازمان به حساب آورد. وی با تاسیس سازمان بورس تا سال 1357 به عنوان رئیس هیئت مدیره و عضو شورای بورس فعالیت کرد. اما این تلاشها برای یک هدف صورت گرفت: تجهیز پس اندازهای خصوصی و تخصیص آن به سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی.

بورس تهران، از ابتدا تا امروز …

اگر بخواهیم دوره های فعالیت بورس تهران را از آغاز بررسی کنیم می توانیم آنرا به چهار دوره تقسیم کنیم:

دوره نخست، سال 1346 تا نیمه اول سال 1357؛ رونق تدریجی بورس: بورس تهران در سال 1346 راه اندازی شد، اما معامله اندک روی سهام بانک توسعه و صنعتی ایران، توجیه کننده فعالیت این سازمان نبود. بهترین راه حل نیز، وارد کردن سهام چند شرکت جدید در بورس و انجام معامله بر روی اسناد منتشر شده خزانه و قبوض اصلاحات اراضی بود. اما این اقدام نیز مسئولان را راضی نکرد. در مرحله بعد، دولت راهکار مناسبتری را در نظر گرفت، معافیت مالیاتی برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران به سال 1351، اما تا مردم و سهامداران جزء با بورس آشنا نشوند، نمی توان رونق بورس را جدی و پایدار دانست. به این ترتیب فصل نوین فعالیت بورس، از سال 1353، یعنی زمان واگذاری سهام به کارگران و کشاورزان آغاز شد. تا پایان دوره مورد بررسی، حجم معاملات به بیش از 34 میلیارد ریال رسید.

دوره دوم، نیمه دوم سال 1357 تا سال 1368؛ رکود تدریجی و توقف نسبی فعالیت بورس:

با آغاز اعتصابات و مبارزات مردمی که به سقوط رژیم شاهنشاهی انجامید، امنیت سرمایه گذاری به مرور به خطر افتاد و بازار بورس نیز متاثر از شرایط، از دوران اوج خود فاصله گرفت. با پیروزی انقلاب، بسیاری از صنایع و شرکتها ملی شدند و همین امر، معامله بر روی سهام آنها را بی معنی کرد. به این ترتیب، چه به دلیل ملی شدن برخی شرکتها و چه به خاطر تغییر مالکیت شرکتهایی که صاحبان آنها، کشور را ترک کرده بودند، تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس از 105 شرکت به 65 عدد کاهش یافت. اما مهمتر این که همین تعداد نیز فعالیت چندانی نداشتند. پس، حجم معاملات بورس تا پایان این دوره به 10 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد.

بورس ما و مشکلات آن

حداقل پنجاه درصد از بازدهی سرمایه گذاری در سهام بستگی به وضع بازار سرمایه از نظر رکود یا رونق دارد. وضع بازار سرمایه نیز به نوبه خود متأثر از عوامل خارج از بازار و عوامل تعیین کننده کارایی بازار است. این در حالیست که اکثریت فعالان در بورس تمام هم و غم خود را مصروف تحلیل سهم می کنند و تحلیل کلان بازار را فرع می دانند. وضعیت اخیر بورس شاید هشداری باشد که در یک بازار سرمایه غیرکارا و دچار مشکل ساختاری، کار چندانی از آنالیز تکنیکی یا فوندامنتال سهام برنمی آید. بدین لحاظ همه فعالان بورس باید در کنار تحلیل سهم به اوضاع کلان بازار سرمایه و بهبود آن توجه داشته باشند و در صورت امکان در جهت کارایی بازار تلاش کنند.

بورس سهام ایران از سه گروه عوامل تأثیرپذیر است:

1- عوامل خارج از بورس خارج از ایران مانند اوضاع منطقه، مسئله انرژی اتمی، تهدیدات آمریکا و غیره

2- عوامل خارج از بورس داخل ایران مانند تصمیمات دولت و مجلس، انتخابات ریاست جمهوری و …

3- عوامل داخلی بورس

در خصوص عوامل مربوط به گروه اول و دوم بسیار گفته و نوشته شده است. در گزارش مدیریت بورس به هیئت دولت و مصاحبه های ایشان نیز تماماً و انحصاراً به این دو گروه از عوامل اشاره شده است. این بدان معناست که در گزارش به دولت و مردم در خصوص مشکلات بورس، گویا مطلب قابل گزارش و توجهی در خصوص عوامل مشکل زای داخلی بورس وجود ندارد.

اگر بازار سرمایه از استواری ساختاری برخوردار باشد کمتر از عوامل خارج از آن دچار بحران می‎شود. ضمن آنکه نباید عملکرد مناسب بورس را مشروط به فقدان مشکل در ایران و جهان نمود.

مهمترین و اصلی ترین مشکل و نارسایی بورس سهام ایران فقدان یا عملکرد ناقص سازوکار عرضه و تقاضا است. روند شاخص و قیمتها عمدتاً متأثر از سیاستهای مدیریت بورس، دستکاری در قیمتها و شگردهای سفته بازان و صاحبان رانت در بورس است اما سازوکار عرضه و تقاضا در این معرکه از همه عقب و مظلوم مانده است. بازار سرمایه از همه چیز بیش از عرضه و تقاضای واقعی تأثیر می پذیرد. در حالیکه شاخصهای تکنیکی و فوندامنتال در خصوص سهام یک جهت را نشان می دهند، حرکت و روند در سوی دیگر است.

ریشه این امر و علت بنیادی اینست که ساز و کار عرضه و تقاضا بر دو رکن اصلی از یاد رفته یا کم توجه شده و عقب مانده بورس استوار است که یکی سیستم معاملات و دیگری سیستم اطلاع رسانی است. در غالب موارد آنچه تقاضا برای خرید یا فروش را می سازد استفاده از اهرمها و رانتهایی است که نارسایی و عقب ماندگی سیستم معاملات و سیستم اطلاع رسانی در اختیار اقلیتی ذینفع و مدافع وضع کنونی گذشته است. کم توجهی به اصلاح و روز آمدی این دو ستون بازار سرمایه موجب نابرابری شدید برای اکثریت سهامداران عادی و رانت بسیار پول ساز برای اقلیت صاحب حق تقدم دسترسی به اطلاعات و نزدیک به سیستم کنونی معاملات که در آنها رعایت نوبت در اختیار کارگزاراست، شده و این خود موجب فساد بسیار و سلب اعتماد سرمایه گذاران عادی نسبت به سلامت بازار سرمایه شده است.

در حالیکه توسعه سخت افزاری و گسترش فیزیکی بورس مورد توجه بوده است، بعد نرم افزاری توسعه و اصلاح ساختاری و رفع نابرابریهای اشاره شده گرفتار کم توجهی است. مدیران بورس اصلاحات ساختاری در دو زمینه بنیادی سیستم معاملات سهام و اطلاع رسانی یعنی دو رکن اصلی سازوکار عرضه و تقاضا در بورس سهام ایران را، در اولویتهای آخر قرار داده اند. در زمینه گسترش بازارهای محلی در شهرهای مختلف و ایجاد سالنهای جدید بورس در تهران کارهای زیادی انجام شده است، ولی در خصوص رفع تنگناهای مربوط به الزامات ساختاری و بنیادی یاد شده که بدون توجه به آنها بازارها و سالنهای جدید هم گرفتار نارساییهای موجود خواهند بود، اقدام و پیشرفت موثری به چشم نمی خورد.

واقعیت اینست که اقدام مؤثر در خصوص اصلاحات ساختاری در دو رکن بنیادی اشاره شده در بورس بدون برخورداری از نگرش سیستمی ممکن نخواهد بود.

نارسایی ساختاری و نابرابری حاصل از آن که مربوط به عملکرد عوامل داخلی بورس است منجر به سلب اعتماد از بازار سرمایه شده است بنحویکه سرمایه گذاران عادی روند بازار را عمدتاً ناشی از تصمیمات غیرقابل پیش بینی مدیریت بورس و یا ترفندهای سفته بازان و صاحبان رانت در این بازار می دانند. تا زمانیکه اعتماد به بازار سرمایه باز نگردد استقبال سهامداران، سرمایه گذاری در بورس و رشد شاخص ها با مشکل مواجه خواهد بود.


دانلود مقاله بررسی جامع اینترانت

مقاله بررسی جامع اینترانت در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مقاله بررسی جامع اینترانت

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جامع اینترانت در 17 صفحه ورد قابل ویرایش


اینترانت

مفهومی تازه در تبادل اطلاعات موسساتی

چکیده:

سال گذشته ، در بین شرکت‌ها الگوی وب از یک انبار یادداشت به ابزار جدیدی که می‌تواند بازدهی کاری را افزایش دهد تبدیل شده است. در حوزه فن آوری اطلاعاتی، شاید اینترانت ها اینترنت داخلی یا موسساتی – تحولی مهم در عصر حاضر به شمار آیند. مفهوم اینترانت، از اینترنت و به عنوان گامی طبیعی در راه تحول آن، حاصل آمده است. همان مقاوله نامه نظارت بر انتقال / مقاوله نامه اینترنت [1] یا به عبارتی همان الگوی خدمات دهنده / خدمات گیرنده [2] وب در اینترنت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله، ابتدا دلایل منطقی برای ایجاد اینترنتهای موسساتی را شرح می دهد و دلایل عمده تاثیر چشمگیر فن آوری اینترانت بر حوزه برنامه های کاربردی شبکه های تجاری را شرح می دهد و علت عمومیت یافتن فراوان اینترانت در میان شرکت های گوناگون را بیان می دارد. سپس، ویژگی های بارز کاربردی آنها توصیف خواهد شد. بحث درباره برنامه های خاص اینترانت، کارکردهای تازه ای که اینترانت برای تاجران و بهره گیران عمومی فن آوری های اطلاعاتی فراهم آورده است و تفاوت های مشخص و بارز آن با گروه افزارهای [3] موجود، از دیگر موضوعاتی است که به آنها پرداخته خواهد شد.

اینترانت[4] اینترانت شبکه ای رایانه ای است که از زبان مشترک ارتباطی شبکه جهانی اینترنت برای تبادل داده ها استفاده می کند و تمام خدمات اینترنت، از جمله پست الکترونیکی ، تار جهان گستر، انتقال فایل (FTP)، گروههای خبری [5] و تله کنفرانس را در شبکه ای اختصاصی برای استفاده کنندگان مشخص آن شبکه ای اختصاصی برای استفاده کنندگان مشخص آن شبکه ارائه می دهد و لزوما به اینترنت متصل نیست (6). تفاوت اساسی میان شبکه اینترانت و سایر شبکه ها در آن است که این شبکه ابر اساس پروتکل های اینترنت نظیر TCP/IP [6] و HTTP [7] شکل می گیرد. هدف اصلی از نصب اینترانت ها تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع – اعم از سخت افزاری- است؛ که به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمده ای در این نظام دارد(5).


تاریخچه

اینترانت خود تاریخچه ای مستقل ندارد، زیرا یکی از دستاورردهای اینترنت به شمار می رود و در واقع چند سالی پس از آنکه اینترنت پا به عرصه جهانی گذاشت، اینترانت و اکسترانت نیز پدید آمد.

بنابراین، برای آشنایی با تاریخچه اینترانت، ناگزیر باید چگونگی شکل گیری اینترنت را مرور کرد؛ به همین سبب در دنیا سال 1995 را سال اینترنت، سال 1996 را سال اینترانت، و سال 1997 را سال اکسترانت نام گذاری کرده اند (3: 70).

در ایران، از اواسط سال 1374 که نرم افزار سیستم عامل شبکه (NT SERVER) شرکت رایانه ای نت اسکیپ [8] وارد کشور شد، به سبب سهولت نصب اینترانت ها بر روی این سیستم عامل شبکه، نصب اینترانت ها آغاز گردید و از آن زمان تاکنون، این جریان در دنیا و ایران رشد فزاینده ای داشته است (1: 67). به طور مثال، وزارت کشاورزی ایران در همان سال توانست از خدمات شبکه اینترنت استفاده کند؛ سپس اداره کل آمار و اطلاعات این وزارتخانه، با ایجاد اینترانت، اطلاع رسانی و ارائه خدمات به متقاضیان را با روشی آسان و سریع به انجام رساند. در این شبکه، خدمات اطلاعاتی از جمله اخبار و رویدادها، آمار کتاب های موجود در کتابخانه اداره کل آمار و اطلاعات و ارتباط با سایت های کشاورزی مربوط عرضه می شود. همچنین اطلاعات سازمانی و برنامه های کاربردی مانند نظام زراعت یا هزینه تولید محصولات کشاورزی و هواشناسی نیز در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. علاوه بر آن، تصاویری از دیدنی های ایران همراه با موسیقی نیز قابل بازیابی است (1: 67؛ 4: 55-59).
منطق

شکوفایی اینترنت، به ویژه تب وب، در دو سال گذشته در میان سازمانهایی با اندازه و حوزه های همه گیر شده است.

امروزه، شرکتها آموخته اند که ارتباط با اینترنت به معنی دستیابی به بسیاری از منابع اطلاعاتی – غالباً با ارزش است که ممکن است برای سازمان مفید باشد. از طرف دیگر، انتشار اطلاعات و ارتباط با مشتریان و تولید کنندگان از طریق شبکه، از امکانات تازه ای است که شرکت های امروزی با آن به عنوان چالشی جدید روبرو هستند.

در این وضعیت، بسیاری از شرکت ها از خود می پرسند: اگر اینترنت بر فن آوری قابل اعتماد، همگانی و تجربه شده اس استوار است. اگر خدمات و برنامه های کاربردی متنوع‌اند و اگر وب به استاندارهای بالفعلی برای دستیابی و اشاعه اطلاعات جهانی تبدیل شده است، چرا از همه توان های بالقوه آن برای بهره گیری از فرایند های درونی اطلاعات بهره نگیریم؟

اینترانت، به عنوان گواه و شاهدی برای پاسخ گویی به این سوالات شکوفا شده است. به زبان ساده ،« اینترانت» اصطلاحی توصیفی است که به شبکه داخلی شرکت های اطلاق می شود که از خدمات و فن آوری های اینترنت داخلی شرکت هایی اطلاق می شود که از خدمات و فن آوری های اینترنت به طور اخص سیستم وب بهره می گیرند اما با حد و مرزهای فیزیکی و فرآیندهای داخلی و ویژه سازمان منطبق شده اند، طوری که اطلاعات مسلم و مطمئنی را فقط برای کارکنان آن سازمان و نه برای جامعه اینترنت فراهم می‌آورند. با بهره گیری از اینترانت ها، تدارک فرایندهای نشر داخلی و دیگر امور مشارکتی و همچنین برقراری ارتباط ساده و بی با افراد دیگر، ساده تر و کارآمدتر است.
جنبه کار کردی اینترنت

از دیدگاه کارکردی ، اینترنت با کمترین هزینه و تلاش و در کوتاهترین زمان، حجم عظیم منابع اطلاعاتی موجود در سازمان را روی رایانه شخصی هر یک از افراد سازمان منتقل و قابل دسترس می کند. فرض کنید شرکتی 20 سایت رایانه ای و 3000 کارمند دارد. این کارمندان باید به اطلاعات سازمان مثل، انبار شرکت، تغییر سیاست ها، دستنامه های آموزشی، فرآیندهای سازمانی و موارد هر چند و مشخصات کالاها دسترسی داشته باشند. گروه های کاری ویژه و بخش های مختلف، به داده های محرمانه و قابل اعتماد نیازمندند. هر بخش احتمالا در حوزه های جغرافیایی مختلف غالبا پایگاهی ویژه دارد که گزارشات و داده های آن بخش را شامل می شود. این گزارشات باید برای رئیس اداره فرستاده شود (2 و 1). در فرآیند معمول، گزارشات به صورت نسخه های جایی تهیه شده و در قالب منابعی مثل دست نامه‌ها، فهرست ها و غیره توزیع می شوند. تولید مواد جایی نه تنها گران و وقتگیر است بلکه روز آمد کردن منظم آن بسیار دشوار است.

از طرف دیگر، افراد چگونه مطمئن شوند که اطلاعات دریافتی جدید است و پیش از کهنه شدن به دست آنها رسیده است؟ چگونه باید اطمینان یافت که کارمندان از جزئیات سیاستگذاری های مهم یا مسائل دیگری که اخیرا تغییر یافته، با خبر شده اند؟ پاسخ صریح به این سوال آن است که با فنآوری موجود چنین امری امکان پذیر نیست. با این همه، این یک حقیقت مسلم است که اطلاعات باید تا حد ممکن دقیق و صحیح حفظ شود و سریعا در دنیای تجارت که هرچه بیشتر پویا و رقابت انگیز است به گردش در آید.

راه حل مشکلات فوق در اینترانت نهفته است چرا که اینترانت:

- می تواند اطلاعات را بر اساس تقاضا و هنگام نیاز در اختیار قرار دهد؛

- دقت و روزآمد بودن اطلاعات را تضمین کند؛

- ما را از ذخیره اطلاعات دی یک منبع و مکان واحد مطمئن سازد (هر چند ذخیره اطلاعات در یک محل ضرورتی ندارد).

- اجازه می دهد تا گروههای تولید کننده، اطلاعات را نگهداری کنند.

- امروزه، با بهره گیری از فن آوری های عمومی اینترنت که تحولات بنیادی، در میان انقلاب های اینترنتی، انقلابی حقیقی برای سیستم های اطلاعاتی جهان تجارت است. اینترانت، هزینه ها را کاهش داده و در زمان توزیع و اشاعه اطلاعات صرفه جویی می‌کند به جای تولید مدارکی مثل خبرنامه ها، پیش نویس ها، سیاست گذاری ها، پروژه ها و دیگر وظایف مشارکتی به صورت نسخه های کاغذی و توزیع آنها در بین اعضاء، می توان این اطلاعات را بر روی صفحات وب داخلی ذخیره کرد تا بهره گیران اینترانت بتوانند از آنها استفاده کنند.

علاوه بر این، در اینترانت می توان اطلاعات برون سازمانی موجود در وب را بر اساس نیازهای شرکت سازماندهی کرد. همچنین می توان از طریق رایانه سرویس دهنده وب داخلی، با گزارشات و انتشارات مرتبط موجود بر روی خدمات دهنده های عمومی وب- مثل اطلاعاتی درباره شرکت های رقیب ارتباط برقرار کرد. به طور خلاصه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد اینترانت مثل صرفه جویی در هزینه و زمان، تمرکز اطلاعات، ایجاد امکان اشتراک و سازماندهی اطلاعات از طریق صفحات وب، بهره گیری از آن برای انجام وظایفی چون انتشارات، مباحث مالی، بیمه، بهداشت، و غیره در میان شرکت های عمومیت یافته است.

- هم خوان شده است.

برنامه های کاربردی اینترانت

استفاده از فن آوری اینترنت در اینترنت های اختصاصی، به ویژه استفاده از الگوی وب، شدیدا بر فرهنگ شرکت ها تاثیرگذار بوده و عادت های کاری جاری را تغییر داده است. این تغییرات در حوزه های مختلف کاربردی یک شرکت، از بخش بازاریابی و فروش گرفته تا واحدهای آموزشی و منابع انسانی که هر یک به نحوی درگیر امر تولید هستند و با از اطلاعات شرکت استفاده می کنند و بسیاری از آنها نیز با یکدیگر همکاری دارند، رخ داده است.


چند برنامه آموزشی مرتبط در این زمینه عبارت اند از:

· انتشار مدارک سازمانی: شاید این برنامه ها از طبیعی ترین یا ضروری ترین برنامه در محیط اینترانتی است که از الگوی نشر وب نشات گرفته است. مواردی از اینگونه مدارک عبارتند از: خبرنامه های داخلی، راهنماهای منابع انسانی، گزارشات سالانه، فهرست قیمت محصولات، فهرست محصولات تولیدی، فرصت های شغلی و غیره. از دیگر مدارک منحصر به فرد می توان به این موارد اشاره داشت: پیش نویس نشست ها، قبض حقوقی کارمندان،‌پیش بینی های فروش، مشخصات محصولات جدید و بررسی طرح ها.

· دسترسی به راهنماها و پایگاه های اطلاعاتی شرکت: به عنوان مثال، جستجو در راهنمای تلفن، فهرست مشتریان ، سرگذشت نامه ها و … ؛

· برنامه های کاربردی گروه های کاری: مثل مدیریت پروژه برنامه نشست ها، گزارشات و غیره؛

· دوره های آموزشی: اینترانت امکان دستیابی ساده و کارآمد به دوره های آموزشی، منابع درسی، و موارد مشابه را فراهم می آورد. به دلیل امکان بهره گیری از امکانات سمعی و بصری و چند رسانه ای، این دوره های آموزشی نسبت به روش های سنتی کارایی بیشتری دارند؛

· ارائه محصولات شرکت به مشتریان بالقوه: هر کارمند در هر زمان به بخواهد می تواند به منابع داده ای جدیدی (مدارک، اسلاید و …) که ممکن است در هر سایتی وجود داشته باشد دسترسی یابد؛

· پست الکترونیکی: در حقیقت روش بالفعلی برای ارتباطات فردی و گروهی در داخل یک شرکت است. همچنین کراسه [9] های الکترونیکی، جایگزین محصولات کاغذی سنتی شده اند؛

· توزیع نرم افزار. محصولات جدید وبی مثل جاوا، از طریق شبکه امکان دسترسی بهره گیران به نگارش های جدید محصولات نرم افزاری را فراهم می آورند. بنابراین همه بهره گیران به جدیدترین نگارش نرم افزاری که باید در خدمات دهنده مرکزی روزآمد شود. دسترسی خواهند داشت.

یکی از جنبه های مهم فن آوری اینترانت آن است که برنامه های کاربردی فوق الذکر که بخش ها و گروههای مختلف شرکت از آن استفاده می کنند، از طریق یک واسطه ساده و آسان کار گرافیکی و فرامتن در دسترس قرار می گیرند. برای استفاده صرفا باید روی دکمه ارتباط تقه زد.